Silloin aikoinaan ilmestyessään Fallout 76 jaksoi kiinnostaa vain parin viikon ajan ja leveleitä hahmolle kertyi 19. En olisi juurikaan koskenut siihen, mutta tekeleen keskeneräisyydestä huolimatta oli pari hyvää kaveria peliseurana ja he jaksoivat sietää peliä. Muiden (tuolloin yli 50-tasoisten kamujen) "kärräämänä" jaksoin pari viikkoa. Sitten kaikki innostus lopahti. Kerran kävin siellä katsastelemassa menoa pari kuukautta myöhemmin ja totesin, ettei vain jaksa. En kaivannut kentille yhtään ja poistin pelin kovolta.
Tästä hetkestä pari viikkoa takaperin kuulin, että muutama muu pelikaveri oli hankkinut Falloutin ja olivat jo ehtineet pelata varsin paljon. Minä ja toinen kauan sitten Falloutin hylännyt kaveri lyötiin hynttyyt yhteen ja seikkailtiin neljän tiiminä. Seurassa oli kiva mennä, vaikka levelit vaihtelivatkin paljon (19, 23, 32, 56). Eilen painelin sitten kahdestaan pitkin maita ja mantuja tämän "paluumuuttajan" kanssa, meni monta tuntia. Lopulta jatkoin soolona ja ei vain päässyt irti. Ohjaimesta loppui akku.
Rakentelin omaa basea, kävin loottikierroksilla, välillä pari päätarinatehtävää, pitempiä vapaamuotoisia seikkailuja, pisteitä ja tasoja kertyi, kortteja aukesi, oma hahmo alkoi muodostua sellaiseksi kuin halusin. Olin ylilevelinen tarinan alkupään tehtäviin, joten haaste puuttui, mutta ei sen väliä. Lähes kaikki oli vajaan vuoden kuluessa unohtunut, jäljellä oli vain älytön kasa loottia tunkiota muistuttavan "tukikohtani" roskalaatikossa. Asioiden uudelleenopettelu oli kuin olisi pelannut uutta peliä. Voi siis sanoa, että kannatti odottaa vuoden päivät. Nyt tämä on siinä kunnossa, missä se olisi pitänyt julkaista ensimmäisen kerran.
En myönnä tätä huippupeliksi, mutta hyväksi kuitenkin. Pieniä bugeja löytyy edelleen ja kerran olen lentänyt viikon aikana pihalle, mitään todella isoa ongelmaa ei ole kuitenkaan tullut vastaan. Tässä on silti paljon niitä juttuja, joita tykkään tehdä, eli olen aina ollut keräysholisti, ampumispelit ovat aina kiinnostaneet enemmän ja ropetus tulee rinta rinnan kauhupelien kanssa kakkosena. Plus tietty yhdessä tekeminen, kaveriporukalla on aina kivempaa kuin yksin.
Sen verran aiemmasta Fallout-taustasta, että joskus pelasin hieman ensimmäisiä Falloutteja PC:llä ja kolmonen (PS3:lla) on jättänyt parhaat muistot. Nelosen ostin, pelasin noin 15-20 tuntia ja sitten myin sen pois. En kokenut saavani tarpeeksi uutta loistavan kolmannen osan jälkeen. Uutukaista en olisi ostanut, mutta arvostelun otin tarjottaessa vastaan.
Huom. tämä ei ole hyökkäys ketään kohtaan, vaan oma ja rehellinen mielipide. Halusin tuoda tämän esille, kun ketju lähti niin kovasti elämään.
Tästä voi lukaista arvosteluni kuluvan vuoden tammikuulta:
Seikkailijoiden säteilevä valtakunta