Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]
Esim. FF7:lla ja FF8:lla aikoinaan ja hiljan myös FF12:lla oli mahtavat trailerit jo kauan ennen pelien julkaisua,
Ööh... FFVII:stä en muista kuin nähneeni alun pätkän, jossa juna saapuu asemalle. Hyvinpä siitäkin saa mitään selvää ja olipas Aeriksen naamakin niin tunnetta täynnä! FFVIII:stäkin muistan ainoastaan sen, että trailereissa näytettiin suureksi osaksi Seiferin ja Squallin taistelemista (ja sitten se Rinoa + paljon höyheniä -kohtaus). Swiddu kuinka paljon sekin kertoi koko pelin juonesta, sehän poikkeaa täysin tuosta FFXIII:n trailerista, jossa Lightning hyökkää Cocooniin! Not.
FFXII:n trailerit olivat pitkän aikaa pelkkää esirenderoitua efektitykitystä, ei niistä pahemmin saanut juonesta selvää (paljon nättejä maisemia ja isoja ilmalaivuita taistelemassa toisiaan vastaan kuin myös alun sotakohtaus). FFXIII:n traileri ei poikkea paljoakaan esimerkiksi FFXII:n trailereista. Molemmilla on painotus toiminnantäytteisten kohtausten näyttämisessä (välissä saattaa olla rauhallisempaakin kohtausta, kuten alkuperäisen FFXIII-trailerin metsäkohtaus) ja pelin hahmojen esittelemisessä, ei niinkään loppuratkaisun paljastamisessa.
Sitä paitsi, FFVsXIII:n traileri on vielä kovin teasermainen. Taitavat näyttää sitä niin pitkään kunhan heillä on kunnolla jotain näytettävää itse pelistä (Square Enix ei pahemmin näytä keskeneräisiä tuotteita). Sen on vain tarkoitus herättää mielenkiinto. Tuo nyt paljastettu traileri ei vielä sisällä hirveästi mitään tarinaan liittyvääkään, mutta tuota myöhemmin näytetty traileri paljastaa jo jonkin verran enemmän. Alunperin tuo traileri tehtiin vain sitä varten, että maailmalle piti ilmoittaa tällaisenkin pelin olemassaolosta. Pelin kehitys ollut hyvä kuin edes alkanutkaan (3 tai 4 kuukautta aikaisemmin). Sitten meni aikaa White Engine V2:n (ja V3:n?) kehittämiseen, minkä aikana ei tehty oikeastaan mitään muuta kuin kirjoitettu pelin tarina loppuun (ja muuta pre-developmenttia) ja Nomurakin keskittäytyi parin projektin valmiiksi saamiseen (KHII: Final Mix +:n ny ainaski, taisi myös auttaa It's A Wonderful Worldin ja Crisis Coren teossa). Sittemmin kehitys on päässyt kunnolla vauhtiin ja uskoisin tämän näkyvän jos nyt ei vielä Jump Festan uusissa trailereissa, niin sitten ainakin uusituilla E3-messuilla (mikälie niittenkin nimi nykyään).
mutta tuo Versusin traileri on kyllä silkkaa klisepuuroa. "Yhyy olen masentunut söpöpoika joten tapanpas kiljoonamiljoona sotilasta superübervoimillani enkä välitä siitä yhtään :'("
Mikä ihme tekee tuosta hahmosta masentuneen? Kyseinen hahmo on vain valtakuntansa kristallin puolustaja, joka nyt ei satu itkemään vihollisten, jotka ovat tulleet hakemaan tuota kristallia, puolesta. Ennemminkin tulee mieleen sana rauhallinen kuin masentunut. Hän on über ja tietää sen, eikä pahemmin anna jokusen aseellisen sotilaan pelottaa. Tarinan pitäisi kyllä Nomuran mukaan sisältää tunnetta ja PALJON. Tavoitteena hänellä on kirjoittaa tarinaan hahmoja, joilla on "realistiset tunteet", ei pelkästään jotain ylidramaattista saippuadraamaa. Tuolla trailerilla nyt lähinnä paljastettiin pelin päähahmo ja pieniä viitteitä pelin asetelmasta (yksi valtakunta vs. muut) sekä muista ominaisuuksista (tuo miekka-teleporttausjuttu ainakin ja veren näkyminen ensimmäistä kertaa FF-pelissä).
Ja mitä tulee "juonen" puutteeseen trailereissa, Nomura varsinkin on sellainen pelinkehittäjä, joka ei pahemmin paljasta MITÄÄN tarinasta (ainakaan kovin selkeätä, sitäkin enemmän spekulaatiota synnyttävää materiaalia) ennen kuin sitten alkaa tykittää infoa sellaista tahtia muutamaa kuukautta ennen julkaisua, että jos ei varo, niin tietää ehkä liikaakin pelien juonesta. Tietty aina silloin tällöin paljastetaan kaikenlaista pientä, mutta ei mitään hirveän suuria (ehkä alkuasetelma, uusia hahmoja ja pieniä juonenrippeitä). Tarkoittaako tämä, että Nomuran peleissä on vähän tarinaa? Ei todellakaan.
Et taida pahemmin tietää paskaakaan itse pelistä (kaikkea, mitä Nomura & Co on sanonut), joten ei välttämättä kannattaisi puhua yhtään mitään yhden pariminuuttisen teaserin perusteella.
Sitä paitsi, jos haluat puhua "emosta", niin puhu sitten FFVIII:sta.
Versuksesta meni vähän maku tuon teleporttailun takia, toivottavasti ei ole iso osa peliä..
On itseasiassa hyvinkin iso osa peliä. Pelaaja voi heittää aseitaan ympäri ympäristöjä ja teleportata miekkojensa luo. Ei se välttämättä aivan yhtä ketterää ole itse pelissä kuin mitä se on trailerissa, mutta kuitenkin... Hyvin tehtynä voi olla erittäin hauska ja toimiva lisä, imo.
Trailereista vielä sen verran, että Squenix on painottanut vuonna 2007 pitkälti porttauksia (Dragon Quest IV, V ja VI DS:lle, Star Ocean 1 & 2 sekä Final Fantasy Tactics PSP:lle ja vielä Final Fantasy IV DS:lle), mikä on aikalailla syynä siihen ettei esimerkiksi edes (näillä näkymin) keväällä 2008 julkaistavaa Last Remnantia olla esitelty hirveästi. Vuosi 2008 on uusien pelien aikaa ja tämän pitäisi sitten alkaa näkyä myös esimerkiksi FFXIII:n, joka on ollut taka-alalla tämän vuoden, esilläolon määrässä.