Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Nyt on tuo alun prologi vedetty toiseen kertaan ja hivenen sen jälkeen. Täytyy kyllä sanoa tarinankerronta ja itse tarina noiden ensimmäisen 2-3h aikana on jotain niin sanoinkuvaamattoman upeaa että 99% peleistä jää vain ihmettelemään miten Yoshida tiimeineen on tämän saavuttanut. Hahmot, maailma, vihut, toiminta, ääninäyttely, dialogi, grafiikat, kaikki vaan huokuu täydellisyyttä. Tästä tulee niin vahvasti fiilis että katsoisi oikeasti jotain jättibudjetin elokuvaa tai sarjaa.

Saa nähdä miten pelin rytmitys toimii kun pidemmälle pääsee ja noille isoille avoimille alueille tekemään sivutehtäviä ja muuta. Mutta alku on niin täydellinen kuin vain olla ja voi.

Ei tuo 30 fps juurikaan alun jälkeen häirinnyt ja peli tunkee ruudulle sellaista silmäkarkkia että voi pojat.

Huomenna jatkuu ja alkaa armoton tahkoominen. Katsotaan lunastaako peli odotukset.
 
Ensimmäiset sivutehtävät ovat olleet todella yksinkertaisia vie/nouda/tapa -tyylisiä, onneksi ovat todella lyhyitä olleet, koska ei malta millään nähdä lisää mihin päätarina etenee, joka tuntuu pursuavan käänteitä ja loistavia hahmoja.
Jostain arvostelusta muistan lukeneeni, että sivutehtävät olisivat juuri MMO tyyppisiä nouda/tapa tehtäviä. Harmillista kyllä, mutta toisaalta jos päätarina ja muu tekeminen toimii, niin eipä niitä sivutehtäviä sitten tarvitse tehdä.
 
Jostain arvostelusta muistan lukeneeni, että sivutehtävät olisivat juuri MMO tyyppisiä nouda/tapa tehtäviä. Harmillista kyllä, mutta toisaalta jos päätarina ja muu tekeminen toimii, niin eipä niitä sivutehtäviä sitten tarvitse tehdä.
Monessa tehtävässä on tuota ongelmaa, mutta ne ovat samalla niin hurmaavia, ettei se *hirveästi* häirinnyt ainakaan itseäni.

Esimerkiksi, yhdessä tehtävässä pitää noutaa tiettyjä aineksi eri puolilta valtakuntaa, jotka vaativat perinteistä "mene tuonne, puhu tälle, tapa tuo" menoa. Mutta tarkoituksena oli palauttaa kaverin elämänilo. Hahmot rakentavat uutta lempeämpää yhteiskuntaa itselleen ja toisilleen, mikä tekee jopa nysväyksestä mielekästä.
 
Ei helvatan helvata, kun tää tökkii, ja pahasti! Pelkkää cinemaattista paskaa näyttää olevan koko ajan. En minä mitään elokuvia halua konsolillani katsella, vaan haluaisin pelata pelejä. Mitä vähemmän noita cinemaattisia videonpätkiä peleissä on, sen parempi. Tämä on nyt sellaista Kojimamaista pitkitettyä tarinankerrontaa cinemaattisten pätkien kautta. Ja kun hahmotkin ovat toistaiseksi sellaisia tönkön imeliä ja luotaantyöntävän oloisia karismaa vailla olevia olentoja, niin onhan tässä itselleni aikalailla katastrofin aineksia ilmassa. Aivan väkisin joutunut tätä pelaamaan eteenpäin toistaiseksi. Jos tähän tapaan jatkuvat seuraavat tunnit, niin kyllähän tämä auttamatta jää kesken suhteellisen alkuvaiheeseen.
 
itse pidän siitä oikeastaan että Sidequestejä ei ole ollut hirveesti näin 15 tunnin pelaamisen jälkeen, koska peli on erittäin lore rikas ja tuohon lore eventtien lukemiseen saa käyttää aika huolella aikaa niin nyt pystyy täysin keskittymään peli huikeaan loreen ja tarinaan, rakastan tuota Lore time eventtiä missä voi lukea kaikki backgroundit kesken cutscenejen tulee käytettyä sitä kokoajan ja tuo loren lukeminen on yksi lempipuuhaani :)
 
joo tosiaan sehän on ollut jo kauan selvää että peli on vahvasti story focused/driven game varsinki jos on seurannut eri artikkeleita, sanoisin että melkein kannattaa ottaa asioista selvää ennenkö ostaa pelin että tietää minkälaisen pelin on saamassa, ettei tule sitten pettymyksiä, tekijäthän ovat siis jo sanoneet monta kuukautta sitten peli/alueet ei sisällä ns hidden dungeoneita ja muita salaisuuksia, vaan tosiaan Tarina ja henkilöhahmot keskiössä.

we didn't create any [hidden dungeons or maps] because we wanted players to focus more on the main scenario and not have this feeling that you have to go to this area and clear this area,” said Takai. “We wanted them to focus on this and we wanted to focus our development more on the main areas. So we didn't go out of our way to create maps that didn't need to be visited.”

Tämähän on totta, eikä Final Fantasy koskaan (MMO siis erikseen) ole ollut muuta, kuin lineaarista ja tarinavetoista menoa. PlayStationillä jopa mainostettiin aikanaan, miten paljon yksi peli sisälsi välianimaatioita! Maailmankartatkin olivat kuitenkin hyvin rajoitettuja, jos niitä jälkikäteen pohtii tarkemmin. Vasta ihan lopussa saattoi saada lentokoneen, jolla tutkia paikkoja.

FFXVI:n alueet kyllä aukeavat enemmän, mitä pidemmälle sitä pelaa. Mutta sekin on laiha lohtu, mikäli lineaarinen edistyminen on jo alusta asti epämiellyttävää. En tosin usko, että FF-pääsarjasta nähdään Skyrim-tyylistä seikkailua vielä vuosiin.
 
itse pidän siitä oikeastaan että Sidequestejä ei ole ollut hirveesti näin 15 tunnin pelaamisen jälkeen, koska peli on erittäin lore rikas ja tuohon lore eventtien lukemiseen saa käyttää aika huolella aikaa niin nyt pystyy täysin keskittymään peli huikeaan loreen ja tarinaan, rakastan tuota Lore time eventtiä missä voi lukea kaikki backgroundit kesken cutscenejen tulee käytettyä sitä kokoajan ja tuo loren lukeminen on yksi lempipuuhaani :)

Tämä pitäisi olla jokaisessa taeinavetoisessa pelissä tästälähtien, niin upea keksintö tuo on kun voit kesken cutscenen katsoa kukas tää tyyppi on.
 
Lineaarisuus Final Fantasyssa ei ole mitään uutta. Käytännössä koko FFX:kin oli pelkkää suoran polun kulkemista. Sen aikana tietenkin nautittiin upeista välianimatioista, hahmoista ja tarinasta.

Final Fantasy XV oli ensimmäinen ja ainut avoimen maailman FF peli ja iso osa ei siitä pitänyt. Joten ei tarvi ihmetellä miksi tämä palaa takaisin lineaarisempaan menoon.
 
Tämähän on totta, eikä Final Fantasy koskaan (MMO siis erikseen) ole ollut muuta, kuin lineaarista ja tarinavetoista menoa. PlayStationillä jopa mainostettiin aikanaan, miten paljon yksi peli sisälsi välianimaatioita! Maailmankartatkin olivat kuitenkin hyvin rajoitettuja, jos niitä jälkikäteen pohtii tarkemmin. Vasta ihan lopussa saattoi saada lentokoneen, jolla tutkia paikkoja.

FFXVI:n alueet kyllä aukeavat enemmän, mitä pidemmälle sitä pelaa. Mutta sekin on laiha lohtu, mikäli lineaarinen edistyminen on jo alusta asti epämiellyttävää. En tosin usko, että FF-pääsarjasta nähdään Skyrim-tyylistä seikkailua vielä vuosiin.
Tottahan tuo on, että eivät monetkaan Final Fantasyt mitään erityisen avoimen maailman pelejä ole olleet, mutta eivät ne kuitenkaan mitään pelkkää putkijuoksusta seuraavaan välianimaatioon siirtymistäkään ole yleensä olleet. Itselleni mieleisimmät Final Fantasyt ovat kuitenkin sisältäneet ainakin joltakin osin avointa maailman tutkimista, ja ainakin ajoittain mahdollisuuden valita jopa sen missä vaiheessa etenee tarinassa.

Omat suosikkini pelisarjassa ovat siis FFVI, FFVII (alkuperäinen, ei remake, joka taas ei nappaa ollenkaan), FFVIII sekä FFXV. Viimeksi mainittu menikin eniten minua miellyttävään avoimen maailman formaattiin, jossa myös tarinassa eteneminen oli varsin valinnaista. Muutakin tekemistä löytyi valtavasti, jos ei juuri sillä hetkellä halunnut tarinassa edetä. Tykkäsin myös tuosta aika kieli poskessa väsätystä bromancesta ja siihen kuuluneesta road-hengestä. Itselleni kyseessä oli aivan erinomainen ja aliarvostettukin FF-peli, joten varmaan huono ensireaktioni tähän uusimpaan sarjan peliin johtuu osittain siitä, että mielestäni pelin rakenteessa ja hahmoissakin on menty epäkiinnostavaan suuntaan sarjan edelliseen peliin nähden.

Eteenpäin pitää toki jatkaa edes vähitellen, josko tämä vielä mielenkiintoisemmaksi muuttuisi. Alku on ollut joka tapauksessa todella luotaantyöntävä itselleni. En toki ole kuin parisen tuntia vielä pelannut. Se koko aika on ollut kuitenkin todella väkinäistä pelaamista.
Lineaarisuus Final Fantasyssa ei ole mitään uutta. Käytännössä koko FFX:kin oli pelkkää suoran polun kulkemista. Sen aikana tietenkin nautittiin upeista välianimatioista, hahmoista ja tarinasta.
FFX onkin varmaankin itselleni jopa huonoin FF-peli. Aika kammottava tekele suorastaan tuon liian putkimaisen rakenteen sekä myötähäpeää aiheuttavan hölmöjen hahmojen ja heikohkon tarinan takia. Kesken on jäänyt jonnekin loppupuolelle, kun on vaan liikaa häiritseviä elementtejä.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä se nyt oli. Helkkari että oli pitkä työpäivä. Asiaa ei helpottanut Konsolinetin sähköposti, missä varoiteltiin että tukkuri oli tuonut liian vähän pelejä hyllyyn. Nyt äkkiä kotiin pelaamaan.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20230622_143032.jpg
    IMG_20230622_143032.jpg
    2,4 MB · Lukukerrat: 8
Toivottavasti ei käy kuten Yakuza tiimin vetejälle että ei halunnut johto tehtäviin ja jätti koko lafkan. Tämä myös kyllä kertoo Yoshidasta persoonana paljon.

 
Eka Eikon-matsi takana, ja en mä nyt tiedä onko tämä niin "tajunnan räjäyttävä" kuin väitetään. Ärsyttää tuo suoraviivaus ihan suunnattomasti. Tässä kyllä mennään tarinan kanssa niin putkessa, ettei taisteluitakaan tule eteen kuin vain ne tietyt. Toivon todella, että pelissä aukeaa vapauksia edes grindaamiseen. Peli on myös aika helppo. Mutta soundtrack on ihan huikea!
 
tosiaan nyt tunteja taas takana taas 3-4 tuntia enemmän niin kyllähän peli on nyt auennut ihan eri tavalla että alueet ovat suhteellisen isoja ja Sidequestejäkin on alkanut nyt näkymään nyt vähä enemmän 18-20 eri sidequestia on tullut tehtyä, ja osa on päässyt yllättämään synkkyydellään, en käyttäisi enää sanaa putkimainen ollenkaan. ainut mitä ehkä itse kaipaisin noihin alueisiin että niissä saisi olla eri tason monstereita tyyliin vaikka yksi Strong foe per alue eli toivoisin että siellä olisi vaikka yksi 5-10 leveliä korkeampi monsteri, toivon mukaan niitäkin alkaa näkymään, ainakin se eräs Pätkä missä Max ja se combat designer otti mittaa siinä pressissä monsterista niin viittaisi siihen että niitäkin on tulossa.
 
Nyt on joitakin tunteja tullut pelattua ja alan ymmärtää miksi taistelusysteemiä on kehuttu. Taistelu tuntuu todella hyvältä ja peli on kuitenkin vasta aivan alussa, eli vain murto-osa taidoista on auki. Huomaa kyllä, että taistelusysteemin hiominen timanttiseksi on ollut tiimille tärkeää.

Muiltakin osa-alueilta peli on vaikuttanut todella hyvältä. Hahmot ja musiikki ovat erinomaisia ja tarina on lähtenyt todella mielenkiintoisesti käyntiin. Ainoana miinuksena suorituskykyongelmat.

Eihän tässä meinaisi millään lopettaa pelaamista, todella koukuttava peli ainakin näin alkuun!
 
Nyt on joitakin tunteja tullut pelattua ja alan ymmärtää miksi taistelusysteemiä on kehuttu. Taistelu tuntuu todella hyvältä ja peli on kuitenkin vasta aivan alussa, eli vain murto-osa taidoista on auki. Huomaa kyllä, että taistelusysteemin hiominen timanttiseksi on ollut tiimille tärkeää.

Muiltakin osa-alueilta peli on vaikuttanut todella hyvältä. Hahmot ja musiikki ovat erinomaisia ja tarina on lähtenyt todella mielenkiintoisesti käyntiin. Ainoana miinuksena suorituskykyongelmat.

Eihän tässä meinaisi millään lopettaa pelaamista, todella koukuttava peli ainakin näin alkuun!
Kannattaa vetää suosiolla 30fps modella jos se on vaihtoehto. Tasainen näyttäisi olevan digital foundryn videon perusteella kun performance rullaa taas siellä täällä ja karsii melkoisesti silmäkarkista. Itseasiassa performanssi moodi taitaa olla suurempaa diashowta
 
Kannattaa vetää suosiolla 30fps modella jos se on vaihtoehto. Tasainen näyttäisi olevan digital foundryn videon perusteella kun performance rullaa taas siellä täällä ja karsii melkoisesti silmäkarkista. Itseasiassa performanssi moodi taitaa olla suurempaa diashowta

Pahin moka mitä jengi tekee on pelata sillä performance modilla kun tietää ettei se pelaa hyvin. Sit tottuminen 30 fps on vaikeampaa. Suoraan kun iskee sen grafiikka moden päälle sun silmillä ei ole mitään mihin verrata.
 
itse tosiaan pelaan ihan performance modella ja olen jo tottunut tuohon performanceen, eli kaikkeen tottuu vaikka se aikansa vaati, taisteluosuudet mennään kumminki aikalailla solid 60fps niin se on se syy minkä takia sillä pelaan, vaikka overworldissa droppaileekin fps, niin ei en ole missää nimessä vaihtamassa enää Graphics modeen, et toimii se toisinkin päin :)

niin ja tosiaan se Eikons fight jota itse eilen tarkoitin on pelin toinen Eikons fight ei ensimmäinen :)
 
Ylös Bottom