Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Formula One 2010 Codemasters [X360]

Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Innokkaana autopelien ystävänä kyselisin, minkälainen tekoäly tässä on? Codemastersin GRID ja TOCA-sarja onnistui tekoälynsä takia välillä kääntämään v-käyrät niin korkeelle, ettei kartalle mahtunut. Esim. GRIDssä saatoit pysähtyä kisan eka mutkaan odottelemaan vaikkapa puoleksi minuutiksi ja siitä huolimatta hankkiutua kärkipaikalle ennen saman kierroksen päättymistä. Eihän tuollainen logiikka innosta hiomaan ajolinjojaan kun kuminauhatekoäly lopulta päättää sijoitukset. (Forza rules tässäkin asiassa, sillä en muista, että AI olisi hatuttanut kertaakaan).
Nyt on kuitenkin alkanut sormet syyhytä formulan rattiin. Oletteko siis törmänneet ärsyttäviin tekoälyongelmiin F1:ssä?
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Oletteko siis törmänneet ärsyttäviin tekoälyongelmiin F1:ssä?

Ei nyt vastaavaan ongelmaan pitäis olla huolta, mut esim. tekoäly oli mua vastaan aika mestari sadekelillä. En muista abaut viiden kisan aikana yhtään ulosajoa. Chance of rain: 5%, silloinkin tiedät, että vettä tulee kuin esterin perseestä jo.

Ainakin oma ajo on suht kivan realistista, ja muutenkin, mut em. vois hiukan vaikuttaa tietokoneen kuskeihinkin. Päinvastoin tosin luin arvosteluista, mut eipä näköjään sittenkään.

Oman linjan pitäminen: warning. Ulosajamisen jälkeen takaisin radalle ilman mutkan leikkausta, ei blokkaamista: warning. Waringniwanignringn... Oli vähän outoja varoitukset ja penaltit.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Ei nyt vastaavaan ongelmaan pitäis olla huolta, mut esim. tekoäly oli mua vastaan aika mestari sadekelillä. En muista abaut viiden kisan aikana yhtään ulosajoa. Chance of rain: 5%, silloinkin tiedät, että vettä tulee kuin esterin perseestä jo.

Ei todellakaan oo varmaa, että vettä tulee vaikka Chance olis jotain reilu 20%. Tekoäly pelittää mun mielestä hyvi ja välillä ne saattaa spinnailla ihan itsekin ja aiheuttaa kolareita muitten kanssa. Kannattaa hommata peli. :cool:
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa livessä että ei pysty liittymään sessioihin? Mulla onnistuu vaan siihen pika-peliin liittyminen, jos yrittää sieltä listalta valita jotain sessiota niin vastaukseksi tulee vain että connection failed.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Mitä enemmän peliä pelaa, sitä enemmän on huomannut kuinka huono tekoäly oikeasti on. Jos ei joka kisassa, niin ainakin joka toisessa, koneen kuskit tulee tiukoissa mutkissa, joko takakontista sisään tai änkeää aivan älyttömiin paikkoihin ohitusyrityksissä. Toinen todella ärsyttävä juttu on se, että koneen kuskit saa ryskiä ja ajaa kylkeen niin paljon kun haluaa, mutta se joka saa rangaistuksen kaikesta olen minä. Vaikka ajaisin täsmälleen ajolinjalla mutkaan ja joku koneen ääliö änkeää 5 cm rakoon kanttarin ja meikäläisen auton välissä, niin jos osuma tulee, niin se olen joka kerta minä joka saa penaltya.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Mitä enemmän peliä pelaa, sitä enemmän on huomannut kuinka huono tekoäly oikeasti on. .

Vastaavanlaista saa jonkin verran (ei kauheesti) lukea muilta keskustelupalstoilta. AI-kuskit jarruttaa mutkaan aiemmin ja kiihdyttää myöhemmin, mutta siitä huolimatta katoavat horisonttiin. Niiden kierrosajat noudattelevat omia aikojasi, ajat 2 sekuntia huonomman kierroksen, niin tekee AI:kin. Renkaiden kuluminen ei vaikuta AI-kuskeihin. Voitot eivät tunnu ansaituilta.
Joillakin palstoilla väitetään xboxin ruudunpäivityksen ja graafisen ulkoasun olevan hieman parempi kuin PS3-versiossa.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Joillakin palstoilla väitetään xboxin ruudunpäivityksen ja graafisen ulkoasun olevan hieman parempi kuin PS3-versiossa.
Tästä löytyy ihan virallinen vertailukin tuolta multiplattariketjusta. Veli TeRm0z oli summannut Digital Foundryn analyysin näillä sanoin:

Kaiken kaikkiaan melko tasaista vääntöä konsolien välillä. PS3 versio pyörii aavistuksen sulavammin ja pienemmillä repeilyillä. XO versio taasen tarjoaa parempaa silmäkarkkia nelinkertaisen antialiasoinnin voimalla verrattuna PS3:n käyttämään blurraus tekniikkaan.

PS. Mahdolliset jatkokeskustelut tuolla multiplattariketjun puolella, pliis.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Itse sain pelin alkuviikosta ja siitä asti on radalla pyöritty... :) Aluksi en osannut ajaa yhtään (ei siis aiempaa kokemusta autopeleistä boxilla), mutta sinnikkäästi harjotellessa alkoi jo jonkin näköistä tulosta syntymään.

Uraakin olen HRT:llä ajanut nyt 3 kilpailua, 30% kisoja. Eniten harmittaa urassa että tulokseni ovat todella epätasaisia. Bahrainissa tunsin itseni Jumalaksi, Melbournessa nousin varikkolla käynnin jälkeen viisi sijaa viimeisen viiden kierroksen aikana ja Kuala Lumpurissa taas puolustelin sijoituksiani koko kisan ajan, ei toivoakaan että olisin pysynyt kenenkään vauhdissa.

( Aika-ajot: 12., 18. ja 17.) ( Kisat: 6., 13. ja 20. )

Toisaalta tuota Bahrainin rataa tuli ihan alkuun ajettua todella paljon, se on varmaan yksi syy miksi sieltä tuli pisteitäkin kerättyä. Eniten pelissä ehkä ärsyttää se, että AI kuskit ajavat kerta toisensa jälkeen kilpailut aina loppuun asti, eivätkä koskaan keskeytä esim. tekniseen vikaan tai kolariin.

Shanghaissa on nyt harjoituksissa ollut pahoja ongelmia pidon kanssa, ensimmäisten mutkien jälkeen kun lähtee kiihdyttämään tuntuu että auto aina lähtee luistamaan. Padilla siis ajelen, vieläkin opettelua kaasun säätelyn kanssa.. :D
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Eniten pelissä ehkä ärsyttää se, että AI kuskit ajavat kerta toisensa jälkeen kilpailut aina loppuun asti, eivätkä koskaan keskeytä esim. tekniseen vikaan tai kolariin.

Ei kai ikinä? Viime vuoden versiossahan joskus, abauttirallaa joka viides kisa päättyi konerikkoon tsp. Löpöäkin pystyi taktikoimaan, se kun piruvie meni loppumaan hyvällä tapaa nopeesti, vaikka olisikin ollut tankki aloittaessa täynnä (~15% kisapituus?).

Vaikken enää peliä pelaakaan, ni kysyisin et miten koette sadekelit? Ootteko huonompia, vai parempia kuin kone? Edelleen omat kokemukset useammasta vesikisasta oli, että vastustajat ei oikeasti tehneet hädin tuskin yhtään virhettä. Eikun yks tais olla.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Ei kai ikinä? Viime vuoden versiossahan joskus, abauttirallaa joka viides kisa päättyi konerikkoon tsp. Löpöäkin pystyi taktikoimaan, se kun piruvie meni loppumaan hyvällä tapaa nopeesti, vaikka olisikin ollut tankki aloittaessa täynnä (~15% kisapituus?).

Noissa kolmessa kisassa, jotka olen ajanut kaikki AI kuskit ovat tulleet maaliin saakka. En ole nähnyt yhtään konerikkoa, eikä omaan autoonkaa ole konerikkoja vielä ilmaantunut. Ja bensan kanssa tämän vuoden pelissä ei ole ongelmia, renkaiden kulumisen kanssa kylläkin.. :D

Rupesin miettimään sitä että mistä saa valittua että vaihdetaan autoon tuliterä moottori? Vai vaihtuuko se vain silloin kun edellinen on mennyt rikki, mikä olisi aika typerää..
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Onkohan kenelläkään tietoa milloin XO:n versiolle tulee päivitys? PuuCeelle ja Plegellehän se on jo tupsahtanut :p Itsellä menossa 2/7 kausi. Ekan kauden loppu meni sen verran putkeen, että ajelen nyt Renaultilla, Monaco takana ja johtoasema sarjataulukossa 11 pisteen turvin. Olis vain nautinnollisempaa ajella, jos sai päivityksen ja sen avulla ainakin osan bugeista kuntoon.

Ai niin, edelliseen vastaten: Moottorin saa mitä ilmeisemmin vaihdettua siinä samalla välilehdellä, mistä moottorin käyttäytymistä säädetään (kruisailu, normaali ja nopea). Sillä sielä näkyy mikä kone on käytössä ja montako prosenttia se on kulunut. Ei ole itsellä ollut juuri tarvetta vaihtaa mottia, kun tekoäly on vaihtanut ne ihan hyvin. Kulunut motti antaa vähemmän tehoa, mutta varsinaista konerikkoa ei voi tulla.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Pätsi tuli joo, ja hassua kyllä vaihtoi Red Bullilla tallikaverin Vettelistä Webberiin kesken kauden :)
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Kyllä! Pätsi tuli ja hyvä niin. Eka kisa takana Monzassa ura-moodissa ja olipas kerrassaan huikea kisa. Ei vähiten siksi, että voitin. :) Mutta lähtöruutu oli 6.(penaltyn takia) ja huikeutta oli huomata kuinka tietokone tosiaan nyt käy siellä varikolla. Ennen pätsiä tuntu, kun kävi itse varikolla ei sitä ennen pysähdystä eellä ajavaa välttämättä ees nähny loppu kisassa. Nyt paahdoin suoraan Webberin eteen hänen pysähdyksensä jälkeen, kun oma pysähdys meni likimain täydellisesti. Ennen stoppeja olin siis taistellut sijalla 3. 1-1,5s Webberiä jäljessä. Bensan kulutusta en oo viel takas laittanu, mut pitänee sekin varmaa testaa viel...
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Ajoin päivittämisen jälkeen Montrealin kisan polttoaineen kulutus päällä ja olin heti alusta asti kiklpailukykyinen. Lähdin 4. ruudusta ja nousin kärkeen alkusyheröissä, loppu kisa tuli ajettua kärjessä, varikkokäynnillä tikkariukko päästi lähtemään ajallaan vaikka muitakin tuli varikolle. Ihan kisan lopussa Weber yritti saavutta ajamalla nopeimpia aikoja, mutta ei onnistunut. Maaliintulojärjestyskin näytti nyt ihan järkevältä, kun nyt kaikki käy varikolla.

Loppukaneettina: Peli vaikuttaa päivityksen jälkeen pelattavalta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Ei vaan osaa prkl... Eilen tuli sit ajettua tuo Singaporen GP ja aivan luokaton suoritus.. vaikka kokeilin mitä säätöjä en saanut autoa kulkemaan halutulla tavalla.. saati sitten kovaa.. parhaimmillakin harjotuksissa olin vasta 19. No kisakin meni kyllä iha odotusten mukaisesti.. lähtöruudusta 22. lähdön AI kolareiden avustuksella sijalle 15. mutta sitä riemua kesti 1,5 kierrosta, kunnes mutka meni "pitkäksi" ja auto lunastukseen :) leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä siis jatkossa.. En vaa yksinkertasesti osaa ajaa noilla katuradoilla sitten yhtään.. monacossakin, jos yhden kierroksen sai ajettua ilman kolhuja tai muuta penailua, nii kiitollinen sai olla.. no ei kai se auta ku reenata
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Itselläkin tuskaa on tuottanut Singapore ja Monaco. Ekassa vauhtia on löytynyt, varmuutta taas ei. Perä lähtee helposti alta, mutta en halua laittaa luistonestoa päällekkään. Monacossa vauhti alkoi löytymään viimeisimmän kisan lopussa, sikaaneissa tulee helpoiten takkiin, päinvaistoin kuin Montrealissa. Näin padillä ajellessa se viimeinen tarkkuus on vaikea saavuttaa.

Oon ajanut päivityksen jälkeen 4 kisaa ja tikkarimies on kussut homman niistä kahdessa. Vaikuttaa, että osaa virheistä on paikattu, mutta ei korjattu kokonaan ja ne muistuttaa silloin tällöin itsestään. Onneksi ne ei tuhoa enää koko peliä.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Mulla toi tikkarimies ei oo haitannu hirveesti ikinä.. pari kertaa oon jääny siihe jumittaa mut siltikin pysähdys on ollu alle 10s mikä nyt toki sinällään on aika paljon.. mut sillon oon menny ruuhka aikaan varikolle.. mut mitään totaalijumitusta ei oo ikinä tapahtunu. Kait sitä pitäs koht lähtee kiroilee suzukalle (inhokkirata jo vuodesta kivi ja miekka)
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Mulla toi tikkarimies ei oo haitannu hirveesti ikinä.. pari kertaa oon jääny siihe jumittaa mut siltikin pysähdys on ollu alle 10s mikä nyt toki sinällään on aika paljon.. mut sillon oon menny ruuhka aikaan varikolle.. mut mitään totaalijumitusta ei oo ikinä tapahtunu. Kait sitä pitäs koht lähtee kiroilee suzukalle (inhokkirata jo vuodesta kivi ja miekka)

Bahrain on melkein pahin rata 20% pituudella (vai mikä se pienin onkaan), jos joudut lähtee pehmeillä renkailla liikenteeseen (eli kärkikymmenikössä). Renkaat kestää tasan sen 3 kierrosta ja kovat tasan 7 kierrosta..kisa kestää 10kiekkaa.

Varikolle kun tulet esim kärjestä pienellä erolla muihin. Sulla itellä joku häntäpään auto (esim lotus, virgin tms). AI kuski tulee siihen rajotin rajalle asti täysiä, ite on pakko hiljentää kun muuten menee pitkäksi.

Samoin jarrutusta ruutuun ei tiedä mistään, et koska on oikea aika alkaa jarruttamaan.

Sellaisessa tilanteessa sun takaa tulee kaikki kärkitallit varikolle, ja vaikka sun pysähdyksen jälkeen ois tilaa mennä, niin tikkarimies pitää sua, kunnes kaikki kärkitallit on ohi, ja näin tiput jonnekkin sijoille 15-20, pahimmillaan viimeiseksi.

Tuo on äärimmäisen ärsyttävää, eikä parannusta tullut päivityksessä ainakaan ps3 versioon.
 
Vastaus: Formula One 2010 Codemasters [X360]

Ne on lukemani mukaan säätäneet päivitykseen vain joitain asetuksia herkemmiksi, jotta tikkari päästäisi paremmin lähtemään, eivätkä varsinaisesti korjanneet mitään. Tästä syystä homma kusee edelleen aina välillä. Luulisi vaan, että olisi helppo toteuttaa toimiva varikko, kun pelaajalla ei ole sielä paljoakaan kontrolloitavaa. Mentäis vaikka koko varikko haamuautolla, niin ei olisi yhteentörmäyksistä huolta. Ei voi kuin ihmetellä mitä sakkia sielä on tekemässä peliä, kuin eivät viitsi korjata kunnolla edes sormella osoitettuja vikoja. Eivät ole taineet kuulla ammattiylpeydestä koskaan, tai sitten tiimillä motivaatio nollassa!? Varmaan projektista vastaava tyyppi on joku liiketalousihme, jota ei pätkääkää kiinosta pelit, vaan homma katotaan paperilla ja siitäkin ainoastaan viivan alle jäävä luku :mad:
 
Ylös Bottom