Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Motorsport

Hyvältä vaikuttaa. Muutama tunti peliä alla.

Näistä rankeista.
Ensimmäisissä online karsinnoissa minua rikottiin aika törkeästi, josta ei tullut rikkojalle ollenkaan rankkua. Tai en ainakaan huomannut. Minä sen sijaan sain todella tuntuvan rankun tilanteessa, joka ei ollut mielestäni edes omaa syytäni (niinhän ne aina sanoo :) )

Sen takia vähän harmitti että sain alustavan turvallisuusrankin B. Pyrin kuitenkin ajamaan puhtaasti joka tilanteessa. Noh, kahtellaan jos saadaan se nostettua sinne A:han, en halua kisailla rettelöitsijöiden kanssa :)
Kävin myös eilen ajamassa nuo kolme online karsintakisaa. Oli todella hyvää vääntöä. Jengi ajoi siististi, mutta kovaa.
Kisakohtaiset sijoitukset:
Hakone: 3.
Lacuna Seca: 7.
Grand Oak. 4.

Muuten meni ajot siististi, mutta Grand Oakissa olin mukana kolarissa jossa minä ja pari muuta autoa ajettiin sitten kaikki hiekalle. Sain tästä muistaakseni yhden sekunnin penaltyn. En ole varma mitä muut törmäykseen osallistujat saivat. Tipuin viimeiseksi (10.). Sen jälkeen oli kyllä hauska ajaa ja ohitella hitaampia, vaikka kärki menikin liian kovaa. Tästä hyvin näki, että karsintakisoissa kun ilman rankingia vielä ajetaan, niin tulee hyvin eri tasoisia kuskeja vastaan. Oli myös oikein hauska ajettava tämä karsintakisojen Touring Car Honda Civic.

Lopputuloksena Safety Rating A ja Driver Rating 3838 (minimi 1000, maksimi 5000).

Uusi moninpeliformaatti ansaitsee kehut. Siellä rullaa kisat kokoajan ja näet jo ennen kisaan menemistä kuinka paljon harjoitusaikaa on jäljellä. Sitten kun olet harjoitellut tarpeeksi, niin voit koska tahansa harjoitusajan puitteissa ajaa kolme sallittua aika-ajokierrosta. Renkaita voi vaihtaa vapaasti samoin kuin tankissa olevan bensan määrää. Kun harjoitusaika loppuu ja kisa alkaa, niin jälleen saa valita rengaskovuuden ja säätää bensan määrää. Karsintakisat eivät olleet niin pitkiä että olisi tarvinnut miettiä varikkostrategiaa, mutta toivon mukaan siellä on kierrossa kisoja, joissa tätä tarvitsee miettiä.
 
Jos joku ei ole vielä huomannut niin kyllä nuo 3 "pakollista" harjoittelukierrosta pystyy halutessaan ohittamaan. Peli harjoitusten käynnissä ollessa pauselle ja poistu. Sieltä löytyy ohita harjoitukset. Ite ne tulee kyllä poikkeuksetta ajettua. Todella hyvä ja viihdyttävä ajopeli. Vielä kun löytäisi parhaimmat mahdolliset säädöt TX ratille niin aina paranee.
 
Tämän pelin maali on kyllä rikki, vertailin FH5 ja FM7 autojen pintaa.. tässä on ihan rikki.
Kuvassa täysin sama sävy auton maalina (ei hile tms vaan ihan perus maali) ja vinyylinä..
vinyl-paint.jpg
 
Jos joku ei ole vielä huomannut niin kyllä nuo 3 "pakollista" harjoittelukierrosta pystyy halutessaan ohittamaan. Peli harjoitusten käynnissä ollessa pauselle ja poistu. Sieltä löytyy ohita harjoitukset. Ite ne tulee kyllä poikkeuksetta ajettua. Todella hyvä ja viihdyttävä ajopeli. Vielä kun löytäisi parhaimmat mahdolliset säädöt TX ratille niin aina paranee.
Ne harjoituskierrokset kannattaa ajaa myös siksi, että auton level nousee. Juuri tästä "edistymisestä" jo tuossa aiemmin mainitsin. Niin ja oppiihan siinä tietysti ajamaan tiettyä rataa tietyllä autolla ennen varsinaista kisaa. :)
 
Oma kiinnostukseni autopelejä kohtaan on ollut aika alhaalla aina, mutta koska Forza Horizon 5 maistui yllättäen niin erinomaisesti, niin kyllähän tätäkin tulee kokeiltua ja katsottua, että miten vuonna 2023 vahvemmin simulaatioon kallellaan oleva Forza mahtaa toimia.

Ja oma kiinnostus on nimenomaan tuossa yksinpelissä, eikä sen puolelta tämä RPG-konsepti kuulosta teoriana ainakaan yhtään hassummalta. Olen joskus jotain Forzaa ennenkin vähän pelaillut, mutta mitään koukkua ei ole koskaan syntynyt, joten ehkäpä tästä olisi sitten siihen.
 
Ne harjoituskierrokset kannattaa ajaa myös siksi, että auton level nousee. Juuri tästä "edistymisestä" jo tuossa aiemmin mainitsin. Niin ja oppiihan siinä tietysti ajamaan tiettyä rataa tietyllä autolla ennen varsinaista kisaa. :)
Suurin syy on juu tuo auton kehittäminen. Nyt Cossu Sierrassa neljän kisan jälkeen taitaa olla taso 21 ja suuremmat turbot ja välijäähyt aukes äsken.
 
Aika moni on valittanut tuosta CarRPG-mallista, mutta minusta siinä on hyviäkin puolia. Autoilla pitää oikeasti ajaa ja oppia tuntemaan ne. Aiemmissa Forza-peleissä autot ovat jääneet aika vieraiksi ja etäisiksi. Muut vastaavat mekanismit eri Forza-peleissä ovat olleet huonompia ja ärsyttävämpiä. En toki ole vielä peliä pelannut, niin vaikea antaa lopullista arviota tuosta ominaisuudesta. Nyt kun mietin, voisin oikeastaan ostaa tähän sen Premium add-ons lisärin, kun viikonloppuna voisi vähän pelailla. Yleensä nuo ovat aika hyödyttömiä olleet kyllä, mutta Vipillä tarvitsee pelata puolet vähemmän, jos peli on ihan täyttä jöötiä, että saa saman verran rahaa kuin tavikset.

Vakavampana kysymyksenä on, alanko heti pelaamaan ratilla vai olisiko tämäkin vielä sellainen peli, jossa padilla pelaaminen on helpompaa? Ajomalli on arvostelujen perusteella näyttänyt sellaiselta, että ratista voisi olla hyötyä.
 
Aika moni on valittanut tuosta CarRPG-mallista, mutta minusta siinä on hyviäkin puolia. Autoilla pitää oikeasti ajaa ja oppia tuntemaan ne. Aiemmissa Forza-peleissä autot ovat jääneet aika vieraiksi ja etäisiksi. Muut vastaavat mekanismit eri Forza-peleissä ovat olleet huonompia ja ärsyttävämpiä. En toki ole vielä peliä pelannut, niin vaikea antaa lopullista arviota tuosta ominaisuudesta. Nyt kun mietin, voisin oikeastaan ostaa tähän sen Premium add-ons lisärin, kun viikonloppuna voisi vähän pelailla. Yleensä nuo ovat aika hyödyttömiä olleet kyllä, mutta Vipillä tarvitsee pelata puolet vähemmän, jos peli on ihan täyttä jöötiä, että saa saman verran rahaa kuin tavikset.
Voi olla että auton levelien kerääminen alkaa jossain vaiheessa ärsyttää, mutta ainakin tähän asti (12 tuntia peliä takana) se on tuntunut mukavalta uudistukselta. Juuri tuo että jokainen auto on nyt oikeasti sinun käsissäsi kehitetty ja kun niitä leveleitä kuitenkin tulee sen verran nopeasti, niin ei ole tuntunut miltään JRPG -grindaukselta, vaan pikemminkin luonnolliselta tavalta saada autoon uutta palikkaa.
Vakavampana kysymyksenä on, alanko heti pelaamaan ratilla vai olisiko tämäkin vielä sellainen peli, jossa padilla pelaaminen on helpompaa? Ajomalli on arvostelujen perusteella näyttänyt sellaiselta, että ratista voisi olla hyötyä.
Tämä toimii pirun hyvin padilla, niinkuin aikaisemmatkin Forzat. Toisaalta jos tykkää ajaa ratilla, niin kyllähän sillä on immersio ihan eri tasolla. Osaava padikuski on varmasti nopea, mutta kyllä ainakin itse olen nopeampi ratilla. Padilla ajamisen helppoudesta rattiin verrattuna en tiedä. Ei se ainakaan niin tarkkaa ole, mutta ehkä siinä on vähän enemmän helpotuksia. Hyvin on pystynyt padillakin ajamaan ilman mitään ajoapuja ja hauskaa on ollut silläkin ohjaustyylillä.
 
Joo, kun ajattelee loogisesti loppuun asti, varmaan alussa on järkevintä fiilistellä ratilla ja sitten vasta kun ei enää pärjää tai ergonomian vuoksi paikat rasittuu, pitää siirtyä pelaamaan padilla. Varmaan kuitenkin tykittelen menemään ihan automaattivaihteilla, vaikka ratissa olisi vaihdekeppi kiinni valmiina. Joissakin Forza-peleissä on ollut aika outoja juttuja vaihteiden ja kytkimen kanssa. Ehkä sitten ajan myötä voi lähteä hakemaan realistisempia asetuksia.
 
Onko kukaan löytänyt "ostettavien" vanteiden painoja tai painoeroja? Nämä oli minusta FM7:ssa ja oli helppo valita kevyemmät.. nyt toki näkee että tuleeko kaavioon punaista vai vihreää mutta kilot on aina kiloja...


Edit: ja lisänä ihan vaan fiilistä rengas, jousitus jne. fysiikoista.. en tiedä onko nämä vaan ollut jo yleensä tai Forzissa riittävän kohdallaan mutta en kyllä perstuntumalla käytöksessä sinänsä eroa.. että miten tämän "64x" renkaan kosketuspisteet ja 1000x sekunnissa fysiikka päivitys pitäisi näkyä pelaamisessa vs FM7 tai mikä vaan moderni simcade? Tunto on raskaampi ja pitoa minusta enemmän mutta muuten auton käytöksessä ei mitään huomattavaa ja tuskin nuo nyt on pelkän rengasmallin tai nopeamman fysiikka laskennan takana. (vs. kiikerä ja herkkä hypetetty "realistinen" gt7 fysikka alussa... jota kyllä sitten viilattiin vaikka mihin suuntaan)
Hienoja korulauseita ja hirveesti koodia mutta ei näy minnekkään? En kyllä löydä ajosta juuri niitä nyansseja mitä ihan normaalissakin arkiajossa autossa tuntee ja huomaan tien epätasaisuuksissa, lätäköissä jne..
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuo että jokainen auto on nyt oikeasti sinun käsissäsi kehitetty ja kun niitä leveleitä kuitenkin tulee sen verran nopeasti, niin ei ole tuntunut miltään JRPG -grindaukselta, vaan pikemminkin luonnolliselta tavalta saada autoon uutta palikkaa.
Voiko tästä nyt tulkita, ettei valmiita viritettyjä autoja/setuppeja voi ostaa pelin sisäisestä markeplacesta, vaan joutuu ihan oikeasti ite näpertelemään. Jos näin, niin voisi jopa alkaa harkitsemaan ostoa. Muuten toi autojen levelöinti ei kyllä edelleenkään nappaa.
 
Voiko tästä nyt tulkita, ettei valmiita viritettyjä autoja/setuppeja voi ostaa pelin sisäisestä markeplacesta, vaan joutuu ihan oikeasti ite näpertelemään. Jos näin, niin voisi jopa alkaa harkitsemaan ostoa. Muuten toi autojen levelöinti ei kyllä edelleenkään nappaa.
Itseasiassa en tiedä miten marketplace tässä toimii. En ole vielä sinne vilkaissutkaan.

Ainakin omia tune setuppeja pystyy jakamaan, mutta ne on tietysti vain asetuksien rukailua, ei viriosia. Vaikka tietysti kaikkien asetuksien tuunaus ei onnistu ilman parempia avattuja osia.
 
Siis onko tässä karsee kuminauha vai kuvittelenko vaan
En ole moista havainnut.. kuminauha yleisesti meinaa että jo ohitetut tulisi jotenkin ylikovaa perässä ja ohi, jne..
Minusta tässä melko normi suht toimiva meininki, ne jotka jää jälkeen jää sinne ellei ite mokaile.. kärki autoilla (tai kaikilla) voi olla hieman jotain kierroksiin suhteutettua alun kiritystä ja lopun löysäämistä..
 
Siis onko tässä karsee kuminauha vai kuvittelenko vaan
En ole huomannut mitään kuminauhaa, mutta sen kyllä huomannut että ensimmäisen kierroksen ruuhkassa tekoäly on vähän liiankin hidas, mutta sitten kun kisa asettuu uomiinsa, niin ajavat kovaa ja ilahduttavasti tekevät välillä myös virheitä. Varsinkin kärki ajaa kovaa, joten se alun ruuhka on hyvä selvittää kunnialla, jos haluaa ajaa kärjen kiinni. Toki voi itse lähteä paalulta, jos haluaa, mutta sitten saa vähemmän palkintorahaa. Itse olen tykännyt lähteä keskipakasta. Sijoilta 12-16.
 
Tässä vaikuttaisi olevan aika hyvin paketti kasassa näin alkuunsa ainakin. Jos sikailee, tulee rangaistusta, välillä tosin siitäkin, kun joku ajaa kylkeen. Oikomisesta tulee myös pieni aikasakko, joka ei ole niin älytön, että kisa menee pilalle. Ulkoasu pelissä on upea. Pelaan tavallisella (ei RT) 60 fps moodilla Series X:llä ja teknisesti vaikuttaa hyvältä. Ainoa on, että tunnin pelaamisen jälkeen peli kaatui, kun selailin autoja valikossa. Mikään ei ole vielä ärsyttänyt. Sain ostettua Renault Meganen heti kun ekasta pienestä kolmen kisan sarjasta pääsin eteenpäin. Olisin voinut ottaa ilmaisen volkkarinkin käyttöön, mutta johonkin on raja vedettävä.

Jotenkin tähän on saatu samaa rentoa tunnelmaa, jota oli GT Sportissa, mutta jota ei enää GT7:sta löytynyt. Laitoin vaikeustason varovaisesti kolmoselle ja otin keskimmäiset säädöt käyttöön. Näillä asetuksilla padilla pelatessa peli oli helpohko. Hampaat irvessä ehtii ajaa myöhemminkin. Peli on positiivinen yllätys varsinkin Xbox one kauden Forzien jälkeen. Tuntuu vähän samalta kuin autopelit tuntuivat silloin Xbox 360:n kulta-aikoina. Ehkä olisi mukavaa, jos värimaailmaa korjattaisiin, mistä muutkin ovat huomauttaneet. Radat ovat myös aika vaisuja tekstuureiltaan.
 
Tässä vaikuttaisi olevan aika hyvin paketti kasassa näin alkuunsa ainakin. Jos sikailee, tulee rangaistusta, välillä tosin siitäkin, kun joku ajaa kylkeen. Oikomisesta tulee myös pieni aikasakko, joka ei ole niin älytön, että kisa menee pilalle. Ulkoasu pelissä on upea. Pelaan tavallisella (ei RT) 60 fps moodilla Series X:llä ja teknisesti vaikuttaa hyvältä. Ainoa on, että tunnin pelaamisen jälkeen peli kaatui, kun selailin autoja valikossa. Mikään ei ole vielä ärsyttänyt. Sain ostettua Renault Meganen heti kun ekasta pienestä kolmen kisan sarjasta pääsin eteenpäin. Olisin voinut ottaa ilmaisen volkkarinkin käyttöön, mutta johonkin on raja vedettävä.

Jotenkin tähän on saatu samaa rentoa tunnelmaa, jota oli GT Sportissa, mutta jota ei enää GT7:sta löytynyt. Laitoin vaikeustason varovaisesti kolmoselle ja otin keskimmäiset säädöt käyttöön. Näillä asetuksilla padilla pelatessa peli oli helpohko. Hampaat irvessä ehtii ajaa myöhemminkin. Peli on positiivinen yllätys varsinkin Xbox one kauden Forzien jälkeen. Tuntuu vähän samalta kuin autopelit tuntuivat silloin Xbox 360:n kulta-aikoina. Ehkä olisi mukavaa, jos värimaailmaa korjattaisiin, mistä muutkin ovat huomauttaneet. Radat ovat myös aika vaisuja tekstuureiltaan.
Itse ajellut tosiaan kaikki ajoavut pois ja tekoälyn vaikeustaso 6. Ratilla voittaa aika helposti, mutta padilla saa jo ajaa tosissaan, jos haluaa olla ruutulipulla kolmen parhaan joukossa. Pirun hauskaa kisaamista ollut myös tekoälyä vastaan, vaikka tällaisissa rata-autoiluissa nojaan hyvin vahvasti moninpelin puolelle.

Niin ja laitoin myös ne tiukimmat kisasäännöt päälle. Saa enemmän rahaa kisoista ja kun ne on sitten kuitenkin moninpelin puolelle päällä, niin sama pitää päällä myös yksinpelissä. Tottuupahan ajamaan siististi. :D
 
Toi penalty systeemi ei kyl toimi ollenkaan kunnolla. Sain penaltya siitä että ajoin mutkan leveäksi kun huomasin että yksi tulee täysillä takaa eikä jarruta, sain ratarikosta penaltya sit. Ja tokan penaltyn sain kun joku spinnasi edessä ja ajoin sit kylkeen kun ei ehtinyt mitään tehdä. Muutenkin sellaista romurallia että huhhu, ihmetyttää vaan miten muut ei saannut penaltya kun ne käänsi surutta kylkeen ym.
 
Ylös Bottom