Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fallout 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jirza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Fallout 4

Olen joskun elokuvia kääntänyt ja se ei todellakaan ole mikään älytön homma. Ja pelit tuskin paljoa eroaa määrältään.

Normaalissa leffassa on ehkä muutama sata lausetta (tai miten nyt "lines of dialogue" suomennetaan) dialogia, Fallout 4:ssä on 111 000. Eli hieman eri kokoluokassa liikutaan. Tämä on myös enemmän kuin Fallout 3:ssa ja Skyrimissä yhteensä, ja niissäkin puhetta riittää.

Olen joskun elokuvia kääntänyt ja se ei todellakaan ole mikään älytön homma. Ja pelit tuskin paljoa eroaa määrältään.
Oletko tosissasi? Fallout 4 sisältää 111 000 riviä dialogia. Montakos on elokuvassa noin keskimäärin?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Mitä merkitystä sillä on monta dialogia siinä on. Enemmän väkee ja lisää aikaa, niin yksinkertaista se on. Ja ison osan tuostakin voi tehdä täysin suoraan ohjelmallisesti.

Aika työlästä olisi kääntää tämän kokoisia markkinoita varten. Kannattanee ottaa englanninkielen opiskelun kannalta.

Taitaa pelin tuotantoprosessissa kääntäminen olla se helpoin juttu. Maksaisi jopa suomessa itsensä takaisin kun vaikka tuhat tekisi ostopäätöksensä tuon takia.

Perusenglantia varmasti suurinosa ymmärtää hyvin, mutta suomitekstit auttaisivat juuri niissä ei niin tunnetuissa teknillisissä sanoissa/lauseissa. Hahmot saavat myös syvyyttä kun ymmärtää 100% ajasta miksi joku tekee jotain.
Itse käytän aina enkkutekstitystä peleissä,tv-sarjoissa ja leffoissa, juuri noiden hankalien konteksti sanojen oppimiseen.

Mitä merkitystä sillä on monta dialogia siinä on. Enemmän väkee ja lisää aikaa, niin yksinkertaista se on. Ja ison osan tuostakin voi tehdä täysin suoraan ohjelmallisesti.

Voi kumpa tietäisit. Kyllä monet kääntäjät varmaan haluaisivat tietää, missä yhteydessä mikäkin tekstirivi on. Fallout eroaa kuitenkin leffoista ja suoraviivaisista peleistä melkoisesti, sillä hahmojen repliikkejä on saatettu käyttää useammalla hahmolla, eikä ne siksi ole mitenkään järjestyksessä suomennettavia.

Tämän vuoksi tällaisten vapaiden maailmojen seikkailuroolipelit ovat erittäin haastavia käännettäviä jonka vuoksi ne ovat suhteellisen kalliita. Useampi kääntäjä tarkoittaisi sitä, että heillä pitäisi olla oma termistö, jotteivat he viljelisi samasta sanasta eri versioita.

mm. itse olen joskus saanut kiitosta, kun olen myyntityökalujen käännöksiä varten sisällyttänyt kuvia näkymistä, joissa teksti näkyy. Tämmöisten joidenkin satojen rivien käännökset eivät ole mitenkään verrattavissa 111.000 repliikin käännöksiin, eikä näitä voisi mitenkään käännättää kuvamateriaalia hyväksi käyttäen.

Kääntäminen ei todellakaan ole mikään pikkuhomma, eikä kääntäjiä suotta kouluteta yliopistotasolla. Rallienglanti ja konekäännökset ovat sitten erikseen, mutta niillä ei ole mitään tekemistä hyvän kääntämisen ja sujuvan tekstin kanssa.

Mutta jotta ei menisi täysin sivuraiteille niin, minusta tuo dialogi ja sen määrä on ollut näiden Fallouttien pahin kompastuskivi. Tai no, kakkosen dialogista en paljoa muista, mutta nämä uudemmat.

Fallouttien maailma on ollut ulkoisilta puitteiltaan kiinnostava, mutta niitä ei ole onnistuttu herättämään henkiin heikkotasoisen käsikirjoituksen ja kökön dialogin osalta. Ja pahasti pelkään ettei mikään ole muuttunut tämän uuden osan osalta.

Kusti oli polkenut pelin kotiin jo tänään. Harmi sillä ehtii tutustumaan siihen vasta ensi viikolla. :(

Taas se sama "onko suomitekstit" "miksei oo" "pitäs olla" jne jaarittelut, ei se varmaa semmosii peleihin kuten The Last Of Us, Heavy Rain, Until Dawn? ja mitä näitä nyt muita onkaan ole sen vaikeampaa tehää suomitekstejä kun leffoihin, kun kyseessä on elokuvamainen peli. Eri asia sitten vääntää ja kääntää kaikkea mahollista tämän tapaisiin laajoihin open world RPG peleihin jossa tekstiä ja dialogia on pilvin pimein. Siihen varmasti kuluu mieletön määrä aikaa, rahaa jne.

Mutta itse aiheeseen, hieman kateeksi käy näitä "chosen oneja" ja työsuhdetu ihmisiä välillä kun on joku peli mitä iteki haluis päästä pelaa heti tässä ja nyt! Kertokaa ne jotka ovat päässeet pelaa peliä, jotain pieniä tuntemuksia ilman mitään sen suurempia spoilauksia, tyylii raffat ja miten pyörii ja onko meininki hyvä. Vaikka parin päivän päästä itse pelin käyn hakemassa, en halua kuitenkaa alkaa kattelee mitää striimejä ym kun haluan kokea sen alkuhuuman itse. Mutta jotain pientä ois kivaa tietää.

Mulla myös jäänyt aikasemmat falloutit pelaamatta, jossei nyt lasketa näitä ihan ensimmäisiä falloutteja. Aikasemmat (fallout3, new vegas) oli monesti hankinta listalla aikoinaan mutta aina siirtyi ja jäi sit lopulta ostamatta ja toisten pelien varjoon, maailmanlopun meininki kun kuitenkin on mulla videopeleissä ehkä se lempi teema ja tässä se on ehkä hieman laajemmin ja paremmin toteutettu mitä se oli esim Mad Maxis joka oli kaunis kun sika pienenä ja viihdyttävä mutta näin, oman kodin rakentaminen sitä odotan ehkä eniten!

Kuhan nyt ei vaan käy skyyrimit, jossa tulee fiilisteltyä niin paljon ja kaikkee roinaa ja krääsää ja tekemistä niin paljon että peliin ehtii kyllästymään ennen kun se on edes kunnolla alkanut. Pitää olla hieman varovainen sen suhteen tällä kertaa, että pääsee tarinassaki joskus eteenpäin.

Hyvää kannattaa odottaa. Ensi tiistaina tämä helmi on kaikkien käsissä. Embargon takia pitää tarkkaan miettiä mitä sanoo. Vai saako tästä puhua, jos tosiaan posti toimittaa pelin hyvissä ajoin?

Sanotaan nyt vaikka niin, että tiedättekö sen biisin "maa on niin kaunis"? Ootteko kuulleet semmosen sanonnan että "toimii kuin junan vessa"? Näitä mietin samalla kuin hyräilen "smooth operator" biisiä.

;)

Hyvää kannattaa odottaa. Ensi tiistaina tämä helmi on kaikkien käsissä. Embargon takia pitää tarkkaan miettiä mitä sanoo. Vai saako tästä puhua, jos tosiaan posti toimittaa pelin hyvissä ajoin?

Sanotaan nyt vaikka niin, että tiedättekö sen biisin "maa on niin kaunis"? Ootteko kuulleet semmosen sanonnan että "toimii kuin junan vessa"? Näitä mietin samalla kuin hyräilen "smooth operator" biisiä.

;)

Tiistana :/ luulin että maanantaina! Miksi se on siiretty päivällä? Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia.

Te jotka olette jo saaneet pelin, niin pistäkää fiiliksiä tänne HETI :D

Eikös noi embargot koske vain noita arvostelijoita, kun eihän kukaan voi estää pelin aikaisin saaneita keskustelemasta pelistä

Eihän konsolifinin modet ole, niin ilkeitä että poistaisivat viestejä jos joku haluaa puhua pelistä ennen julkaisua :)

Ai, noh mä oon sit varmaa nähnyt unta ja elänyt koko ajan päivän jäljessä.

Eikös noi embargot koske vain noita arvostelijoita, kun eihän kukaan voi estää pelin aikaisin saaneita keskustelemasta pelistä
Juuri näin. Embargot ovat vain virallisia peliarvosteluja varten. Tavallisia kuluttajia ei noihin voida sitouttaa, eli jos joku pelinsä on etuajassa saanut, ja haluaa siitä kertoa, sana on vapaa - kunhan muistaa käyttää järkeä ja tarvittaessa spoileritageja.

Ennakkovarasin tän pelin! Ensimmäinen peli minkä kohdalla näin olen tehnyt, tosin enpä oo mitään muuta peliä näin paljon odottanutkaan. Saa sen bubbeheadinkin sitten tuonne kaiuttimen päälle. Yömyynnistä sais heti kouraan mutta en taida ihan siihen jaksaa lähteä. Tiistaina sit lähtee. Ajattelin siirtyä peleissä digiaikaan mutta jotenkin oon sen verran old-school että Fallout 4 pitää ostaa levyllä. On siinä vaan enemmän fiilistä kävellä kauppaan hakemaan levyä.

Ennakkovarasin tän pelin! Ensimmäinen peli minkä kohdalla näin olen tehnyt, tosin enpä oo mitään muuta peliä näin paljon odottanutkaan. Saa sen bubbeheadinkin sitten tuonne kaiuttimen päälle. Yömyynnistä sais heti kouraan mutta en taida ihan siihen jaksaa lähteä. Tiistaina sit lähtee. Ajattelin siirtyä peleissä digiaikaan mutta jotenkin oon sen verran old-school että Fallout 4 pitää ostaa levyllä. On siinä vaan enemmän fiilistä kävellä kauppaan hakemaan levyä.

Ite oon niin nolife et Jumboon yömyyntiin hakee bobble-head ja muut ja ti-ke "etäpäiviä"
Ikää tosiaan se vajaa 30v..

Ennakko-ostin Fallout 4 Pip-Boy Collectors Edition PS4 VPD:stä kesäkuussa (23.6.) hintaan 199€ ja nyt 6.11. he peruivat tilaukseni. Lievästi sanottuna ketuttaa aika paljon.
Eli käytännössä lainasin heille 199€ viideksi kuukaudeksi ja käteen jäi ei yhtään mitään. Jossain vaiheessa tiedustelin monta on jonossa ennen minua ja vastaus oli "n. 20".
Onko kukaan täällä ennakko-ostanut Pip-Boy editionia VPD:ltä ja saanut siitä tilausvahvistusta? Jos on, niin milloin olet sen tilannut ja mille alustalle?

Viime aikoina he nostivat hintaa ensin 249€ ja sen jälkeen 299€. Onkohan enemmän maksaneet otettu "jonon ohi", että saavat enemmän katetta...

Ennakko-ostin Fallout 4 Pip-Boy Collectors Edition PS4 VPD:stä kesäkuussa (23.6.) hintaan 199€ ja nyt 6.11. he peruivat tilaukseni. Lievästi sanottuna ketuttaa aika paljon.
Eli käytännössä lainasin heille 199€ viideksi kuukaudeksi ja käteen jäi ei yhtään mitään. Jossain vaiheessa tiedustelin monta on jonossa ennen minua ja vastaus oli "n. 20".
Onko kukaan täällä ennakko-ostanut Pip-Boy editionia VPD:ltä ja saanut siitä tilausvahvistusta? Jos on, niin milloin olet sen tilannut ja mille alustalle?

Viime aikoina he nostivat hintaa ensin 249€ ja sen jälkeen 299€. Onkohan enemmän maksaneet otettu "jonon ohi", että saavat enemmän katetta...

Säästit juuri ison nipun seteleitä, kyllä se varmasti ketuttaa jos on kova Fallout fani ja haluaa jotain tilperhööriä muistoksi. Ite aluksi luulin että kyseessä olisi ollut joku laadukas itsenäisesti toimiva "käsikonsoli" jossa olisi jotain arcade pelejä ym.

Youtubesta parit unboxing videot katsottuani selvisi hyvin nopeasti että kyseessä on halvan tuntuinen/näköinen Made In China halpa muovi lörpsykkä, ylikallis vekotin joka toimi vain ja ainoastaan kännykkäkotelona, kaiken lisäksi siihen vehkeeseen menee ainostaan nämä uusimmat iphone 5-6 luurit sekä parit galaxy mallit (varmaan olettavat et no kyllä kaikilla ny vähintään on joku näistä) Mitään muuta hienoa sen koko ylikalliin lähes konsolin verran maksaneen paketin mukana ei sit tule, ainostaan siinä samassa kiinassa valmistettu boxi jossa on sit tämä kiinassa valmistettu ylikallis kännykkäkotelo. Olisi nyt herrajumala edes se season pass kuulunut pakettii niin olisi jotain järkee.

Sekä mistä sitä tietää, jos ovatki ottaneet jonon ohi ne jotka joutuu maksaa enemmän. Money talks ja sitä rataa, kyl luulis et jos oot jo varannut kesäkuussa 6kk ennen julkasua, olisi sulle varattuna se 1kpl.

Ylös Bottom