Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIV

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselläni oli 2800 jonossa kun tulin töistä ja n. 2,5h meni, että pääsin sisään. Siitä pelailinkin sitten 7-8 tuntia ja tähän mennessä on kyllä vain positiivista sanottavaa. Huomenna jatkuu!
 
Joo ja sellainen valiaikatieto vielä tähän väliin että kello on nyt puoli yhdeksän aamulla ja loggasin sisään niin jonoa oli 15.

Aamusella siis ainakin pääsee sisään, jos jaksaa herätä. :)
 
joo aikamoista paskaa kyllä, olin jonossa oli 4,5k no tunnissa meni 3k:n no ajattelin että kyllä tässä vielä pääsee sisälle, no pari kertaa tuli disconnect ja pidin jonotus paikan, no oli tullut taas Disconnect ja jonotuspaikka meni siinä ja nyt 6,5k jonossa ei terve... ei tässä voi olla kun hemmetin pettynyt myös Square Enixiin ei näitä mmorpg launcheja osaa kukaan enää käsitellä/järjestää oikein. Jotain niiden pitäs kyllä keksiä tuohon jonotus ongelmaan näissä

tulee fiilis tästä jonottamisesta että, New World queue simulator All over again. :D mutta eniten tosiaan kyrsii nuo disconnectit kesken jonotuksen, koska periaatteessa jos haluat päästä sisälle sun kun kytättävä sitä jonotusbaria kokoajan, jos sattuu tulee se disconnect ja on esim 5 min poissa niin menettää sen jonotus paikan.

No nyt teen ainakin semmoisen peliliikkeen kerta aika menee jonottaessa että katselen cohhcarnagen 5.0-5.5 siitä kohi mihin jäin niin voi sitten vetää speedrunina sen ja skippailet scenet jahka itse pääsee serverille joten näin säästää ainakin aikaa
 
Viimeksi muokattu:
7 ja puolen tunnin sessio takana.

Tutustuminen kaupunkiin ja ne pari ekaa päätarina ketjua joista saa valita aina alussa tuli tehtyä. LVL 82.

Tähän asti on maistunut erinomaiselta, tuntuu että tämä on sekoitus kaikkea hyvää mitä aiemmat laajennukset ovat tarjonneet mutta yhdessä paketissa. Musiikkeja ei voi liikaa ylistää, aivan huikean kuuloista joka kappale.

Pelaisin vielä tänään lisääkin mutta varmaan turhaa enään kuvitella pääsevänsä sisään myöhemmin. Alku on kuitenkin ollut erittäin lupaava. Kaikki on myös toiminut täydellisesti kun aamulla oli 50 hengen jono ja ei yhtään disconnectia koko aikana.

Huomenna jatketaan varmaan tyhjentämällä sivutehtäviä mitä jäi tekemnättä.

BTW jos joku ihmettelee mihin se Aether kompassi hävisi niin löytyy "Collections" valikosta, peli ei tätä kerro.
 
joo mitä tuossa nopeasti laskeskelin niin 6.5k:ssa menee semmonen 3h 30min, enää ois 2.2k ja toisella näytöllä kokoajan tuo jonotusbar ettei missään nimessä nyt missaa sitä, että jos sattuu tulemaan disconnect, kumma kyllä tässä 6.5k kohdalla nyt ei ole tullut yhtään Disconnectia vielä. Että jospa he fixasivat jo tuon Disconnect issuen, mikä olisi iso plussa, mutta nyt en kyllä uskalla jättää tuota jonotusta vartioimatta

Edit

Äskön tuli Disconnect mutta onneks pääsin takasin jonotus paikalleni
 
Viimeksi muokattu:
Ah syy ruuhkalle löytyi.



Tämä on vitsi, Asmon ei ole vielä edes aloittanut Stormbloodia kun joutui keskeyttämään pelaamisen väliaikaisesti.
 
Tänään on mennyt mallikaasti kun pistin kellon soimaan 9.00 aamulla että loggaan sisälle oli vain 63 jonossa, mutta halusin nukkua lisää niin torkuttelin 25 minuutin torkkuja sinne 12.00 asti mutta samalla liikuttelin hahmoa joka kerta kun herätyskello soi näin ollen hahmoni pysyi kokoajan serverillä ja sain tarvittavan määrän unta. nytkin väsäilen tässä ruokaa niin hahmo on tossa viereisellä näytöllä remote desktopissa pitää vaan muistella liikutella sitä 15 minuutin välein :),

Muutenhan tosiaan launchi on ollut mallikas jos tuota jonotusta ei lasketa mukaan, ei ole tullut yhtään disconnectia ja kaikki on toimnut, kaikkein vaikein homma on tosiaan nuo Errorit kesken Queue, Cohhcarnagellakin on tullut pari kertaa errorit, ja esim eilenhän hän ei pelannut ollenkaan Final fantasyä ja tällä hetkelläkin jonottaa serverille koska kesken ruokatauon oli tullut jonotuksessa errori, joten uskoisin että Square Enix tulee korjaamaan nämä errorit kerta nämä isot Streameritkin kokee näitä samoja ongelmia

Uskoisin myös, että huomenna tuo jonotusongelma tulee helpottumaan, koska paluu arkeen ja ihmiset palaa töihin ja opiskelemaan (pois lukien suomi), koska varmasti moni on pitänyt lomansa ennen Delaytä, siinä edellisessä julkaisuajan kohdassa.
 
Viimeksi muokattu:
Minua ärsyttää ihan suunnattomasti miten tässä kierrätetään uusia "mekaniikkoja" uudestaan ja uudestaan. Varsinkin ne escort-tehtävät. Niitä on ihan liikaa. Samoin kuin ne seuraa tyyppiä, äläkä tule huomatuksi-tehtävät. Eivät ne ole vaikeita, mutta täysin turhia.


kaikki mitä luulin olevan jotain end game-contenttia, heitetääkin silmille jo heti alussa. Esim. Anima, jonka en todellakaan kuvitellut olevan mikään dungeon boss. Anima oli muuten yllättävän helppo. Luulin myös, että Zodiark olisi viimeinen bossi, mutta se onkin lisärin ensimmäinen trial. Mitäköhän vielä?
 
Toinen päivä takana ja lvl 84, tosin tarina vasta lvl 82 koska se on aivan jäätävän pitkä. Cutscenejä ihan tolkuttomasti ja silti on onnistuttu pitämään erittäin kiehtovana ja kokoajan pusketaan ruudulle tarinaa joka pieksee kaikki aikaisemmat 100-0. Se minkä tänään huomasin niin ääninäyttely on parantunut aivan tolkuttomasti, ihan sama kuka siinä ruudulla puhuu niin todella vakuuttavaa työtä ollut, jopa hahmoilta jotka aikaisemmissa laajennuksissa on ollut heikkoja/keskinkertaisia, jokainen on antanut 100% tähän projektiin ja se näkyy.

Pitkä on vielä matka mutta on olut kyllä erinomainen tarina ja olen myös pitänyt paljon noista uusista gameplay elementeistä, tekee tästä freshin tuntuisen.
 
Se minkä tänään huomasin niin ääninäyttely on parantunut aivan tolkuttomasti, ihan sama kuka siinä ruudulla puhuu niin todella vakuuttavaa työtä ollut, jopa hahmoilta jotka aikaisemmissa laajennuksissa on ollut heikkoja/keskinkertaisia, jokainen on antanut 100% tähän projektiin ja se näkyy.
Ääninäyttely ei ole ikinä ollut tämän pelin vahvinta antia, eikä se kyllä minusta ole parantunut yhtään tässä expansionissa. Kun Fandaniel tulee ruutuun, tekisi mieli repiä hiukset pois päästä. Sen ääni on vain niin ärsyttävä. Toinen oli se elefanttinainen, joka puhui selkeästi ja kirkkaalla äänellä. Vähän ehkä joku möreämpi ääni olisi ollut uskottavampi.

Tarinallisesti tämä on kyllä yhtä timanttia! Vähän pelotti, että voiko Shadowbringersin jälkeen tulla näin hyvää tarinaa, mutta kyllä tämä vaan toimii. Tosin en ole peliä vielä loppuun asti pelannut, joten lopullista tuomioo ei pysty antaa.

Se fiilis kun kuuli FF5:n Lennan tunnarin Annexissa! Alkoi heti tehdä mieli pelata taas FF5 läpi. Musiikit ovat ihan mielettömän hyvät, mutta aina ne ovat olleet.

Onko noista raideista muuten tullut mitään tietoa? Ainakin 24:n pelaajan raidi kiinnostaa.
 
Noniin taas päästiin serverille 70 ihmisen jonolla tosin nyt loggasin vasta 12.00 sisälle, joten alkaa näkymään se, että monelle tämä maanantai on jo paluu arkeen, ai että, tänään sitten vihdoin itsekkin pääsee sinne Endwalkeriin, tätä on odotettu! itse huitelen lvl 82 vaikka vielä 5.5 jäljellä :),

parit fillerit tullut kyllä vastaan näissä 5.0-5.5 mut pääasiassa ollut kovaa settiä, mukava kuulla ja tavallaan hurjaa, että Endwalker pistää vielä Shadowbringeriäkin kovemmaksi juonellisesti, jännä nähdä tosin näkyykö se sitten rewikoissa, eli ohittaako Endwalker Shadowbringerin metascoreissa, rewikoita alkaa ilmeisesti tällä viikolla tippumaan, shadowbringerhän sai aikoinaan huippuarvosanat.

Eilen oli jo joku vetänyt Endwalkerin main storyn läpi, taisi olla 36 tuntia kaverilla pelikellossa ja hän oli myöskin vetänyt sen 36 tuntia yhdeltä istumalta :D. Itse ainakin aion nauttia Endwalkerista täysin rauhassa. Että, ei ole mikään kiire, sama ollut tämän Post Shadowringerin kanssa.
 
Ääninäyttely ei ole ikinä ollut tämän pelin vahvinta antia, eikä se kyllä minusta ole parantunut yhtään tässä expansionissa. Kun Fandaniel tulee ruutuun, tekisi mieli repiä hiukset pois päästä. Sen ääni on vain niin ärsyttävä. Toinen oli se elefanttinainen, joka puhui selkeästi ja kirkkaalla äänellä. Vähän ehkä joku möreämpi ääni olisi ollut uskottavampi.

Tarinallisesti tämä on kyllä yhtä timanttia! Vähän pelotti, että voiko Shadowbringersin jälkeen tulla näin hyvää tarinaa, mutta kyllä tämä vaan toimii. Tosin en ole peliä vielä loppuun asti pelannut, joten lopullista tuomioo ei pysty antaa.

Se fiilis kun kuuli FF5:n Lennan tunnarin Annexissa! Alkoi heti tehdä mieli pelata taas FF5 läpi. Musiikit ovat ihan mielettömän hyvät, mutta aina ne ovat olleet.

Onko noista raideista muuten tullut mitään tietoa? Ainakin 24:n pelaajan raidi kiinnostaa.
Olen kyllä eri mieltä ääninäyttelystä. Sanoisin, että se on pikemminkin vaihtelevaa. Paikoittain heikkoa, mutta välillä myös todella hyvää. Esimerkiksi Shadowbringerissä muuan pupunainen sai muutaman kerran silmät kostumaan taitavalla ääninäyttelyllään. Päähahmot myös Endwalkerissa ovat olleet 5/5 ääninäyttelyn osalta. Sivuhahmoissa sitten välillä toki heikompia suorituksia.

Tarkoitatko raidien aikataulua vai mitä? Raidien sisältö löytyy Endwalkerin virallisilta sivuilta, mutta julkaisuajasta ei kai ole tietoa 24-manien osalta. En tiedä miten ne Shadowbringerissä tuli mutta luulisin, että 6.1/6.2 tulee ensimmäinen. 8-manien ensimmäinen tier tulee 2 viikon päästä julkaisusta.

Itse pääsin tänään juuri viimeiselle alueelle. En tässä kohtaa sano kuin, että jos etukäteen mietitytti voiko Shadowbringeristä parantaa niin kyllä voi. En ole tosiaan loppua vielä nähnyt mutta uskallan jo sanoa, että tämä on parempi. On kyllä pitkä myös.. Tullut 3-4 päivää melkolailla yhtäjaksoisesti hakattua, mutta vielä on jäljellä. Mutta mikäs siinä kun sisältö on loistavaa (yhtä tylsää jaksoa lukuunottamatta). Täytyy vielä erikseen mainita musiikit. Mitä ihmettä Soken? Ihan käsittämättömän hyviä kipaleita. Raportoin todennäköisesti huomenna kattavammin fiiliksiä jos/kun saan päätökseen.
 
Tänään taas tuli sen about 7 ja puol tuntia köröteltyä ympäriinsä. Fiilikset ovat edelleen sitä mieltä että tarina on täyttä timanttia, varsinkin ensimmäisen trialin jälkeen kun tapaat nämä söpöt puput, ai että se oli herkkua omalle sielulle. Se edellisen alueen synkkyys ja kaikki kuun tapahtumat ennen sitä oli sen verran eppistä kamaa että tuo oli täydellinen rentoutumis tauko peliin. Vielä kun tämä pääpupu on niin loistavasti käsikirjoitettu ja näytelty että sai ihan ääneen nauraa. Huomenna varmaan päästään tarinan puolivälin ylitse joten vielä on matkaa taivallettavana.

Harmi vaan että pelaamishimoa jarruttaa nämä valtavat ruuhkat ja serveri ongelmat, mutta näihin on totuttu MMO launcheissa ja ei se siitä mihinkään muutu. Tuskin edes kehitystiimi odotti näin paljon pelaajia linjoille, kasvu on ollut viime laajennuksesta aivan huikeaa.
 
Noniin, stoori saatu päätökseen ja sellainen 65h piti laittaa tunteja sisään ennenkuin lopputekstit näkyy.

Tarinankerronta oli toteutettu upeasti ja jokaisen hahmon motiivit ja teot, oli sitten pahis tai hyvis, oli hienosti avattu. Osaa asettua tavallaan heidän saappaisiin ja miksi he toimivat niinkuin toimivat. Se on tarina kärsimyksestä ja toivosta. En ala avaamaan stooria tämän enempää, mutta itselle jäi vähän fiilis että kun ensimmäiset 63h oli hienosti nidottu kasaan ja nyt on se paikka pistää kirsikka kakun päälle... Noh, meni itsellä vähän yli. Mutta ei siitäkään huolimatta voi dumata, vaikka loppu ei mielestäni ihan toiminutkaan.

Ääninäyttely ja musiikki oli kaikkinensa 6/5. Itse taas pidin pahiksista, Fandaniel ja Zenos vaikka äänessä on ehkä sellaista geneeristä pahiksen manöövereja niin homma ei mene yli vaan saadaan pidettyä uskottavana. Musiikki oli myös jokakolkassa upeaa kuunneltavaa, oli melkein missä tahansa, niin tuntui että sitä uppoutuu maailmaan ja vaan ihastelee paikkaa ympäriinsä.

Mielenkiintoista myös nähdä miten tämän pelin kanssa jatketaan. Omalla tavallaan tämä olisi voinut olla myös upea lopetus pelille. Kun hahmoluokkia ja skillejä tuodaan joka lisärissä ja itsellä alkaa kohta loppua paikat ohjaimesta mihin skillejä enää laittaa, niin sitä miettii että missä vaiheessa tuo kehitys loppuu? Kyllä kai tuota vielä voi kehittää, mutta ei tuonne vaan voi loputtomiin iskeä uusia ja taas uusia skillejä. Mutta mielenkiinnolla odotellaan uuden tarinan alkua.

Lisäreistä EW on sarjan paras. 5/5
 
Muistakaahan sitten se varsinainen pelikoodi lunastaa ennen 10.12 jos pelaatte PC:llä, pitäisi tulla tänään joskus 15-17 aikaan.

EDIT: Tuli jo oma koodi, nyt on virallisesti Endwalker alkanut! :D
 
Viimeksi muokattu:
no nyt on kultaa :D, jollakin muullakin mennyt tunteisiin tuo jonottelu ja hän on päättänyt tehdä Rewikan Tuosta Queue Screenistä ja jonottamisesta, Aivan loistavaa Ironiaa :D, nimimerkillä itsekkin jouduin pitkästä aikaa tuon, Queue Super bossin runtelemaksi ja taas ollaan Jonottalemassa

 
Noniin maanantaina sain tarinan läpi, joten kirjoitellaanpas hieman fiiliksiä.

Mietin ennen lisäosan aloittamista, että onko mahdollista peitota Shadowbringers, sillä se oli niin mahtava lisäosa kaikin puolin. No, kirjoitin täälläkin, että jo ennen loppua pystyin sanomaan tämän olevan vielä reippaasti parempi. Seison yhä sen takana. Tarina oli mielestäni erinomaisesti kirjoitettu ja onnistuu nitomaan yhteen koko saagan 1.0 alusta tähän hetkeen. Endwalker saa myös Shadowbringersin näyttämään entistä paremmalta näin jälkikäteen. Yksi näin pitkän eepoksen etu on se, että hahmoja ollaan kyetty rakentamaan pitkäjänteisesti, jolloin heidän arkkinsa eivät tunnu millään tavalla kiirehdityiltä. Hienoja hahmoja, hieno tarina ja kaunis päätös. Pakko sanoa, että muutaman kerran isolla miehelläkin silmät kostuivat tarinan aikana. Pakko mainita vielä (yllättäen) erikseen musiikit. Soken nousi tässä lisäosassa aivan uudelle Super Saiyan -tasolle ja musiikit ovat sitä parasta A-luokkaa. Tykkäsin myös siitä miten paikoitellen kappaleita haettiin myös vanhemmista lisäosista ja ne osuivat myös täydellisesti nappiin. Dungeoneissa onnistuttiin myös hyvin ja erityisesti muutama jäi todella mieleen. Se Elpiksen dungeon missä taisteltiin Ascianeiden kanssa, sekä se dungeon matkalla Hydaelynin luokse, jossa törmättiin vanhoihin ystäviin ja vihollisiin. Trialit olivat myös onnistuneita ja mielestäni sopivan haastavia story modella, joku voisi jopa sanoa, että ehkä liiankin haastavia jos partyyn osuu monta ei niin taitavaa pelaajaa. Muutama kritiikki itseltäni tulee siitä, että muutamaan otteeseen peli laahasi liikaa ja tarina ei edennyt mihinkään suuntaan. Spoilereissa voin nämä kohtaukset mainita ja uskon, että moni muukin nämä allekirjoittaa. Toinen kritiikki kohdistuu alueisiin. Vaikka ne paikoitellen olivat varsin kauniita niin edelleen niissä on se sama ongelma, että ne tuntuvat usein varsin tyhjiltä ja mauttomilta. Vertaan nyt taas WoWiin, jossa jokainen alue on mielenkiintoinen ja haluat tutkia jokaisen nurkan, koska et tiedä mitä sieltä saattaa löytyä. En tiedä oikein mitä muuta sanoa näin spoilerien ulkopuolella mutta te, jotka mietitte pelin aloittamista tai olette vielä matkalla maaliviivalle niin nauttikaa. Tämä on oikeasti mestariteos ja mielestäni helposti paras Final Fantasy ja ylipäätään yksi parhaista tarinoista videopeleissä. Älä lue loppua jos et ole vetänyt 6.0 läpi!

Mainitsen tähän heti alkuun tarkemmin niistä kritisoimistani kohdista. Mielestäni se vaihe kuussa kun ensimmäistä kertaa tavattiin Loporritsit eli pikkupuput oli aivan mahtava. Tämä kuuseikkailu jatkui kuitenkin aivan liian pitkään ja siellä puuhattiin aivan turhanpäiväisiä asioita kun oltiin juuri saatu kuulla, että Final Days on tulossa! Toinen samanlainen tilanne oli kun Labyrinthokseen palattiin 2. kerran. Taas tehtiin jotain aivan jonnin joutavia tehtäviä kun paska on osumassa tuulettimeen. Alueista mainittakoon vielä erikseen Garlemald johon olin jossain määrin pettynyt. ARR asti on odotettu, että päästään vihdoin tutkimaan tätä mystistä imperiumin pääkaupunkia. No mitä sieltä löytyy? Ei yhtään mitään. Raunioitunut kaupunki ja varsin pieni sellainen jos kyseessä oli imperiumin pääkaupunki ja yksi hylätty öljynporauslautta, johon ei päässyt edes sisälle. Toivottavasti peli saa oikeasti lisärahoitusta ja näitä asioita voidaan jatkossa parantaa. No se siitä.

Hypätäänkin heti jälkiruokaan eli finaaliin. Huhhuh.. Se viimeinen taistelu Meteionia vastaan ja kun phase 2 alussa Endwalkerin tunnari lähtee soimaan - uskomatonta. Monien kritiikki kohdistuu varmasti lopun osalta kahteen seikkaan: Meteion tuli tutuksi vasta 6.0 aikana, sekä toisena se, että Zenos saapui pelastamaan päivän. Ja ehkä myös siihen anime lopetukseen :D. Mielestäni Meteion ei kuitenkaan ollut ns. "pääpahis" tarinassa vaan toimi ennemminkin välineenä, jolla tarinaa kerrottiin. Pääpahis luonnollisesti oli Hermes/Fandaniel. Totta puhuen tarinasta on vaikea löytää ketään "pääpahista", sillä kaikki toimivat omien motiiviensa mukaan ja mielestänsä loogisesti. Sehän on hyvän tarinan merkki. Tarinassa ei myöskään mielestäni ollut olennaista se kuka oli paha ja kuka oli väärässä vaan kysymykset elämän merkityksestä ja elämän sekä kärsimyksen suhteesta. En ala sen enempää filosofiksi, mutta ehkä tarinan pelanneet ymmärtävät pointin. Minua ei siis Meteionin myöhäinen esittely häirinnyt, päinvastoin pidin siitä. Hahmona Meteion oli mielestäni hyvä ja varsin pelottavakin. Ne ensimmäiset kohtaukset missä valkeni, että kaikki ei ole ehkä siltä miltä näyttää tuon lintutytön päässä, niin meno tuntui hieman jopa kauhupelimäiseltä. No mitä taas Zenosiin tulee niin se ei ehkä täysin osunut maaliin omalla kohdalla. Odotin pikemminkin, että esimerkiksi Midgardsormr olisi tullut auttamaan pelaajaa. No, mielestäni pölyn laskeuduttua Zenosin saapuminen ei kuitenkaan ollut mikään hirvittävä miinus. Tarinan päättyminen siihen, että Zenos ja WoL taistelevat viimeisen taistelun maailman reunalla eeppisen pomotaistelun jälkeen, oli varsin hieno päätös. Zenos sai vihdoin haluamansa ja ainakin oma hahmoni myönsi, että kyllä hänkin nauttii taisteluista myös henkilökohtaisella tasolla :D. Ymmärrän, että kaikille tämä ei kolahda ja kuvittelisin, että se totaalinen anime-taistelukohtaus saattoi joillain mennä yli. Olihan se kieltämättä hieman koomista mutta pakko sanoa, että tykkäsin siitä kyllä silti 100 %. Ja hei, onhan tämä weeb-peli ei siitä mihinkään pääse ;).

Loppuun mainittakoon vielä, että Emet-Selch on kyllä yksi parhaista hahmoista mitä Final Fantasy on nähnyt ja harmittaa suuresti, että häntä ei enää nähdä. Venat nousi myös varsin mielenkiintoiseksi hahmoksi Endwalkerissa. Harmi sinänsä, että hänellä ei aiemmin ollut ruutuaikaa pelissä. Tästä tuli mieleen myös se, että sen Zodiark trialin jälkeen olo oli varsin hämmentynyt kun ei tiennyt yhtään mihin peli tästä etenee. Ensin Anima olikin vain dungeonin viimeinen bossi (mahtava sellainen, melkein kuin trial bossi) ja sen jälkeen vedettiinkin jo Zodiarkia turpaan. Kaiken kaikkiaan hieno päätös tälle tarinalle ja Emet-Selch viimeisessä puheessaan hieman antoikin jo osviittaa siitä mihin jatkossa saatetaan seikkailla :cool:.
 
Noniin maanantaina sain tarinan läpi, joten kirjoitellaanpas hieman fiiliksiä.

Mietin ennen lisäosan aloittamista, että onko mahdollista peitota Shadowbringers, sillä se oli niin mahtava lisäosa kaikin puolin. No, kirjoitin täälläkin, että jo ennen loppua pystyin sanomaan tämän olevan vielä reippaasti parempi. Seison yhä sen takana. Tarina oli mielestäni erinomaisesti kirjoitettu ja onnistuu nitomaan yhteen koko saagan 1.0 alusta tähän hetkeen. Endwalker saa myös Shadowbringersin näyttämään entistä paremmalta näin jälkikäteen. Yksi näin pitkän eepoksen etu on se, että hahmoja ollaan kyetty rakentamaan pitkäjänteisesti, jolloin heidän arkkinsa eivät tunnu millään tavalla kiirehdityiltä. Hienoja hahmoja, hieno tarina ja kaunis päätös. Pakko sanoa, että muutaman kerran isolla miehelläkin silmät kostuivat tarinan aikana. Pakko mainita vielä (yllättäen) erikseen musiikit. Soken nousi tässä lisäosassa aivan uudelle Super Saiyan -tasolle ja musiikit ovat sitä parasta A-luokkaa. Tykkäsin myös siitä miten paikoitellen kappaleita haettiin myös vanhemmista lisäosista ja ne osuivat myös täydellisesti nappiin. Dungeoneissa onnistuttiin myös hyvin ja erityisesti muutama jäi todella mieleen. Se Elpiksen dungeon missä taisteltiin Ascianeiden kanssa, sekä se dungeon matkalla Hydaelynin luokse, jossa törmättiin vanhoihin ystäviin ja vihollisiin. Trialit olivat myös onnistuneita ja mielestäni sopivan haastavia story modella, joku voisi jopa sanoa, että ehkä liiankin haastavia jos partyyn osuu monta ei niin taitavaa pelaajaa. Muutama kritiikki itseltäni tulee siitä, että muutamaan otteeseen peli laahasi liikaa ja tarina ei edennyt mihinkään suuntaan. Spoilereissa voin nämä kohtaukset mainita ja uskon, että moni muukin nämä allekirjoittaa. Toinen kritiikki kohdistuu alueisiin. Vaikka ne paikoitellen olivat varsin kauniita niin edelleen niissä on se sama ongelma, että ne tuntuvat usein varsin tyhjiltä ja mauttomilta. Vertaan nyt taas WoWiin, jossa jokainen alue on mielenkiintoinen ja haluat tutkia jokaisen nurkan, koska et tiedä mitä sieltä saattaa löytyä. En tiedä oikein mitä muuta sanoa näin spoilerien ulkopuolella mutta te, jotka mietitte pelin aloittamista tai olette vielä matkalla maaliviivalle niin nauttikaa. Tämä on oikeasti mestariteos ja mielestäni helposti paras Final Fantasy ja ylipäätään yksi parhaista tarinoista videopeleissä. Älä lue loppua jos et ole vetänyt 6.0 läpi!

Mainitsen tähän heti alkuun tarkemmin niistä kritisoimistani kohdista. Mielestäni se vaihe kuussa kun ensimmäistä kertaa tavattiin Loporritsit eli pikkupuput oli aivan mahtava. Tämä kuuseikkailu jatkui kuitenkin aivan liian pitkään ja siellä puuhattiin aivan turhanpäiväisiä asioita kun oltiin juuri saatu kuulla, että Final Days on tulossa! Toinen samanlainen tilanne oli kun Labyrinthokseen palattiin 2. kerran. Taas tehtiin jotain aivan jonnin joutavia tehtäviä kun paska on osumassa tuulettimeen. Alueista mainittakoon vielä erikseen Garlemald johon olin jossain määrin pettynyt. ARR asti on odotettu, että päästään vihdoin tutkimaan tätä mystistä imperiumin pääkaupunkia. No mitä sieltä löytyy? Ei yhtään mitään. Raunioitunut kaupunki ja varsin pieni sellainen jos kyseessä oli imperiumin pääkaupunki ja yksi hylätty öljynporauslautta, johon ei päässyt edes sisälle. Toivottavasti peli saa oikeasti lisärahoitusta ja näitä asioita voidaan jatkossa parantaa. No se siitä.

Hypätäänkin heti jälkiruokaan eli finaaliin. Huhhuh.. Se viimeinen taistelu Meteionia vastaan ja kun phase 2 alussa Endwalkerin tunnari lähtee soimaan - uskomatonta. Monien kritiikki kohdistuu varmasti lopun osalta kahteen seikkaan: Meteion tuli tutuksi vasta 6.0 aikana, sekä toisena se, että Zenos saapui pelastamaan päivän. Ja ehkä myös siihen anime lopetukseen :D. Mielestäni Meteion ei kuitenkaan ollut ns. "pääpahis" tarinassa vaan toimi ennemminkin välineenä, jolla tarinaa kerrottiin. Pääpahis luonnollisesti oli Hermes/Fandaniel. Totta puhuen tarinasta on vaikea löytää ketään "pääpahista", sillä kaikki toimivat omien motiiviensa mukaan ja mielestänsä loogisesti. Sehän on hyvän tarinan merkki. Tarinassa ei myöskään mielestäni ollut olennaista se kuka oli paha ja kuka oli väärässä vaan kysymykset elämän merkityksestä ja elämän sekä kärsimyksen suhteesta. En ala sen enempää filosofiksi, mutta ehkä tarinan pelanneet ymmärtävät pointin. Minua ei siis Meteionin myöhäinen esittely häirinnyt, päinvastoin pidin siitä. Hahmona Meteion oli mielestäni hyvä ja varsin pelottavakin. Ne ensimmäiset kohtaukset missä valkeni, että kaikki ei ole ehkä siltä miltä näyttää tuon lintutytön päässä, niin meno tuntui hieman jopa kauhupelimäiseltä. No mitä taas Zenosiin tulee niin se ei ehkä täysin osunut maaliin omalla kohdalla. Odotin pikemminkin, että esimerkiksi Midgardsormr olisi tullut auttamaan pelaajaa. No, mielestäni pölyn laskeuduttua Zenosin saapuminen ei kuitenkaan ollut mikään hirvittävä miinus. Tarinan päättyminen siihen, että Zenos ja WoL taistelevat viimeisen taistelun maailman reunalla eeppisen pomotaistelun jälkeen, oli varsin hieno päätös. Zenos sai vihdoin haluamansa ja ainakin oma hahmoni myönsi, että kyllä hänkin nauttii taisteluista myös henkilökohtaisella tasolla :D. Ymmärrän, että kaikille tämä ei kolahda ja kuvittelisin, että se totaalinen anime-taistelukohtaus saattoi joillain mennä yli. Olihan se kieltämättä hieman koomista mutta pakko sanoa, että tykkäsin siitä kyllä silti 100 %. Ja hei, onhan tämä weeb-peli ei siitä mihinkään pääse ;).

Loppuun mainittakoon vielä, että Emet-Selch on kyllä yksi parhaista hahmoista mitä Final Fantasy on nähnyt ja harmittaa suuresti, että häntä ei enää nähdä. Venat nousi myös varsin mielenkiintoiseksi hahmoksi Endwalkerissa. Harmi sinänsä, että hänellä ei aiemmin ollut ruutuaikaa pelissä. Tästä tuli mieleen myös se, että sen Zodiark trialin jälkeen olo oli varsin hämmentynyt kun ei tiennyt yhtään mihin peli tästä etenee. Ensin Anima olikin vain dungeonin viimeinen bossi (mahtava sellainen, melkein kuin trial bossi) ja sen jälkeen vedettiinkin jo Zodiarkia turpaan. Kaiken kaikkiaan hieno päätös tälle tarinalle ja Emet-Selch viimeisessä puheessaan hieman antoikin jo osviittaa siitä mihin jatkossa saatetaan seikkailla :cool:.

Kiva että maistui, täytyy lukasta kokonaan joskus kun saa tämän lävitse. Itsellä menossa lvl 86. Hahmo on jo miltei 89 tasolla joten voi huoletta puskuttaa pelkkää tarinaa loppuun, toki ne lentämisen avaavat pakolliset sivutehtävät tulee kyllä tehtyä joka alueelta.
 
Huhhuh, juuri pääsin
Elpiksen tarinaosuuden loppuun
ja täytyy sanoa, että en ole ikinä ollut näin kiinnostunut pelin tarinasta mitä olen tällä hetkellä. Aivan mahtavaa käsikirjoitusta tarinassa tähän asti ja tyydyttävällä tavalla punotaan aikaisemmissa lisäosissa alkaneita juonikuvioita päätökseen. Välillä jopa ihan kuumotti tietyt kohtaukset mitä ei ole kyllä ennen tämän pelissä tapahtunut. Muutenkin ihan mahtava lisäri ollut musiikin, alueiden ja dungeoneiden osalta.

Reaperilla tuli jo ihan main scenariota questaamalla lvl 90 reilusti ennen tarinan päätöstä. On kyllä todella hauska ja tyydyttävä job pelata. Tulee varmaan pelattua ensimmäiset raiditkin sitten tällä. :)

Päivitellään lisää pelistä kun tarina on saatu vietyä päätökseen. Kuten sanottua, mahtavaa meininkiä on ollut tähän mennessä ja en kyllä yhtään ihmettelisi jos tämä lopulta osoittautuisi jopa parhaaksi lisäosaksi pelissä.
 
Vihdoinkin läpi. 47h kesti noin karkeasti arvioituna. Sanoinkuvaamattoman upea seikkailu ja taistelu koko maailmaa uhmaavaa vaaraa vastaan.

Tunteet oli pinnassa useaan otteeseen ja kyyneleitä vuodatettiin, kaikki tämä sen ansiota mitä matkanvarrella on koettu. Tämä tarinan päätös vaatii sen että koko matka on kuljettu alusta asti mukana ja aika turha yrittää saada siitä mitään irti ilman koko saagaa.

Tämä on ylivoimasesti parasta mitä Yoshida on tiimeinen tarinallisesti tarjonnut, jopa hehkutettu Shadowbringers jää vain nuolemaan näppejään. Sanoisin jopa että ihan yleisesti videopeli maailmassa tämä on yksi parhaista tarinoista mitä on koskaan kerrottu, tarinat itsessään on ollut aikaisemminkin hienoja mutta tarinankerronta on ontunut ja tuntunut MMO peliltä nyt tarina oli jokaiselta osa-alueelta hiottu lähes täydellisyyteen ja tuntui oikeasti ihan kuin pelaisi AAA yksinpeli kokemusta.

Oli siellä yksi hetki jossa alkoi tulla pieni pitkästyminen esiin, mutta juuri kun ajattelin että ei tämä kulje mihinkään niin lyödään kapuloita rattaisiin ja homma meni huomattavasti mielenkiintoisemmaksi, saatiin erittäin pätevä lopetus tälle alueelle. Kyseessä siis Elpis jossa oli välillä vähän turhan pitkään kaikkea lässytystä mikä ei vienyt tarinaa eteenpäin.

Uusia loistavia gameplay osioita oli tuotu mukaan ja ne toimi erinomaisesti, mukavan virkistäviä. Dungeonit jotka olivat erittän tyylikäitä, oli pelin tylsintä osa-aluetta koska ne toistaa samaa kaavaa johon on totuttu jo 8 vuotta, ihan kivoja mekaniikkoja kuitenkin.

Kokonaisuutena vuoden paras pelikokemus ja tähän asti ainoa 5/5 joka heruu meikäläiseltä. Jos koko saaga pitää arvioida tarinan puolesta nyt kun kaikki on ohi niin se varmaankin näyttäisi tältä.

ARR 1/5
HW 3/5
SB 3/5
ShB 4/5

Tämä viimeinen nosti riman niin korkealle että vaikka pidin noista aikaisemmista silloin kun ne ilmestyi on ne selkeästi heikompia kokonaisuuksia ja osoittaa kuinka tiimi on kehittynyt matkan varrella.

Sitten pieni hengähdys kunnes 6.1 tarjoaa meille uuden tarinan alkua, mielenkiinnolla jäädään odottamaan mitä sieltä tulee. Toivottavasti jotain uutta ja uusien kumppaneiden kanssa, näitä on nyt nähty ihan tarpeeksi. Toki ei heitä tarvitse kokonaan unohtaa mutta olisi kiva saada uutta verta mukaan.

Seuraavaksi on aika herättää Master Chief uniltaan.
 
Ylös Bottom