Vastaus: Forza Motorsport
Heitetäänpä kysymyksiä heti alkuunsa. Ihmettelyn aiheena tuo Drivatar, kämäisten autotallien viimeinen shuumakkeri. Nyt kun sitä pitää lähteä kouluttamaan eri radoilla, niin ihmetystä herättää se itse koulutus. Millä perusteella kone arpoo, onko mutka mennyt vihreällä vai punaisella. En eilen tajunnut kyllä, mistä se rankaisee. Esim Kink, jonka voi ladata hana tiskissä. Jos niin teet, kone läppäsee sinulle miinusta 70%. Lievä himmailu ei parantanut asiaa. Muutenkaan tuo ei palkitse kovaa ajamisesta, koska muutaman mutkan ajamalla päin persettä(omasta mielestä hitaasti
) sain vihreät pojot, mutta satalasissa yritys, jonka seurauksena auto tulee näyttävässä sivuluisussa ulos mutkasta antaa punaista!!! VÄÄRYYS! Koska satalasissa ajettu kierros oli kevyesti ajallisesti parempi kuin perseelleen ajettu, silti vähemmän pisteitä loppupeleissä.
Niin siis mitä pitää välttää noissa Drivatar ajoissa. Myöhään jarrutusta? Aikaisin jarrutusta? Jarrutusta pumppaamalla? Sivuluisuja? Ajolinjalta poikkeamista(koska optimiajolinja ei ole koneen ehdottama)?
Kaveri ajoi Tsukuban mummoillen ja sai kaikki vihreäksi. Itse kiskasin perään Road American vanhasta muistista(TRD 2) ja kaikki oli punaista ekan kierroksen jälkeen.
V*tun hyvä peli ja kyllä, kauniimpi kuin GT4, vaikka GT4:kin on hieno. Grafiikka on muuten hyvin erityylistä. GT4:nen on hyvin neutraali värisävyiltään, Forza taas loistaa pastelliväreissä. Tsukuba ja Nurre ovat hyviä vertailukohteita. Tsukuba on keltaisempi ja Nurre vihreämpi kuin GT4:ssa. Karkkiväritys taas ei minun mieleen ole niin, mutta se menee, kun se ei käy ihan päälle. Ehkä se pastellisävyisyys tuo sitä fotorealistisempaa tunnelmaa, tiedä häntä. GT4 saa myös miinusta siitä PS2:sen perisynnistä, kaukana olevien objektien ei kuulu vilkkua. Forzassa piirtoetäisyys on hyvä ja vilkkumista ei esiinny(niinkuin ei Boxin peleissä yleensäkään).
Ratojen graafikoissa on myös yksi ero jonka vasta tajusin eilen. Forzassa ratojen sivuille on sijoittettu enemmän objekteja yms. GT4:ssa radat tuntuivat tämän jälkeen jotenkin autioimmilta.
Mutta sitten se ohjaus. Juuri kun tottui rattiin, niin paluu pädin ääreen autopelissä on aika nihkeää, mutta siihenkin alkaa taas tottua. Toki XBoxin pädi on ihan eri planeetalta verrattuna siihen Dualshit leluun. Käypä peli varmasti jossain Proevoissa, mätkyissä ja toneissa, mutta autopeleihin ihan paska.
Vauhdintunne, tässä GT4 on hieman edellä, mutta Forzan 30fps ei ainakaan minua haittaa.
Virittäminen & tuunaaminen. GT4 vetää perinteisen konehuoneosaston pisteet kotiin, varsinkin kun viripalikat muuttavat Forzassa auton luokkaa, eli perinteinen 3-levelin turbolla voittoon ei toimi tässä. Minusta se on GT-sarjassa juuri hyvä vaikeustason säädin, mutta toisaalta niitä vehkeitä tulee virautettua yleensä niin paljon, että niillä voittaa heikompikin kuski.
Ulkonäkötuning asioissa Forza on paljonkin edellä(EDIT: tuli taas ladottua itsestään selvyyksiä...). Graafinen silmä on vaan itsellä niin perseestä, ettei hienoiksi voi yhtäkään yritelmää kutsua.
Tänään lisää Forzaa, GT4 on nyt varikolla.