Vastaus: Final Fantasy Tactics
Huomautus pelin 300 tehtävää läpi pelanneelta: Pelin AP ja EXP-järjestelmien erillään pitäminen mahdollistaa keinottelua. AP:llä hankitaan kykyjä, joista on hyötyä taisteluissa. EXP:llä saa leveleitä, joista ei ole mitään hyötyä, sillä vastustajien level on sama kuin äijiesi levelien keskiarvo. Samantasoisia ovat myöskin ne heppulit, jotka hortoilevat porukkaasi. Taistelun loputtua palkinnoksi saa yleensä 40 tai 50 AP:tä, mutta jokainen äijä tienaa omat EXP:nsä (n. 10EXP per action).
Toisin sanottuna: Jos hankit kovan levelin ilman AP:tä saat vastaasi ihan yhtä kovalla levelillä vihollisia, joilla on (etenkin korkeilla leveleillä) PALJON AP:tä ja skillejä. Jos hankit paljon AP:tä ilman EXP:tä, saat vastaasi yhtä lusmulla levelillä olevia vihollisia, joilla on VÄHÄN AP:tä ja vähän skillejä.
Tämä ei koske muutamia pomomatseja, joissa on kiinteät vastustajien tasot.
Mitä vähemmillä toiminnoilla voitat taistelun, sitä enemmän saat AP:tä suhteessa EXP:hen. Baaritehtävistä, joissa lähetetään äijä yksin matkaan, saa paljon AP:tä, mutta ei ollenkaan EXP:tä. Niinpä level 10 hahmo voi oppia kaikki pelin kyvyt tekemällä tarpeeksi baaritehtäviä. Ne eivät lopu koskaan, vaan ne voi suorittaa vaikka 17 kertaa pelin edetessä.
Huomautus 2: Linkkikaapelin avulla voi kloonata itemeitä. Keinon keksiminen on nokkeluustesti.
Huomautus 3: Viera Assassinit ovat jumalattoman kovia. Omilla Assassineillani on Assassinin Skill/Item (eli Phoenix Tail), Reflex, Concentrate ja joku kombo. Opittuina kykyinä kertalaakista KO sekä kivetys (Concentraten avulla suoran KO:n/kivetyksen todennäköisyys: edestä 60%, sivusta 70%, selästä 90%).
Varusteina Ultima Sword tms, Angel Ring, Ninja Tabi, Temple Cloth ja Acasia Hat. Jos jotain ei ole antaa kaikille, tilalle Star Armletteja niin paljon kuin mahtuu.
Statit: Speed 240+ (jokaisen hahmon vuoron jälkeen vuorocounteriin lisätään Speedin verran. Kun counter on tuhannessa, hahmo saa vuoron.), muilla ei mitään väliä sillä KO on kertalaakista. Move 6 tai 7. Hasten kanssa yksi nopea Assassin saattaa saada kaksi-kolme peräkkäistä vuoroa putkeen. Siinä ajassa tyrmätään pari tyyppiä, jonka jälkeen matsi on 5 vs 3 ja lopputulos selvä.
Huomautus 4: tapattamalla Babuksen, Ritzin, yms. spessuhahmon Jagdissa ne haluavat myöhemmin liittyä porukkaasi uudestaan. Niillä on samat varusteet ja skillit kuin ennenkin (helppo tapa ansaita rahaa!), mutta level on omien ukkojesi keskiarvo ja statit ovat kasvaneet paljon enemmän verrattuna siihen, että sinä olisit kouluttanut jätkän levelit samalle tasolle
Huomautus 5: FFTA on liian helppo ja viimeisten missioneitten metsästys pubeista on todella turhauttavaa ja tuurista kiinni. Yleensä tarjotaan 15 tehtävää, jotka olet jo läpäissyt ja suorittamattomat ilmestyvät sitten joskus, aivan satunnaisesti.
Huomautus 6: En suosittele ketään suorittamaan kaikkia 300 tehtävää, kun "varsinainen" juoni on ohi. Se palkitaan juonellisesti onnettomalla 20s videopätkällä, eikä tarina siltikään oikeasti lopu siihen. Sitten tulevat creditsit ruutuun ja vallitseva ajatus on: "V*ttu eikö tässä tule enää mitään muuta?!"
Huomautus 7: Kombot käyttävät JP:t tyhjiin, ne kertovat vahingon moninkertaiseksi (JP:stä ja Combosta riippuen) ja niiden osumisprosentti on sata. Niinpä komboilla on hyvä tehdä lopetusisku, sillä ne eivät mene ikinä huti. Tyrmäämällä kyseinen hahmo saat yhden JP:n, jolla voi tehdä seuraavan Combon. Esim. White Monkin Combo teki 10 JP:llä muistaakseni 3xnormaalin lyönnin vahinko, osumis% 100.
Huomautus 8: Aseen Power ratkaisee damagen määrästä enemmän kuin hahmon oma power. Syy: Damagenlaskukaavan lopullisessa vaiheessa tehdään näin: (tulossa oleva damage)*(aseen teho/100)
Mitä lähempänä aseen teho on satasta, sitä isomman osan "potentiaalisesta vahingosta" se tekee vastustajalle. Näin voi siis ajatella: aseen teho=% potentiaalisesta vahingosta
Huomautus 9: Jos kaipaat hahmolle leveleitä, hakkaa sillä omaa jätkää nyrkillä selkään. Jos hahmot ovat samaa leveliä, 10EXP per lyönti. Jos kohde on 10+ leveliä ylempänä, saat 20 EXP per lyönti. Toinen jätkä voi heittää kyseiselle tyypille potioneita.
Huomautus 10: Dragonheart on pelin paras Reaction ability. Kun hahmoa lyödään, se saa auto-lifen. Kun se kuolee, herää auto-lifella henkiin ja sitä lyödään seuraavan kerran, se saa uuden auto-lifen.