Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy Tactics

Melankolistaja

New Member
PSOnelle ilmestyi aikoinaan FF Tactics. Nyt se on ilmestymässä GBAlle. Tietääkö kukaan millainen kyseinen peli on? Onko se samanlaista roolipeliä kuin muissa FF:sä? Vai onko se erilainen?
 
Tuoreimpien tietojen mukaan aivan oma pelinsä eli jatko-osasta voitaneen puhua. Oletko pelannut Ogre Battlea? Peli on nimittäin pitkälti samanlaista ff-hengessä. Todellä laadukas pelisarja muuten.
 
Pelissä taistellaan ns shakki ruuduilla(Ei siis shakki laudan näköinen, vaan maasto puineen ja jokineen). Eli taistelupaikka jaettu ruudukoihin, joissa hahmot sitten vuorotellen liikkuvat. Viholliset aloittavat omalta puoleltaan ja pelaaja toiselta puolelta. Jokaisella hahmolla omat liikkumapisteet, joiden kulumiseen vaikuttaa maaston muoto(Mäkeä, vettä jne). Vihellisia taisteluissa useampia ja samoin on pelaajallakin.

Erilaisia hahmoluokkia on runsaasti ja pelaaja pystyy määräämään omille hahmoilleen mihin suuntaan niitä kehittää. Luokkaakin pystyy vaihtamaan silloin kun haluaa.

Toisin sanoen, peli on aivan erilainen kuin FF-sarja. Mutta tunnelma on samaa kuin mitä FF-sarjoissa on ollut. Mutta suosittelen kyllä tutustumaan kun GBA:lle tulee.
 
Itselläni on edelleen importattu Final Fantasy Tactics PSOnelle ja tahkoan sitä vieläkin aina silloin tällöin Bleem!:llä (Pleikkari kun tuli myytyä joku aika sitten).

Nykysilmin katsottuna grafiikka ei näytä kovin hääppöiseltä, juoni oli enemmän kuin hieman sekava ja pelin edetessä sai matkaansa sen verran über hahmoja, ettei hahmonkehitykseen (joka oli sentään itse pelin ydin ja koukku!) tarvinnut kunnolla edes paneutua.

Näistä puutteista huolimatta pelissä oli valtavasti potentiaalia, jota ei aivan kunnolla hyödynnetty. Oi sitä onnen päivää, kun oli esim. saanut ritarille opetettua ninjan kyvyn käsitellä kahta miekkaa (isku+isku=2xvahinko)/jousiampujan osumaan jokaisella nuolella/Papin loitsimaan parannusloitsujen lisäksi myös Äärimmäisen Tappoloitsun (tm)! :)

Parista pikku puutteestaan huolimatta peli on kokonaisuudessaan aivan erinomainen ja ansaitsee jatko-osan, jossa nämä on korjattu (toivottavasti GBA-versio kykenee tähän)!

---------------------------------------------------------------------
Lisäys:

Final Fantasy Finlandista ( http://www.fffin.com ) löysin tietoja itse pelistä, sekä muutaman lehtiskannauksen.

http://www.fffin.com/uutiset.php#newsitem1031380055,48037,

Täytyy sanoa, että erittäin lupaavalta näyttää! Peli nousi minun odotuslistallani vielä muutaman pykälän ylöspäin aina Soul Calibur kakkosen, Final Fantasy:Crystal Chroniclesin ja Legend of Zeldan joukkoon. :)
 
Kenelläkään tietoa julkaisun ajankohdasta?
Jenkeissä se julkaistaan varmaan aikaisemmin kuin täällä (ylläri), pitänee hankkia sieltä.
 
IGN Arvostelu

8.0 Presentation
The designers use the engine and text windows to pull off an easy to follow storyline. There's a lot of unnecessary clutter in the interface, though.

9.0 Graphics
While the game doesn't push a whole lot of "ooh neat" effects in the battle, the artwork is absolutely gorgeous with wonderful attention paid in the character design.

9.0 Sound
Voice samples are limited to grunts, groans, and yelps from characters, but the audio soundtrack is just superb.

9.0 Gameplay
The game's learning curve isn't steep thanks to well implemented tutorials. The game's got incredible depth with all the different classes, jobs, and items...barely touched upon in these tutorials.

10.0 Lasting Appeal
The game just keeps going and going with tons of missions, and players can combat their clans with others in link cable play.

9.0 OVERALL:
(out of 10 / not an average)
 
Sain pelin torstaina ja vaikka olen vasta aloittanut pelin, niin kyllähän tässä on yksi tämän syksyn parhaista peleistä. Yritän säästää peliä joulukuista matkaa varten, mutta enpä tiedä onnistuuko - onneksi pelissä on arvostelujen mukaan todella paljon pelattavaa, joten ehkä tätä saa lentokoneessakin vielä pelailla.

Onneksi syksyn ja talven aikana on tulossa sen verran paljon loistavia pelejä, että eiköhän sitä saa joka tapauksessa jotain uuttakin pelattavaa, vanhojen seuraksi, matkaan mukaan.

FFT:A on alkufiilisten perusteella täyden kympin peli, tämä julkaisu kannattaa hoitaa kotiin - ei tosin taida olla mikään yllätyskään. Tässä on jopa color mode, jossa voi kertoa pelaako originaali-GBA:lla, SP:llä vai TV-ruudulta- tämä saisi tulla standardiksi kaikissa uusissa peleissä.

Toistaiseksi olen samaa mieltä kuin arvostelijat, valikot voisivat olla fiksummin toteutettuja ja itse taistelut mahdollisesti nopeampia. Olen kuitenkin pelaillut tässä Tactics Ogrea jo pitkään, joten eipä tuo minua oikeastaan ole häirinnyt.
 
Hmm...

Mä ostin tänään ton Final Fantasy Tacticsin... ja alku vaikutti tosi fiinille mutta nyt alkaa tuntuun aika puuduttavalle jonkun kahden tunnin pelaamisen jälkeen. Siis pelissä ei ole ollu mitään muuta kuin mättöä, tehtäviä otetaan jatkuvasti uusia mätetään, haetaan rahat ja otetaan uusia tehtäviä...vähän kuin jossain tekkenissä :( (siis mätetään). Onko tuossa pelissä mitään juonta? Alun pätkät kiinnosti vaan nyt yhtäkkiä tuo marche on vaan että "Jepa jee...tässä ollaan nyt uudessa maailmassa... ai klaaniin? no mikä ettei... hakkaanpa monsua... hakataan lisää monsua...giliä tilille... missähän vi*ussa ne kaverit on...no ei kyllä kiinnostakaan... dippdai"... tommosta se vähän on ollu... Niin että tapahtuuko tuossa mitään muuta kuin tuota mättöä vaan?
 
Jotenkin tuosta sun jutusta tuli sellainen mielikuva kuin et olisi aivan tiennyt ostavasi taktista RPG:tä, joissa suurimman osan peliajasta rohmuaa juuri nuo taistelut. Tietysti juoni täytyy olla, ettei taistelut tunnu vain irrallisilta kamppailuilta. Itse olen suuri vuoropohjaisen taistelun ystävä, ilmeisesti siksi, että saan rauhassa miettiä siirtojani yms.

Suosittelen, että pelaat eteenpäin vain, ei esim. Tactics Ogrekaan heti mua imaissut mukaansa. Itse olen ainakin nyt jäänyt todella pahasti koukkuun tähän (jota tosin säästän nyt matkaa varten) ja Tactics Ogreen (jossa pääsin juuri läpi taistelun, jota jouduin pelaamaan useaan kertaan läpi päästäkseni). Nyt olen ajatellut ostaa Onimusha Tacticsin.

FFTA:ssa ei juoni tosiaan ole toteutukseltaan ehkä kaikkein parhain ja tuntuu olevan tehty myös nuorempia pelaajia ajatellen. Mun mielestä kuitenkin juoni toimii hyvin ja itse taisteluthan ne tällaisen pelin tekevät - esim. myös Advance Wars pelit perustuvat taisteluun ja vaikka tämä onkin Final Fantasty, niin tästä pitää varmemmin AW:n kuin uusimpien Final Fantasyiden ystävä. Itse olen tosin molempia, mutta varmasti pointti tuli selväksi.

Tactics Ogreen verrattuna taistelut toimivat muutenkin paljon paremmin tässä, TO:n kokonaispeliaika ei ole aivan yksiselitteinen juuri hitaiden taisteluiden vuoksi. FFTA:ssa ei myöskään joudu vierestä seuraamaan, toisin kuin ensin mainitussa, joten taistelut ovat mielekkäämpiä.

Jos haluaa juonivyörytystä, niin GBA ei ole PS2 teknisesti, joten kauniilta näyttävää juonta esim. FFX kyllä runttaa pitkät pätkät, halusit tai et. Mielestäni taskukonsolille tällainen peli, jossa ei joudu itse pitkäksi aikaa matkustajaksi on paras vaihtoehto.

Lopulta homma voi vain olla niin, että olet ostanut erinomaisen pelin, joka ei vain sinua niin miellytä. Pelkkiä arvosanoja (hyviäkään) tuijottamalla ei takaa varmuudella itselleen pelinautintoa, esim. mä olen jättänyt suosiolla Gran Turismot muille. Myönnän pelin olevan hyvä, mutta se ei ole minun mieleinen. Arcade-kaahailu on mulle sopivampi vaihtoehto - tässä esimerkissä arvosanan 10 saanut peli voi olla huonompi vaihtoehto minulle kuin arvosanan 8 peli.

Shakkiturnauksessa kätellään luultavasti ennen ja jälkeen ottelun, kenties vaihdetaan pari sanaakin - tässä pelissä on enemmän juonta, mutta pääpaino samassa asiassa. Esim. FFX:ssä on myös pitkät pätkät joiden aikana juoni ei periaatteessa liiku yhtään enempää kuin FFTA:ssakaan, esim. siirtyminen paikasta toiseen sisältää kahlausta 3D-maailmassa, satunnaisilla, usein ajallisesti liian tiheillä, hyökkäyksillä varustettuina. Tässä tapauksessa pelkkä kävely hidastetaan, kunnes seuraava kymmenminuuttinen juonipätkä rullataan esiin. Kai nämä ovat vähän miten tietyntyyppiset pelit kokee ja jokainen varmaan tyylillään.

Toivottavasti olet päässyt peliin paremmin sisään, en ole peliä pelannut tarpeeksi, jotta voisin sanoa miten paljon juoni painottuu eri vaiheissa peliä. Voi olla, että sitä olisi voitu tuoda myös enemmänkin peliin (tosin vastaaviin verrattuna tässä on juoni vähintäänkin samanveroisessa asemassa), mutta onhan pelissä ainakin periaatteessa juonen osina sopeutuminen uuteen maailmaan, ystävien löytäminen ja paluu omaan maailmaan. Jos ei paluustakaan voi olla varma, niin paras keino on sopeutuminen, siinä mielessä ihan loogistakin ensin katsella ympärilleen.
 
höh

Valitettavasti vaihdoin jo koko pelin pois. Niinkuin sanoit että arvosteluissa menestynyt mutta ei vaan ole mun makuun. Niinhän se oli. Periaatteessa toi oli normaali final fantasy mutta otettu siitä vaan n.80% juonen kerronnasta pois ja korvattu mun mielestä turhalla taistelulla. Final Fantsyissäkin on koko ajan mättöä mutta sitä juontakin on sitten ihan kivasti enemmän kuin tacticsissa. Mutta tälläista tälläkertaa nyt tulee sitten huomenna Pokemon Ruby joka ei kyllä mua kiinnosta yhtään mutta kihlattu vaati sitä kun on ihastunut tuohon Bluehen ;)
 
Re: höh

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan KFinnberg
Mutta tälläista tälläkertaa nyt tulee sitten huomenna Pokemon Ruby joka ei kyllä mua kiinnosta yhtään mutta kihlattu vaati sitä kun on ihastunut tuohon Bluehen ;)

Sitä vaan vieritetään kihlatun harteille koko juttu ;). Tuosta tuli mieleen, että mun pitäisi myös hommata Ruby/Sapphire - mä tykkäsin Yellowista paljon. Sitä ennen mulla oli, Nintendon peleistä paljon pitävänäkin, ennakkoluuloja noita pelejä kohtaan :).

On sitä tullut itsekin hommattua pelejä, jotka on ostanut vaikka arvostelujen perusteella, mutta on sitten joutunut myymään pelin pois. Se hyvä puoli tuossa on, että tietää ainakin sen jälkeen, mikä ei ole itseä varten. Kaikesta ei voi pitää ja ymmärrän kyllä jos hait jotain perinteisempää FF-meininkiä.

FFX oli mun mielestä todella hyvä, mutta sen jatko-osaa vähän mietin, vaikka onhan sekin eräällä tavalla vuoropohjainen. Tactics peleistä olen pitänyt enemmän kuin Advance Warsista, vaikka sekin on hyvä. RPG-peleissä juoni vie mukaansa ja mun kohdalla myös näissä Tactics peleissä on ollut tarpeeksi juonen tynkää, jotta jaksaa pelata yhtä ahkerasti - näin ei vaan ollut sun kohdalla. AW:ssa pelailin lähinnä tehtävän silloin tällöin, eikä tunteja yhtä soittoa, kuten vaikka Tactics Ogressa tai FFTA:ssa, joten kyllä tarinalla on merkitystä mullekin.
 
Vastaus: Final Fantasy Tactics

Toisten toistaminen on tyhmää, mutta nyt on aivan pakko. Ostin tuossa reipas vuosi sitten jenkkilästä Final Fantasy Tacticsin PS1:lle, syystä tai toisesta, innostus ei jaksanut kestää kauaa. Nyt alkuviikosta sitten tilasin FFTA:n, vaikka mielessäni pyöri FFT:n kohtalo. Noh, eilen sain sitten Tactics Advancen ja nyt on jo miltein 6h takana. En muista, koska viimeksi olisin ollut näin koukussa johonkin peliin.

FFTA:ssa on tosiaan muutamia pikkuvirheitä, jotka tekevät nautittavasta pelistä paikoin turhauttavan. Esimerkiksi: Jos vaihtaa hahmolle varusteita, ei missään näy jonkinlaista statsi-vertailua korvattavalla ja korvatulla varusteella - Paitsi kaupassa, jossa niitä voi sitten vertailla (jos olen missannut jotain tältä osin, olisin kiitollinen jos joku korjaisi).

JP-systeemi on vielä vähän auki. Marchella se Combo-systeemi on heti kättelyssä - tai sitten kikkailin sen jotenkin, miten, en enää muista - joten en ihan täysin ole perillä, miten niitä käytetään. Noh, ehkä opin sen sitten ennemmin tai myöhemmin. Juoni on kyllä jokseekin huvittava. Vaikka pelitunteja on takana jo noin paljon, juonellisesti olen edennyt todella vähän, joistakin peli saattaa siis tuntua pitkäveteiseltä.

Mainio peli etenkin nostamaan FF-nälkää näin FFI&II: Dawn of Souls:n julkaisun lähestyessä. Tosin, saa nähdä, viekö FF:ien uudelleenlämmitykset FFTA:ta, vai toisin päin joka on myös varsin todennäköistä. Jos FFTA nappaa ja lisää tahtoisi, kannattaa tosiaan kokeilla tuota Tactics Ogrea.
 
Vastaus: Final Fantasy Tactics

Unreal-Hawk sanoi:
-FFTA:ssa on tosiaan muutamia pikkuvirheitä, jotka tekevät nautittavasta pelistä paikoin turhauttavan. Esimerkiksi: Jos vaihtaa hahmolle varusteita, ei missään näy jonkinlaista statsi-vertailua korvattavalla ja korvatulla varusteella - Paitsi kaupassa, jossa niitä voi sitten vertailla (jos olen missannut jotain tältä osin, olisin kiitollinen jos joku korjaisi).

No tosta sun viestistä on jo aika paljon aikaa ja olet jo saattanut keksiä miten ne statsit näkee tai olet myynnyt jo koko pelin mutta korjaan sitä kuitenkin.
Eli kun vaihdat asetta/armoria/kenkiä/YMS niin painat siinä vaiheessa kun olet valitsemassa jotain uutta varustetta painat (muistaakseni) start näppäintä niin näet missä se varuste on parempi ja missä huonompi kuin aikaisempi varuste.
 
Vastaus: Final Fantasy Tactics

Huomautus pelin 300 tehtävää läpi pelanneelta: Pelin AP ja EXP-järjestelmien erillään pitäminen mahdollistaa keinottelua. AP:llä hankitaan kykyjä, joista on hyötyä taisteluissa. EXP:llä saa leveleitä, joista ei ole mitään hyötyä, sillä vastustajien level on sama kuin äijiesi levelien keskiarvo. Samantasoisia ovat myöskin ne heppulit, jotka hortoilevat porukkaasi. Taistelun loputtua palkinnoksi saa yleensä 40 tai 50 AP:tä, mutta jokainen äijä tienaa omat EXP:nsä (n. 10EXP per action).

Toisin sanottuna: Jos hankit kovan levelin ilman AP:tä saat vastaasi ihan yhtä kovalla levelillä vihollisia, joilla on (etenkin korkeilla leveleillä) PALJON AP:tä ja skillejä. Jos hankit paljon AP:tä ilman EXP:tä, saat vastaasi yhtä lusmulla levelillä olevia vihollisia, joilla on VÄHÄN AP:tä ja vähän skillejä.

Tämä ei koske muutamia pomomatseja, joissa on kiinteät vastustajien tasot.


Mitä vähemmillä toiminnoilla voitat taistelun, sitä enemmän saat AP:tä suhteessa EXP:hen. Baaritehtävistä, joissa lähetetään äijä yksin matkaan, saa paljon AP:tä, mutta ei ollenkaan EXP:tä. Niinpä level 10 hahmo voi oppia kaikki pelin kyvyt tekemällä tarpeeksi baaritehtäviä. Ne eivät lopu koskaan, vaan ne voi suorittaa vaikka 17 kertaa pelin edetessä.



Huomautus 2: Linkkikaapelin avulla voi kloonata itemeitä. Keinon keksiminen on nokkeluustesti.


Huomautus 3: Viera Assassinit ovat jumalattoman kovia. Omilla Assassineillani on Assassinin Skill/Item (eli Phoenix Tail), Reflex, Concentrate ja joku kombo. Opittuina kykyinä kertalaakista KO sekä kivetys (Concentraten avulla suoran KO:n/kivetyksen todennäköisyys: edestä 60%, sivusta 70%, selästä 90%).

Varusteina Ultima Sword tms, Angel Ring, Ninja Tabi, Temple Cloth ja Acasia Hat. Jos jotain ei ole antaa kaikille, tilalle Star Armletteja niin paljon kuin mahtuu.

Statit: Speed 240+ (jokaisen hahmon vuoron jälkeen vuorocounteriin lisätään Speedin verran. Kun counter on tuhannessa, hahmo saa vuoron.), muilla ei mitään väliä sillä KO on kertalaakista. Move 6 tai 7. Hasten kanssa yksi nopea Assassin saattaa saada kaksi-kolme peräkkäistä vuoroa putkeen. Siinä ajassa tyrmätään pari tyyppiä, jonka jälkeen matsi on 5 vs 3 ja lopputulos selvä.


Huomautus 4: tapattamalla Babuksen, Ritzin, yms. spessuhahmon Jagdissa ne haluavat myöhemmin liittyä porukkaasi uudestaan. Niillä on samat varusteet ja skillit kuin ennenkin (helppo tapa ansaita rahaa!), mutta level on omien ukkojesi keskiarvo ja statit ovat kasvaneet paljon enemmän verrattuna siihen, että sinä olisit kouluttanut jätkän levelit samalle tasolle

Huomautus 5: FFTA on liian helppo ja viimeisten missioneitten metsästys pubeista on todella turhauttavaa ja tuurista kiinni. Yleensä tarjotaan 15 tehtävää, jotka olet jo läpäissyt ja suorittamattomat ilmestyvät sitten joskus, aivan satunnaisesti.

Huomautus 6: En suosittele ketään suorittamaan kaikkia 300 tehtävää, kun "varsinainen" juoni on ohi. Se palkitaan juonellisesti onnettomalla 20s videopätkällä, eikä tarina siltikään oikeasti lopu siihen. Sitten tulevat creditsit ruutuun ja vallitseva ajatus on: "V*ttu eikö tässä tule enää mitään muuta?!"

Huomautus 7: Kombot käyttävät JP:t tyhjiin, ne kertovat vahingon moninkertaiseksi (JP:stä ja Combosta riippuen) ja niiden osumisprosentti on sata. Niinpä komboilla on hyvä tehdä lopetusisku, sillä ne eivät mene ikinä huti. Tyrmäämällä kyseinen hahmo saat yhden JP:n, jolla voi tehdä seuraavan Combon. Esim. White Monkin Combo teki 10 JP:llä muistaakseni 3xnormaalin lyönnin vahinko, osumis% 100.

Huomautus 8: Aseen Power ratkaisee damagen määrästä enemmän kuin hahmon oma power. Syy: Damagenlaskukaavan lopullisessa vaiheessa tehdään näin: (tulossa oleva damage)*(aseen teho/100)
Mitä lähempänä aseen teho on satasta, sitä isomman osan "potentiaalisesta vahingosta" se tekee vastustajalle. Näin voi siis ajatella: aseen teho=% potentiaalisesta vahingosta


Huomautus 9: Jos kaipaat hahmolle leveleitä, hakkaa sillä omaa jätkää nyrkillä selkään. Jos hahmot ovat samaa leveliä, 10EXP per lyönti. Jos kohde on 10+ leveliä ylempänä, saat 20 EXP per lyönti. Toinen jätkä voi heittää kyseiselle tyypille potioneita.


Huomautus 10: Dragonheart on pelin paras Reaction ability. Kun hahmoa lyödään, se saa auto-lifen. Kun se kuolee, herää auto-lifella henkiin ja sitä lyödään seuraavan kerran, se saa uuden auto-lifen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy Tactics

Huomautus 6: En suosittele ketään suorittamaan kaikkia 300 tehtävää, kun "varsinainen" juoni on ohi. Se palkitaan juonellisesti onnettomalla 20s videopätkällä, eikä tarina siltikään oikeasti lopu siihen. Sitten tulevat creditsit ruutuun ja vallitseva ajatus on: "V*ttu eikö tässä tule enää mitään muuta?!"
On pakko vastata nyt tähän. Kun on kaikki 300 tehtävää tehnyt, niin
Saa judgemaster tehtäviä, ja cidinkin puolelle
Ja pelin pelastaisi moninpeli, jos löytää jonkun, joka pelaa sitä lähiseudulla.
 
Ylös Bottom