Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FIFA 22



Nuo uskomattoman rumat custom areenat, roskalla täytetyt katsomot ja maalitolppien/verkkojen värit on ylivoimaisesti turhinta paskaa mitä olen FUT pelimuodossa koskaan nähnyt.

fifa-22-1-2560x1440.jpg

facepalm-icegif-2.gif

E: Muistakaahan ennakkotilata huomiseen mennessä, niin pääsette joulukuussa käsiksi Hero-korttiin joka on jo siinä vaiheessa sbc-fodderia ;)
 
Viimeksi muokattu:
Vuodettu Beta-materiaali on ollut erittäin lupaavan oloista. Jo ensimmäinen EA:n FIFA 22 esittely nosti fiiliksiä ja missään vaiheessa ei ole vielä tullut pettymystä vastaan.

Okei, eilen julkaistu Pro-pelaajien FUT-matsi oli aivan hirveätä kuraa. Sekin toisaalta lienee vain hyvä asia, että peliä kehitetään eri käyttäjäryhmille. FUT, nopeaa arcadepalloa ja muille sitten vähän hitaampaa sekä realistisempaa.

Animointien ja fysiikan parannusten myötä alkaa FIFA vihdoin näyttämään jalkapallolta eikä pelkästään "FIFA-pallolta". Se on sitten eri asia kuinka hyvältä peli lopulta tuntuu itse pelatessa, mutta lupaavia kommentteja tullut pelaajilta, jotka pelaavat peliä vähän realistisemmin.

Itse en ole viiteen vuoteen pystynyt FIFA:aa pelamaan, FIFA 14 edellinen versio josta tykännyt ja FIFA 16 edellinen johon olen rahaa käytännössä "polttanut" sen ostamiseen. Kenties nyt saattaa olla paluu FIFA:n pariin, ainakin potentiaali siihen on..
 
Jos ostan series x:lle tuon standard editionin niin onko muka tosiaan niin, että en voi one x:llä pelata ollenkaan? Eli pitäis ostaa tuo kalliimpi paketti, jos kiinnostais molemmilla pelailla?
 
Jos ostan series x:lle tuon standard editionin niin onko muka tosiaan niin, että en voi one x:llä pelata ollenkaan? Eli pitäis ostaa tuo kalliimpi paketti, jos kiinnostais molemmilla pelailla?
Näinhän se menee ainakin PS:llä. Ultimate-versiossa toimii molemmat, vanha ja uusi sukupolvi.
 
Ei tässä ole enää kuin pari viikkoa ja early access pläjähtää ilmoille. Missä kuhnaa top 100 ratings ?!
 
Wrexham AFC löytyy pelistä. Seura, jonka omistajana ovat näyttelijät Ryan Reynolds ja Rob McElhenney.
 
Jos tätä nyt yhtään kukaan meinasi ostaa, niin Gigantti myy Fifaa 45€ (Xbox Series S/X ja PS5) ja 40€ (XbOne ja PS4) sunnuntaihin asti. Säästätte ainakin jotain.
 
EA:kin osaa lisenssien sössimisen. Ei Serie B:tä, ei Afrikan maajoukkueita ja Etelä-Amerikasta vain Argentiina ja Brasilia, joka sekin tekaistuilla pelaajilla.


Mitä hyötyä on Konamin omista yksinoikeuslisensseistä, jos heidän tarjoama vaihtoehto on mobiilipeli?
 
EA:kin osaa lisenssien sössimisen. Ei Serie B:tä, ei Afrikan maajoukkueita ja Etelä-Amerikasta vain Argentiina ja Brasilia, joka sekin tekaistuilla pelaajilla.


Mitä hyötyä on Konamin omista yksinoikeuslisensseistä, jos heidän tarjoama vaihtoehto on mobiilipeli?
Yksinoikeuslisenssit yksittäisiin joukkueisiin vähän turhat, varsinkin mikäli niitä ei hirveästi hyödynnetä.

FIFA:n kohdalla se on aina harmi, jos menettää lisenssejä, kun ei niitä voi kuitenkaan muokata kuntoon kuten Pesseissä aikaisemmin.

Hyvänä puolena taas voi sen sanoa, että hyvin on FIFA käyttänyt noita isojen liigojen lisenssejä, kun kaikki presentaatiot on ihan priimaa ja stadionit sekä manageritkin hyvällä tasolla.

Serie A liigan lisenssi Fifassa on vähän kysymysmerkki, kun siellä on osa joukkueista väärillä nimillä, logoilla ja peliasuilla Konamin lisenssien takia. Lisäksi, kun tosiaan Serie B kokonaan puuttuu niin aika vitsin puolelle menee edes hankkia Serie A lisenssiä.
 
Yksinoikeuslisenssit yksittäisiin joukkueisiin vähän turhat, varsinkin mikäli niitä ei hirveästi hyödynnetä.

FIFA:n kohdalla se on aina harmi, jos menettää lisenssejä, kun ei niitä voi kuitenkaan muokata kuntoon kuten Pesseissä aikaisemmin.

Hyvänä puolena taas voi sen sanoa, että hyvin on FIFA käyttänyt noita isojen liigojen lisenssejä, kun kaikki presentaatiot on ihan priimaa ja stadionit sekä manageritkin hyvällä tasolla.

Serie A liigan lisenssi Fifassa on vähän kysymysmerkki, kun siellä on osa joukkueista väärillä nimillä, logoilla ja peliasuilla Konamin lisenssien takia. Lisäksi, kun tosiaan Serie B kokonaan puuttuu niin aika vitsin puolelle menee edes hankkia Serie A lisenssiä.
Eikös Fifa 22:ssa nimenomaan nyt tule editointi, joten on mahdollista korjata oikeaksi.
 
Eikös Fifa 22:ssa nimenomaan nyt tule editointi, joten on mahdollista korjata oikeaksi.
Onko jotain linkkiä laittaa? Olisi kiva tutustua asiaan.

Tykkään aina muokata futiksessa/hokissa pelaajien arvojakin itse, Fifassa se muokkaus on ollut aina todella kankeaa ja hidasta.
 
Onko jotain linkkiä laittaa? Olisi kiva tutustua asiaan.

Tykkään aina muokata futiksessa/hokissa pelaajien arvojakin itse, Fifassa se muokkaus on ollut aina todella kankeaa ja hidasta.

Ilmeisesti Omppu tarkoittaa tätä.


Eli uramuodossa voi tehdä nyt oman joukkueen, jolle generoidaan pelaajat, voit valita logot ja värit ym. Olettaisin että noita voi tehdä useampia ja vaihtaa esim. Seria A:n feikkijoukkueet oikean nimisiksi. Toivottavasti niihin onnistuu myös pelaajavaihdot sitten, ettei jää generoidut pelaajat noihin.

Parasta olisi, jos vaan toisivat Creation Centren takaisin, mutta tuskin tulee koskaan tapahtumaan.
 
Joo siis varmaan tota tarkoitan. Muistelen vain sellaista twiittiä missä EA joku Fifa tyyppi kommentoi johonkin lisenssi hommaan, että nyt voit editoida ne haluamaksesi. Mutta enhän mä sellasta löytänyt, et voi olla et oon nähny päiväunia.
 
Nyt on tovi Fifaa takana ja latausta odotellessa pelasin Fifa 21:stä. Alustana PS5.
22:n uuden sukupolven koneissahan on uusi pelimoottori, mutta onko se sama kuin Fifa 21:n PS5 versiossa? Ei ainakaan tunnu siltä.

Myönnettäköön, että Fifa 21 jäi todella vähälle peluulle, vaikka mulla se Pc:lle onkin. Vasta PS5 versio sai innostumaan jonkun verran pelaamaan. Aikaisempia yleensä tullu enemmänkin pelailtua.
Sanottakoon heti alkuun myös etten pelaa muuta kuin Careeria. Eli en käy koskaan edes koittamassa onlinea, koska en tykkää oletus slidereista ja nopeasta munaravi pelaamisesta. Joten vertailut pohjautuu puhtaasti offline pelaamiseen pelillisesti.
Fifa 22:ssa puolestaan pelailin nyt testiksi vain UCL finaalia, jota en tainnut koskaan Fifa 21:ssä kokea, joten graafiset vertailut siinä mielessä on vanhempiin peleihin.

Mut aloitetaan pelaamisesta. Vedin Fifa 21:ssä saman Man United vs. PSG matsin ja olin kumpaankin päivittänyt Messin/Ronaldon siirrot jo. Molemmissa versioissa sama puoliajan kesto ja vaikeustaso ja laitoin sliderit molemmissa oletukselle (eli 50/100) ja slow pelinopeus.

Jo ensimmäinen syöttö 22:ssa tuntui oudolta. Eikä todellakaan huonolla tavalla. Pallolla oli ihan eri tavalla massaa, se pomppi paljon paremmin. Myöhemmin huomasin, että kun esim PSG veti kaukolaukauksia niin kierteet näytti todella paljon paremmilta. Samoin pitkissä maata pitkin tehdyissä syötöissä pallo käyttäytyi todella hienosti.
Avaus syötön jälkeen tuli myös olo, että mitä ihmettä. Miten tää on näin nopea vaikka on slow pelimoodi. Mutta nopeasti huomasin, että ei olekaan. Kun painat oikea-aikaisesti spurttia, niin se nopeus on nopeampi kuin ennen. Muutoin pelaajat on paljon enemmän omia itsejään. En tykkää esim Maguiresta kun on vähän semmonen tönkkö tyyppi liikkumaan. 21:ssä se näytti tönköltä mut ei vaikuttanu silleen mihinkään. Mutta ai että olin kyrsiintynyt siihen nyt, nimittäin nyt se myös liikkuu aidon tönkösti ja olin ihan pulassa sen kanssa. :D Pelaajien kokoerot, nopeudet jne tulee nyt paljon luonnollisemmin esille.
Lisäksi pallojen haltuunotot on paljon haparoivampia ja pallo elää eritavalla. Lisäksi pallon kanssa olet todella paljon kämpelömpi, jos vastustaja prässää sua hulluna. Liikkeet menee vaikeammiksi ja huterammiksi. Oli todella hienoa huomata miten paljon prässi vaikuttaa pallonhallintaan.
En tiedä onko vihdoin maalivahteja uusittu, vai johtuiko pallon fysiikoista, mutta De Gea torjui laukauksia mitä ennen ei todellakaan olisi torjunut, minkä lisäksi se torjui esimerkiksi selvästi maalin ohi menneen laukauksen joka tuli todella yllättäen. Aikaisemmin maalivahti olisi vain seissyt keskellä maalia. Nyt oli sijoittuneena ihan eritavalla ja vielä varmuudeksi torjui. Muutenkin maalivahdit käyttäytyi positiivisella tavalla ihan erilailla kuin 21:ssä.
Ja tuo spurtin ajoituksen tärkeys on todella loistavasti tehty. Tykkään siitä miten pelaaja ei pääse spurttaamaan karkuun jos on aivan väärässä asennossa palloa haltuun ottaessaan tms. Esimerkiksi olisin päässyt CR7 kanssa yksin läpi, mutta pallo jäi ihan vähän jalkoihin ja Rolle ei yksinkertaisesti päässyt vauhtiin. Se kuoli siihen. 21:ssä tuolla ei ois ollu vaikutusta. Pallo ois tullu mukana ja täydellä vauhdilla läpi.
Kaikenkaikkiaan offline pelaaminen vaikutti todella hyvältä ja pelaajien liikkeet, pallon käyttäytyminen, pallonhallinnan muutokset jne. sai mut ainakin erittäin hyville tunnelmille. Tähän vielä myöhemmin jotku sliderit netistä ni vaikuttaa todella kovalta.

Tykkäsin PS5 ohjaimen hyödyntämisestä jo 21:ssä, mutta sitä on viety vielä eteenpäin ja tykkään niistäkin uudistuksista ja huomaan ne eri värinät todella hyvin. Vaikkakin parasta tuossa edelleen on 21:ssäkin hyödynnetyt liipasimet kun pelaaja väsähtää.

Graafisesti PS5 versio 21:ssä oli huikea, mutta kyllä mä huomasin ison eron etenkin stadionin valaistuksessa ja näytti todella hyvältä, mitä ei valitettavasti kuvissa saa esille samalla tavalla..
6F3422A2-F5CF-4B13-B5E6-6E5A92904214.jpegB4DDD5DF-A201-4D96-AD61-1FB5F8B5E395.jpeg

Sit asia mistä en tiedä miten oli 21:ssä, mutta mun mielestä ainakaan 20:ssä ei ois ollu lapsia. Nyt ottelun alussa pelaajat tulee lasten kanssa kentälle ja alkulaulujen aikana seisoo siinä edessä. Myöhemmin huomasin myös yleisössä lapsia.
Pikku juttu, mutta mun mielestä oleellinen uudistus tuohon ottelun alkuun. Ja tätäkin isompi juttu on se, että jos tässä on käytetty oikeita kasvoja. Joko työntekijöiden lapsia, tai peräti jonkun kilpailun kautta joku on saanut naamansa peliin, niin miten hienoa sellanen ois sille lapselle? En keksisi mitään siistimpää kuin että olisin muksuna ollu Fifassa mukana. Ainakin tuleville vuosille vois tehdä noin, jos nyt ei ole oikeita.
9E0FDD28-F1EB-427A-B3A0-34DFABA7177F.jpeg

En kyllä muista nähneeni tämän tyyppistä kuvamateriaaliakaan vanhoissa, mutta voi hyvin olla et on ollut:
E7E369D5-E4F2-4040-8706-E905D320A4D2.jpeg

Sit minkä pistin merkille, niin yleisö on paljon tarkempi ja aidomman oloinen itse gameplayn aikana. ihan jo aloituksessa se pisti siellä kaukana takana ihan eri tavalla silmille kuin 5min aikaisemmin 21:ssä. Todella upea nyt. Samoin esimerkiksi tässä kulmapotku tilanteessa kun fanit heilutteli noita lippujaan, niin eka kerta ikinä kun kiinnitin oikeasti näin paljon gameplayn aikana huomiota miten upeasti yleisö on tehty:
9F897B7B-E2EB-41B6-AC64-86D6431C8428.jpeg

Ja viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä. Itsehän olen aivan tilastohullu. Mitä enemmän saan dataa ulos, sen parempi. On se sitten auton ajotietokone, hammasharja tai peli. Nyt nuo ottelun statistiikat on vedetty ihan next levelille ja noita on oikeasti ilo tutkailla nyt. Tässä muutama kuva mitä kaikkea tarjoaa:
7784BE90-590C-459E-BA6C-82D49E1BCF87.jpeg6D145D05-38CD-469B-B8A3-240975EE97FD.jpeg75235E12-FDE9-4A23-A937-0A49A5DC9140.jpegFC435720-B7D3-4696-9D93-CE27B71857E1.jpeg675B6605-7820-4A46-AAFE-467DC3EE42A0.jpeg


Joka vuosi peli tuntuu samalta ja ite tykkään aina pelailla ja tykkään uudistuksista, mutta ei ne niin hetkauta. Joku sanonee näistäkin ettei ole isoja juttuja, mutta pitkästä pitkästä aikaa EA urheilupeli saa mulle hymyn huulille ihan vaan uudistustensa vuoksi. Gameplay on ottanut juuri oikeat askeleet mitä kaipasin, sitä on nyt ilo pelata offlinessa. Se on graafisesti vieläkin upeampi, paljon uusia cutscenejä ja pikku lisäyksiä. Yleisö tuotu Oaljon paremmin esiin.
Kiva sanoa pitkästä aikaa et uus versio tuntuu hyvältä ja tykkään siitä ihan oikeasti.


Edit: Unohdin mainita siitä, että kun ohjastaa pelaajaa ja peli tarjoaa sitä ”vaihtoehtoista” pelaajaa sillä kuvakkeella pelaajan pään päällä. Niin kun siinä tilanteessa laitat sen tekoälypelaajan prässäämään, niin nykyisin sen kuvakkeen väri vaihtuu siksi aikaa kun painat nappia. Tämäkin tosi pieni muutos, mutta selkeyttää noita tekoälyn ohjastamisia aika paljon.

Tuli myös tehtyä kohtuu hieno maali. Harmi vain etten ollu tiennyt sitä et pleikka tallentaa ohjaimen mikillä äänet jos ei oo kuulokkeita kiinni. Eli kuului taustalla puheet ja musat, joten oli pakko ottaa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom