Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fallout 4

Vastaus: Fallout 4

Tarkoitti varmaan sitä kun puolustellaan kartan kokoa, niin löytyy muistakin peleistä luolia, vettä ja rakennuksia. :D

Löytyy varmaan, mutta jos kyseinen herra edes hitusen tajuaa suomenkieltä ei tarkoitukseni ollut verrata sitä muihin peleihin, vaan yrittää takoa Hutun päähän ettei se kartan koko ole merkityksellinen jos sitä tutkittavaa aluetta on muuallakin kuin maan päällä. Mutta tiedossahan se on että luetun ymmärtäminen on lapsille vaikeaa.
 
Vastaus: Fallout 4

Eipä tuo haittaakkaan jos alueet on laajoja. Witcher tuntui varsin ok:lta. Enemmän ärsyttää sellaiset tehtävät joissa ravataan ees taas kartalla. Fallout las vegas tuntui ainakin täysin tyhjältä, kyllästyin kilometritolkulla kävelemään jossain aavikolla. Jos kartta on mielenkiintoinen se on oleellisempaa kuin koko.
 
Vastaus: Fallout 4

Mulle Witcherin maailma oli sopivan kokoinen, mutta luulen että osaksi pidin siellä seikkailusta koska se tuntui uskottavalta maailmalta :)

Tuohon Falloutin maailmankokoon vielä, tietoisesti halusin verrata vain ns. Overworldin kokoa aiempiin jotta saisi vähän fiilistä että millä mittakaavalla nyt mennään. En halunnut ottaa huomioon nyt niitä rakennuksia yms koska ei tiedetä miten paljon tässä on niitä tutkittavia kohteita. Maailma voi olla samaa kokoa kuin esim Skyrimissa, mikä on siis mulle ihan riittävä sillä on mulla vielä skyrimissakin tutkimattomia paikkoja, mutta ne ovat voineet käyttää hukkatilan paremmin jolloin tässä voi olla tutkittavia paikkoja esim 50% enemmän.

Joka tapauksessa, tiedän että tulen olemaan pirun tyytyväinen tähän peliin :)
 
Vastaus: Fallout 4

Kaikista tärkeintä Falloutissa on se että alue on monipuolinen ja tunnelma on kohdallaan kun seikkailee paikasta toiseen. Ja pitää olla tunne että vastaan voi tulla mitä vaan eikä kopioi ja liitä toiminnolla tehtyjä tilanteita.
 
Vastaus: Fallout 4

Kaikista tärkeintä Falloutissa on se että alue on monipuolinen ja tunnelma on kohdallaan kun seikkailee paikasta toiseen. Ja pitää olla tunne että vastaan voi tulla mitä vaan eikä kopioi ja liitä toiminnolla tehtyjä tilanteita.

Niinpä, mitä on kuvia nähny niin ihan hyvältä ja tunnelmalliselta vaikuttaa. Alkaakoha preloadi ps4 jo tänään? Steami ja boksi on vissiin jo saanu ladata.
 
Vastaus: Fallout 4

Eipä tuo haittaakkaan jos alueet on laajoja. Witcher tuntui varsin ok:lta. Enemmän ärsyttää sellaiset tehtävät joissa ravataan ees taas kartalla. Fallout las vegas tuntui ainakin täysin tyhjältä, kyllästyin kilometritolkulla kävelemään jossain aavikolla. Jos kartta on mielenkiintoinen se on oleellisempaa kuin koko.

Jaa...mun mielestä New Vegasin hienous tuli nimenomaan siitä, että maailma oli tiettyjä hotspoteja lukuunottamatta autiomaata (kuten maailmanlopun jälkeen voisi kuvitella olevankin). Muita Fallouteja ei ole (vielä) tullut pelattua, mutta tuo iski nimenomaan sen takia, että ensimmäisen kymmenisen tuntia autiomaassa vaeltaminen jopa pelotti kun mistä tahansa saattoi hyökätä joku ylisuuri ötökkä eikä aseistus oikein riittänyt taisteluun. Sitten kun paikat oli tullut tutkittua, pystyi fast-travelillä välttämään tylsempien alueiden läpi talsimisen.
 
Vastaus: Fallout 4

Jaa...mun mielestä New Vegasin hienous tuli nimenomaan siitä, että maailma oli tiettyjä hotspoteja lukuunottamatta autiomaata (kuten maailmanlopun jälkeen voisi kuvitella olevankin). Muita Fallouteja ei ole (vielä) tullut pelattua, mutta tuo iski nimenomaan sen takia, että ensimmäisen kymmenisen tuntia autiomaassa vaeltaminen jopa pelotti kun mistä tahansa saattoi hyökätä joku ylisuuri ötökkä eikä aseistus oikein riittänyt taisteluun. Sitten kun paikat oli tullut tutkittua, pystyi fast-travelillä välttämään tylsempien alueiden läpi talsimisen.

Oon samaa mieltä että ydinsodan jälkeisen maailman vois kuvitellakki olevan aika autiopaikka. Esim. Vanha kunnon Mad Max.
 
Vastaus: Fallout 4

En ole aikaisempia Falloutteja pelannyt. Nyt hieman ruvennut kiinnostamaan peli ja mietenkin onko pitänyt pelata aikaisempia, jotta pääsee / ymmärtää peliä paremmin? Vai voiko sitä vaan hypätä "cold turkey" peliin mukaan?
 
Vastaus: Fallout 4

En ole aikaisempia Falloutteja pelannyt. Nyt hieman ruvennut kiinnostamaan peli ja mietenkin onko pitänyt pelata aikaisempia, jotta pääsee / ymmärtää peliä paremmin? Vai voiko sitä vaan hypätä "cold turkey" peliin mukaan?

Ihan hyvin onnistuu. Käsittääkseni Fallout-pelien tarinoilla ei ainakaan viimeisten osien kohdalla ole ollut mitään tekemistä keskenään, joten käytännössä 'mitään pohjatietoa' edellisten osien tarinoista ei tarvita.
 
Vastaus: Fallout 4

Oon samaa mieltä että ydinsodan jälkeisen maailman vois kuvitellakki olevan aika autiopaikka. Esim. Vanha kunnon Mad Max.

Falloutissa yksi tärkeä teema on myös jälleenrakennus ja toivo paremmasta huomisesta. Ilmeisesti nelosen on tarkoitus olla vähän "positiivisempi" kuin esim. kolmonen eli ei ryvetä niin syvällä maailmanlopun suossa vaan pyritään katsomaan tulevaisuuteen positiivisin mielin. Kyllähän ne ihmiset ovat ehtineet jo rakentaa kaikenlaista ydinsodan jälkeen joten ihan loogista että kaikki ei ole vaan autiomaata missä on hökkeli siellä täällä. Ja myös että esim. jotkin osat maailmasta ovat säilyneet paremmin kuin toiset.
 
Vastaus: Fallout 4

Oon samaa mieltä että ydinsodan jälkeisen maailman vois kuvitellakki olevan aika autiopaikka.
Huom. ydinsodasta on kulunut jo 210 vuotta. Olisi sangen epätavallista, jos selviytyvät edelleen asuvat tikuista & luista kasatuissa hökkeleissä.

Hiroshima ennen ja jälkeen:
HiroshimaJapancopy.jpg
 
Vastaus: Fallout 4

Huom. ydinsodasta on kulunut jo 210 vuotta. Olisi sangen epätavallista, jos selviytyvät edelleen asuvat tikuista & luista kasatuissa hökkeleissä.

Hiroshima ennen ja jälkeen:
HiroshimaJapancopy.jpg

Tuossa kyse yhdestä kaupungista jonka jälleenrakentamiseen saadaan resursseja roudattua kätevästi. Kun taas Falloutissa voidaan puhua globaalista ydinkatastrofista jossa yhteiskunnan kaikki kulmakivet ovat romahtaneet, aina viestintäyhteyksistä ruokatuotantoon.
 
Vastaus: Fallout 4

Huom. ydinsodasta on kulunut jo 210 vuotta. Olisi sangen epätavallista, jos selviytyvät edelleen asuvat tikuista & luista kasatuissa hökkeleissä.

Hiroshima ennen ja jälkeen:
HiroshimaJapancopy.jpg

Toisaalta ydintuho Falloutin maailmassa oli sen verran totaalinen, että kaikki sosiologiset rakenteet meni uusiksi. Ne jotka selvisi räjähdyksistä, ja sen jälkeen mutanteista yms vaaroista muodosti yhteiskunnat heimoperiaatteella, vähän samaan tyyliin kuin Fallout 2 heimo josta peli aloitetaan. Tuohon maailmaan kuuluu se että maailma on tyhjä erämaa ja selviytyjät ovat kokoontuneet yhteen erämaan vaaroja vastaan, tällöin hyvin harvaan muodostuu kaupunkeja jos resurssit antaa myöten niiden perustamisen. Nämä kaupungit toki voikin olla hyvinkin menestyviä ja kehittyneitä, mutta selviytymisen kannalta ei ole loigista perustaa pieniä heikkoja yhteisöjä tiheään, siellä erämaassa kun on muutakin huolenaihetta kuin veden ja ruoan saanti, nuo onkin oikeastaan pienimmät murheet

Selviytyjien pitää taistella vaeltavia raidereita vastaan, selvitä verenhimoisista mutanttieläimistä, tai supermutanteista jotka taitaa vieläkin siepata ihmisiä mukaansa ja altistaa heidät FEV (forced evolutionary virus) testeihin jotta saavat jälkeläisiä, tai sitten vaan hallituksen rippeet suorittaa omaa puhdistustehtävää jossa kaikki epäpuhtaat erämaan asukit on puhdistettava (tapettava) jotta todellinen uudelleenrakennus voi alkaa, jne jne

Eli eläminen tuolla ei ole helppoa :)
 
Vastaus: Fallout 4

Toki. Silti koen epärealistisempana tapahtumana sen, että kehitys/uudelleenrakentaminen lähestulkoon pysähtyisi yli 200 vuodeksi. En ole katsonut vuotaneita gameplay videoita, mutta ymmärtääkseni Fallout 4:ssa tilanne ei ole tämä.

Jos olen väärässä F4:n premissin suhteen, en toivo korjausta. Koitan pysyä pimennossa tarinan osalta.
 
Vastaus: Fallout 4

Toki. Silti koen epärealistisempana tapahtumana sen, että kehitys/uudelleenrakentaminen lähestulkoon pysähtyisi yli 200 vuodeksi. En ole katsonut vuotaneita gameplay videoita, mutta ymmärtääkseni Fallout 4:ssa tilanne ei ole tämä.

Jos olen väärässä F4:n premissin suhteen, en toivo korjausta. Koitan pysyä pimennossa tarinan osalta.

Ei pysähtynyt, kyllä se meni eteenpäin mutta uusilla urilla, asia pitää nähdä tuon maailman vinkkelistä, ei voi oikeastaan edes verrata meidän maailmaan. Teknologinen kehitys jokseenki pysähtyi, siksi esim yksi Fallout maailman keskeisistä factioneista, Brotherhood of Steel, on vihkiytynyt keräämään menneen maailman teknologiaa esim energia-aseita. Enklaavi (usa hallituksen rippeet) pystyy kaiketi kehittämään uutta ja ylläpitämään vanhaa mutta silti aika rajallisesti, enklaavi saattaa muutenkin olla historiaa Fallout 3 tapahtumien jälkeen.

Kehitystä kyllä siis on, mutta ei sellaista mitä me ajateltais sen olevan jonkun katastrofin jälkeen. En tiedä yhtään mitä F4 pitää sisällään joten puhuin nyt sen perusteella mitä muistan/tiedän F1:stä F: New Vegasiin

Onko kellään muuten tietoa mihin aikaan tämä sijoittuu F3 ja New Vegasin kanssa? Varmaan muutamia vuosia eteenpäin?
 
Vastaus: Fallout 4

Ihan hyvin onnistuu. Käsittääkseni Fallout-pelien tarinoilla ei ainakaan viimeisten osien kohdalla ole ollut mitään tekemistä keskenään, joten käytännössä 'mitään pohjatietoa' edellisten osien tarinoista ei tarvita.

Ok. Pitää melko varmasti pistää ostoslistalle.
 
Vastaus: Fallout 4

Ensimmäinen arvostelu ilmestynyt nettiin: 'Fallout 4' Review: The Dangers Of Hype. Kommenttien perusteella arvio sisältää spoilereita, joten luin pelkästään viimeisen kappaleen:

Fallout 4 is by no means a bad game, but, past the veneer of ruined Americana, I'm having a difficult time believing it's going to live up to the hype preceding it. The pacing ruins an otherwise interesting character motivation. But there is a staggering amount to do, places to find and Deathclaws to challenge. If you’re a "Fallout" fanatic, "Fallout 4" will be more of what you love -- I'm just not seeing what's really in it for newcomers.
Alla spoilerivapaata tekstiä NeoGaffin käyttäjältä:

I'm 9 hours in and completely disagree with this review. To me the "interesting" part is just exploring the VAST wasteland that Bethesda has given us. The gameplay is good enough that I don't need a constant mission reminder or story nugget to remain immersed.

For example, no spoilers here, but a bit about a gameplay stretch from yesterday. I see a deep patch of water and dive in. I am getting eaten up by radiation, but it's been so long since I've played Fallout, I completely forget how it works. The radiation I mean. I figure I can get out, take a few stimpacks, and be good to go. Of course, I was wrong.

I'm early in the game, so I find myself stuck at about 25% max health thanks to radiation. Ok I guess, no big deal. I start exploring en route to a raider camp I want to clear out. I come across a place, turns out it's infested with ghouls. Uh oh. Naturally, this is my first death in the game. I am trying for an all melee weapon play through, but I have to break this for this encounter. I simply do not have the health to go toe to toe with a pack of feral ghouls.

So when I respawn, I try using my pistol. Nope. They are too fast and I don't do enough damage. Attempt #3, I use a double barrel shotgun I found. Yeah baby! It puts them down in 1, sometimes 2 shots. And Dogmeat is great at pinning ghouls down. I clear them out, explore the building they were blocking, and move on.

Maybe 100 yards away I stumble across some more. I take them out, enter a small place, and a brahma bull or whatever they are called, is glitches and stuck inside. I know, a glitch in a Bethesda title. So I can't fully explore it. I leave and go up into the second floor of another place. Yes! Stimpacks. I need them. On the way down I hear breathing so heavy outside I literally think something is out there fucking Dogmeat. I run out just in time for the bull that was glitched to speed by me, running and struggling and panting as fast as it can go to get where it was going. Hilarious.

I walk some more and come across a building. Mine at the door but does little damage. I go inside, scavenge a bit. I go deeper inside... another mine. Not so lucky this time. My low health means my legs are blown off and I am dead. Fuck.

I had no saved, so I spawned back in front of the ghouls. I clear them out, check the small building again and this time no bull glitched inside. I am able to go all the way to the back and sweet baby Jesus it's a medical kit. I side I find glorious Radaway! I am now fully healed, feeling great. I go back inside that building and.... fucking die again by the mine. It's strong.

And I'm back by the ghouls. I immediately clear them and get the Radaway again. This time I take a slightly different path to the building and find some armor and a machete. And best yet, grenades. I lob one into the building and the mine doesn't kill me again. I continue on my journey.

Gameplay personally doesn't get more interesting than that to me. And it's like that a lot in the game. There are obviously stretches of land with little to nothing going on, but it's a wasteland. If there were thriving strongholds and castles everywhere it wouldn't be a wasteland.

There seems to be very little actual meat in that review.

E:
Onko kellään muuten tietoa mihin aikaan tämä sijoittuu F3 ja New Vegasin kanssa? Varmaan muutamia vuosia eteenpäin?
Sijoittuu samaan aikaan Fallout 3:n kanssa & muutama vuosi ennen New Vegasin tapahtumia. Muistaakseni näin todettiin E3 julkistuksen jälkimainingeissa.
 
Vastaus: Fallout 4

Lueskellu gaffista että ps4 versiossa on aika paljo teknisiä ongelmia, framerate on siellä 15-20 tienoilla jos on kaupunkialueella tai jos ruudulla on jonkin verran liikettä. Tää on aika pahan kuulosta räiskintäpelissä.

Boksiversio vissii paremmin optimoitu.
 
Ylös Bottom