Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forspoken

No huh. Olen pistänyt merkille, että viime kuukausien aikana PC vaatimusten taso on kohisten noussut, mutta onhan tuo nyt aikamoista jos 60 FPS vaatii käytännössä uusinta rautaa.

Joo parempi pysyä vaan konsolipuolella kun tarvii kohta puolentoista tonnin näytönohjaimen että voi pelata hyvillä frameillä ja asetuksilla.
 
Joo parempi pysyä vaan konsolipuolella kun tarvii kohta puolentoista tonnin näytönohjaimen että voi pelata hyvillä frameillä ja asetuksilla.
Tuossa on itselleni ollut se suurin syy miksi pelannut aina konsoleilla; kaikki ovat samassa lähtökohdissa, kaikilla on ne samat alustat millä kokea se peli. Tietokoneissa riippuu niin paljon sisuskaluista millä tavalla kokee jonkun pelin. Eikä se aina liity edes välttämättä tehoihin. Jonkun valmistajan näytönohjainkin voi aiheuttaa ongelmia vaikka tehot riittäisivätkin, valmistaja vain väärä. Mieluummin ostan sen konsolin, se valmis paketti siinä, ei tarvitse säätää mitään, peli päälle ja pelaamaan.
 
Peli äärimmäisen raskas PC:llä. Omalla koneella ei saa edes 1440p 60 FPS. Oma koneeni on about tuon keskimmäisen tehoinen.
Näyttää olevan aika raskas myös PS5:llä, niinkuin aikaisemmin ketjuun postatusta Digital Foundryn videosta näkee. Kuten myös tästä VG Techin videosta:


PS5 in performance mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2560x1440 and the lowest resolution found being 1280x720. In performance mode PS5 seems to usually render below 1920x1080. PS5 in performance mode seems to be using FSR 2 to reconstruct a 2560x1440 resolution when rendering below this resolution.

PS5 in the 30fps quality mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 3840x2160 and the lowest resolution found being 1920x1080. The rendering resolution changes often in the 30fps quality mode and seems to rarely reach 3840x2160. PS5 in quality mode seems to be using FSR 2 to reconstruct a 3840x2160 resolution when rendering below this resolution.

PS5 in the 40fps quality mode seems to have the same resolution setup as the 30fps quality mode but the average rendering resolution is lower as the DRS system is targeting 40fps. The 40fps quality mode seems to render at 1920x1080 much more often than the 30fps quality mode does. PS5 in the 30fps ray tracing mode uses a dynamic resolution with the highest resolution found being 2880x1620 and the lowest resolution found being 1472x828. The rendering resolution changes often in the 30fps ray tracing mode and seems to rarely reach 2880x1620 and rarely drop to 1472x828. PS5 in the ray tracing mode seems to be using FSR 2 to reconstruct a 3840x2160 resolution. PS5 in the 40fps ray tracing mode has the same resolution setup as the 30fps ray tracing mode but the average rendering resolution is lower as the DRS system is targeting 40fps. The resolution drops to 1472x828 more often in the 40fps ray tracing mode than in the 30fps ray tracing mode. The 40fps modes are accessed by enabling 120 Hz Display Mode in the game's display settings. Note that the 40fps mode footage had to be captured at 1440p due to capture card limitations and as a consequence will look worse than it will on a 4K 120Hz display.

Kyllä tässä tulee mieleen lähinnä se, että pelin optimointi ei nyt ole ihan kohdallaan, kun näitä resoluutioita ja PC:n laitevaatimuksia katsoo.
 
Näyttää olevan aika raskas myös PS5:llä, niinkuin aikaisemmin ketjuun postatusta Digital Foundryn videosta näkee. Kuten myös tästä VG Techin videosta:




Kyllä tässä tulee mieleen lähinnä se, että pelin optimointi ei nyt ole ihan kohdallaan, kun näitä resoluutioita ja PC:n laitevaatimuksia katsoo.


Mikä on outoa koska Final Fantasy XV pyörii helposti 1080p 60 fps ja ei tämä ole mielestäni juurikaan paremman näköinen peli. Vielä oudompaa on se että perustettiin ihan studio sitä varten että tätä pelimoottoria kehitetään ja parannetaan. Jotain siellä kyllä tuntuu olevan pahasti pielessä. No ei tuomita ennen kokoversiota mutta demo ei kyllä jättänyt hyvää makua tekniseltä kantilta.
 
Mikä on outoa koska Final Fantasy XV pyörii helposti 1080p 60 fps ja ei tämä ole mielestäni juurikaan paremman näköinen peli. Vielä oudompaa on se että perustettiin ihan studio sitä varten että tätä pelimoottoria kehitetään ja parannetaan. Jotain siellä kyllä tuntuu olevan pahasti pielessä. No ei tuomita ennen kokoversiota mutta demo ei kyllä jättänyt hyvää makua tekniseltä kantilta.
Sepä se. Peli ei näytä mitenkään ihmeelliseltä ja silti suorituskyky takkuaa näin pahasti. Samalla monet muut pelit näyttävät paremmilta ja pyörivät paremmin.

Siis kyllähän peli voi olla ihan pelattava silti, mutta jos omalla R9 5900X / 16GB RAM / 1000GB SSD / RTX3070 -kokoonpanolla en täytä edes kaikilta osin Recommended -asetuksia, niin on se nyt kumma. Ja jopa näillä Recommended -asetuksilla olisi tarkoitus pyörittää peliä vain 1440p@30fps...
 
Varmaankin voi olla optimoinnissa parannettavaa myös, mutta ei nyt tule itselleni heti mieleen peliä jossa yhtä raskaat partikkeliefektit ruudulla ja hahmo liikkuu kuin Ferrari ruudulla tappaen mobilaumoja joita ei edes kahden käden sormet riitä laskemaan.

Tulee itsellä mieleen, että oisko kumminkin ollut parempi tehdä maltillisemmat efektit ja ei jahdata realistista art stylea jos haluaa pelihahmon open worldissa liikkuvan kuin mikäkin pikakiitäjä. Yleensä tuollaisissa peleissä on tähän asti ollut hyvin sarjakuvamainen art style. Ehkä tässä vähän yritettiin tehdä liikaa kerralla ja lopputuloksena on raskaasti pyörivä peli.
 
Varmaankin voi olla optimoinnissa parannettavaa myös, mutta ei nyt tule itselleni heti mieleen peliä jossa yhtä raskaat partikkeliefektit ruudulla ja hahmo liikkuu kuin Ferrari ruudulla tappaen mobilaumoja joita ei edes kahden käden sormet riitä laskemaan.

Tulee itsellä mieleen, että oisko kumminkin ollut parempi tehdä maltillisemmat efektit ja ei jahdata realistista art stylea jos haluaa pelihahmon open worldissa liikkuvan kuin mikäkin pikakiitäjä. Yleensä tuollaisissa peleissä on tähän asti ollut hyvin sarjakuvamainen art style. Ehkä tässä vähän yritettiin tehdä liikaa kerralla ja lopputuloksena on raskaasti pyörivä peli.
Tavallaan siistiä, että kurkotetaan tähtiin, mutta jos pelin suorituskyky pahasti kärsii, niin silloin jotain muutoksia olisi syytä tehdä, kuten sanoitkin.

Hienot partikkeliefektit tai nopea hahmo, eivät lohduta jos peli pyörii huonosti. Tavallaan en kyllä silti edelleenkään näe mikä tässä on niin ihmeellistä, etteikö voisi pyöriä paremminkin. Siksi itsellä nousee optimointi (tai siis sen puute) esiin. Jos kokoversio tulee demon tasoisessa kunnossa ulos, niin ihan mielenkiintoista seurata koska saadaan suorituskykyä korjaava päivitys. Tällaistahan on nähty ennenkin. Eikö esim. Dying Light 2 korjaillut aika reilustikin suorituskykyään julkaisun jälkeen. Ainakin resoluutiota nostettiin ja muistaakseni jotain muutakin.

Ehkä tässä on käynyt se klassinen, että aika on vaan loppunut kehittäjiltä kesken ja peli pitää saada ulos, kun julkaisija painostaa.
 
Skillup ja monet muut eivät saaneet arvostelu versiota. Aika epäilyttävää toimintaa kyllä että jaetaan vaan harvoille ja valituille.


Jos nyt nostetaan SkillUp tikun nokkaan. Hän on todella ison kaliiberin peliarvostelija. Hän kertoo omat fiiliksensä peleistä reilusti, eikä kumartele minkään firman/konsolivalmistajan suuntaan. Siinä vaiheessa kun tällaiselta kaverilta (ja tietysti näiltä muilta mainituilta myös) evätään arvostelukappale, niin herättäähän se kysymyksiä.
 
Harmi jos tämä ei olekaan menestys ja hyvää laatua. Omaan silmääni ennakkoon nähdyt videot ovat vaikuttaneet todella hyvältä ja tämä on pitkällä ajallisella yksinoikeudella ollut yksi myyntivalteista omalla kohdallani PS5:n suuntaan.

Mutta onhan näitä ennenkin ollut, ettei demo oikein vain ollut fiksusti rakennettu ja toisaalta, moni kriittisesti menestynyt pelikin on ollut niin, ettei ennakkoon ole saatu arvosteluita. Punaisia lippuja toki, mutta turha näitä on ennakkoon tuomita.
 
se on vaan arvostelian oma mielipide. minun puolestaan ei tarvitsi kenekään arvostella mitään peliä koska se ohjaa kuluttajia. ihan liikaa jos peli haukutaan niin silloin sitä ei ostetta
 
se on vaan arvostelian oma mielipide. minun puolestaan ei tarvitsi kenekään arvostella mitään peliä koska se ohjaa kuluttajia. ihan liikaa jos peli haukutaan niin silloin sitä ei ostetta
Eli kaikkien pitäisi vaan ostaa pelit sokkona ja toivoa että ne on hyviä pelejä? Kyllä peliarvosteluille on paikkansa ja se on ihan hyvä asia että ne ohjaavat kuluttajia. Jos näin ei olisi, kehittäjät ja julkaisijat voisivat suoltaa ihan mitä roskaa vaan.

Tottakai arvostelu on aina arvostelijan mielipide, mutta jonkin sortin yleistä konsensusta saa katsomalla arvostelujen keskiarvoja Metacriticistä ja OpenCriticistä. Jos vaikka suurin osa arvostelijoista valittaa pelin bugeista, lyhyestä kestosta, huonosti implementoiduista mikromaksuista tai mistä ikinä, niin kyllä minä haluaisin nämä kuluttajana tietää ennenkuin ostan pelin. Voinhan silti pelin ostaa, mutta ainakin tiedän mitä on tulossa.
 
se on vaan arvostelian oma mielipide. minun puolestaan ei tarvitsi kenekään arvostella mitään peliä koska se ohjaa kuluttajia. ihan liikaa jos peli haukutaan niin silloin sitä ei ostetta
Itse kyllä luen arvosteluja, ne sentään antaa jotain osviittaa siitä millainen peli kyseessä ja josko se itseäni kiinnostaisi, mutta en anna painoarvoa arvosanoille (ellei ne sitten ole oikeasti 0-20 satasen asteikolla). Enemmän annan painoarvoa muiden pelaajien mielipiteille. Mutta, loppujen lopuksi, jokainen itse päättää mitä pelejä ostaa ja pelaa. Itse rakastanut monia pelejä mitkä lytätty arvostelijoiden toimesta. Kuten sanoit, ne ovat mielipiteitä.
 
No mä oon tässä viimeiset kaks peliä Dying Light 2 ja Cyberpunk nauttinut rehellisesti enemmän kun esim vaikka suuri arvostelumenestys god of war ragnarok.
Sama juttu itsellänikin varsin usein, vaikken noista mainitsemistasi peleistä olekaan vielä pelannut kuin Cyberpunkin läpi. Mutta se olikin sitten aivan hemmetin kova peli. Samoin varsin paljon joidenkin arvostelijoiden lyttäämä Days Gone on itselleni parhaita koskaan pelaamiani pelejä, ja minulle paras kaikista pelaamistani Sonyn yksinoikeuspeleistä.

Toki noista peliarvosteluista ja Metacriticistä haen ainakin jonkinlaista suuntaa siihen, että millä prioriteetillä mitäkin peliä ehkä hankin. Suoraan sanoen kuitenkin luotan ennemmin pelaajien antamaan keskiarvoon kuin virallisten arvostelijoiden (ovat liian usein tekotaiteellisia ja tekopyhiä) antamaan keskiarvoon (toki selkeät review bombing-tapaukset on syytä osata tunnistaa). Joidenkin paremmin tuntemieni ja arvostamieni arvostelijoiden (mm. SkillUp) kommentit toki kiinnostavat, vaikken kaikesta heidän arvosteluissaan olisikaan samaa mieltä. Sieltä tulee kuitenkin yleensä hyviä kuvauksia, joiden perusteella saatan jo etukäteen aika hyvin tietää onko pelissä riittävästi asioita, joista pidän, ja vastaavasti liikaa asioita, joita en yleensä peleissä voi sietää.

On siis omasta mielestäni erittäin huono merkki, että Forspoken on toistaiseksi evätty SkillUpin kaltaiselta perusteelliselta ja arvostetulta peliarvostelijalta. Antaa kyllä äärimmäisen ikävän esimaun kyseisestä pelistä, ja varmisti viimeistäänkin itselleni sen, että aleista tulee tuo peli korkeintaan sitten joskus poimittua. Jo pelkästään protestina tuollaista sumuttavaa ja epämääräistä toimintaa kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
No mä oon tässä viimeiset kaks peliä Dying Light 2 ja Cyberpunk nauttinut rehellisesti enemmän kun esim vaikka suuri arvostelumenestys god of war ragnarok.
Joo, eihän se tietenkään niin mustavalkoista ole, että vain ne arvostelumenestykset kannattaa pelata, eikä mitään muuta. Pelit pitää tietysti suhteuttaa omaan pelimakuun ja esim. arvosteluissa esiin nostettuihin plussiin ja miinuksiin.

Forspokenin tapauksessa demo nosti punaisia lippuja samoin kuin PC:n laitteistovaatimukset ja nyt tämä arvostelujen evääminen pitää liput ylhäällä edelleen.

Peli kyllä kaikesta huolimatta jonkin verran kiinnostaa. Ihan mukava, että vaikka kyseessä on pleikkarin ajallinen konsoliyksinoikeus, niin tämän PC-version näyttäisi saavan suoraan julkaisupäivänä täydellä "Xbox-tuella" Microsoftin kauppapaikalta. Tosin hinta on Square Enixin uutuuksille tuttu 80€.
 
se on vaan arvostelian oma mielipide. minun puolestaan ei tarvitsi kenekään arvostella mitään peliä koska se ohjaa kuluttajia. ihan liikaa jos peli haukutaan niin silloin sitä ei ostetta
Pelit maksaa kyllä tänä päivänä niin perkeleesti (hintalappu lähestyy uhkaavasti 70-80e julkaisussa), että itse pidän kyllä erittäin hyvänä asiana sitä, että tulee laaja-alaisesti arvosteluja. Mielestäni loppuarvosanaakin enemmän kiinnostaa se mitä pelin sisällöstä sanotaan, jos siellä tulee vastaan jotain jonka tiedän itseäni tökkivän niin siinä säästyy pitkä penni, esim. Itselle riittämätön vaikeusasteen säätö, minipelien pakkosuorittamista, yksipuolisia sivutehtäviä tai levelimuureja tarinan osalta.

Nykyään tulee entistä enemmän uusien pelien kohdalla luettua arvosteluita.

Onhan noita pelejä säännöllisesti, jotka ei arvostelijoille maistu, mutta pelaajille sitäkin enemmän. Esim. Gotham knights sai paskaa palautetta joka arvostelijalta, mutta pelaajat kehuneet lähes poikkeuksetta.

Tämä ollut kyllä ekasta trailerista saakka ostoslistalla, demoja en ole 10v testannut, eikä kiinnostanut tämänkään kohdalla, mutta tuo arvostelukopioiden rajoitus herättää ihmetystä.
En kuitenkaan pidä tuota vielä hälyttävänä, skillupin videot osuu aika hyvin omiin ajatuksiin, mutta eikai tuo ennen kuulumatonta ole, että kaikille ei kopioita jaeta.
 
höh, miksi kukaan ei ole sanonut että demoon oli tullut uusi patchi tuossa 3 päivää sitten voin sanoa että ne ominaisuudet mitä ne lisäsi tuohon patchiin, muutti täysin oman henkilökohtaisen pelikokemuksen, varsinkin tuo remap mahdollisuus kun sain laittaa nappulat uusiksi ja sai sen tutun layoutin jota käytän jokaisessa action pelissä, eli itselläni ei ole koskaan Light hit ja Heavy hit liipaisimissa vaan ne on neliössä ja kolmiossa. tässä tapauksessa vaihdoin main spellin ja support spellin neliöön ja kolmioon. ja niin sanotun spiderman seitti liikkeen vaihdoin liipaisimeen eli R2:n, niin johan alkoi sujumaan. toinen asia oli sitten tuo perfomance ongelmat, tuntui se fiksasi myös ne ja demo pyöri nyt paljon paremmin, sitten tosiaan tuo Font size säätö mahdollisuus. jos demossa aiemmassa tuntui että oli vaikea lukea tekstiä niin tämänkin asian patchi fixasi, ja sitten tosiaan tuo että viholliset pysyy locked pidempään on kanssa mieleinen muutos ja mukava quality of life tasteluun.

Hyvä patchi siis, sanotaan näin että tämä demo upgrade sai itseni jopa taas innostumaan pelistä, ainut mikä tosiaan arveluttaa on tuo päähenkilö Frey kielenkäyttö, se on ilmeisesti melkoinen ilkeästi puhuva, kiroileva eli Fuckia ja Shittiä hokeva Brat tuossa koko versiossakin mitä lukenut ihmisiltä jotka on pelin saaneet. se voi pidemmän päälle alkaa ärsyttämään. mutta muuten demo nyt jätti ihan positiiviset fiilikset pelistä, vietin tuossa juuri 2,5h päivitetyn demon parissa, näin ne pienetkin muutokset voi olla yllättävän suuria. poistinkin tuo aiemman viestin koska näen että se ei tee enää pelille oikeutta, vaikka ekalla kerralla ja vanhalle demo buildilla peli jätti vähän karvaamman maun oli ja oli iso pettymys.

laitetaas vielä ne asiat mitä tuo patchi korjasi. suosittelen ihmisiä jotka ekalla kerralla pettyivät, että laittakaahan demoa uudestaan testiin niin voi olla paljon parempi peli kokemus. itselleni se ainakin sitä oli.

Tässä ominaisuudet vielä listattuna mitä tuli tuossa uudessa patchissa tuli.

FmrQDKPWAAEidYt (1).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tämän pelin julkaisu Xboxille kuitenkin on vasta 2025, että voivatko pelin tekijät vielä kehittää tätä peliä siihen asti? Että vaikka PS5 ja PC nyt julkaistaan ja jos sieltä tuleekin kamala sotku, niin Xboxille voitaisiin saada jotain aivan muuta? Tietysti peliä päivitetään, sehän on normaalia, mutta tarkoitan vähän isompaa fiksaamista. :D
 
Ylös Bottom