Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fez

KJZeod

Member
Kehittäjä: Polytron
Julkaisija: Polytron
Alustat: X360, PS4, PS3, PS Vita, PC
Julkaisuaika: 13.4.2012 (X360), Q4/2013 (Playstation)
Lajityyppi: tasohyppely, pulmapeli
Pelimuodot: yksinpeli
Verkko-ominaisuudet: Leaderboard
Pelin kotisivut: Fezgame.com
KFinin peliapuketju


Useita indiepelipalkintoja voittanut ja jo vuodesta 2007 kehitteillä ollut Fez on viimein julkaistu. Peli sekoittaa 2d-hahmon ja 3d-maailman keskenään. Pelissä ei ole vihollisia, joten tasohyppely ja puzzlet ovat pääosassa. Vokseligrafiikka ja ambient chiptune-musiikki tuovat tähän omanlaisensa tunnelman, vaikka nykypäivänä retroilme ei olekaan varsinaisesti uutta.


[video=youtube;npYvfObTPbs]http://www.youtube.com/watch?v=npYvfObTPbs[/video]


Useamman tunnin olen pelannut Feziä ja kyseessä on oikein mainio peli. Salaisuuksia ja puzzleja riittää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Fez [XBLA]

Pelkkä ajatus pelin totaalisesta missaamisesta ilman pikaista investointia Xboxiin riipaisee sydänlihaksesta, eivätkä Fezistä julkaistut arvostelut varsinaisesti vähennä kokemaani mielipahaa. Jo pelkän graafisen yleisilmeen katselu pitäisi saada kukkaronnyörit höllenemään keneltä puusilmältä hyvänsä. Pelin perusmekaniikkakin vaikuttaa kerrassaan nerokkaalta, joskaan ei aivan ennennäkemättömältä.
Nyt jos milloin on hyvä aika todistaa isoille pelifirmoille että peliskenessä löytyy edelleen tilaa muillekin kuin harmaille jatko-osille.

ME WANT THAT GEIM!
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Pitkään tätäkin on saanut odottaa, mutta silti julkaisu pääsi lopulta tulemaan puun takaa. Piti sitten varta vasten viritellä boksi verkkoon monen kuukauden tauon jälkeen, että pääsi latamaan.

Kesti noin kymmenen minuuttia, kunnes olin totaalisen myyty. Ne tähdet, ne arkut ja se fetsi. Valtaisan hieno videopeli, jossa oma idea on kunnossa ja josta aistii välittömästi, että kehittäjät ovat itsekin tosipelaajia.

Vastaavaa mahtavuutta ja keksimisen iloa muistan viimeksi kokeneeni Braidin parissa, joten ihan jokapäiväisestä tapauksesta ei Fezissä ole kyse.
 
Vastaus: Fez [XBLA]

On kyllä erityisen mainio ja onnistunut tekele, ja jopa kaiken hypetyksen väärti. Vaimokekin pelannut jo n. 170% läpi. Pienenä peliteknisenä spoilerina kerrottakoon että
pelin voi huoletta pelata kertaalleen läpi vaikkei löydä kaikkia kuutioita, nimittäin New Game+: auttaa hieman tiettyjen pulmien ratkonnassa, ja ensimmäisellä läpipeluulla kerätyt roinat eivät katoa.
 
Pakko-ostos pikku puzzlen ystäville, kunhan ei pikselit aiheuta näppylöitä. Musiikki mukavan letkeetä ja sopii fiilikseen.

Oli kyllä hyvä oivallus yhdessä kohtaa käyttää qr-codea, jotta saa selville oikean koodin.
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Tein peliapuketjun, jossa on nyt esimerkiksi aakkoset purettuna.

Vaan on kyllä hieno peli, New Game + on nyt menossa. Paljon on löydettävää jäljellä. Kerran on peli kaatunut ja huoneista pystyy melko helposti hyppimään pois tyhjyyteen, mutta onneksi vastaan ei ole tullut peliä rikkovaa bugia (pl. kaatuminen). Helposti 800 pisteen väärti.
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Hyvä peli, nyt noin 110% suoritettuna (27+8), paljon olisi vielä ongelmia ratkottavana. Saattaa kyllä olla että peli jää omalta kohdalta tähän, ei toi puzzlettelu niin innosta ja Trials Evolution kolkuttelee ensi viikolla. Odotin ja toivoin ehkä enemmän tasoloikkaa kun tässä lopulta oli, mutta varmasti loistava peli jos pulmat kiinnostaa.

Hieman kyllä ärsyttää aina välillä takkuava ruudunpäivitys (useampi loikka on tämän takia mennyt vituiksi, onneksi menetys on lähes mitätön) ja eihän se nätiltä näytä kun zoomauksessa kauemmas välillä "saari" katoaa ja ilmestyy takaisin pompaten. Pari kertaa jumittanut koko xboxinkin.
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Lienee kyllä pakko avata nettikukkaronsa ja laittaa MS-pisteitä tulemaan. Sen verta hyvältä peli näyttää!
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Peli yllätti kyllä niin positiivisesti kuin vain voi yllättää, heti ostohinnasta lähtien, hyvin tästä olisi voinut 15 rahaa pyytää.

Peli vedetty kerran läpi, ja New Game +:n aloitus sai aikaan vaistomaisen ääneen hymyilyn ja slow clap -reaktion.


Se pelikentän pyöritys on "ihan kiva", mutta en saanut siitä mitään uskomattomia kiksejä.
Kun taas pelin puzzlet ja se tyyli millä se miehekkäästi jättää kertomatta yhtään mitään niiden ratkaisusta on se juttu! Tulee hullun hyvät fiilikset kun saa keksittyä ratkaisun johonkin salaisuuteen.
Soundtrack on myös todella kovaa kamaa!

Lopuksi vielä kysymys:
Tarviinko mä oikeesti jonkun viivakoodiskannerin, että saan kaikki secretit auki tosta pelistä?
 
Lopuksi vielä kysymys:

Se koodi antaa jonkun sarjan miten sitä kenttää pitää pyörittää, en nyt tähän hätään muista kyseistä sarjaa. Joten ei periaattessa tarvi, jos ettii sen tiedon jostain muualta. Älykännykkäähän saa sovelluksen millä niitä pystyy lukemaan, jos löytyy jostain lähipiiristä.

Edit: en tiedä näkyykö vastaus kokonaan kun kännykällä nuo spoilerit ei tahdo toimia ihan kunolla.
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Upea peli kyllä. Eka "läpipeluu" takana, New Game+ edessä. Löydettävää taitaa olla jäljellä vaikka millä mitalla. Mahtavaa!
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Tästä pelistä kyllä saa hyviä onnistumisen tunteita, kun keksii jonkun puzzlen. En tiedä milloin viimeksi pelissä olisin rustaillut jotain paperille, jotta salaisuuksia selviäisi. Enään puuttuu 2 anti-cubea niin on kaikki cubet, nekin tiedän miten saan. Sen lisäksi puuttuu pari muutakin salaisuutta jotka ovat melko pähkinäisiä. Toiseen ainakin auttaisi aakkoset, pitää jossain vaiheessa yrittää niitä selvitellä. Voin antaa vinkkejä joihinkin pulmiin tuolla peliapu ketjussa, jos on tarvetta. On kyllä aivan loistava peli.

Edit: Ilmeisesti kukaan ei ole vielä ratkaissut yhtä pulmaa, paitsi joku dev ja joku joka sai apua deveiltä, mutta ei kerro vastausta. Melko kinkkinen peli indeed...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Fez [XBLA]

Niille, joilla peli kaatuu noin minuutin sisällä: Bugi on korjattu ja päivitys on tulossa vielä tämän kuun aikana. Itselläkin tuo kaatuiluongelma on, eikä siihen auttanut netissä ilmoitettu korjaus (jossa toisella gamertagilla aloitettiin ja pelattiin vähän aikaa peliä, jonka jälkeen oma peli toimi jälleen).
 
Vastaus: Fez [XBLA]

Tuli ostettua tämä aikoinaan x360:lle, mutta peli jäi pahasti kesken. Sitten Steamin alesta tuli ostettua ja nyt peli tuli "pelattua läpi". Onhan tuossa hienoja puzzleja, tosin aika moni niistä perustuu samaan ideaan - maailman omaan kieleen/kuvioihin. Enemmän olisi toivonut perustasohyppelyä, jota pelin loppupuolella tulikin vastaan hieman enemmän. Esimerkiksi se kenttä, jossa laava nousee ylöspäin ja pitää tietyssä ajassa nousta huipulle. Kuitenkin Fez nousi omalla "parhaatpelitlistalla" hyvin korkealle. Vielä jäi muutama anticube ja normaalikuutio keräämättä, joten voi olla, että tätä vielä jonkin verran jaksaisi pelata.

ps. aika iso osa anticubeista tuli selvitettyä youtuben avulla...
 
Vastaus: Fez

Tämäkin indiehitti siirtyi viimein monialusta-aikaan kun Sony julkisti Fezin saapuvan PS3, PS4 ja PS Vita alustoille. Playstation versiot julkaistaaneen loppuvuoden aikana.
 
Vastaus: Fez

Tämäkin indiehitti siirtyi viimein monialusta-aikaan kun Sony julkisti Fezin saapuvan PS3, PS4 ja PS Vita alustoille. Playstation versiot julkaistaaneen loppuvuoden aikana.

Onhan tää ollut jo monta kuukautta saatavilla PC:llä Steamistä :confused:
 
Vastaus: Fez

Onhan tää ollut jo monta kuukautta saatavilla PC:llä Steamistä :confused:
Käsittääkseni Fez on tehty Microsoftin XNA:lla, joten käytännössä Windows-versio on tullut "ilmaiseksi" Xbox 360 -version rinnalle lähinnä kääntämällä koodi uusiksi. Muille alustoille julkaiseminen vaatii ihan oikeaa porttaustyötä uusien laitteiden tukemiseksi.
 
Vastaus: Fez

Käsittääkseni Fez on tehty Microsoftin XNA:lla, joten käytännössä Windows-versio on tullut "ilmaiseksi" Xbox 360 -version rinnalle lähinnä kääntämällä koodi uusiksi. Muille alustoille julkaiseminen vaatii ihan oikeaa porttaustyötä uusien laitteiden tukemiseksi.

Joo, mutta mun pointti oli siinä että PC-versiota ei ole AP:n alustat-kohdassa mainittu ollenkaan ja hartzun "siirtyi viimein monialusta-aikaan" on yksinkertaisesti väärä väittämä koska tää on ollut monialustapeli jo kuukausien ajan. Ehkä vähän huonosti tuli tuo pointti tuosta viestistä läpi, syytän siitä sitä että olen hädintuskin hereillä tällä hetkellä...
 
Vastaus: Fez

Käsittääkseni Fez on tehty Microsoftin XNA:lla, joten käytännössä Windows-versio on tullut "ilmaiseksi" Xbox 360 -version rinnalle lähinnä kääntämällä koodi uusiksi. Muille alustoille julkaiseminen vaatii ihan oikeaa porttaustyötä uusien laitteiden tukemiseksi.
Ai, no eihän se sitten ole vielä ollut oikea monialusta :rolleyes:

Hienoa, että noinkin upea peli, ja peli, jonka parissa oikeasti sai monen monta tuntia hukkumaan arvoitusten ratkomisessa. Silti, niin moni Sonyn konsolille saapuvista peleistä on silti vanhoja. Minecraft tuntuu jaksavan porskuttaa, mutta hei... ihan oikeasti? Minecraft tuntuu enemmän Angry Birds-tyyliseltä lypsylehmältä, jonka seuraava vaihe on oma osio huvipuistoon.
 
Vastaus: Fez

Ai, no eihän se sitten ole vielä ollut oikea monialusta :rolleyes:

Hienoa, että noinkin upea peli, ja peli, jonka parissa oikeasti sai monen monta tuntia hukkumaan arvoitusten ratkomisessa. Silti, niin moni Sonyn konsolille saapuvista peleistä on silti vanhoja....
JA entä sitten? Nytpähän ei enää tarvitse kuunnella 10v mankumista siitä kuinka hienoa olisi saada äksboksi ku kaikilla kavereillaki o (erityisesti viittaan Minecraftiin). Halvemmaksi tulee ostaa nämä laadukkaat, ajattomat Vitalle ja PS3/PS4:lle ja toivoa yhteistä pilvitallennusta niihin, niin johan saa rahoilleen vastinetta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom