Vastaus: Final Fantasy X
Mä olen pelannut nyt FFX.ää n. 57 tuntia tai jotain, olen ihan siellä viimeisissä vastuksissa menossa (seuraavaksi vuorossa Overdrive Sin).. Aluksi pelasin peliä innoissani, mutta nyt kun tarkastelee peliä kokonaisuudessaan että mitä on tullut tehtyä ja millainen tämä on ollut, niin on valitettavasti myönnettävä, että tämä on aika hemmetin kaukana parhaimmista Final Fantasyistä. Nyt kävi jopa mielessä, että pelaan tämän pelin läpi ja sitten sen voisi melkein myydä jo pois. Peli ei ole vain kyllin hyvä, jotta minulla riittäisi kiinnostus ja motivaatio etsiä jokainen erikoisase ja salainen esine jokaiselle hahmolle, puhumattakaan siitä että kehittäisin sphere gridit täyteen ja pieksisin ne dark aeonit sun muut piilopomot. Ei vain kiinnosta.
Olen lähes varma siitä, etten jaksa pelata tätä peliä uudestaan, koska hahmot ovat mielestäni kuivia (Auron ja Kimahri ihan hyviä tosin), tarina tylsä ja jollain tapaa hengetön ja yllätyksetön, musiikit ovat TODELLA keskinkertaisia (huomaa, että Uematsun rooli on ollut pienempi) jne. Tästä puuttuu oikeastaan täysin se taika ja loistavat hahmot joihin rakastuin esim. FF7:n kohdalla. Mielestäni FFX on snadisti yliarvostettu peli. Kyseessä on toki laaja, huolellisesti tehty ja teknisesti mainio tuotos, mutta ei voi mitään, että tätä vaivaa yleinen hengettömyys ja särmättömyys. Pelin lineaarisuuskin on erittäin häiritsevää, tässä ei kertakaikkiaan voi eksyä kun kartta ja siinä näkyvä opastenuoli ohjaavat pelaajaa kädestä pitäen maaliinsa. (saahan tuon kartan toki poiskin, mutta anyway).
Myös maailmankartan puuttuminen ja sillä vapaasti liikkuminen (vrt. FF7-9) rassaa pahemman kerran. Se omalta osaltaan luo pelille sen vaikutelman, että pelaaja on tukevasti kiinni talutushihnassa ettei vain pääsisi harhailemaan minnekään. Pettymys tältä osin.
Sphere Grid on ihan ok uudistus (hyvä, että Fantasyissa kokeillaan aina uusia kehittämissysteemejä), mutta toi on siinä mielessä hanurista, että tarpeeksi pitkällä aikavälillä hahmoista tulee liiankin samanlaisia. Yksilöidyt Overdrive-iskut luovat jonkinlaista persoonaa hahmoille, mutta jotenkin pöljän oloinen vaikutelma tuosta jää, kun kelle tahansa voi hommata minkä tahansa abilityn. Ja sitten ärsyttää sekin, että kun hahmon A alue on käyty loppuun, sitä kulkeutuu väkisinkin hahmon B alueelle, jolloin gridiltä pitää napsia tasan samat abilityt jotka on jo jollain toisella. Argh. Mitä järkeä.
Blitzball on minipelinä huono, tai sitten en vain osaa pelata sitä. Jokatapauksessa, olen sitä kyllä muutaman kerran kokeillutkin pelin alkuvaiheilla, mutta nyt se on jäänyt täysin paitsioon. En vain tykkää siitä yhtään. Kasin korttipeli on edelleenkin parasta ja koukuttavinta antia FF-minipelien saralla.
Ihan hyvä peli tuo silti on (en olisi muuten pelannut noinkin pitkälle), mutta "sen jonkin" puuttuminen, hahmojen geneerisyys, tarinan tylsyys ja liika lineaarisuus syövät pahasti pisteitä. Antaisin FFX:lle pojoja jotain 80/100. Mikään mestariteos tämä ei todellakaan ole.