Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Horizon

Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Demoa testanneena, tykkäsin kyllä kovasti. Muutamia kummia epäloogisuuksia toki löytyi, kuten superkestävät aidat jne, mutta tuntuma oli pääosin padittajalle kohtuullinen. Ei voi valittaa.

Harkintaan menee.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Pidin demosta yllättävän paljon, ja sen perusteella pelin hankkiminen jossain vaiheessa on kyllä harkinnassa. Valitettavasti vain edes kunnollista online free roamia ei ole arvostelujen mukaan mukana, ja pienempänä asiana vaihtuvat säätilatkin olisivat olleet mukava ominaisuus. Lisäksi ajopelien avoimet maailman eivät ole vielä kertaakaan onnistuneet vakuuttamaan minua, sillä ne ovat aina tuntuneet vähintäänkin kohtalaisen elottomilta, eikä tämä uusin Forzakaan vaikuttasi siihen poikkeus olevan. Kuitenkin sentään siitä ketjun ensimmäisen sivun lopussa AS#9:n osuvasti kuvailemasta ja itseänikin häirinneestä aikaisempien Forzien kuivuudesta on tässä päästy selvästi irtaantumaan.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Ihan kiva lisä jos toimii oikeasti muillakin kuin wp/w8 laitteilla..

And finally another thing worth mentioning is that the game will be one of the first games harnessing the power of Xbox Smartglass. It’s a fairly simple mechanism that allows you to use the GPS system with your favorite tablet or mobile device. Now Smartglass is not available as of the writing of this review, but it’s coming very soon since Windows 8 is only a few weeks away. Should be interesting to see how much it can be integrated and what they do with future games.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Ihan kiva lisä jos toimii oikeasti muillakin kuin wp/w8 laitteilla..

Kieltämättä mielenkiintoinen lisälelu. Laitoin eilen ennakkotilauksen sisään ja fiilistelin demoa toiseen kertaan. Soralla ajelu oli entistä mahtavampaa kun tajusin vaihtaa vaikeustasoasetuksista ohjauksen simulationille ja ottaa turhat ajoavut pois.

Olen aina pitänyt forza-sarjan peleistä erittäin paljon mahtavan ajettavuuden takia, mutta pelien kliinisyys on aina ennemmin tai myöhemmin siirtänyt pelin syvälle hyllyyn ennen kuin ura on pelattu loppuun.

Toisaalta sen tekee kisojen rakenne joissa autot ovat lähes poikkeuksetta eri tasoisia ja siksi rehellistä kisaamista tulee hyvin vähän. Lisäksi uran edetessä ajettavaksi tulevat rata-autot eivät vaan herätä suuria intohimoja. Ja niittinä arkkuun on se saavuttamisen tunteen puuttuminen. Ensimmäisistä hienoista autoista jaksaa aluksi innostua, mutta lopulta kun niitä tulee ovista ja ikkunoista se käy jopa tylsäksi. Horizonin tapauksessa toivon että tuohon viimeiseen kohtaan tulee helpotusta tuosta cruisailusta. Vaikka se kisaaminen on edelleen pääasia, oli TDU:ssakin aikoinaan kiva kisojen välissä vain kruisailla ja ottaa tuntumaa autoon muutenkin kuin sata (tai kolme sataa) lasissa.

Demosta ja arvosteluista päätellen peli on ilmeisen onnistunut tekele. Jos tämä auttaa rikkomaan forzan (ja simulaatioon tähtäävien autopelien) muottia niin täältä nousee kyllä kaksi mikahäkkis-peukkua.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Piti itekin heittää tämä tilaukseen demon kokeilun jälkeen. Ainakin itelle tää iskee paljon paremmin, kun noi muut forzat, ne on tosiaan itelläki tahtonut jäädä hyllyyn jossain kohtaa. Kellään mitään hajua, onko toi Suomen julkkari nyt sitten 23 vai 26 päivä?
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Kellään mitään hajua, onko toi Suomen julkkari nyt sitten 23 vai 26 päivä?

Verkkokauppa ainakin listasi tuon 26. päivän. Se vastaisi tyypillistä käytäntöä. Tiistaina jenkeissä ja perjantaina euroopassa.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Gametrailersilta ainakin toistaiseksi nähdyistä informatiivisin arvostelu.

Edit: lisätään vielä linkki auto- ja ominaisuuslistaan.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Varsin hassuja arvosteluja on kyllä netistä löytynyt..hiukan ihmetyttää että jotkut väittää että ajotuntuma on sama kuin F4:ssä ja jotkut taas hehkuttaa että tuntuma on ihan arcademainen. Itse testasin eilen demon Mustang kisan aikana auton käyttäytymistä ja heti perään samalla autolla F4:ssä. Ero on juurikin "terävyydessä", siinä missä FH:ssa autolla pystyi driftaamaan S pätkää lähes loputtomasti kaasu pohjassa (siis heitto vasemmalle, sitten oikealle, taas vasemmalle. jne.) niin F4:ssä homma ei onnistunut kun ei ole taitoa tarpeeksi..auto meni yli tai ali helposti.

Koko auton ajettavuus on FH:ssa sikäli kummallinen että mitä tällä haetaan, vaikeimmilla asetuksilla ajotuntuma ei ole tietenkään helppo tai yksinkertainen (täydet rattiasetukset) mutta kun se sotii taas pelimekaniikkaa vastaan eli mitä ideaa on olla simu tyylinen ajomalli mutta samalla mutkat on paras ottaa rojauttamalla reilusti kaveria kylkeen vauhdin siitä hidastumatta tai auton siitä kärsimättä? Vain turbo boosti puuttuu ;) Toki ohjausasetukset voi laittaa ihan puhtaaseen arcade asentoonkin mutta silloin on taas muilla peleillä tarjottavana parempaa arcadetuntumaa..
Ja kun kerran F4:ssäkin saa säätää pelin ihan naurettaviin helppouksiin ajamismielessä (kaikki ajoavut, auton särkymiset pois) niin miksi ei tässä FH:ssa voi tehdä samaa päinvastoin?? Peli ei olisi menettänyt yhtään mitään aivan kuten F4 ei menettänyt "leluasetuksilla" ja kinect ajelulla.

Toisekseen kummastelen arvostelujen pistemääriä kun niiden perusteella pelin pitäisi olla liki täydellinen!!!! (9, 9.5, 10 arvosanoja)
En ole pelihistorian aikana nähnyt oikeasti montaa autopeliä jotka ansaitsevat tuollaiset arvosanat niin pikkasen pistää ajattelemaan että Forza nimellä ratsastetaan ja monen arvostelijan kieli on nyt ruskeana :)
Mitä seuraavaksi, Forza Mario Karting? :D
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Itse olen kanssa hieman ihmetellyt arvostelijoiden kommentteja ajotuntumasta ja päätellyt sen johtuvan siitä, että osa on ajanut oletusasetuksilla ja osa on jaksanut nähdä vaivaa ja kaivaa ne simulaatioasetukset käyttöön. Eroja emo-forzaan on vielä koko peliä pelaamatta vaikea lähteä vertaamaan, mutta jos yksinkertaistuksia on tehty voi syitä olla monia. Kenties konsolin tehoja on haluttu käyttää muuhun tai sitten turn 10 ei ole halunnut antaa vieraalle studiolle koko ajomalliaan.

Minulle pääasia on, että ajaminen tuntuu hyvältä ja demon perusteella näin on.

Mitä arvosanoihin tulee, tuntuu hieman oudolta lähteä vertailemaan kielten väriä pelaamatta peliä (metacriticin arvosana on nyt 86 joka lupailee erittäin hyvää, muttei läheskään täydellistä). Erityisesti kun autopelien genre on jakautunut kliinisiin, jonkinasteiseen simulaatioon tähtääviin peleihin (GT&Forza) ja kevyempiin arcaderymistelyihin joissa panostetaan enemmän muuhun pelimekaniikkaan. Näiden välissä on erittäin hyvin tilaa forza horizonin kaltaiselle pelille (jos se on hyvä). Se, että auto käyttäytyy jotakuinkin kuten auto eikä yhden massakeskipisteen ympäri pyörivä massaton leija, ei myöskään sodi kevyempää pelimekaniikkaa vastaan. Päinvastoin, miksi arcaderymistelyssä ajaminen pitäisi tehdä huonommin?
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

En tiedä onko tämä bugi vai ominaisuus mutta vaikeustasoja säädettässä on hyvä tietää että jos valitsee pohjaksi Easyn, mutta ottaa ajoavut pois niin päälle jää kuitenkin jonkinasteinen vakaudenhallinta. Tämän huomaa hyvin esimerkiksi Mustang-kisassa kun heittelee autoa puolelta toiselle niin ABS-valo vilkkuu ja tehot leikkautuvat. Eli kannattaa ensin valita vähintään Medium-taso ja sitten lähteä säätämään asetukset mieleisekseen.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Eli kannattaa ensin valita vähintään Medium-taso ja sitten lähteä säätämään asetukset mieleisekseen.

Joku kommentoi vastaavaa toisella foorumilla ja oli sitä mieltä, että demossa tuo "salainen" ajoapu on päällä kaikilla paitsi vaikeimmalla vaikeustasolla. Itse tein asetukset siitä muokkaamalla, eli käytännössä vaihdoin kytkimen pois vaihteista.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

En tiedä onko tämä bugi vai ominaisuus mutta vaikeustasoja säädettässä on hyvä tietää että jos valitsee pohjaksi Easyn, mutta ottaa ajoavut pois niin päälle jää kuitenkin jonkinasteinen vakaudenhallinta. Tämän huomaa hyvin esimerkiksi Mustang-kisassa kun heittelee autoa puolelta toiselle niin ABS-valo vilkkuu ja tehot leikkautuvat. Eli kannattaa ensin valita vähintään Medium-taso ja sitten lähteä säätämään asetukset mieleisekseen.

HUomasin ja siinä vaiheessa peli lähti kiintolevyltä. Forzassa vedän aina pois ABS, Stability ja Traction controllit. En edes osaa ajaa kunnolla niiden kanssa, vaikka R-sarjan vehhkeissä pitääkin sitten ajaa kieli keskellä suuta.

Jotenkin sitä odotti enemmän forzaa mutta sai Need For Speediä.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

En tiedä onko tämä bugi vai ominaisuus mutta vaikeustasoja säädettässä on hyvä tietää että jos valitsee pohjaksi Easyn, mutta ottaa ajoavut pois niin päälle jää kuitenkin jonkinasteinen vakaudenhallinta. Tämän huomaa hyvin esimerkiksi Mustang-kisassa kun heittelee autoa puolelta toiselle niin ABS-valo vilkkuu ja tehot leikkautuvat. Eli kannattaa ensin valita vähintään Medium-taso ja sitten lähteä säätämään asetukset mieleisekseen.

HUomasin ja siinä vaiheessa peli lähti kiintolevyltä. Forzassa vedän aina pois ABS, Stability ja Traction controllit.

Jotenkin sitä odotti enemmän forzaa mutta sai Need For Speediä.

Ilmeisesti ilmaisin asian jotenkin epäselvästi. Horizonissakin kaikki ajoavut saa pois päältä, mukaanlukien tuon Stability Managementin jota ei missään asetuksissa erikseen näy. Vaikeustason valinnassa pitää ensin valita ylimmäiseksi vaihtoehdoksi Expert/Virtuoosi ja sen jälkeen vasta säätää yksittäisiä asetuksia jos on tarve.
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Horizonissakin kaikki ajoavut saa pois päältä, mukaanlukien tuon Stability Managementin jota ei missään asetuksissa erikseen näy. Vaikeustason valinnassa pitää ensin valita ylimmäiseksi vaihtoehdoksi Expert/Virtuoosi ja sen jälkeen vasta säätää yksittäisiä asetuksia jos on tarve.

Näennäisesti saa mutta kyllä siihen jää vakauden hallintaa.. ovat nääs säätäneet juttuja että "ajokokemus olisi parempi avoimessa maailmassa" (vrt. F4 ajomalli) -> ajomallista on se terä viety pois. Sanoisivat nyt suoraan että ovat helpottaneet ja jättäneet apuja päälle olipa mikä tahansa expertti taso valittuna..
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Demo on pelattu läpi jo 4 kertaa ja huipulta peliltä kyllä vaikuttaa! Himottaisi kyllä kovasti ostaa pois, mutta samalla olisi pakko ostaa myös rattiohjain, enkä ole varma onko varaa moisiin investointeihin näin juuri WiiU:n julkaisun alla...
 
Vastaus: Forza Horizon [Hype]

Jos joku sattunut tilaamaan tämän Discshopista niin;

Hei!

Saimme maahantuojaltamme ilmoituksen, että heidän toimituksensa viivästyy ja saamme tuotteen varastoomme vasta huomenna. Laitamme ne matkaan poikkeuksellisesti 1-luokan kirjeenä, joten ne saattavat ehtiä julkaisupäiväksi.

Taitaa olla muutamalla muullakin verkkokaupalla sama ongelma. Taitaa mennä taas siihen, että joutuu kivijalkakaupasta hakemaan, no pieni toivo vielä elää. Harmillista vaan tällänen, yhdistettynä yleiseen perjantain julkaisupäivään.
 
Ylös Bottom