Vastaus: Formula One Championship Edition [PS3 Hype]
Intensiivi sanoi:
En ymmärrä miksi asian noin näet, mutta vähän joka osa-alue GT4:n ajomallissa on helpotettu ja yksinkertaistettu. Rengasfysiikka on kaiken A ja O ja siinä nyt ollaan pielessä ja aika paljon muussakin kuin pelkästään pidon määrässä.
En tiedä kuinka paljon turismoa olet ajanut, ja paljonko aikaa olet käyttänyt N-seosten parissa. Jos näin teet, huomannet esim. autojen painonsiirron, alustan vaikutusten, vastaohjauksen merkityksen, hienovaraisuuden korkeissa nopeuksissa, kiihdytystekniikan, tarkkojen arvioiden, jarrubalanssin ja jarrutustekniikan merkityksen korostuvan selkeästi.
Vaikkapa moottorijarrutuksen käyttö (tietyissä autoissa) ja "vasemman jalan jarrutus" (vaikka ainahan DFP:llä vasurilla painetaan) saavat todellisen merkityksen N-renkailla ajettaessa. Ihmetyttääkö koskaan, miksi formulakuskien yleisesti käyttämä tekniikka tietyn tyyppisissä mutkissa on vaihtaa nopeasti pari pykälää ylöspäin? GT:ssä voi saman nähdä millä tahansa nopealla tiheävälitteisellä, kun on kyseessä pomppuinen mutka (esim. Monacon Casino) ja hyödyn huomaa. Myönnettäköön, että kytkintoiminnon puute vaikeuttaa huomattavasti liikkeellelähtöjä, ja lähdöissä sutimista on usein epärealistisen vaikea välttää.
Intensiivi sanoi:
Niin ja entäs se vaurionmallinnus... aivan sama vaikka niitä osia ei lentelekään, mutta pelissähän ei ole minkäänlaista törmäysmallia.
Törmäysmallilla taas ei ole mitään tekemistä ajomallin kanssa. Omasta mielestäni asiallinen suhtautuminen on jättää suosiolla homma kokonaan tekemättä, kuin järjestää 700:lle (ehkäpä 300:lle merkittävästi erilaiselle) autolle hyvin keskinkertainen malli asiassa. On sanomattakin selvää, että olisin mielelläni nähnyt vaurionmallinnuksen (ja muuttuvat sääolosuhteet sekä radan lämpötilan vaikutukset) pelissä, mutta varsinaisesti huonoa laatua PPDigital olisi mielestäni osoittanut tekemällä vauriomallinnuksen puolivillaisesti.
Intensiivi sanoi:
No periaatteessa kierrosaikojen vertaamisessa ei ole mitään järkeä, koska peleissä ei tule olemaan vielä pitkään aikaan tarpeeksi tarkasti mallinnettuja ratoja, jotta pomput ja pito radan eri osissa voidaan mallintaa tarpeeksi tarkasti. Mutta on se kumminkin aika selvä että jotain on pielessä jos GT4:ssä ajat ei ole oikean elämän rataennätysten kanssa edes minuutin sisällä samoilla autoilla tai autoluokilla.
Rengasseoskysymys nousee jälleen... lähteiden ja omien kokemusten perusteella esim. Nordschleife ja Suzuka ovat luultavasti parhaiten mallinnetut versiot
missään autopelissä. Varmasti totta on se, että nekään eivät täydellisyyttä hivo.
Terv.
Grandi
P.S. pahoittelut aiheesta eksymisestä
