Oli vaarassa mennä WRC 9 ketju offtopic, joten vastaankin tässä. On asianmukaisempi paikka keskustella näistä telkkojen kyvykkyyksistä ja frameista yms.
Telkkari, ihan kyllä henkilökohtaisenkin kokemuksen perusteella voin vahvistaa tuollaisen olettaman rankaksi höpöpuheeksi. Esim. Gears 5 ero on nin vissi, että se on silmälääkärisuositus jos joku väittää ettei ole eroa televisiolla pelattuna.
Autopeli toki eri asia kuin Gears, mutta vaikea tuosta on tunnin pelaamismäärällä sanoa varmaksi kun ei ole itse nähnyt referenssejä ja asiaan ei viitata käyttöliittymässä lainkaan, täytyy tutkia ja seurata kun pelailee ja vaihtelee moodeja.
Oletko tuohon päätelmään tullut ihan itse kokeilemalla, vai mistä tuollainen outo olettama kumpuaa?
4K@120 ei nyt tähän caseen suoranaisesti liity, eli ainakin Series X käyttäen 120 fps saadaan tulille HDMI 2.0b telkkareilla jos siinä vain on asianmukainen paneeli. (120 Hz) Esim. Samsung Freesync telkkareita on varmasti kentällä satoja tuhansia alkaen monet vuoden 2018 QLED mallit. En ole ihan sata, mutta vissiin vanhemmat LG:n OLEDit kaiketi tekee tämän kikan vaikka niistä puuttuu HDMI 2.1.
Reso on silloin joko 1080p tai 1440p.WRC 9 pelin tapauksessa taitaa olla aika sama kumpaa käyttää, koska peli renderöidään 1080p. Kuten muistaakseni oli Gearssinkin kohdalla. Mutta Gears kyllä ihan käyttöliittymässäkin vahvistaa sen 120 tilan, eli pelkkään silmään siellä ei tarvitse luottaa....mutta tosiaan voisi luottaa tarvittaessa, se on nimittäin
TODELLA smooth.
HDMI 2.1 tapauksessa peli skaalataan 4K telkan ruutuun, mutta "kannen alla" WRC 9 peli siinäkin tapauksessa renderöidään 1080p, eli lopputulos on ruudunpäivitysmielessä vissiin about sama. Ainoa ero, jonka so far olen noteerannut on se, että HDMI 2.0b tapauksessa HDR menetetään jos peli sitä tukee..WRC 9 peli ei tue. HDR käyttö kaiketi edellyttää, että Xbox on 4K tilassa. Tälläkään genillä tuskin nähdään mitään järin näyttäviä pelejä natiivilla 4K@120 fps, eli lähes jokaisen pelin kohdalla käytännön ero siinä, että pelataanko 2.0b vaiko 2.1 telkalla taitaa olla tuo HDR. Näin olen antanut itseni ymmärtää, ainakin Series X kohdalla. Voi olla, että PS5 seuraa suurinpiirtein samaa systeemiä. Nojoo, toinen mainitsemisen arvoinen ero taitaa olla se, että 2.0b telkkan kanssa sun tarvii räplätä Xboxin näyttöasetukset kun taas 2.1 telkalla vissiin ei tarvitse.