Mulle on loppujen lopuksi ihan sama millä säännöillä ajetaan. Ihmetyttää vaan miks pitää heti yhden kisan jälkeen vaihtaa sääntöjä? Joo Melbournessa tuli joskus rankkua ehkä liian lievistä syistä tiedetään. Kuitenkaan se ei tarkoita sitä, että sama ongelma olisi jokaisessa radassa.
Kuitenkin kun mietitään asiaa tältä kannalta: Reduced antaa selvästi lievempiä rangaistuksia ja monta kertaa olen Custom Racessa nähnyt kun kuskit vetää päättöminä nurmikenttien yli ym eikä mitään rangaistusta tule. Pienistäkin oikaisuista saa kuitenkin aina pienen edun aikoihinsa. Sanotaan vaikka näin esimerkkinä:
Kuski A ajaa kierroksia jotka ovat 1:36:00 ilman oikomisia.
Kuski B ajaa kierroksia jotka ovat 1:35:500 ilman oikomisia ja pienillä oikaisuilla saa ajaksi 1:34:900
Kuski B jatkaa kierros kierrokselta tämän pienen oikaisun käyttämistä kunnes kierroksella 12 peli antaa hänelle aikasakkoa 10sec.
Kuski B johtaa silti aika erossa Kuski A:ta.
Realistic rangaistuksilla Kuski B olisi luultavasti jäljessä Kuski A:ta rangaistuksen jälkeen, koska: Rangaistus tulee herkemmin ja luultavasti rankku on 20sec tai läpiajorangaistus.
Tässäkin on siis hyvä muistaa tämä seikka, että joskus se "hitaampi" kuski voisi voittaa vain sen takia, että ajaa puhtaasti eikä sikaile siellä radalla.
Ja toinen hyvä Realistic jäähy:
Reduced antaa kolarista 10-20sec penaltyn. Realistic antaa 20sec tai läpiajorankkua.
Kuski A joutuu kolarin uhriksi ensimmäisellä sektorilla, koska Kuski B sukeltaa tyhmästi ja osuu edellä olevan auton taka renkaaseen. Kuski A pyörähtää - hajoittaa siiven ja rengas menee puhki. Kuski B menettää etusipensä ja saa tässä kohtaa 10-20sec rangaistuksen jos se on Reduced.. Kolarin uhri menettää luultavasti yli 40sec siihen, että joutuu ajamaan rikkinäisellä autolla ja vaihtamaan siipensä/renkaansa varikolla.
Realistic säännöillä kolaroitsia joutuisi ajamaan läpiajorangaistuksen jossa menee n. 20sec ja tietenkin joutuu vaihtamaan etusiipensä jossa menee 25-30sec.
Näin ollen Kuski A:lla olisi jotenkin mahdollisuus pysyä kisassa mukana ja onnistuu hyvällä tuurilla taistelemaan pisteistä.
Eli kysymys on: Kumpi on fiksumpi menetelmä? Se, että saa joskus liian kovan rangaistuksen pienestä syystä. Vai se, että saa liian lievän rangaistuksen todella pahasta syystä? Miettikää nyt hemmetti vähän. Ennemmin ajan sellaista kisaa, että kun tulee sellainen kontakti/rikkomus, että ansaitsee sen kovan rangaistuksen niin se kuski myös saa sen!
Onhan se ikävää jos saa kovan tuomion jostain mitättömästä oikaisusta, mutta sitten pitää muistella mistä se tuli? Omasta ajamisesta. Eikä se rankku heti ensimmäisestä virheestä tule. Kyllä se tarvitsee useampaan kertaan ottaa se Warning jos ne on mitättömiä oikaisuja ollut. Kuitenkin niitä pitää osata välttää!
Aim vinished vrom nau on.