Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Motorsport

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hakkiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hakkiz

KonsoliFIN Alumni
Elikkäs, elikkäs. Jos pikkulinnut laulavat totuuksia, niin Microsoft olisi ilmeisesti nousemassa Sonyn nimikkosarjoja vastaan tavalla tai toisella ... yksi kerrallaan. GTA ja MGS on saatu Xboxille, Pro Evolution Soccer on tulossa Xboxille ja nyt Forza Motorsports olisi haastamassa Gran Turismo -sarjaa. Turismon saaminen Xboxille kun ei olekaan niin helppo juttu. Mutta onko Forzassa riittävästi puhtia haastaa pelisarja, jonka kellistämistä niin monet ovat huonoin tuloksin yrittäneet? Se jää nähtäväksi.

Sitä odotellessa kannattaa katsastaa Xboxfinin uutiset, sillä tarjolla on ensimmäiset Forza-kuvat.
 
Hyvältä näyttää. Näköjään lisensseihinkin panostettu, ainakin Mitsubishi, Mazda on autoista jo mukana, ja eikös tuo supercar ole Ford? Momo, Neuspeed, Brembo ja Road&Track näyttäisivät myös olevan pelissä... jos ilmottavat E3:silla sen toistasataa autoa tuohon ja kunnon virittelymahdollisuudet niin pomppaa ainakin omalla odotuslistalla hyvin korkealle.

Siitä, onko tuosta Gran Turismo -sarjan haastajaksi ei voi sanoa oikein mitään, ennenkö pääsee testaamaan, mutta vaikuttaa lupaavalta. Tyyliltään peli vaikuttaisi ainakin olevan aika samantyylinen.
 
Oma kommenttini kuviin: rumia. :D

Taas jenkeille tyypillistä "meillä on bump-mapit, meillä on heijastukset, meillä on tarkat tekstuurit" -ajattelutapaa edustava peli. Vielä kuin muistaisivat, että taidettakin tarvitaan. Tuollainen kliinisyys ja aivan kamalat värit eivät kyllä anna hyviä eväitä Turismon kanssa kilpailuun grafiikan puolella. Turismo on ainakin minusta erittäin hieno ja luonnolliselta näyttävä peli.
 
eipä paljoa grafiikka vaikuta ainakaan itelle. toi on ihan asianasa ajavaa tasoa. kunhan on ennenkaikkea ajettavuus loistavaa paljon autoja/ratoja ja viritysmahdollisuuksia. turismo ois mun mielestä täydellinen peli jos ois lisää ratoja ja todella hyvä vauriomallinnus.

mutta eipä turismo yksistään saanu tos vuodenvaihteen jälkeen mun päätä käännettyä pleikalle joten nyt xbox kyykkii nurkas
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO
Hyvältä näyttää. Näköjään lisensseihinkin panostettu, ainakin Mitsubishi, Mazda on autoista jo mukana, ja eikös tuo supercar ole Ford? Momo, Neuspeed, Brembo ja Road&Track näyttäisivät myös olevan pelissä... jos ilmottavat E3:silla sen toistasataa autoa tuohon ja kunnon virittelymahdollisuudet niin pomppaa ainakin omalla odotuslistalla hyvin korkealle.

Siitä, onko tuosta Gran Turismo -sarjan haastajaksi ei voi sanoa oikein mitään, ennenkö pääsee testaamaan, mutta vaikuttaa lupaavalta. Tyyliltään peli vaikuttaisi ainakin olevan aika samantyylinen.

Autot (hieman korjattu NviperOn päätelmiä ;)
ylhäällä vasen: Mitsubishi Lancer Evolution VIII
ylhäällä keski: sama kuin ylllä
ylhäällä oikea: Toyota GT-One racecar
alhaalla vasen: Dodge/Chrysler Neon
alhaalla keskelllä: sama kun yllä
alhaalla oikea: Mitsubishi Eclipse

GT:hen verrattuna lähinnä toi Neon vaikutti kivalta lisältä, ainakin auton ulkonäköä voi näköjään muokata varsin rajusti, ehkäpä jopa tuosta Neonista voisi saada nätin kaaran ;) Grafiikka näyttää vähän siltä mitä muut jo totesivat, mutta saas nährä. Ajotuntumahan se tärkein on, ja siinä on pojilla aika taakka jos aikovat Gran Turismon päihittää, sen verran tarkkaan Polyphony Digitalin pojat näyttävät tietävän mitä tekevät. Live-tukikaan ei iso porkkana ole, kun GT4 taitaa nettipelinkin tarjota. Mielenkiinnolla kuitenkin odotan, GT-tyyppiset pelit kiinnostavat aina, alustasta riippumatta.
 
Neonhan oli jo muinaisessa GT2:ssa.;)
Jep, taas yksi tsekattava peli mahdollista boxin hommausta silmällä pitäen.

EDIT: Niin, ja kyllä tuon nimisessä pelissä luulisi olevan myös Ferrari-lisenssi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul
Autot (hieman korjattu NviperOn päätelmiä ;)

No Fordi meni väärin, ja tota yhtä en edes arvannut... olisihan se pitänyt Neoniksi tunnistaa kun muutamalla tutullakin on sellainen :)

Mazdan mainos on tuolla yhden radan varressa, eli eiköhän sieltäkin ole tulossa omat kärryt peliin kiertelemään rataa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Oliver
EDIT: Niin, ja kyllä tuon nimisessä pelissä luulisi olevan myös Ferrari-lisenssi.

Tai vaikka Fiat-lisenssi? ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Oliver
Neonhan oli jo muinaisessa GT2:ssa.;)
Jep, taas yksi tsekattava peli mahdollista boxin hommausta silmällä pitäen.

EDIT: Niin, ja kyllä tuon nimisessä pelissä luulisi olevan myös Ferrari-lisenssi.

Juu, Neon oli mutta Neonin virityksiä meinasin. Siis GT-tyylinen peli, jossa näyttäis olevan NFSU:n veroiset mahdollisuudet ulkonäön virittelyyn. Jotenkin se pelkkä vanteiden vaihtelu on vähän puuduttavaa.
 
E3:sta lyhyt kuvaus: "Forza Motorsport(TM)" (Microsoft Game Studios). "Forza Motorsport" is the first fully customizable racing simulation for Xbox. This groundbreaking game allows gamers to drive hundreds of the hottest cars in the world from more than 60 manufacturers at breakneck speeds. For gamers eager to put their reputation on the line against the best on Xbox Live, "Forza Motorsport" takes the checkered flag.

E3 2004 Trailer
 
"Pure Performance, Pure Power..." :) Video näytti lupaavalta, screenshotit olivat jotenkin kliinisen näköisiä. Ainakin Dodge Viperiä, Porschea ja Ferraria näytti pelistä löytyvän. NFS Underground-tyyppinen autojen ulkonäön virittely on plussaa.

Lisenssiasiat vaikuttavat olevan kunnossa jos kerran löytyy jopa 60 valmistajaa. Siinähän mennään varmaan ainakin lähelle GT:n mallimääriä. Toivottavasti tulisi joitakin vanhempia karvalakkimallejakin. Saisi joka jannu viritellä omaan teini-deksiinsä spoilerin ja rallitarran.
 
http://www.gamespot.com/news/2004/05/10/news_6096668.html
The announcement for Forza Motorsport does promise a number of ways that players will be able to make their car their own. First, they will be able to choose from more than 60 real-world brands, including Mazda, Nissan, Mercedes-Benz, Honda, Chevrolet, Ferrari, Porsche, BMW, and Dodge.

After they select a chassis, players can go inside the guts of their car by adding nonstandard engines, suspensions, superchargers, and brakes. True gearheads can go one step further and tinker with their engines' gear ratios, fuel-mapping, forced induction pressure, and ignition timing.

Once they're finished with the inside of their rides, players can begin detailing the exterior, adding rims, spoilers, decals, side skirts, fender flares, and airdams to a customized paint job.


Saako Xboxille jo kunnon FF-rattia?:)
 
Tämähän alkaa kuullostaa siltä, mitä toivoin jo NFS: Undergroundista... hyvä alku E3:sille.
 
Tulee vähän vanhan aiheen nostamista, mutta asiamielessä. Itse odotan Forza Motorsport -peliä todella paljon, toisaalta takaraivossa jyskyttää uhkakuva Xboxin kehnosta rattitilanteesta. Olen ajatellut jo monesti ostaa Xboxille ratti-poljin-yhdistelmän, mutta ongelma on nimenomaan riittävän laadukkaan yhdistelmän puute. Voisi olla Microsoftilta oiva veto julkaista viimeistään Forzan kanssa Momo Forcen tasoinen yhdistelmä, vähän samaan tapaan kuin Sony teki GT3:n kanssa julkaistessaan GT-ratin.
 
Vastaus: Forza Motorsport

Hmm... Mikäköhän ihme siinä on, että näissä Microsoftin uusissa autopeleissä - no okei RSC2 oli poikkeus, mutta se onkin tehty Ruotsissa - tuo maalipinnan saaminen "realistiseksi" on niin kamalan vaikeaa. Tuoreessa uutisessa olevista kuvista näkyy selvästi, miten mattapintaiselta maali näyttää silloin, kun auringonvalo siihen osuu. Aivan kuin aurinko maalaisi siihen sellaisen valkoisen töhnäkerroksen. :) Kiiltävään metalliin valo jättää teräviä "hot spotteja", eikä tuollaista utuista verhoa. Lisäksi ympäistöt näyttävät edelleen huonoilta ja värittömiltä. Tuon näköisen pelin kyllä pitäisi pyöriä paremmin kuin 25/30FPS, mutta kun ei niin ei. Täytyy toivoa, että peli näyttää PGR2:n tavoin liikkeessä paremmalta kuin kuvissa. :(

Ja sitten tuosta rattituesta. Forza ei nähtävästi ole ihan niin realistinen kuin Gran Turismo, vaan ohjattavuudeltaan sijoittuu johonkin PGR2:n ja Turismon välimaastoon. Näin ainakin IGN:n ennakossa kerrottiin. Jos ennakko pitää paikkansa, Forza on siis kaukana sellaisesta realismista, mihin rattia välttämättä tarvitsisi. Eivät nuo Turismotkaan vielä mitään simulaattoreita ole. Niiden ajotuntuman nerous perustuu siihen, että autot käyttäytyvät riittävän luonnollisesti luodakseen illuusion aidosta ajamisesta kuitenkaan tekemättä kompromisseja pelattavuuteen ja peliltä vaadittavaan yksinkertaisuuteen (maailmassa ei ole kuitenkaan kovin montaa Schumacheria).
 
Vastaus: Forza Motorsport

Tosiaan, ovatko nuo nyt sitten varmasti in-game kuvia? Hieman vaikuttaisi, että on re-touch:ttu. Kyllä tuo maalipinta on huonosti toteutettu tällä hetkellä, muuten niin hieanot modelit yms... niin tuossa sitten menty noinkin ala-arvoiseen ratkaisuun. Silti, peli nousi odotuslistalle ehdottomasti, hetken aikaa seuranneena olen aika vakuuttunut, vielä kun saisi tyypittää tuota niin... :)
 
Vastaus: Forza Motorsport

Hakkiz sanoi:
Hmm... Mikäköhän ihme siinä on, että näissä Microsoftin uusissa autopeleissä - no okei RSC2 oli poikkeus, mutta se onkin tehty Ruotsissa - tuo maalipinnan saaminen "realistiseksi" on niin kamalan vaikeaa. Tuoreessa uutisessa olevista kuvista näkyy selvästi, miten mattapintaiselta maali näyttää silloin, kun auringonvalo siihen osuu. Aivan kuin aurinko maalaisi siihen sellaisen valkoisen töhnäkerroksen. :) Kiiltävään metalliin valo jättää teräviä "hot spotteja", eikä tuollaista utuista verhoa. Lisäksi ympäistöt näyttävät edelleen huonoilta ja värittömiltä. Tuon näköisen pelin kyllä pitäisi pyöriä paremmin kuin 25/30FPS, mutta kun ei niin ei. Täytyy toivoa, että peli näyttää PGR2:n tavoin liikkeessä paremmalta kuin kuvissa. :(

Ja sitten tuosta rattituesta. Forza ei nähtävästi ole ihan niin realistinen kuin Gran Turismo, vaan ohjattavuudeltaan sijoittuu johonkin PGR2:n ja Turismon välimaastoon. Näin ainakin IGN:n ennakossa kerrottiin. Jos ennakko pitää paikkansa, Forza on siis kaukana sellaisesta realismista, mihin rattia välttämättä tarvitsisi. Eivät nuo Turismotkaan vielä mitään simulaattoreita ole. Niiden ajotuntuman nerous perustuu siihen, että autot käyttäytyvät riittävän luonnollisesti luodakseen illuusion aidosta ajamisesta kuitenkaan tekemättä kompromisseja pelattavuuteen ja peliltä vaadittavaan yksinkertaisuuteen (maailmassa ei ole kuitenkaan kovin montaa Schumacheria).


E3 trailerinkin perusteella vaikutti siltä, että realismissa ei GT4 Prologuen (tähänhän sitä toistaiseksi verrataan, kun finaaliversiota ei vielä ole) tasolle päästä. GT:ssähän tuo fiilis tulee juuri kuten sanoit siitä, että alla pyörii erittäin pätevä runko simulaattoriinkin, jota on vain muokattu pelaajaystävällisemmäksi (ilmeisesti rengasfysiikkoa on muokattu enemmän anteeksi antavammiksi). Käytännössä ajaminen on helppoa, mutta äärirajoilla auton saa käyttäytymään juuri kuten pitääkin.

Toisaalta Forzan autovalikoima näytti todella mehukkaalta. Tosin screenshoteissa autojen mallinnus ja maalipinta ei oikein vakuuttanut. Videossa jälki oli jo reilusti parempaa, ja sehän se tärkeintä on. Hieman kuitenkin ihmetyttää, että grafiikka ei tuon parempaa ole. Jos PS2 pystyy GT4:n tasoiseen jälkeen, niin Xboxista lähtee varmasti huomattavasti parempaa jälkeä, osaamisen puutetta?

Saa nähdä mitä Forzasta tulee. Ainekset kunnolliseen autopeliin ovat kyllä kasassa, mutta jotenkin minulla on sellainen fiilis, että tulos on vähemmän kuin osien summa. Tosin näin minusta tapahtui PGR2:ssakin, jota erittäin monet muut ovat kehuneet. Vika ei siis aina ole pelissä ;) Moninpelinä PGR2 on kyllä hauska, vielä jos mokoma tekele voisi tukea System Linkkissä neljää pelaajaa per kone.
 
Vastaus: Forza Motorsport

Lastsoul sanoi:
Toisaalta Forzan autovalikoima näytti todella mehukkaalta. Tosin screenshoteissa autojen mallinnus ja maalipinta ei oikein vakuuttanut. Videossa jälki oli jo reilusti parempaa, ja sehän se tärkeintä on. Hieman kuitenkin ihmetyttää, että grafiikka ei tuon parempaa ole. Jos PS2 pystyy GT4:n tasoiseen jälkeen, niin Xboxista lähtee varmasti huomattavasti parempaa jälkeä, osaamisen puutetta?

Syynä taitaa olla se, että Forzassa - aivan kuten PGR2:ssa - pyritään kaikki tekemään mahdollisimman yksityiskohtaisesti ilman ns. silmänkääntötemppuja. Tarkoitan tällä sitä, että Forzassa rataympäristöt on mallinnettu kolmiulotteisesti hyvin laajalti ja autoihin on upotettu paljon polygoneja. Gran Turismo 3:ssa autoissa on noin 5000 polygonia, PGR2:ssa luku huitelee kuulemma siinä 15 000 polygonin tietämillä. Tämä näkyy lähinnä pienissä yksityiskohdissa, kuten valoissa, ovenkahvoissa, kuskin mallinnuksessa/animoinnissa ja auton sisäosien muodoissa. Turismoissahan autoon ei pahemmin näe, joten sillä ei ole niin väliä, mutta PGR2:ssa autoissa voisi olla lähes sisäkamera; sen verran yksityiskohtia siellä on.

Gran Turismoissa rataympäristöt ovat kapealti mallinnettuja ja näiden 3D-mallien takana on kaksiulotteisia taustakuvia. Esimerkiksi tässä kuvassa etualalla oleva rata ja auto ovat kolmiulotteisia, mutta taustalla näkyvä kanioni ja vuoret kaksiulotteisia. Turismoissa ei myöskään ole PGR2:n tai Forzan käyttämää self-shadowing-tekniikkaa, jonka ansiosta auton peilit, spoilerit ynnä muut piirtävät maalipintaan valon suunnan mukaan muuttuvia varjoja. Varjot piirtyvät myös auton sisälle ja esimerkiksi kuljettajan haalariin.

Kun nyt verrataan GT4:ää ja Forzaa graafisesti, herää kysymys, mihin ihmeeseen niitä kehittyneitä efektejä ja tarkkaa mallinnusta oikeasti tarvitaan? Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nykykonsolit eivät vielä ole riittävän tehokkaita esittämään täysin reaaliajassa laskettua grafiikkaa. Paras ja luonnollisin tulos syntyy yhdistämällä esirenderöidyt ja reaaliajassa luodut osat. Ja sitä Turismot juuri tekevät. Forzan ja PGR2:n luonnollisuutta syö myös se, että kehittyneet heijastukset ja varjostustekniikat voidaan näyttää vain yhdessä autossa kerrallaan, koska ne syövät niin paljon tehoa. Täten PGR2:ssa vaikka tunnelliin ajaessa vain oman auton ikkunat "hämärtyvät" heijastaessaan tummaa tunnelia, mutta seitsemän muun auton lasit hohkaavat sinisenä heijastaessaan sitä esiasetettua heijastuskarttaa ja sen taivasta. Samalla tavalla kirkkaassa auringonvalossa ajettaessa pistää silmään, että vain omalla autolla on valon mukaan liikkuva varjo.

Minun on vaikea ymmärtää tätä tällaista kikkailua, koska se ei todellakaan tee pelistä paremman näköistä. Toki onhan se kiva nähdä silloin tällöin, miten tarkasti kaikki on tehty - miten kromipuskuri heijastaa asfalttiin maalattuja viivoja tai miten valo taittuu auton sisälle ikkunoista - mutta kokonaisuuden kannalta nämä eivät ole avainasemassa. Kehittäjät voisivat mieluummin tyytyä hieman vähempään tarkkuuteen ja keskittyä niihin graafisiin seikkoihin, joilla on oikeasti väliä: tarvitseeko esimerkiksi autoihin upottaa niin paljon polygoneja, jos vähemmälläkin pärjää. Tai tarvitseeko maisemia mallintaa täysin kolmiulotteisesti, jos kauempana olevat yksityiskohdat näyttävät aivan yhtä hyviltä 2D-kuvilla toteutettuna? Hyvän peligrafiikan luomisessa ei ole kyse mahdollisimman monimutkaisen tekniikan käyttämisestä, vaan kaiken tekemisestä mahdollisimman yksinkertaisesti ja kevyeksi uhraamatta kohtuuttomasti pelin näyttävyyttä.
 
Vastaus: Forza Motorsport

Samoilla linjoilla olen minäkin grafiikkojen suhteen. Kai se on vain jokin japanilaisen ja eurooppa/amerikkailaisen kulttuurin ero luoda grafiikkaa peliin :)
 
Vastaus: Forza Motorsport

Lastsoul sanoi:
Samoilla linjoilla olen minäkin grafiikkojen suhteen. Kai se on vain jokin japanilaisen ja eurooppa/amerikkailaisen kulttuurin ero luoda grafiikkaa peliin :)
Juuri näin. Jenkkejä kiinnostaa enemmän, miksi toi ja toi ei ole hyvännäköinen, kuin se, että ohjelmoija on tehnyt siihen featuren, jonka koodaamiseen on vuodatettu kaikki sydänveri. :D

Kyllä minä ainakin luopuisin muutamista graafisista jipoista, jos saataisiin GT tasoinen viihdyttävä tuunailu-peli. Sega GT yritti täyttää tätä tyhjiötä, mutta siinä alkoi rassata se, kun hangataan niitä iänikusia samoja kisoja ja pihtailaan valikoissa useita luokkia... GT:ssäkin hangataan, mutta se sentään palkitsi uusilla sarjoilla & autoilla.
Lisäksi Drag racing oli pilattu, että sen voittaminen oli tuurista kiinni, että autosi oli lopulta parempi, kuin yksikään toinen mukana oleva auto. Yleensä mukaan änkeää yksi superauto, jota ei voi voittaa omalla koslalla, vaikka se muuten olisi ylivoimainen muita kisailevia autoja vastaan.
 
Vastaus: Forza Motorsport

Pelit-lehden mukaan Forza Motorsport missaa joulun. IGN on laittanut julkaisupäivän myös tammikuulle, vaikka tuskin kukaan hullu lähtee silloin mitään julkaisemaan.

Todella ikävää. ;)
 
Ylös Bottom