Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII [X360]

Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Kylläpäs jengi jaksaa purnaa jostain levynvaihdoista, niinkuin tuttuun tyyliin kaikissa aiemmissa Final Fantasyissä, jossa levyä on tarvinnut vaihtaa, tapahtuu se jonkin "pomotaistelun" jälkeen kohdassa missä ei tule muuta kuin vain, että vaihda levy. Mitä eri paikoista lukenut, niin porukka luulee levyä joutuvan vaihtaa kesken taistelun missä ei olisi yhtään mitään järkeä.

Juuh, alkaa olemaan uusavuttomuus huipussaan kun tosiaan valitetaan jostain levyn vaihtamisesta...
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Toivon että tämä FF ei petä, toisin kuin XII.

Vähän jänskättää, nimittäin vaikka XII oli tarinallisesti semisurkea, oli siinä paljon tehtävää ja tutkittavaa. XIII taas on ennakoiden perusteella pelottavankin lineaarinen ja vähäinen sivutehtäväsaralla..
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Vähän jänskättää, nimittäin vaikka XII oli tarinallisesti semisurkea, oli siinä paljon tehtävää ja tutkittavaa. XIII taas on ennakoiden perusteella pelottavankin lineaarinen ja vähäinen sivutehtäväsaralla..

Itse en pitänyt XII:n taistelujärjestelmästä ja tarinasta. Oli X myös lineaarinen, mutta yksi lemppareistani. XIII:ssä on noin 100 sivutehtävää, joten kyllä niitä tarpeeksi on.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

FF9 jälkeen FF:t ovat mielestäni lähteneet juonen kannalta hieman ikävään syöksy kierteeseen. FF10 en itse henkilökohtaisesti edes jaksanut pelata loppuun saakka, koska juoni tuntui melodraamalliselta saippuasarjalta. FF12 en edes viitsinyt hankkia parin kokeilu kerran ja ystäväni suusta kuulleen juoni selitteen jälkeen. Kuitenkin itselläni on suuret odotukset nyt tulevan FF13 kannalta, sillä trailereiden perusteella se vaikuttaa ja näyttää hyvältä ja kuultujen juttujen perusteella Square-Enix on panostanut tähän peliin...
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Juuh, alkaa olemaan uusavuttomuus huipussaan kun tosiaan valitetaan jostain levyn vaihtamisesta...

Kyse ei välttämättä ole mistään "uusavuttomuudesta", mutta kyllä minä ainakin itse haluaisin lyödä sen yhden levyn sisään ja keskittyä vain ja ainoastaan pelaamiseen. Toiseksi levyn vaihtaminen kertoo, kuinka pitkällä on tarinassa jne. Esim. jos pelaat FF XII levyä 3. niin tuskinpa sitä tarinaa nyt enää kauheasti on jäljellä. Kyllä se yksi levy on aina parempi kuin 2 tai 3 jne.

BTW....kumminkohan tässä kannattaisi tehdä, ostaa FF XII boxille vai PS3? Tekisi mieli ostaa boxille, kun sen omistan, mutta tuntuu, että pelistä on tulossa kauhean karsittu verrattuna PS3 versioon. Katsos kun voisin lainata broidilta PS3, jota hän nyt ei kauheasti tarvitse, kun ei ole mikään himopelaaja. Antaisin vaikka hänelle boxin vastineeksi, että voi pelata jtn, jos iskee pelihimo. Näin kokisin ainakin FF XII niin hyvin kuin sen voi kokea....näkisin kaikki täydellisyyttä hipovat välivideot yms muut, joita on boxi versiossa karsittu. Toiseksi PS3 on tulossa FF XII Versus, joka myös houkuttelee

Mikä te tekisitte??
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Mikä te tekisitte??
En usko, että välivideoiden laadussa tulee olemaan merkittävää eroa, vaikka niitä sitten 360:lla enemmän pakattu ilmeisesti onkin. Levyn vaihtaminenkaan ei haittaa minua sitten yhtään, ellei sitä joudu pelin loppupuolella tekemään Star Ocean -tyyliin jatkuvasti paikasta toiseen liikkuessa, ja tässä tapauksessa pelkoa tuosta ei tietääkseni ole.

Ainoa minulle henkilökohtaisesti merkittävä asia näiden versioiden eroissa on tuo Nemesis958:n mainitsema joidenkin paikkojen puuttuminen 360:n versiosta. En ole kyllä kuullut tuosta mistään muusta lähteestä, joten vaikea sanoa sen suhteen mitään.

Itsehän kyllä jo melkein vastasit itsellesi. Jos haluat kokea pelin, joka on muuten XIII, niin täydellisenä kuin mahdollista, niin eiköhän se PS3 silloin ole ainoa vaihtoehto.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Kelasin että ei voi olla niin lineaarista ettäkö veisi maun Final Fantasysta mutta tajuttomasti tullut eteen pettymyksiä 13 osaan liittyen. Ilmeisesti pelin kartat on vuotanut jo nettiin ja niistäkin käy ilmi että peli on kuin yksi suora viiva.

Luin eilen previewn pelistä (ei linkkiä pahoittelen). Siinä mainittiin että peli kulkee meiningillä tappelu, kohtaus, ja tämä toistetaan. Taistelut voi myös aloittaa uudelleen napin painalluksella, ja jos käy niin että kuolee, syntyy uudelleen vain kartassa örvelön vieressä jonka kanssa tappelu juuri käytiin.

Olenko ainoa jota tympii tämmöiset "prince of persiat" (siis se uusin julkaistu prince of persia, ei loistavat vanhat persiat), että ei voi kuolla lainkaan ja tämä vie epäonnistumisen pelkoa ?

Esikatsauksessa myös sanottiin että peli on jaettu noin kahden tunnin chaptereihin. Välillä pelataan eri hahmoilla, he etenevät putki kohtauksensa loppuun , välidemo, vaihetaan toisen partyn silmiin tilanne ja he juoksevat putkensa läpi, tulee boss fight, välidemo, taas vaihetaan.

Harmi jos omapäinen tutkiskelu on karsittu. Minulle se aina oli yksi Final Fantasy osien yksi pääraaka-aine joka siinä miellytti. Nyt mennään kuitenkin 2010 niin ei hitto jos peli koostuu x:n tai a:n rämpyttämisestä kohtauksesta kohtaukseen.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Joo oon tällästä kans kuullu ja lukenu, eikä tä enää muistuta yhtään sitä FF sarjaa johon muinoin rakastuin.

Viimeisin FF jota olen pelannut taisi olla FF X-2 joka oli jo silloin aika pettymys.

Mitä nty tästä tosiaan kuullut niin peli on äärettömän lineaarinen, ja ennen kuin joku ehtii sanoa että kaikki FF:t on lineaarisia, niin tämä oikeasti vie rökäle voiton suorilla putkikartoillaan. Peli kuulemma avautuu viimeisillä chaptereilla mutta onko siistä pelata ensin joku 20-30 tuntia putkea ja sitten viimeisillä tunneilla pääsee vähän avarampaan ympäristöön?

Muutenkin taistelut ovat naurettavia, tosiaan et voi kuolla. Ja voit ohjata vain yhtä hahmoa ryhmässäsi kerralla, muut ovat tietokoneen ohjastamia. Ja jos oikein kyllästyt taisteluihin voit jopa laittaa niin että taistelut menevät automaattisesti, jolloinka ei sinun oikeastaan tarvitse kuin istua sohvalla sipsipussi kädessä ja katsoa kun peli pelaa itseään.

Tulee todella todella iso pettymys tästä, valitettavasti peli taitaa olla vaan niin yliarvostettu ja ylihypetetty että se saa tuhottomasti 10/10 tuloksia, mutta sitten porukka menee ostamaan innoissaan pelin ja pettyy karvaasti.

Pelaajalehti uutisoi mm. näin:

Final Fantasy XIII:lle murska-arvostelu: Pelihistorian suurin huijaus! - Pelaajalehti.com

Netistä löytyy myös useampia kritiikkejä pelistä. Tuohan on tosiaan vain mielipide, mutta jokaisella on myös se oma visio mitä odottaa peliltä ja tuota lukiessa ainakin omat odotuksen fiilikset kaatuvat kuin korttitalo. Jos joku tykkää itseään pelaavasta "elokuvasta" niin mikäs siinä.

Tossa vielä linkki yhden arvostelijan listaan johon hän on koonnut niitä asioita joista ei tykännyt import-FF13:ssa jota pelas, sillä on myös lista asioista josta piti mutta laitoin nyt ton linkin koska noi negatiiviset asiat on yleensä ne jotka saa miettimään että tykkääkö tästä pelistä vai ei

Destructoid - Ten things I didn't love about Final Fantasy XIII
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Netistä löytyy muunmuassa tälläinen lista pelin ominaisuuksista. Paikkansapitävyydestä ei mitään tietoa, mutta varmaan voi sanoa, että Final Fantasy ei ole enää entisellään.

FF13:
- Ei kaupunkeja
- Ei sidequestejä
- Rahalla ei tee pelissä käytännössä mitään
- Taisteluista lähestulkoon jokaisen voittaa automaattisella taistelemisella, ei taktikointia ollenkaan
- Kaikki ostokset suoritetaan savepointeissa, eikä roolipeleistä tutuissa kaupoissa
- Ei maailmankarttaa eikä vaihtoehtoisia luolia
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Ei sidequestejä

Sidequestejä on, videoitakin löytyy YouTubesta. Yleensä ne ovat semmoisia, että etsi hirviö ja voita se.

Final Fantasy XIII is also jam-packed with optional missions. It's easy to walk past the opportunity to perform most of these missions, which is a shame, because they're incredibly satisfying. There's over 60 missions that reward you with everything from new items and abilities to access to new areas and new enemies to take down. Just with the missions alone, I'd estimate there is a good 30+ hours of exploration and game play. They're fun and well-designed too.

Lähde
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

FF9 jälkeen FF:t ovat mielestäni lähteneet juonen kannalta hieman ikävään syöksy kierteeseen. FF10 en itse henkilökohtaisesti edes jaksanut pelata loppuun saakka, koska juoni tuntui melodraamalliselta saippuasarjalta. FF12 en edes viitsinyt hankkia parin kokeilu kerran ja ystäväni suusta kuulleen juoni selitteen jälkeen.

Kannattaa ehkä katsastaa FFXII Revenant Wings DS:llä. Siinä on sitä vanhojen kunnon FF-pelien tunnelmaa, vaikka pelimekaniikka onkin erilainen. Revenant Wingsin pelaamiseen ei vaadita FFXII:n tuntemista.

Hiljattaisessa haastattelussa pelin ohjaaja ja tuottaja Toriyama ja Kitase antavat tähän seuraavanlaisen selityksen FF13:n lineaarisuuteen:

The interviewer then asks as to why Final Fantasy XIII has fewer towns compared to previous titles in the story, and whether this relates to seeking a ‘non-stop’ story, to which Toriyama explains “Yes, it is one of the reasons, but more importantly, it is a result of considering HD graphics will be the mainstream. Considering the amount of work to make graphics that deserve HD, it is hard to make towns in the conventional style.”

He continues “In the limited period of development time, to convey the the great story that deserves the name of Final Fantasy, and to convey the battles that entertain players enough, we condensed each element.”

Toriyama explains reasons for Final Fantasy XIII linearity | The Lost Gamer

Samassa haastattelussa sivuttiin myös syytä, miksi toivottua FF7-remakea ei todennäköisesti ole tulossa:

“This issue is related to whether a Final Fantasy 7 remake will happen or not. It is very hard to make games on PlayStation 3 in the same style as the games in that era had. Making graphics will take enormous time.”

Kitase explains difficulty in bringing Final Fantasy 7 remake to PS3 | The Lost Gamer
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

No aika laimee tekosyy ettei ole kaupunkeja yms :D Ite ainakin vierastan sitä että kaikki ostamiset, myymiset yms hoituu samasta pömpelistä.

Kumma kun muissa jrpg peleissä on ihan pätevät kaupungit ja toimivat maailmat laajoine ympäristöineen.

Tarinan vetovoimaisuudesta en voi kommentoida kun en sitä tunne, mutta noista taisteluista on paljonkin videoita netissä ja kyllä ne aika pökkelöltä vaikuttaa. Ohjaat yhtä hahmoa ja automaagin voi laittaa halutessaan päälle, onko se sitä tiivistettyä parhautta josta pelaaja nauttii :)

Plus ne ajoneuvoiksi muuttuvat summonit on aika hupaisia (ja osa kuulemma aika noloja)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Eikö se nyt ole jo selvää että Final Fantasy -sarja kuoli, kun Hironobu Sakaguchi lähti Squarelta. FF12 oli jo niin hirveää kuraa ja jopa häpeällistä että kyseinen teos kantaa Final Fantasy nimeä. Omissa kirjoissani Lost Odyssey oli se FF12, mitä tuo soopa yritti olla.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Eikö se nyt ole jo selvää että Final Fantasy -sarja kuoli, kun Hironobu Sakaguchi lähti Squarelta. FF12 oli jo niin hirveää kuraa ja jopa häpeällistä että kyseinen teos kantaa Final Fantasy nimeä. Omissa kirjoissani Lost Odyssey oli se FF12, mitä tuo soopa yritti olla.

Komppaan täysillä. Ja mielenkiinnolla odottelen millonka tulisi jatkoa Lost Odysseylle tai jospa vaikka Mistwalkerilta tulis ihan uus jrpg ilmoille.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Jaa-a, eipä tuo kuollutta minulle ole, XII oli varsin hyvä peli huonohkosta tarinasta huolimatta. Lost Odyssey sen sijaan.. Aika tuubaa :rolleyes:

Toivoa on, jos tästä ei tule mitään niin sitten odotellaan Versusta.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Mun FF kokemukset on jääny ainoastaan pleikkarin, oisko ollu FF kasi tai joku. Koukutti kyllä pahasti ja tarina vei mukanaan. Nyt kun nykykonsolille on FF vihdoin tulossa niin pompin riemusta. Melkein jo ennakkovarasin, mutta lueskeltuani näitä juttuja, voinkin unohtaa koko roskan. Jos se on joku putkijuoksuautomaattitaistelumitälie ni joo.. Pitäkööt pelinsä.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Tein tässä itse hieman tutkiskelua yms.

Vertailin vanhoja FF pelejä ja katselin uuden tulokkaan videomateriaalia. Täytyypi perua puheeni ja ennakkotilaukseen se tämäkin peli meni.

Perusteluni:
Miettikääpäs pojjaat ja tyttöläiset (kuulostipa vanhalta pervolta), jokainen Final Fantasy 7-10 on itseasiassa ollut aika lineaarinen miinus maailman kartta. Jokaisessa on menty yhtä suoraa ennaltamäärättyä reittiä valmiiksi piirretyssä taustassa ja kukaan ei valittanut. Ymmärrän itseasiassa aika hyvin kun pelin ohjaaja perusteli lineaarista menoa sillä että osassa 12 puuttui "spektaakkelisuus" pelimaailman laajuuden vuoksi ja ne "OMG! VÄHÄN HIENO" hetket myös.

Ladatkaapa tuolta :Final Fantasy XIII Xbox 360 HD Videos and Trailers tuo woodlands exclusive gameplay video. Minusta tuo näyttää aika perus Final Fantasy touhulta eli hauskalta.

Ja se joka pelkäilee että peli näyttää kuralta xboxilla , tässä pieni herätys joka toivottavasti herättelee.

final_fantasy_xiii_360_018.jpg

Tämäkö kuraa ?!

03-combat.jpg

Ja tälle joskus hurrattiin?

RE4%20Comp%2007.jpg

Jos ero olisi ^---tämä--^, voisi olla aihetta huutoon (btw kukaan ei valittanut yhtään kun aikoinaan RE4 tuli ps2:lle, tai sitten se valitus ei osunut omiin silmiini)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Mua ei lähinnä kiinnosta yhtään se grafiikka, vaan enemmänkin ne pelimekaniikka. Kyllä ohan kaikki Finalit ollut yhdellä tai toisella tapaa suoraviivaisia, mutta tämä on kaikkein putkimaisin kuulemma. Peli avautuu vasta viimeisillä tunneilla "maailmankarttaan"

Itseäni häiritsee eniten se ettei pelissä ole enää kaupunkeja tai kyliä joissa jutella npc-hahmojen kanssa tai vain keräillä vaikka jotain lorea liittyen pelimaailmaan. Nyt kaikki ostokset yms säädöt teet putken varrella löytyvien automaattien kautta, kuulostaa todella kliiniseltä.

Ja kun nuo pelin tekijät valittavat että kun on niin vaikeaa tehdä nykysukupolven laitteille ropeja joissa on kyliä ja kaupunkeja niin se on ihan pelkkää sontaa ja todella huono tekosyy. Oli Lost Odysseiassakin hyviä kyliä ja kaupunkeja, puhumatta muista saman genren peleistä tämän sukupolven peleissä.

Ja tuo taistelu on ihan kummallista, miksi ohjata vain yhtä hahmoa kolmesta? Muut ovat auto-modella kokoajan, ja voit laittaa sen yhdenkin hahmon autolle niin ei sun tartte tehä muuta kun kattoo välivideoita ja ohjata joukko seuraavaan tapahtumaan. Sille on syy miksi tätäpeliä on haukuttu interaktiiviseksi elokuvaksi.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Arvostelut suomimedioista

Pelit 81, Pelaaja 7/10. Tuomiot: putki, teinidraamaa, kaupungit puuttuu?? :confused:

Voi voi :(
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Arvostelut suomimedioista

Pelit 81, Pelaaja 7/10. Tuomiot: putki, teinidraamaa, kaupungit puuttuu?? :confused:

Voi voi :(

Miksi voi voi? Okei, eihän nuo mitään huippupisteitä ole, mutta mitä sitten? Kyllä seiskan ja kasinkin pelit voivat olla hyviä ja itseasiassa monessa tapauksessa myös ovat. Tottakai kaikki odottivat pelkkiä kymppejä kun kyseessä on FF, mutta itse en ole pettynyt arvosanoihin ja ostan pelin joka tapauksessa. Ja ei, en ole FF fani. Viimeisin FF mitä olen pelannut on FF7 ja siitä on aikaa.

Pelaaja tuli tänään postissa enkä ole vielä sitä lukenut, mutta eiköhän se arvostelu kerro miksi numero on seiska. Peli etenee putkessa ja vapaasti tutkittavat kaupungit puuttuu... hmmm... itseasiassa tämä voi olla jopa ihan hyvä juttu IMO. Riippuen siitä kuinka hyvän tarinan kehittäjät ovat saaneet loihdittua. Tätä vastaan sotii tietysti tuo "teinidraamaa" -väite... Katsotaan mitä tuleman pitää.

Metacriticin keskiarvo ei kuitenkaan ole huonoimmasta päästä. click
Arvosana 85
 
Ylös Bottom