Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Foorumin kovin hifimies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chavez
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Foorumin kovin hifimies

Radikus sanoi:
En edes ymmärrä käsitettä "leffoja yöaikaan", kyllä sitä nyt pitää olla kunnon olosuhteet kun ruvetaan leffasta nautiskelemaan.

AKA äänet pitää olla tarpeeks kovalla.

Ehkä ikä tuo ymmärrystä.

Ihmisiä on erilaisia.

tae sanoi:
Kaksi kaiutinta, vinyylisoitin ja putkivahvistin. 5.1 sun muut digitaalit on pusimeininkiä ja kaiken maailman viritinvahvistimet helvetistä.

Onpas kovaa puhetta. Minulla oli Project Debut MK III levari ja kasa upouusia vinyylejä ennen kuin möin ne pois äskettäin, onhan vinyylissä toki aavistuksen luonnollisempi ääni kuin digitaalisissa formaateissa mutta ero on niin pieni ettei oikeesti jaksa välittää. Nyt sitten kytkin Tannoy Fusion 2 -kaiuttimet tuon ProCaster 5.1 -viritinvahvistimen kautta tietokoneeseen ja kelpaa aivan hyvin. Kaikki tavara toki hinta-laatu suhteeltaan parasta, vahvistin Hifilehden kehuma, kaiuttimet myöskin erinomaiset, onpa jopa helvetin kalliit kaapelit tuolla, en älyä miksi menin 50 käyttämään noihin kaiutinkaapeleihin. :eek: Noh, tällä päihittää aika monet valmissarjat. :D Vielä kun olisi takakaiuttimet...

Putkivahvistin toki olisi hot mutta semmoisessakin on oma vaivansa. Ja helvetin kalliita ne on.

Muuten, vinkiksi niille jotka haluavat hifiä mutta ei ole varaa: Koss Porta Pro -kuulokkeet saa alle 50 ja on muuten laadukas ääni, monenmoista systeemiä olen kuullut mutta nuo Kossit eivät silti häpeä minkään rinnalla. Olen käyttänyt nyt kaksi vuotta toissijaisina äänentoistovälineinä enkä ole keksinyt pahaa sanottavaa. Toki basso on vähän muhkea, mutta se on laadukas, ei mikään amisylätökötököbasso. :D

EDIT: Heh, hymyilyttää kun muistelee mitä patentteja kaveri teki äänenlaadun eteen yli vuosi takaperin. Kaveri vuorasi seinät kaikella mahdollisella absorboivalla, se oli vakio että lattialla ryömittiin mitan kanssa. Mutta pahimmat oli vissiin joku tonttulakki diskanttia pehmentämässä, ja nalle siinä kaiuttimien välissä jotta laulaja paikallistuisi paremmin. :D Heheh... Kaikkea sitä. Itse tyydyin maltillisimpiin ratkaisuihin.

Rasenger sanoi:
...onhan vinyylissä toki aavistuksen luonnollisempi ääni kuin digitaalisissa formaateissa mutta ero on niin pieni ettei oikeesti jaksa välittää.
Tuohon on pakko kommentoida, koko elämäni vinyylejä harrastaneena, että kunnon alapäätä
en ole vielä digitaalisessa tallenteessa kohdannut. Vinyylissä, etenkin 'paskalaatuisissa'
pienkustanteissa joita ei ole pilalle masteroitu, löytyy niin tiukkaa ja erottelukykyistä bassoa että
oksat pois.

Tietty riippuu itse musiikista että onko sillä merkitystä.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Rasenger sanoi:
Muuten, vinkiksi niille jotka haluavat hifiä mutta ei ole varaa: Koss Porta Pro -kuulokkeet saa alle 50 ja on muuten laadukas ääni, monenmoista systeemiä olen kuullut mutta nuo Kossit eivät silti häpeä minkään rinnalla. Olen käyttänyt nyt kaksi vuotta toissijaisina äänentoistovälineinä enkä ole keksinyt pahaa sanottavaa. Toki basso on vähän muhkea, mutta se on laadukas, ei mikään amisylätökötököbasso. :D

Jotta nyt olisin.. katu-uskottava, niin pitäis varmaan sanoa että nuohan on ihan paskat.. :D No ei ihan paskat, mutta ei kyllä todellakaan hifiä. Itselläni on nuo läppärikäytössä, hintaisekseen tosin ihan ookoot, ei ole alle viidelläkympillä tullut parempia itselläkään vastaan.

Radikus: leffoja katotaan yöllä kun lapset on nukkumassa

Scatterbrain XO sanoi:
Jotta nyt olisin.. katu-uskottava, niin pitäis varmaan sanoa että nuohan on ihan paskat.. :D No ei ihan paskat, mutta ei kyllä todellakaan hifiä.

Heh, no suhteellista kaikki. Perustele nyt kuitenkin miksi ne ovat ihan paskat, minä kun en edes ole ainoa joka noista tykkää. Mutta täytyy sanoa että kuulokkeet jää kakkoseksi kaiuttimille, pidemmän päälle ahdistavaa kun äänenkuva ei ole, tai no onhan sitä, mutta se on ikään kuin pään sisällä, konkreettisesti. :D

Mietityttää joskus nuo äärihifistit, nauttivatko he edes musiikista, uskottelevatko he vain itselleen nauttivansa siitä jotta saisivat tekosyyn laitteistohuorata..? Itse ainakin nautin musiikista paljon enemmän nyt kun ei ole hirveää hifibuumia päällä, eikä tod. laitteisto millilleen laitettu, mutta mielenkiinto onkin muualla kuin laitteistossa nyt -> musiikissa.

Esim just tämä http://koti.mbnet.fi/nad/vesanlaitteet.htm menee minusta aika pitkälle... Mikä nautinto siitä tulee että äänenlaatu on 0.1% parempi kun laitteet on lattialla, johdot aseteltu huolella ja koko homma niin epäkäytännöllinen kuin vaan voi olla.

Rasenger sanoi:
äskettäin, onhan vinyylissä toki aavistuksen luonnollisempi ääni kuin digitaalisissa formaateissa mutta ero on niin pieni ettei oikeesti jaksa välittää.

Not... se ero on huomattava. Ei sitä varmaan fuusioneilla ja koreanpoikien AV-vehkeellä niin huomaakkaan. itse tosin olen todella allerginen vinyylien napsumiselle ja rätinöille... mutta ehkä jonain päivänä vielä...

Nyt sitten kytkin Tannoy Fusion 2 -kaiuttimet tuon ProCaster 5.1 -viritinvahvistimen kautta tietokoneeseen ja kelpaa aivan hyvin.

Good for you, eipä niitä vehkeitä kai muiden iloksi ostetakkaan kuin omaksi?

Kaikki tavara toki hinta-laatu suhteeltaan parasta,
Hinta-laatuhan on aina ihan jees, mutta jos ostetaan laatua niin se maksaa. (/insert kulunut autovertaus toyotasta ja bemarista here)

Putkivahvistin toki olisi hot mutta semmoisessakin on oma vaivansa. Ja helvetin kalliita ne on.
Hottia ne ovat, kun tuppaavat käymään kohtuu lämpiminä :p , ja onhan niissä hiukan vaivaakin, mutta samanlaista lämmintä, luonnollista ääntä ei kauhean helpolla trankkupeleistä saa jos ollenkaan. Ja eivät ne mitään mahottoman hintaisia ole, vaikka kyllä niihinkin halutessaan voi pienen omaisuuden upottaa, muuta niin voi tässä elämässä mihin tahansa muuhunkin asiaan.
-i-

Rasenger sanoi:
Heh, no suhteellista kaikki. Perustele nyt kuitenkin miksi ne ovat ihan paskat, minä kun en edes ole ainoa joka noista tykkää. Mutta täytyy sanoa että kuulokkeet jää kakkoseksi kaiuttimille, pidemmän päälle ahdistavaa kun äänenkuva ei ole, tai no onhan sitä, mutta se on ikään kuin pään sisällä, konkreettisesti. :D
Hyvä ääni on täysin mielipidekysymys, kuten myös musiikki, leffat, pelit yms. Täysin turhaa väitellä vastaan, kun joku sanoo ettei pidäkään sun lempikuulokkeita hifinä. Itsekään en oikein noista Kosseista pitänyt, ääni oli jotenkin samea tms. Ei sillä että itse noita paremmat kuulokkeet omistaisin, ainoat kuulokkeeni on halvat Sonyn langattomat. Eipä tosin kuulokkeita tule juuri muutenkaan käytettyä.

Rasenger sanoi:
Heh, no suhteellista kaikki.
Perustele nyt kuitenkin miksi ne ovat ihan paskat,

Itsekkään en tuon basso-osaston takia k.o luureista tykkää, samoten yläpää voisi olla sivistyneempi. Tosin nuo taitaa saada tänäpäivänä jo ~25 enkä kyllä tuohon hintaan parempiakaan luureja tiedä.

Mietityttää joskus nuo äärihifistit, nauttivatko he edes musiikista, uskottelevatko he vain itselleen nauttivansa siitä jotta saisivat tekosyyn laitteistohuorata..?

Usein laitteisto ostetaan tukemaan omaa musiikkimakua, tosin on se laitteistohuoraaminenkin toisinaan kivaa jos vaan perse antaa periksi ostella :D

Esim just tämä http://koti.mbnet.fi/nad/vesanlaitteet.htm menee minusta aika pitkälle... Mikä nautinto siitä tulee että äänenlaatu on 0.1% parempi kun laitteet on lattialla, johdot aseteltu huolella ja koko homma niin epäkäytännöllinen kuin vaan voi olla.

Joillekkin se 0.1% on tärkeä, ja he ovat valmiita siitä maksamaan, toiset taas eivät välttämättä kuule sitä/heistä se ei ole sijoitettavan summan arvoinen. Minustakin tuo johtojen duploilu on hiukan klisee, mutta en käsitä miksi laitteet lattialla olisivat epäkäytännölliset? Usein näkee että hifikattaukset on sijoitettu lattialle.

-i-

Se asia mikä noista Vesan laitekuvista tekee hauskan on nimenomaan akustoinnin puute suhteutettuna siihen miten paljon rahaa ja aikaa tuon laitteiston hankkimiseen ja säätämiseen on mennyt.

Hifistin elämä ei ole helppoa. Mikään ei riitä, aina pitää saada parempaa:p . Varsinkin jos sattuu jossain kuulemaan omia vehkeitään huomattavasti parempia laitteita(huoneen akustiikka huomioonottaen). Itse olen ajatellut uusien vehkeiden hamstraamisen lopettaa, kunhan saan hommattua Magnatin 908:t+903:t &913:n sekä Marantzin järeän luokan vahvarin. Onneksi en ole hurahtanut aivan täysin, vaan itselleni riittää tuo monikanava-vahvarin tuottama ääni. On kuitenkin musiikin kuuntelu huomattavasti vähäisempää, kuin pelaaminen tai leffojen kattelu.
"Hifismi on hieno tauti:D ". Tuolla yhdelläkin kaverilla taitavat nuo vehkeet kustantaa enemmän, kuin koko kämppä itsessään:p

Josp sanoi:
Se asia mikä noista Vesan laitekuvista tekee hauskan on nimenomaan akustoinnin puute suhteutettuna siihen miten paljon rahaa ja aikaa tuon laitteiston hankkimiseen ja säätämiseen on mennyt.

Mistäs sinä tiedät minkäläinen tuo kuunteluhuone muuten on/miltä setti kuulostaa? Noista kuvista kun ei näe kuin etupäätä. Kevytrakenteiset seinät ilmeisesti, sekä paneelien suuri suuntaavuus antavat paljon anteeksi. En tosin tiedä itsekkään, mutta ei pidä aina tuomita asiota joita ei ole kokeillut. ;)

-i-

Rasenger sanoi:
Heh, no suhteellista kaikki. Perustele nyt kuitenkin miksi ne ovat ihan paskat, minä kun en edes ole ainoa joka noista tykkää.

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että jos pystyy kuuntelemaan kuulokkeilla (tai miksei kaiuttimillakin) musiikkia koskematta kannettavan/soittimen equalizeriin, niin sitten on hyvä ja noilla Kosseilla se on erittäin vaikeaa.

Kaikista eniten noissa häiritsee todella pahasti yliampuva basso ja puuroinen low-middle. Sen tyylisuunnan musiikki jota itse eniten kuuntelen (metalli ja raskaampi rock) menee ihan mössöksi noilla. Samaten jos sattuu olevan "sopivasti miksattu" levy jossa alataajuuksien epätasaisuus ei häiritse, niin sitten yleensä diskantit kihisee. Pääsääntöisesti käytän musan kuunteluun kotona luureilla Sennheiser 555:sia. Eikä nuo Sennheiseritkaan mitään high endiä edusta, olivat vain äänikuvaltaan omaan korvaan erittäin tasapainoiset. Mutta niitä taasen ei pysty kuljettamaan kokonsa takia kätevästi mukana. Siksi hankin nuo Kossit, kun parempia mukaantaittuvia ja kohtuuhintaan ei löytynyt. Hintaisekseen hyvät (niitä tosiaan saa jo kolmenkympin pintaan), mutta en silti alkaisi niitä suosittelemaan halpana konstina päästä hifin maailmaan.

Hex sanoi:
Ehkä ikä tuo ymmärrystä.

Ihmisiä on erilaisia.

25 on ikää ja ei se ymmärrys tästä enää mihinkään kehity.

Olisikohan kuitenkin että puhuin omasta mielipiteestäni asiasta, se että ihmisiä on erilaisia ei liity asiaan mitenkään.

Minusta mahakas on kovin hifi-mies. Hänellä on HD-videotykki ja HTPC ja irkki-pc ja uuden sukupolven konsoleita.

Ylös Bottom