Vastaus: FIFA 12 [Hype / toiveet]
Positiiviseen sävyyn kirjoittavat henkilöt ovat tässä(kin) viestiketjussa surullisen harvassa. Omasta mielestäni FIFA tekee joka ikinen vuosi todella laadukasta ja kovaa työtä pelin suhteen - eikä suinkaan yhtään hassummin tuloksin. FIFA 12 ei tee tähän asiaan poikkeusta, piste.
Vaikka kritisoiminen onkin yksi kirjoittamisen perusasioista, suosittelisin joka ikistä vastarannankiiskiä viimein lopettamaan touhunsa.
Kannattaisi varmaan perustaa sitten kaksi ketjua: "Fifa hypetys" ja "Fifa kritiikki". Se nyt vain on niin, että EA:n sinänsä varsin mainion pelin se olennaisin runko on mielestäni rikki eli tekoäly. On aivan selvää, että EA:lla ei ole pokkaa lähteä ihan kerralla pelimoottoria muuttamaan, etenkin kun kyse on vuosien työstä. Se, että prässieksploittaaminen korjataan tuollaisilla pintamuutoksilla riittää poistamaan seurauksen, mutta ei syytä.
En nyt pysty asiayhteydestä erottamaan asiankuuluvaan ketjuun, mutta FIFA pieksee PES:siä monella osa-alueella 10-0, mutta vastaavasti teko-äly ja pelimekaniikka eli ne ydinasiat ovat PES:sissä toteutettu kymmenen kertaa paremmin.
Lyhyt esimerkki Fifan ärsyttävimmästä jutusta. Jalkapalloon kuuluu olennaisena osana vastahyökkäyspelaaminen. Fifassa kun onnistut pallonriistossa hyvässä paikassa, lähdet kuljettamaan palloa, niin joukkuetoverit tuppaavat löntystämänään vierellä nollat taulussa, eivätkä tue hyökkäystä. Jos pistät ne pystyjuoksuun, ne rynnivät suoraan eteenpäin, eivätkä ymmärrä hakea paikkaa, ilman, että menisivät paitsioon. Lisäksi avaussyötön antamisen jälkeen ympärille on ehtinyt jo koko vastustajan tiimi puolustamaan, koska syöttö on niin tussu, jota pelaaja vielä lönköttelemällä odottelee. Ainut vastahyökkäyksen keino tuntuu olevan pistää roikkupallo ja toivoa, että se päätyy omille ja siitä läpiajoon.
Tämä johtaa siihen, että kaikilla joukkueilla pitää pelata Barcaa. Eli jauhaa ja jauhaa, kunnes paikka läpisyötölle kuudentoista sisään aukeaa. Erilaisia pelityylejä ei käytännössä ole. Tai on, mutta niillä ei pärjää edes koneelle.
Pelissä, jossa pystyt käytännössä ohjaamaan vain yhtä miestä kymmenestä kerrallaan se tekoäly on kuitenkin niin olennainen osa.
Yritin Youtubessa katsella sellaisten pelaajien peliä, jotka todella hanskaavat FIFA:nsa kuin pyörällä ajon. Valitettavasti näyttää, että vähän kuin Änärissä, taito pohjautuu kaiken maailman skillssi pyörittelyihin, joita pitää käyttää jatkuvasti, mikäli mielii pallon pysyvän hallussa. Vertauksena EA:n peleistä Änäri, jossa kuitenkin suurin osa pelistä pyörii skill-stickin hanskaamisen ympärillä, koska sen taitamisen myötä maaleja saa kymmenkertaisesti aikaan siihen verrattuna, että osaisit esimerkiksi syötellä tai laukoa hyvin..
Kiitti
Toivottavasti et nyt kritiikistä suutu.