Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

En ota kantaa tuohon xbox/ps asiaan kun en tiedä onko versioissa muita eroja kuin Dragonflyn mainitsema ohjain + achievementit vs. trophyt, mutta itsekin olen muutaman kerran ostanut PC version vaikka PS4 versio pelistä jo onkin. Kiinnostaa vain pelata mieluummin 1440p ja >= 60hz ja kaikella muulla silmäkarkilla, joskus jopa RT:llä. Kun pelejä tosiaan löytyy, ja kyseessä ei ole online peli, jolla joskus voisi olla hopumpi pelata samantien, mitään isoa kiirettä ei ole vaikka PC versio tulisi viiveellä.

Ainakin Sekiro, Control, RDR2 ja koko Dark Souls sarja tulee hakematta mieleen. Ja itse asiassa kiinnostuin FFVII remakestakin kun kuulin sen tulevan PC:lle. Demoa kokeilin kyllä jo PS4:lla, ei tämä mikään PS5 system seller minulle ole. PC:lle ehkä voisin ostaakkin.
 
se on vaan huhu tulee sitten kun tulee

jännä juttu että playstation yksinoikeus pelit on pahasta mutta taas kuin xbox yksinoikeus pelit on vaa hyvä asia en ymmärrä tuota hommaa
Missään vaiheessa tässä menneessä keskustelussa ei väitetty, että pleikkarin yksinoikeudet olisivat paha asia. Tilanne nyt vain on se, että tämän pelin kanssa ilmoitettiin heti alkuun, että kyseessä on vuoden yksinoikeus. Tottakai nyt kun vuosi on kulunut, niin spekulaatiot ja huhut muista versioista vellovat.
 
Ei kumpikaan pahasta ole. Mutta toki sitä peliä saa toivoa laitteelle, jolla mieluiten pelaa. Itselleni on SSD-kovotilan puutteen vuoksi PS5 uusien pelien suhteen erittäin toissijainen laite, niin kauan kuin sitä lisäkovotilaa ei tule. Heti kun voin lykätä tuohon PS5:n sisään 2 teraisen SSD-aseman, niin kyllä se nousee varsin tasavertaiseksi konsoliksi XSX:n kanssa. Toki uusien pelien halvemmat hinnat kääntävät edelleen kelkkaa ainakin jonkin verran XSX:n eduksi siinäkin vaiheessa.
Omituinen ongelma jos 1000 megasella netillä (muistaakseni näin mainitsit taannoin) ei taivu poistamaan jotain peliä ja asentamaan uutta tilalle jos peli on semmoinen joka kiinnostaa. Eihän tuossa pitäisi mennä kuin kullinluikaus kun peli on ladattuna uudestaan, keittää vaikka kahvit sillä välin.

Suosittelen myös hieman tarkempaa tarkastelua pelien ostamisen kanssa jos uusien pleikkaripelien hinnat hirvittävät, etenkin jos ne ovat sellaisia joita kohtaan ei juurikaan alunperinkään ole ollut mielenkiintoa. Meinaan FF7R, TLOU2 ja Death Strandingin hinnalla olisi säästänyt pitkän pennin sellaisia PS5-pelejä varten jotka kiinnostaa sitten alun ensimmäistä tuntia pitemmälle.

- - -

Suosittelen kyllä kaikille pelaamaan tätä peliä vaikka alkuperäinen peli olisi jo pelattu ja/tai pelin tarina ei niinkään sytytä. Peli on kyllä graafisesti yksiä kauneimpia markkinoilla ja omaa myös yhden parhaimmista combateista videopeleissä mitä olen pelannut. Tämä toki oma mielipide.
 
Omituinen ongelma jos 1000 megasella netillä (muistaakseni näin mainitsit taannoin) ei taivu poistamaan jotain peliä ja asentamaan uutta tilalle jos peli on semmoinen joka kiinnostaa. Eihän tuossa pitäisi mennä kuin kullinluikaus kun peli on ladattuna uudestaan, keittää vaikka kahvit sillä välin.

Suosittelen myös hieman tarkempaa tarkastelua pelien ostamisen kanssa jos uusien pleikkaripelien hinnat hirvittävät, etenkin jos ne ovat sellaisia joita kohtaan ei juurikaan alunperinkään ole ollut mielenkiintoa. Meinaan FF7R, TLOU2 ja Death Strandingin hinnalla olisi säästänyt pitkän pennin sellaisia PS5-pelejä varten jotka kiinnostaa sitten alun ensimmäistä tuntia pitemmälle.

- - -

Suosittelen kyllä kaikille pelaamaan tätä peliä vaikka alkuperäinen peli olisi jo pelattu ja/tai pelin tarina ei niinkään sytytä. Peli on kyllä graafisesti yksiä kauneimpia markkinoilla ja omaa myös yhden parhaimmista combateista videopeleissä mitä olen pelannut. Tämä toki oma mielipide.
Konsolipelaamisen pitää olla itselleni täysin ilman säätämisiä. Vaivatonta tyyliin, konsolin virta päälle, 5 sekuntia mietintää mitä pelaan ja sen jälkeen pelin käynnistys ja parin minuutin sisällä pelaaminen. Kuten olen jo aiemmin sanonut, jos joudun jotain ihmeellisyyksiä säätämään ja myös latailemaan minuuttitolkulla monien kymmenien gigojen pelejä, on pelaaminen hankalaa, ja muistuttaa PC-pelaamista, tai sitten jopa kasarin kuusnelosella kasettiaseman kanssa säätämistä ja pelien minuuttitolkulla lataamista. En ole tällaisissa asioissa valmis nielemään kasarille paluuta vain sen takia, että sinä olet sitä mieltä, että tällainen olisi ihan ok. Minulle se ei todellakaan ole ok.

Ja mitä pelien hintoihin tulee, olen ostanut FF7 Remaken levypelinä käytettynä ja maksanut siitä alle 40 euroa tuolloin. Myös TLoU 2:n ostin samaan tapaan käytettynä ja maksoin siitä hieman yli 40 euroa samaan aikaan. Uskoisin, että jopa sinä huomaat eron n. 40 euron pelin hinnassa 80 euron pelin hintaan?

Ja en kyllä ymmärrä miksi ihmeessä otat Death Strandingin tähän mukaan? En ole sinänsä peliä dissannut muilta osin, kuin sen osalta, että peli on ollut minulle liian työläs, jotta olisin sitä saanut (ainakaan toistaiseksi) jatkettua loppuun. Olen kuitenkin sitä pelannut enemmän kuin vain muutaman tunnin ja kehunut sitä monelta osin. Mm. tunnelma on parhaasta päästä kaikista koskaan pelaamistani peleistä. Peli on myös varsin hyvän näköinen sukupolvensa peliksi. Se ei kuitenkaan missään nimessä ole täydellinen peli, eikä itselleni aivan niin hyvä kuin alunperin odotin, mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisin sitä silti millään tavalla hukkaostoksena.

Minulla oli myös kyseistä peliä kohtaan heti alusta alkaen suuri mielenkiinto, vaikka en sinänsä olekaan Kojiman tyylistä ja peleistä yleisesti pitänytkään. Death Stranding oli kuitenkin ensimmäinen minua aidosti kiinnostanut Kojima -peli trailereista välittyneen kiehtovan sci-fi-tunnelman ansiosta (rakastan tunnelmalla ja mystiikalla ladattua sci-fiä todella paljon). Jostain kumman syystä kerrasta toiseen tunnut väkisin mieltävän pelin sellaiseksi, etten olisi siitä alun alkaenkaan ollut kiinnostunut ja olisin sitä vain ja ainoastaan dissannut. Metsään tunnut siis yhä uudelleen tässä asiassa menevän jostain kumman syystä.

Suosittelen, että jättäisit päätelmien tekemisen toisen pelaajan ajatuksista ja tavasta toimia pelaamisensa suhteen, koska olet nimittäin noiden päätelmien tekemisessä jo aiemminkin osoittautunut onnettoman heikoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpaa tässä sitten uskoa? Aiemmin keväällä Digital Foundryn John Linneman twiitissään kertoi luottavansa VG Techiin.
Minä uskoisin että molempiin jos olen ymmärtänyt oikein niin tuossa sanottaan vain ne resot mitä he ovat havaineet ja pelihän on iso ja toimintaa paljon niin tilanteesta riippujen resohan voi heitellä suurestikin.

Mutta siitä ei ole epäilystäkään etteikö olisi kuitenkin stabili 30 ja 60fps kokemus.

Lievänä Offtopicina näin PC pelaajana nähnyt pelien sisällä jopa yli 60fps heittoja fps lukemissa tietyilla alueilla kun pelanut välillä ilman vsynkkiä jos tuota nytten verrattaisin tässä tapauksessa esim 60fps lukemaan ja pelin pitää laskea resoluutiota että pysyttäisin 60fps lukossa niin mielestäni tuo VG saama reso heittely ei kuulostaisi yhtää mahdottoamlta minun korvaani.

Ja btw on PC puolellakin samalla raudalla saatu ihan erilaisia fps tuloksia samasta pelistä se vain kyse mistä kohtaa peliä katsottaan ellei ole omaa benchmarkkia pelissä.

Edit:
Tuolla olikin enemmän juttua tuosta jossa vähän kyseenalaistettaan tuota ElAnalistaDeBits mittaustuloksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mullakin nyt aloitettua tämä vihdoin. Takana noin 8h ja olen pitänyt pelistä kyllä tosi paljon. Combat-systeemi on hauska ja vähän erilainen. En ainakaan muista muissa peleissä ihan vastaavaan systeemiin törmänneeni. Peli on myös todella kaunis (the OVI on nyt korjattu PS5 versioon :D) ja nämä musiikit on yhtä hyvät kuin muistan vanhasta klassikko ffvii:sta.

Pelailen tässä ensin tämän peruspelin läpi ja sitten tuon Yuffie-lisäosan kimppuun.

Tähän mennessä 5/5 multakin tälle.
 
Tuli nyt päästyä Wall Marketille asti PS5 versiossa ja tämän tokan roundin kun olen pelannut normaalilla easyn sijasta mitä käytin ekalla kerralla, niin oli vähän pelkoa että pääsenköhän tätä areenan tarina loppubossia lävitse. Siitä kehkeytyi huikea 30 min spektaakkeli mutta lopulta pomo kaatui melko vaivattomasti, meni puoli tusinaa etheriä mutta muuten suht sujuvasti kulki.

Pelin huikea taistelu systeemi pääsee kunnolla oikeuksiinsa näissä pitkissä eeppisssä taisteluissa jossa täytyy kokoajan tietää mitä seuraavaksi tekee, tuntui että ei millään saa damagea tehtyä mutta niin se vaan lopulta HP oli nollassa ja voitto minun, tai siis meidän.

Tuo on kyllä ensimmäinen todellinen koitos pelaajan taidoista ja täytyy sanoa että jos ei ole valmistautunut siihen oikein niin melko vaikea taistelu myös voitettavaksi.
 
Yksi asia joka toisella pelikierroksella tässä Remaken remasterissa on pistänyt silmään on pelin hubi alueet, ne ovat saaneet ison boostin tekstuurien resoluutiossa ja laadussa. PS4 pelatessa tuntui aina näille alueille tultaessa että olisi siirtynyt edelliselle sukupolvelle kun droppi oli aina niin silmiinpistävä, ei sillä pelaamisen kannalta tietenkään suurempaa vaikutusta ollut mutta on se paljon mukavempaa kun ei tarvi tuijotella PS3 tason tekstuureita näillä isommilla alueilla. Myöskin uusi photo mode on ollut kovassa käytössä kun maisemiakin kelpaa katsella, ei olisi ollut kiva ottaa kuvia todella hienojen hahmojen kanssa kun takana paistaa pikselimössöä. Siihen päälle vielä 100% lukittu 60 FPS niin ainut miinus tulee siitä että peli näyttää hivenen pehmeältä, tästä ei kuitenkaan voi paljon marista kun muuten upgrade on kohtalaisen suuri.

 
Jaha, se olisi kolmas kerta läpi DLC:tä myöten. Edelleen maistui loistavasti ja yksi kaikkien aikojen suosikkipelejä, vaikka tiedostan ne tietyt ongelmat (selvät pitkitetyt osuudet jne.) Pelasin siis ihan puhtaalta pöydältä eli en siirtänyt vanhoja saveja. 33h meni tälläkertaa, kaiken tein minkä ekalla pelikerralla pystyi. Eiköhän tämä vielä kertaalleen hardilla tule vedettyä, simulaattori haasteet ja loput trophyt kerättyä, vaikka se mekkojen keräys ja megaflare hirvittää.

DLC meni 9 tuntiin, todella rauhalliseen tahtiin kuljin, ja kaikki mahdollinen koettua. Hard tässäkin kutkuttelee ja loput haasteet. Suosittelen niille jotka pääpelistäkin pitivät.
Yuffiella todella hauska pelata, pidin tuosta että pystyi vaihtamaan lähitaistelusta etähyökkäyksiin. Aikalailla oma strategia oli First strike materia päällä heittää shuriken vihollislaumaan ja sitten Windstorm abilitylla räjäyttää heittotähti. Sen jälkeen Yuffie tähden perään lähitaisteluun.
Hahmo tarinallisesti myöskin todella onnistunut, juuri sellainen wannabe baddass kakara kuin alkuperäisessä. Hauskasti olivat myös laittaneet pieniä viittauksia alkuperäisestä (Turtlen Paradise julisteet, matkapahoinvoinnit yms.). Ääninäyttelijälle myöskin erityismainta, aivan nappisuoritus.

Fort Condor oli mukava yllätys, tuollainen minipeli puuttuikin itse pääpelistä. Toivottavasti laittavat seuraaviin osiin mukaan.
Shinran laatikkosimulaattori oli isoin haaste pelissä, sai jokusen kerran yrittää ennekuin 50k sai.

DLC oli selvästi pääpeliä huumoripitoisempi, loppua lukuunottamatta. Weiss ja Nero itselle aika etäisiksi hahmoiksi jäänyt. Joskus Crisis Coren ja Dirgen läpipeluut vain katsonut, Nero taisi olla joku Weaponeista jalostettu koekaniini tms.? Tuntui että nuo olivat vain pikaisesti fanserviceksi laitettu mukaan.

Lopun cutscenet jossa Main party matkasi Kalmiin, jätti valtavat himot saada lisää tätä.
Saisivat pikkuhiljaa ilmoittaa monta vuotta Part 2:sta saa enää odottaa.
 
Mulla meni tämä juuri läpi. Pelin hankin jo ajat sitten PS4:lle mutta odottelin PS5 päivitystä ja olihan se huomattavasti mukavampi kokea 60fps. Final Fantasy 7 oon aina pitänyt yhtenä maailman parhaista peleistä. PS1 versio pötköttää hyllyssä edelleen ja PS3 julkaisu kovolla. Olihan tämä helvetin hieno seikkailu. Alkuun iski grafiikka ja musiikki mutta mitä pidemmälle pelasi muisti miksi tästä pelistä pitää niin paljon. Mulle se on ne hahmot ja juoni. Sephiroth yksinkertaisesti on mulle videopelien Darth Vader. Täydellinen pahis. Hahmojen ja juonen osalta kaikki iskee meikään ihan kympillä. Olihan tässä myös niitä putkiosuuksia jotka ei oikein toimi mut mä vertasin siihen alkuperäiseen ja vapaammin tässä sai seikkailla kuin siinä. Paljon oli myös lisätty juttuja tarinaan mitä ei alkuperäisessä ollut. DLC menee ostoon ja toivottavasti tälle saadaan jatkoa joskus. "Maailman" paras roolipeli ansaitsee sen, tykkäsi sitten remakesta tai ei. 9/10

tenor.gif
 
Ite mitä videoita katsonut niin en ole ihan ostanut tuota Sephirothin isoa roolia jo näin alussa.
Alkuperäisessähän siitä ei ole kun muutaman kerran puhetta ja sitten Shinran tukikohdassa vihjeitä mutta paljon mystisemman ja vaarallisemman kuvan toi silloin kun se ei pyörinyt vähän väliä ruudulla.

Toki Part 2 tullaan sitten ihan juttu tuokion kautta tutustumaan enemmän Sepiin.

jWsh6lM.jpg

Tuohan oli alkuperäisen ison twisti että Cloudi
olikin omanut Zakin personalisuuden

Mielenkiinnolla odotan että milloin rantautuu PC:lle ja miten ne meinaavat tehdä tuon open worldin part 2:ssa
 
Mä vähän epäilen, ettei mitään open worldia tulla tässä remake-sarjassa näkemään, vaan pelimaailma tulee olemaan FFX:n tyylistä, melko lineaarista etenemistä.
 
Mä veikkaan, että tuo maailmankartta on varmaan samanlainen kuin Dragon Quest XI:n vastaava. Eli ei oikeastaan avoin, vaan vaihtoehtoisia reittejä eri paikkoihin. Se toimi jopa yllättävän hyvin, ja mahdollistaa enemmän tihertöörien etsintään.
 
Niin... voiko alkuperäistäkään open worldiksi sanoa? Aika tyhjähän se on. Että sikäli tuommoinen DQXI/FFX mäinen lineaarisia putkia js isompia alueita grindausta yms. varten. Ja sitten ilma-aluksella fast travel systeemi kuulostaa järkevämmältä. En ainakaan itse usko että Highwindilla päässään Midgarin yläpuolelle rellestämään tms.
 
Niin... voiko alkuperäistäkään open worldiksi sanoa? Aika tyhjähän se on. Että sikäli tuommoinen DQXI/FFX mäinen lineaarisia putkia js isompia alueita grindausta yms. varten. Ja sitten ilma-aluksella fast travel systeemi kuulostaa järkevämmältä. En ainakaan itse usko että Highwindilla päässään Midgarin yläpuolelle rellestämään tms.
Mutta sitten kyllä vihreiden sinisten ja mustien Chocobojen merkitys laskee aika todella pieneksi jatko-osassa koska niitähän tarvittiin juuri että saat pelin parhaimman summonin.

Mutta ymmärrän kyllä jos tekijät menevät siitä mistä aita on matallin että mennään vain tietyssä putkessa ja sitten kun olet saavuttanut tietyn paikan niin voit fast travelata sinne.

Meinaan miten iso se Midgrar oli ja se pitäisi suhteuttaa sitten oikeasti open worldiin niin siitä mapista tulisi aika helvatan iso kun ei enää 2020 luvulla voi tehdä mappia missä Cloud tallustelee ollessaan yhden kaupungin kokoinen.

Katsotaan mitä tulee.
 
Nyt sain mäkin pelattua läpi sekä varsinaisen pelin, että Yuffie-lisärin.

Oli kyllä viihdyttävä setti. Tuon varsinaisen pelin menin aikoinaan itseltäni spoilaamaan katsoessani sen sivusilmällä erään streamaajaan pelaamana (kuvittelin tietäväni juonen, kun alkuperäinen ffvii oli pelattu), mutta Yuffie-lisäri sisältö oli mulle täysin uutta. Se Yuffie-lisärin loppu nosti kyllä kovan hypen päälle seuraavaa osaa kohtaan mun kohdalla.

Normaali vaikeustaso oli oikein mainio kaltaiselleni keskivertopelaajalle. Ainoastaan parissa Yuffie-lisärin minipelissä meinasi mennä hermot, mutta kyllä nekin sitten selvitti ilman vaikeustason laskemista. Combat tuntui hauskalta jo heti alkuun ja pidin siitä kyllä loppuun asti. Varsinkin Yuffiella pelailu oli superhauskaa. Tän tyylistä combattia saisi esiintyä useamminkin. Kivanlainen yhdistelmä action-peleistä ja vuoropohjaisista rpg:istä.

Välillä peli oli turhankin putkessa menevä omaan makuuni. Toivottavasti kakkososa oli edes hieman enemmän avoimeen maailmaan suuntaava. En myöskään näe mitään järkeä jättää pelaajalle "muka pelattavia" pätkiä parin videoklipin välissä. Tarkoitan siis sellaisia, että ensin on videoklippi, sitten pelaaja kävelee hahmollaan muutaman askeleen (ainoaan suuntaan mihin saa edes mennä) ja sen perään tulee toinen videoklippi. Mitä lisäarvoa tuo parin askeleen kävely antaa mihinkään? Lähinnä ärsyttää ainakin mua. Näitä oli siis tässä mielestäni ihan liikaa.

Toinen pelin edetessä enemmän ja enemmän ärsyttävä asia oli pomotaisteluiden videoklipit. Niin raivostuttava, kun niitä ei voi mitenkään ennakoida, niitä on aivan liian usein ja pysäyttävät kesken juuri liikkeelle laitetut comboiskut.

Yleisarvosana ehkä 8,5/10. Seuraavaa osaa odottelen kovasti. Toivottavasti ei ihan hirveän montaa vuotta tarvisi odottaa. Pitää katsoa, joko tässä odotellessa jossain kohtaa jaksaisi yrittää pelailla noita chaptereita läpi hardilla ja keräillä lisää achievementejä, mutta ehkä pelaan tässä välissä kuitenkin jotain muuta ennen sitä.
 
Tuli nyt saatua pääpeli päätökseen myös PS5 ja olihan se teknisesti huikeasti parempi kokemus kuin PS4:llä. Grafiikat paranneltu paljon ja framerate 60, latausajat niin nopeat että konsolin menusta ollaan pelissä nopeammin kuin ehtii ottamaan kulausta vesipullosta.

Mutta mitä tulee gameplay puoleen niin toisella pelikerralla huomasi selkeästi enemmän asioita mitkä kaipaa parannusta jatkossa. Pelin putkimaisuus (ymmärrän kyllä että se tulee ihan sen takia koska ollaan koko peli Midgarissa) kyllä pisti silmään paikoitellen ja törkeä turhien mekaniikkojen ylikäyttö kuten tässä on sininen nuoli jolla voit mennä esteen ali tai yli, oli näkymättömiä seiniä joiden takia piti kiertää valtavan kokoinen kenttä läpi vaikka hahmot olisi voinut vain kävellä sen 20 cm korkean esteen yli. Ehkä hivenen liikaa myös pelin pääpahista tuotiin esille näin varhaisessa vaiheessa ja vie sitä mysteeriä hahmosta pois.

Isoin miinus pelissä tulee kuitenkin siitä että se kärsii FF XIII syndroomasta eli party ei ole kasassa 30h tunnin aikana kuin sen 2h ajan, näin pelistä puuttuu sellainen yhdessä seikkailun fiilis koska aina tapahtuu jotain minkä takia ollaan erillään ja vain osa jäsenistä on paikalla. Ymmärrän toki että se johtuu samasta kuin pelin putkimaisuus eli siitä kun koko peli tapahtuu Midgarissa ja nämä tapahtumat oli samat alkuperäisessäkin, mutta se silti söi omaa nautintoa jonkin verran. Toki tämä ei tule olemaan ongelma enää sen jälkeen kun toinen osa julkaistaan ja tämä niin sanottu partyn kasaamisvaihe on ohi ja varsinainen seikkailu voi alkaa.

Eli toisin sanoen suurin osa pelin ongelmista tulee siitä että se on pilkottu osiin ja jatkoa saa odotella ties kuinka kauan.

Grafiikat, äänet, taistelut, hahmot, juoni kaikki nämä on aivan viimeisen päälle tehty mutta gameplay puolella vähän ontuu ja jatkossa on kyllä tiedossa parempaa kun toinen osa julkaistaan. Silti peli on minulle 5/5, eeppinen palanen yhdestä kaikkien aikojen parhaasta JRPG pelistä.

Nyt sitten Yuffien kimppuun.
 
Ylös Bottom