Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Horizon 5

Demottiinko tätä peliä Xbox Series X:lla vai tietokoneella? Jos Xbox Series X:lla niin täytyy sanoa, että ensimmäinen next gen -peli, joka on aiheuttanut minulle WOW-efektin. Järkyttävän (upealla tavalla) yksityiskohtainen maailma. o_O Forza -pelisarjan pelit ovat ainoastaan ainoita autopelejä joita jaksan pelata. Playground sekä Turn10 ovat osanneet tehdä autoilusta hauskaa eikä niin vakava henkistä tällaiselle peruspelaajalle.

Itselläni laantui hype pelin ulkonäön osalta kun kävi ilmi että RT on ainoastaan tuettu ForzaVistassa, sekä peli rullaa ainoastaan 30 fps näyttävimmässä kuvatilassa. Olisi nyt luullut että tuolla määrällä suoritintehoa olisi avoimen maailman kaahailu noin staattisella ympäristöllä 60 fps myös karkkimoodissa, mutta ei sitten vieläkään.

Q: What Xbox Series X|S features does Forza Horizon 5 take advantage of?
A: Xbox Series X|S enabled us to provide players the most technologically advanced Forza Horizon experience yet. The power of this Xbox Series consoles has enabled us to deliver incredible realism and immersion with a world rendered in higher detail and with extreme draw distances. Forza Horizon 5 runs at 4K 30 FPS on Xbox Series X, and 1080p 30 FPS on Xbox Series S. For players that prefer to optimize for framerate, we are providing a performance mode option that will run at 60 FPS.

Q: Does the game feature ray tracing?

A: Ray tracing is utilized in Forzavista to make the cars look even more true to real life.

 
Itselläni laantui hype pelin ulkonäön osalta kun kävi ilmi että RT on ainoastaan tuettu ForzaVistassa, sekä peli rullaa ainoastaan 30 fps näyttävimmässä kuvatilassa. Olisi nyt luullut että tuolla määrällä suoritintehoa olisi avoimen maailman kaahailu noin staattisella ympäristöllä 60 fps myös karkkimoodissa, mutta ei sitten vieläkään.

Q: What Xbox Series X|S features does Forza Horizon 5 take advantage of?
A: Xbox Series X|S enabled us to provide players the most technologically advanced Forza Horizon experience yet. The power of this Xbox Series consoles has enabled us to deliver incredible realism and immersion with a world rendered in higher detail and with extreme draw distances. Forza Horizon 5 runs at 4K 30 FPS on Xbox Series X, and 1080p 30 FPS on Xbox Series S. For players that prefer to optimize for framerate, we are providing a performance mode option that will run at 60 FPS.

Q: Does the game feature ray tracing?

A: Ray tracing is utilized in Forzavista to make the cars look even more true to real life.

Ei kai tuossa muuta ole kuin että nyt olisi kiva nähdä peli 60fps moodissa. Kyllähän esim. Ratchet and Clankiakin esiteltiin siinä parhaimmassa grafiikkamodessa ja ilmeisen hyvältä se näyttää silti myös 60fps modessa.

Ray Tracing on toki harmi, mutta kun katsoo kuinka älyttömän hyvältä peli näyttää ja on avoimen maailman peli, niin siinä varmaan se syy.

Hype senkun kiihtyy. Olen katsonut gameplay trailerin aika monta kertaa ja edelleen tulee vau fiilis, kun autot hyppäävät kuvaan, vain kun kuvittelit katsovasi jotain ihan muuta kuin videopeliä. Tulisi pitkät kuukaudet ennen julkaisua, jos ei tähän väliin tulisi niin monta muuta peliä.
 
Ei kai tuossa muuta ole kuin että nyt olisi kiva nähdä peli 60fps moodissa. Kyllähän esim. Ratchet and Clankiakin esiteltiin siinä parhaimmassa grafiikkamodessa ja ilmeisen hyvältä se näyttää silti myös 60fps modessa.

Ray Tracing on toki harmi, mutta kun katsoo kuinka älyttömän hyvältä peli näyttää ja on avoimen maailman peli, niin siinä varmaan se syy.

Hype senkun kiihtyy. Olen katsonut gameplay trailerin aika monta kertaa ja edelleen tulee vau fiilis, kun autot hyppäävät kuvaan, vain kun kuvittelit katsovasi jotain ihan muuta kuin videopeliä. Tulisi pitkät kuukaudet ennen julkaisua, jos ei tähän väliin tulisi niin monta muuta peliä.

Toki näyttää hyvältä, kun 60 fps modessa ei tarvinnut karsia Ray Tracingia pois, vaan se on valittavissa Performance RT -valinnalla.

Mjaa, kun on nähnyt mihin Unreal Engine 5 pystyy sisäänrakennetulla Lumen GI-toteutuksellaan, niin kyllähän tuo FH5 valaistus valitettavan lattealta siihen verrattuna näyttää. Toki pelisarjan sisällä viimeisin on luonnollisesti se näyttävin tapaus, mutta siihen se sitten jääkin.
 
Toki näyttää hyvältä, kun 60 fps modessa ei tarvinnut karsia Ray Tracingia pois, vaan se on valittavissa Performance RT -valinnalla.

Mjaa, kun on nähnyt mihin Unreal Engine 5 pystyy sisäänrakennetulla Lumen GI-toteutuksellaan, niin kyllähän tuo FH5 valaistus valitettavan lattealta siihen verrattuna näyttää. Toki pelisarjan sisällä viimeisin on luonnollisesti se näyttävin tapaus, mutta siihen se sitten jääkin.
Joo, lattealta tosiaan näyttää. :rolleyes: Mitä ihmettä...
 
Lukutaidossa vikaa? Sanoin UE5 GI-toteutukseen verrattuna. Kannattaa tutustua muuhunkin tarjontaan niin osaa suhteuttaa asioita hieman paremmin.
Luin kyllä mitä kirjoitit, mutta miksi tätä pitäisi verrata tulevaisuuden pelimoottoriin? Itseasiassa ei taida olla yhtään UE5:llä kehitettyä peliä edes mihin verrata. Katson ihan omin silmin tätä ja se näyttää huikean hyvältä. Mihin minä siinä UE5 demoa tarvitsen.
 
Itselläni laantui hype pelin ulkonäön osalta kun kävi ilmi että RT on ainoastaan tuettu ForzaVistassa, sekä peli rullaa ainoastaan 30 fps näyttävimmässä kuvatilassa. Olisi nyt luullut että tuolla määrällä suoritintehoa olisi avoimen maailman kaahailu noin staattisella ympäristöllä 60 fps myös karkkimoodissa, mutta ei sitten vieläkään.

Q: What Xbox Series X|S features does Forza Horizon 5 take advantage of?
A: Xbox Series X|S enabled us to provide players the most technologically advanced Forza Horizon experience yet. The power of this Xbox Series consoles has enabled us to deliver incredible realism and immersion with a world rendered in higher detail and with extreme draw distances. Forza Horizon 5 runs at 4K 30 FPS on Xbox Series X, and 1080p 30 FPS on Xbox Series S. For players that prefer to optimize for framerate, we are providing a performance mode option that will run at 60 FPS.

Q: Does the game feature ray tracing?

A: Ray tracing is utilized in Forzavista to make the cars look even more true to real life.

Iso osa suorituskyvystä mennee siihen, että kyseessä on 96 pelaajan online peli, jonka map on reilu 100 km² (eilen paljastettiin, että map on 1.5 kertaa suurempi kuin FH4, jonka map on reilu 70 km²). Saapa nähdä miltä peli näyttää sitten, kun se ei ole cross-gen.
 
^ Eikös forzavista ole se ihan erillinen moodinsa jossa voi katsella autoja tarkemmin lähinnä siellä tallissa ja varsinainen photo mode on oma juttunsa eli tuon perusteella RT ei ole käytössä jos vaikka kesken kisan menet photo moden puolelle.
 
^ Eikös forzavista ole se ihan erillinen moodinsa jossa voi katsella autoja tarkemmin lähinnä siellä tallissa ja varsinainen photo mode on oma juttunsa eli tuon perusteella RT ei ole käytössä jos vaikka kesken kisan menet photo moden puolelle.

Enpäs huomannut että se on ainoastaan Forzavistassa, no sittenhän se on vain ja ainoastaan mehustelua varten. Harvemmin kyllä tulee ihasteltua autoja siinä modissa, vaikka upeilta näyttävätkin.
 
Luin kyllä mitä kirjoitit, mutta miksi tätä pitäisi verrata tulevaisuuden pelimoottoriin? Itseasiassa ei taida olla yhtään UE5:llä kehitettyä peliä edes mihin verrata. Katson ihan omin silmin tätä ja se näyttää huikean hyvältä. Mihin minä siinä UE5 demoa tarvitsen.

No jos alunperinkin lähdetään vertaamaan graffoja next-gen peleihin, niin onhan tuo melkoista älyllistä epärehellisyyttä sivuuttaa kaikki muu tarjonta mitä next-genin osalta on tarjolla. Kuten jo totesin, peli näyttää edeltäjäänsä nähden edistysaskeleelta. Se ei vaan muuta sitä tosiseikkaa, että esimerkiksi UE5 verrattuna valaistus on valitettavan lattea tehtyjen cross-gen kompromissien vuoksi.
Ihan hyvä että on 60 FPS modi, vaikea nähdä että Ray Tracing tässä pelissä tekee ihmeitä. Siinä kun ajelee metsien ja aitojen läpi sekä hyppelee talojen katoilta niin paljon ehdi heijastuksia katsella. Toki valokuva modiin se on varmasti loistava.

Ray Tracingia voidaan hyödyntää pelissä monella muulla tapaa, esim. kallionlohkareet saataisiin näyttämään huomattavasti aidommilta ripauksella epäsuoraa valaistusta, joka näkyy puuttuvan tyystin nähdyn materiaalin perusteella. Heijastukset ovat ainoastaan yksi säteenseurannan sovellus.
Iso osa suorituskyvystä mennee siihen, että kyseessä on 96 pelaajan online peli, jonka map on reilu 100 km² (eilen paljastettiin, että map on 1.5 kertaa suurempi kuin FH4, jonka map on reilu 70 km²). Saapa nähdä miltä peli näyttää sitten, kun se ei ole cross-gen.

Onko pelaajamäärä sama myös last genillä? Mikäli kyllä, niin onhan tuo erikoista että sulla on karkeasti neljä kertaa enemmän CPU-tehoa mutta silti on tyytyminen ainoastaan 30 fps ruudunpäivitykseen next-genillä. Sinälläänhän tämä arcade-kaahailu menee jo heikommallakin frameratella, mutta pakostihan tuo pistää silmään konsolien tehoerot huomioiden. Peli kun joudutaan tekemään last gen -rajoitteiden mukaan, joten overheadia pitäisi olla next-genillä reilusti.
 
Viimeksi muokattu:
No jos alunperinkin lähdetään vertaamaan graffoja next-gen peleihin, niin onhan tuo melkoista älyllistä epärehellisyyttä sivuuttaa kaikki muu tarjonta mitä next-genin osalta on tarjolla. Kuten jo totesin, peli näyttää edeltäjäänsä nähden edistysaskeleelta. Se ei vaan muuta sitä tosiseikkaa, että esimerkiksi UE5 verrattuna valaistus on valitettavan lattea tehtyjen cross-gen kompromissien vuoksi.
Missä vaiheessa vertasin Horizon 5:n graffoja yhtään mihinkään? Otin Ratchet and Clankin esiin vain kun oli puhe 60fps modesta ja siitä kuinka sitäkin peliä esiteltiin sen parhaassa grafiikkamodessa. En verrannut grafiikkaa mihinkään muuhun kuin siihen mitä omin silmin näen. Pelissä on kaksi eri modea ja olisi kiva nähdä ne molemmat ja verrata niitä keskenään. Ei ollut kyse mistään muusta.
 
Missä vaiheessa vertasin Horizon 5:n graffoja yhtään mihinkään? Otin Ratchet and Clankin esiin vain kun oli puhe 60fps modesta ja siitä kuinka sitäkin peliä esiteltiin sen parhaassa grafiikkamodessa. En verrannut grafiikkaa mihinkään muuhun kuin siihen mitä omin silmin näen. Pelissä on kaksi eri modea ja olisi kiva nähdä ne molemmat ja verrata niitä keskenään. Ei ollut kyse mistään muusta.

Katsohan mihin viestiin aluperinkin vastasin. En nyt tiedä miksi olet kääntämässä keskustelua itseesi.
 
Katsohan mihin viestiin aluperinkin vastasin. En nyt tiedä miksi olet kääntämässä keskustelua itseesi.
Ai se että @SeveriS sanoo että tämä on ensimmäinen next gen peli joka on aiheuttanut WOW efektin? Miksi sinun täytyy yrittää nujertaa tällainen henkilökohtainen mielipide ja hyvä fiilis? Jos tämä oli ensimmäinen WOW efektin aiheuttaja @SeveriS :lle niin sitähän se silloin nimenomaan oli. Siinä ei UE5 demot auta suuntaan eikä toiseen.

Tottakai tulevaisuudessa tulemme näkemään vieläkin hienompia pelejä. Tuskin sitä kukaan kieltää. UE velhot niin Coalitionilla kuin Ninja Theorylla varmasti tuovat aikamoista silmäkarkkia pöytään, kun seuraava Gears of War ja Hellblade 2 julkaistaan. Kuitenkin ennen sitä Horizon 5 vaan näyttää todella hyvältä.
 
Ai se että @SeveriS sanoo että tämä on ensimmäinen next gen peli joka on aiheuttanut WOW efektin? Miksi sinun täytyy yrittää nujertaa tällainen henkilökohtainen mielipide ja hyvä fiilis? Jos tämä oli ensimmäinen WOW efektin aiheuttaja @SeveriS :lle niin sitähän se silloin nimenomaan oli. Siinä ei UE5 demot auta suuntaan eikä toiseen.

Tottakai tulevaisuudessa tulemme näkemään vieläkin hienompia pelejä. Tuskin sitä kukaan kieltää. UE velhot niin Coalitionilla kuin Ninja Theorylla varmasti tuovat aikamoista silmäkarkkia pöytään, kun seuraava Gears of War ja Hellblade 2 julkaistaan. Kuitenkin ennen sitä Horizon 5 vaan näyttää todella hyvältä.

Melkoista settiä alkaa jo tulla, pitäisiköhän jo vähän miettiä ennen postaamista? Kerroin vain oman perustellun mielipiteeni asiasta, mutta ilmeisesti sinulle meni tunteisiin kommentti valaistuksen latteudesta kun tästä piti alkaa toistuvasti vänkäämään.

Ei tässä kukaan ole väittänytkään että Horizon 5 ei näyttäisi hyvältä, joten en nyt ymmärrä ongelmaasi asian suhteen.
 
Melkoista settiä alkaa jo tulla, pitäisiköhän jo vähän miettiä ennen postaamista? Kerroin vain oman perustellun mielipiteeni asiasta, mutta ilmeisesti sinulle meni tunteisiin kommentti valaistuksen latteudesta kun tästä piti alkaa toistuvasti vänkäämään.

Ei tässä kukaan ole väittänytkään että Horizon 5 ei näyttäisi hyvältä, joten en nyt ymmärrä ongelmaasi asian suhteen.
Miksi minulla olisi tässä jokin ongelma? Vastaan viesteihin keskustelussa pelistä, joka minua kiinnostaa. Ihan samalla tavalla minäkin kerroin mielipiteeni.

Mutta tosiaan eipä meillä ole tainnut kertaakaan olla kovin hyvät keskustelut keskenään, kun on aika rutkasti näkemyseroja lähes asiassa kuin asiassa.
 
Miksi minulla olisi tässä jokin ongelma? Vastaan viesteihin keskustelussa pelistä, joka minua kiinnostaa. Ihan samalla tavalla minäkin kerroin mielipiteeni.

Mutta tosiaan eipä meillä ole tainnut kertaakaan olla kovin hyvät keskustelut keskenään, kun on aika rutkasti näkemyseroja lähes asiassa kuin asiassa.

Milläpä muulla tuota toistuvaa vänkäämistäsi muuten kuvaisi? Kerroin asiasta mielipiteeni, jota lähdit sitten toistuvasti haastamaan kun ilmeisesti tässä oli jotain vikaa. Huvittavimpana yksityiskohtana syytit minua mielipiteen "nujertamisesta" vaikka syyllistyit tähän itse.

Eipä tosiaan tule hyviä keskusteluita, jos mielipideasiat noin tunteisiin menee. Sitä kun oppii arvostamaan eri näkemyksiä asiasta niin kummasti helpottuu keskustelukin. Ei näkemyserot ole mikään asiallisen keskustelun este.
 
Viimeksi muokattu:
Infoa pelistä. Mielenkiintoisin asia itselle on tuo Horizon Liven korvaaminen Horizon Arcadella, sen sijaan että kerran tunnissa spawnaa tehtäviä mitkä voi käydä tekemässä muiden kanssa, niin nyt ne on aina päällä ja kun edellinen loppuu peli näyttää joukolle missä on seuraava jos haluaa tehdä asioita yhdessä.

 
Ylös Bottom