Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Free-to-Play (F2P)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja quassimo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

quassimo

Active Member
Oli se rahoitusmalli sitten F2P (mikromaksu) tai joku vuokrauspalvelu, niin varmaa on vain se että kuluttajalle pelaaminen tulee olemaan aina vain kalliimpaa tulevaisuudessa. F2P esimerkiksi on suurin "kusetus" vähään aikaan. Pelilleppä tuleekin melko mojova hintalappu kun siihen ostellaan muutaman euron esineitä vähän väliä. F2P peli Team Fortress 2 on oikein hyvä esimerkki. Toki voit pelata sitä ilmaisena, mutta varustekaupassa on valtavasti kamaa ja kamapaketteja jotka TODELLA vaikuttavat pelissä menestymiseen. Suurin vaikutin on toki se hiirtä ja näppistä käskevä ihminen, mutta jos pelaajat on tasaväkiset niin kyllä mikromaksunsa maksanut jyllää. Mie olen saanut maksaa tuosta ilmaisesta pelistä n. 100 euroa.

E. Repikää tästä. Siinä on sitä F2P:tä kerrakseen. :D

Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt on kyllä pakko puolustella TF2:sta. Selvästi markkinoiden paras f2p peli jossa ei oikeasti tarvitse mitään aseita ostella, koska ne saa helposti ajan kanssa. 95% normi aseista on parempia kuin "maksulliset".
Enkä nyt yleisesti näe f2p peleissä mitään pahaa. Ihan sama mulle maksanko suoraan 30e pelistä vai pistän sen 30e pelin markettiin.

Nyt on kyllä pakko puolustella TF2:sta. Selvästi markkinoiden paras f2p peli jossa ei oikeasti tarvitse mitään aseita ostella, koska ne saa helposti ajan kanssa. 95% normi aseista on parempia kuin "maksulliset".
Enkä nyt yleisesti näe f2p peleissä mitään pahaa. Ihan sama mulle maksanko suoraan 30e pelistä vai pistän sen 30e pelin markettiin.

Ai, no kiitos tiedosta. Meillä taitaakin olla juniorin kanssa pienen pienet keskustelut edessä. :mad: Mie kun en ole sitä ite pelannut vaan vierestä seurannut.

Mie olen saanut maksaa tuosta ilmaisesta pelistä n. 100 euroa.

Pakko kysyä mitä olet ostanut ?
Itsellä kun ei ole mennyt peliin rahaa yhtään, kaikki aseet on jotakuinkin aina ollut ja jos on jotain uupunut ne on craftattu ylimääräisistä kopioista aseita.
Itselle pelissä suuri lisä on juurikin tuo aseiden tippuminen ja itseltä ainakin katoaisi osa ilosta jos vain vinguttaisin visaa saadakseni kaiken (ok.. muutamaa hattua on tehnyt mieli mutta olen pitäytynyt)

Mielestäni TF2 on melkoisen huono esimerkki F2P toteutuksesta jossa aseet vetäisi peliä pois taspainosta tai olisi mitenkään "maksettava voittaakseen", lähes olkoon mikä vain muu F2P on huonommin toetutettu. Eikä pelistä juurikaan vanilla-aseita parempia aseita löydy, ehkäpä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Täällä menty kotimaisella Free-To-Play pelillä jo puoli vuotta ja centtiäkään ei ole liikahtanut edes solidaarisuudesta. Päivän ensimmäinen peli ja se viimeinen. Ei anna pirulle pikkusormea, niin hyvin on pysytty kaidalla tiellä ja annettu muiden nostaa peli App Storen tuottavimmaksi. Ilmaisuudestaan huolimatta.

En mie muista mitä varustepaketteja pojan on ollut "pakko" saada. Yks oli joku kuu-ukko varustesetti ja sitte on ollut noita päähineitä, pyssyjä ym. No viikkorahojaan on sälli hassannut mutta kyllä minulle tää F2P malli on ollut tuntuvasti kalliimpaa kuin ostaa kokonainen peli. Meitä on moneen junaan tässäkin asiassa ja kyllä luulen näiden mikromaksupelejen olevan hyvä veto pelitaloilta koska ne ovat valtaamassa vahvasti alaa.

Oli se rahoitusmalli sitten F2P (mikromaksu) tai joku vuokrauspalvelu, niin varmaa on vain se että kuluttajalle pelaaminen tulee olemaan aina vain kalliimpaa tulevaisuudessa. F2P esimerkiksi on suurin "kusetus" vähään aikaan.

Mistä tämä päättely tulee, että kuluttajalle pelaaminen tulee olemaan aina vain kalliimpaa ja kalliimpaa. Muistelisin PS1:lle Final Fantasyn maksaneen jotain 300-400 markkaa, mikä ei minusta nyt ainakaan hirveästi halvemmalta tunnu, kuin 40-50e nykyään. Vai ollaanko taas nyt päästy siihen maagiseen pisteeseen, että tästä edes päin pelaaminen kallistuu kuluttajaa ajatellen ?

Minusta tällä hetkellä F2P-muodosta löytyy niin hyviä kuin huonoja esimerkkejä ja bisnesmalli on niin uusi, että se etsii selvästi vielä itseään. Tässä on kuitenkin potenttiaalia massiivisiin moninpeleihin, jossa pelaajamääriä ei muuten (välttämättä) saavutettaisi.

Jos F2P mieltään itselleen, saan pelata ilmaseksi peliä ilman mitään ehtoja / rajoituksia, niin ehkä silloin on kusettanut vain itse itseään. Hyvin toteutetussa F2P-mallissa näkisin, että tuolla 40-50e saa sen verran itselleen tavaraa, että tuon 10-100h (riippuu niin genrestä) luulisi ainakin pystyvän pelaamaan ilman sen suurempia ongelmia. Itselläni ainut kokemus F2P-mallista on tällä hetkellä Dust ja sitä on tullut pelattua noin 10h ilman euronkaan sijoitusta. Peli on toki vasta betavaiheessa, mutta mitään ongelmaa pelissä pärjäämisessä ei ole ollut ilmaiseksi pelaamalla.

Silti itse en tykkää F2P-mallista, ainakaan vielä. Järellä sitä ei voi selittää, mutta henkisesti minulle tekee vaikeampaa maksaa 40-50e pienissä erissä kuin kerralla. Itse asiassa melkeinpä maksan kerralla tuon 40e kuin mikromaksuilla ajan kanssa 35e. Ei mitään logiikkaa, ehkä tästä ajatuksesta pitää vain kasvaa pois.

F2P esimerkiksi on suurin "kusetus" vähään aikaan. Pelilleppä tuleekin melko mojova hintalappu kun siihen ostellaan muutaman euron esineitä vähän väliä.

En itse(kään) perusta näistä mikromaksuista jne (en tule niihin rahaa syytäämään seuraavassakaan sukupolvessa), mutta en ehkä puhuisi kuitenkaan "kusetuksesta". Jos peli oikeasti maistuu ja sitä voi kuitenkin pelata ensin myös ilmaiseksi, niin jatko on ehkä enemmän omasta kiinnostuksesta ja fiiliksestä kiinni. Hyvästä pelistä voi sitten jo maksaakin jotain "extraa" mikromaksujen tms muodossa sillä harvoin se itse pelin kehitys on ollut "ilmaista". Omalla tavalla voi sitten ajatella tukevansa hyvää peliä (ja jopa sen kehittäjää - jos nyt sitten ahne julkaisija ei vie kaikkea välistä).

Esim. Dead Space 3:n kohdalla oli joku kamala kohkaaminen siitä että pelissä on erinäisiä valinnaisia mikromaksuja (tästä tehtiin useita uutisjuttuja ja "draamaa"), mutta en itse ymmärrä kuka niitä pakottaa ostamaan? Tuskin peliä on tarkoituksella tehty niin vaikeaksi (esim. ihan normal-tasolla) että joudut ostamaan erikoisaseita että pääset kentistä läpi. Vaikea uskoa, varsinkin kun pelit ovat helpottuneet muutenkin kautta linjan viime vuosina.

Meillä taitaakin olla juniorin kanssa pienen pienet keskustelut edessä. :mad: Mie kun en ole sitä ite pelannut vaan vierestä seurannut.

Lapsilla ja nuorilla on usein näissä vähän sellainen "heti-kaikki-mulle-nopeasti-varsinkin-jos-kavereillakin-on" -asenne (en siis tarkoita ahneutta, vaan kärsivällisyyden puutetta), eli varmasti mikromaksut ovat silloin nopeammin tapetilla. Keskustelemalla ja seuraamalla varmaan nämäkin asiat selviävät ja voihan tehdä "sopimuksen" siitä että vaikka kerran kk saa ostaa jotain juttuja sovitun euronmäärän edestä. Silloin juniori ehkä joutuu tarkemmin miettimään mitä oikeasti kannattaa ostaa jos mahd. on rajattu.

Tuosta F2P-mallista, sitähän voi toteuttaa monella tapaa. Osa peleistä on selvästi enemmän siihen suuntaan hiottuja, että maksavat ovat ne jotka pärjäävät, piste. Nykytrendinä kuitenkin näyttäisi olevan, että maksajat saavat etuuksia vain nopeammin auki, kuin ilmaiseksi pelaavat. F2P-pelit ovat erittäin herkkiä, joten niiden on oltava tilanteen tasalla jatkuvasti asiakkaiden kanssa.
F2P-mallista pitää mielestäni saada puhua silloin, kun puhumme nyt alkamaisillaan olevasta konsolisukupolvesta. Moni taho on ilmoittanut F2P-projekteista. Crytekin Cevat Yerli on ilmoittanut, että Kaikki tulevat peliprojektit olisivat F2P-mallia. Yerli ei myöskään tunnusta premium-tilejä tyyliin Bäfä tai Codi, vaan syyttää niitä asiakkaiden kuppaamisesta (F2P:n ideahan ei ole kupata asiakasta:rolleyes:?).
Rakkaassa länsinaapurissamme on katseltu kristallipalloon noin vuosi sitten. Tulevaisuuden eteeristen huurujen hurmioittama Ngmoco-pomo, Ben Cousins ennusti, että Skyrimin veroinen F2P-peli tullaan näkemään kahden vuoden sisään. Hommasta tekee erittäin mielenkiintoista se, että kyseessä on yksinpeli!

Olen itse tässä nyt tutkinut muutaman kuukauden F2P-mallia. Olen ollut eri pelialan ammattilaisten (mm. Pascal Luban) kanssa yhteydessä tonkimiseni tiimoilta. Kasassa on nyt 37-sivuinen raportti, joka pitäisi vielä jaksaa muotoilla. Raportista pidän kahden viikon kuluttua opettajilleni seminaariesitelmän, jossa olisi sitten tarkoitus antaa muutama demokin F2P-Peleistä.

Microsoft on vilautellut F2P-korttia boksin puolelle. PS3:lla on jo Dust 514 (ei ehkä se komein ja toimivin peli, mutta on se jumankekka ilmainen!). Itse en usko, että semmoinen markkina-alue kuin konsolit jäisivät paitsi koko tästä F2P-hurjailusta. Mikäli konsoleiden myynti romahtaa tai konsolien sisällönjulkaisujärjestelmistä tehdään liian monimutkaisia/kalliita, voi olla että F2P ei siellä lyö samalla tavalla läpi kuin mobiili- ja PC-puolella. Uskallan kuitenkin väittää, että F2P-malliin on panostettu jo muutama vuosi niin kovaa ja niin isojen toimijoiden taholta, että tulemme näkemään yhä enemmän tämän tyylistä sisältöä konsoleillakin.

pZiuz kuittaa, Kuolema taitaa kuitata mun univelat...

Ylös Bottom