Vastaus: FlatOut
Alkuunsa oli hieman sekavat fiilikset, mutta mitä enemmän tätä pelaa, sitä enemmän pelistä pitää. Aloitin pelin Professional-tasolla, mutta hopealuokassa meinasi jo palaa käämit. Todella armotonta menoa tosiaan, kun johdat viiden kierroksen kisaa ja viimeisessä mutkassa joku törppö vetää perään ja oma auto spinnaa radan sivuun. Ei tämä muuten haittaisi, mutta kun joka kisassa pitää olla kolmen parhaan joukossa...
No, tästä kimpaantuneena koitin hyvikseni uuden profiilin luomista, ja tällä kertaa Normal-tasolla (pelissä on vain Normal ja Pro). Auton hallinta helpottui huomattavasti, koska ajoavut pitävät takavetoisen pirssin sivuluisut paremmin kurissa. Hitaammilla autoilla tämä on vähän turhankin helppoa, mutta nyt olen pelannut tuolla tasolla hopealuokan puoliväliin (about samoihin kohtiin kuin Prolla), eikä peli missään nimessä liian helppo ole näinkään (esim. RSC2 on mielestäni helpompi). Sanoisin, että peliä on jopa paljon hauskempi pelata Normal-tasolla, koska ajamisen kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana ja voi keskittyä täysillä itse kisaamiseen (ja romutukseen.) FlatOutista huokuu rämäpäisyys, ja varomaton ajaminen on pelin suola. Pro-tason "hissuttelu" pilaa mielestäni osan tunnelmasta.
Ratin kanssa Professionalia varmaan ajaisi mielellään, mutta padilla ohjauksen kanssa saa olla vähän turhan tarkkana. FlatOutin ajotuntuma on nimittäin varsin herkkä. Jokin välimuoto Normal- ja Pro-tason väliltä olisi varmaankin kaikkein optimaalisin pelin eliniän ja hauskuuden kannalta, kun pelialustana on Xbox, mutta tällaista peli ei valitettavasti tarjoa.
Pelissä jotkut radat ovat hieman ärsyttäviä, jotkut todella hyviä. Romua syntyy kaikkialla. Uramoodissa tosiaan pitää tietystä luokasta (pronssi, hopea ja kulta) ajaa kaikki kisat vähintään kolmossijalla maaliin, jos mielii jatkaa seuraavaan luokkaan. Itse olisin pitänyt enemmän RalliSport Challenge 2:n tapaisesta uramoodista, jossa tietyn pistemäärän saalistaminen avaisi ovet eteenpäin. FlatOutissa ainakin minulle mainaa aina käydä niin, että muutamilta radoilta voitto irtoaa ylivoimaisesti, kun toisilla radoilla ei meinaa millään yltää palkintopallille.
Teknisesti FlatOut jyrää. Fysiikat ovat ensinnäkin mielettömät, ja toisekseen grafiikkakin loistaa. Peli ei ehkä ole Xbox-peleistä se kaikkein efekteillä kyllästetyin, mutta grafiikka on sitäkin luonnollisemman näköistä. Mikään yksityiskohta ei pistä silmään ja kaikella tuntuu olevan harkittu osansa ulkonäössä. Kyseessä on yksi sahalaidattomimmista Xbox-peleistä, mitä olen pelannut - vai onkohan GTA: San Andreaksen hirveä pikselipuuro vienyt näön? Peli pyörii tasaisen varmasti about 30 framea sekunnissa. Liikettä korostaa jonkinlainen motion blur- tai trails-efekti. Mielestäni vauhdintuntu on juuri sopiva. Hitaammilla autoilla meno on toki verkkaisempaa, mutta jo hopealuokan pirssi, johon on lyöty turboahdin ja vähän muitakin päivityksiä, kulkee suoralla varsin iloisesti. Nitron kanssa meno kiihtyy vielä kovemmaksi. Ei mitään Burnout 3:a, mutta olen itseasiassa ihan onnellinen tästä.
Kun FlatOutin uramoodista on pelattuna tuommoinen 40-50%, kokonaisuus vaikuttaa lujalta ajopeliltä. Peli ei tosin yksinpelinä tule koskaan näyttämään parhaimpia puoliaan. Muutamien Live-kisojen perusteella sanoisin, että verkossa tämä on todellinen namupala. Harmi että Livessä on ihmeen vähän pelaajia... FlatOut taitaa olla myös ensimmäinen Live-peli, jossa gamertagin rinnalla näkyy Liven rekisteröinnin yhteydessä ilmoitettu maa (en ole ainakaan muissa peleissä tähän törmännyt). Hej, jag heter Hakkiz.
Alkuunsa oli hieman sekavat fiilikset, mutta mitä enemmän tätä pelaa, sitä enemmän pelistä pitää. Aloitin pelin Professional-tasolla, mutta hopealuokassa meinasi jo palaa käämit. Todella armotonta menoa tosiaan, kun johdat viiden kierroksen kisaa ja viimeisessä mutkassa joku törppö vetää perään ja oma auto spinnaa radan sivuun. Ei tämä muuten haittaisi, mutta kun joka kisassa pitää olla kolmen parhaan joukossa...
No, tästä kimpaantuneena koitin hyvikseni uuden profiilin luomista, ja tällä kertaa Normal-tasolla (pelissä on vain Normal ja Pro). Auton hallinta helpottui huomattavasti, koska ajoavut pitävät takavetoisen pirssin sivuluisut paremmin kurissa. Hitaammilla autoilla tämä on vähän turhankin helppoa, mutta nyt olen pelannut tuolla tasolla hopealuokan puoliväliin (about samoihin kohtiin kuin Prolla), eikä peli missään nimessä liian helppo ole näinkään (esim. RSC2 on mielestäni helpompi). Sanoisin, että peliä on jopa paljon hauskempi pelata Normal-tasolla, koska ajamisen kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana ja voi keskittyä täysillä itse kisaamiseen (ja romutukseen.) FlatOutista huokuu rämäpäisyys, ja varomaton ajaminen on pelin suola. Pro-tason "hissuttelu" pilaa mielestäni osan tunnelmasta.
Ratin kanssa Professionalia varmaan ajaisi mielellään, mutta padilla ohjauksen kanssa saa olla vähän turhan tarkkana. FlatOutin ajotuntuma on nimittäin varsin herkkä. Jokin välimuoto Normal- ja Pro-tason väliltä olisi varmaankin kaikkein optimaalisin pelin eliniän ja hauskuuden kannalta, kun pelialustana on Xbox, mutta tällaista peli ei valitettavasti tarjoa.
Pelissä jotkut radat ovat hieman ärsyttäviä, jotkut todella hyviä. Romua syntyy kaikkialla. Uramoodissa tosiaan pitää tietystä luokasta (pronssi, hopea ja kulta) ajaa kaikki kisat vähintään kolmossijalla maaliin, jos mielii jatkaa seuraavaan luokkaan. Itse olisin pitänyt enemmän RalliSport Challenge 2:n tapaisesta uramoodista, jossa tietyn pistemäärän saalistaminen avaisi ovet eteenpäin. FlatOutissa ainakin minulle mainaa aina käydä niin, että muutamilta radoilta voitto irtoaa ylivoimaisesti, kun toisilla radoilla ei meinaa millään yltää palkintopallille.
Teknisesti FlatOut jyrää. Fysiikat ovat ensinnäkin mielettömät, ja toisekseen grafiikkakin loistaa. Peli ei ehkä ole Xbox-peleistä se kaikkein efekteillä kyllästetyin, mutta grafiikka on sitäkin luonnollisemman näköistä. Mikään yksityiskohta ei pistä silmään ja kaikella tuntuu olevan harkittu osansa ulkonäössä. Kyseessä on yksi sahalaidattomimmista Xbox-peleistä, mitä olen pelannut - vai onkohan GTA: San Andreaksen hirveä pikselipuuro vienyt näön? Peli pyörii tasaisen varmasti about 30 framea sekunnissa. Liikettä korostaa jonkinlainen motion blur- tai trails-efekti. Mielestäni vauhdintuntu on juuri sopiva. Hitaammilla autoilla meno on toki verkkaisempaa, mutta jo hopealuokan pirssi, johon on lyöty turboahdin ja vähän muitakin päivityksiä, kulkee suoralla varsin iloisesti. Nitron kanssa meno kiihtyy vielä kovemmaksi. Ei mitään Burnout 3:a, mutta olen itseasiassa ihan onnellinen tästä.
Kun FlatOutin uramoodista on pelattuna tuommoinen 40-50%, kokonaisuus vaikuttaa lujalta ajopeliltä. Peli ei tosin yksinpelinä tule koskaan näyttämään parhaimpia puoliaan. Muutamien Live-kisojen perusteella sanoisin, että verkossa tämä on todellinen namupala. Harmi että Livessä on ihmeen vähän pelaajia... FlatOut taitaa olla myös ensimmäinen Live-peli, jossa gamertagin rinnalla näkyy Liven rekisteröinnin yhteydessä ilmoitettu maa (en ole ainakaan muissa peleissä tähän törmännyt). Hej, jag heter Hakkiz.