Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Freesync/VRR/120 fps -tila Xbox One X/S & Series S/X -konsoleilla - sulavampaa ruudunpäivitystä

Jepjep "improved all kind of stuff, mutta bugejahan meillä ei ole" :D

Latasin jopa Q60R firmiksen ihan mielenkinnosta, sen kyljessä ei ollut edes "improved this and that" notea. Lisäksi mulla on telkassa uudempi firmis, joka oli sillä hetkellä jaossa. Outoa, luulisi että voisi laittaa aika hätäseen jakoon myös sivustolle.

Edit: V 1356 on siis mulla, muistaakseni tuo pamahati aika hiljattain. Ehkä huhtikuun alussa.
Eri maanosissa päivitysten julkaisu menee näemmä vähän eri tahtia. Suomenkielisellä tukisivulla on tosiaan ladattavissa jo tuo v1356.2, joka on päivätty 3. huhtikuuta. Mutta tuolla ei tosiaan lue päivityksen muutoksista niin kertakaikkisen mitään.
 
Samsunq freesync töllö laittaa aina peli tilan päälle automaattisesti kun käynnistää xbox. Sammutatteko sen tv omista valikoista itse kun aloitatte katsomaan elokuvaa?
 
Samsunq freesync töllö laittaa aina peli tilan päälle automaattisesti kun käynnistää xbox. Sammutatteko sen tv omista valikoista itse kun aloitatte katsomaan elokuvaa?

Se kai sammuukin iteksiin kun lopettaa pelaaminen ja tekee jotain muuta, näin olen antanut itseni ymmärtää.
 
Se kai sammuukin iteksiin kun lopettaa pelaaminen ja tekee jotain muuta, näin olen antanut itseni ymmärtää.
Mulla ei sammu vaikka se on automaattiselle asetettu tv. Onko sulla molemmat valittuna xbox .salli automaattinen lyhyen viiveen tila ja salli muuttuva virkistystaajuus? Huomasin nyt vasta kun katsoin elokuvaa xbox kautta enkä telkkarin sovelluksesta.
 
Mulla ei sammu vaikka se on automaattiselle asetettu tv. Onko sulla molemmat valittuna xbox .salli automaattinen lyhyen viiveen tila ja salli muuttuva virkistystaajuus? Huomasin nyt vasta kun katsoin elokuvaa xbox kautta enkä telkkarin sovelluksesta.

Mulla ei ole UI suomeksi, koska ei noista termeistä ota selvää Erkkikään. Mutta ilmeisesti VRR ja Low-latency mode kyseessä, molemmat on päällä
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole UI Suomeksi, koska ei noista termeistä ota selvää Erkkikään. Mutta ilmeisesti VRR ja Low-latency mode kyseessä, molemmat on päällä
Niin mullakin ja näkyy tv asetuksissa ihan oikein kun katsoo elokuvaa on automaattisesti elokuva tilassa ja sama peleissä menee automaattisesti peli tilaan. Näkyy vaan tossa xbox game mode on melkein aina kun jotain käynnistää niin sen takia ymmärsin väärin.
 
Mun piti ostaa q60r ja sitten päädyin q90r kun tarpeeksi paljon katsoin arvosteluja ja youtube esittelyjä jäin koukkuun ja oli mun mielestä vielä parempi mitä odotin ja jos haluaa laittaa seinälle niin on kyllä paras siihen tuon one connect box ansiosta ja samsung oma teline laittaa sen ihan seinään kiinni ja yksi ihan ohut läpinäkyvä johto menee one connect boxille niin sen voi sitten sijoittaa mihin haluaa tai jos haluaa pitää telkkarin tv tasolla niin metallinen jalka on todella tyylikäs itse pidän siinä soundbar. Freesync toimii kyllä xbox kanssa tosi hienosti otin sen gtav kanssa pois päältä hetkeksi niin ei kyllä ilman voi enää olla kun siihen tottuu. Ei tarvitse game mode käyttää kun pitää vaan freesync päällä.

Vastaankin tässä ketjussa kun koskettaa enempi Freesync kuin telkkoja yleensä. Eli siis miksi pelaisit ilman Gamemodea? Siinähän on ihan silminnähden input lagia. Q60R telkassa low-latency mode sekä VRR ei ole edes saa päälle mikäli pelimoodi on pois päältä. Mutta ei mitään valittamista pelimoodissa, kaikki näyttää ihan yhtä ihanalta pelissä oli päällä tai ei. Ainoastaan jäätävä input-lag jos laittaa pois.
 
Vastaankin tässä ketjussa kun koskettaa enempi Freesync kuin telkkoja yleensä. Eli siis miksi pelaisit ilman Gamemodea? Siinähän on ihan silminnähden input lagia. Q60R telkassa low-latency mode sekä VRR ei ole edes saa päälle mikäli pelimoodi on pois päältä. Mutta ei mitään valittamista pelimoodissa, kaikki näyttää ihan yhtä ihanalta pelissä oli päällä tai ei. Ainoastaan jäätävä input-lag jos laittaa pois.
Taitaa mennä niin että ensin on tv game mode päällä ja sieltä valitaan "game mode valikko" tai freesync mutta ei niitä saa edes yhtäaikaa päälle. Freesync on paljon parempi voin ottaa kuvan vielä myöhemmin.20200505_095715.jpg

Mun mielestä kuvassa näkyvät peli asetukset on parhaat. Näyttää upealta ja toimii sulavasti. Kertokaa omia mieltymyksiä :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Noniin, nyt kun Pleikkari femman speksit on pääpiirteittäin pöydällä. Onko joku saanut selville, että tukeeko se Freesync teknologiaa? Vaiko pelkästään HDMI 2.1 "bulkki VRR" joka on ehkäpä aikalailla sama asia...taikka sitten ei ole, tämä jää nähtäväksi myöhemmin että mikä on tilanne käytännössä.
 
Onko joku saanut selville, että tukeeko se Freesync teknologiaa? Vaiko pelkästään HDMI 2.1 "bulkki VRR" joka on ehkäpä aikalailla sama asia...
Ei ole mitään Freesync-mainintoja näkynyt, joten ihan HDMI-VRR:llä mennään. Mutta ei sillä pitäisi olla tosiaan mitään käytännön merkitystä, ellei se ainoa VRR:ää tukeva näyttö ole sitten nimenomaan jokin Freesync-monitori.
 
Ei ole mitään Freesync-mainintoja näkynyt, joten ihan HDMI-VRR:llä mennään. Mutta ei sillä pitäisi olla tosiaan mitään käytännön merkitystä, ellei se ainoa VRR:ää tukeva näyttö ole sitten nimenomaan jokin Freesync-monitori.

No paha sanoa tuosta. Freesync teknologiaa on jo iteroitu monta vuotta ja HDMI-VRR on uusi peluri. Kukaan ei voi tietää toimiiko se laakista täydellisesti kaikissa televisioissa? Freesync ei toiminut vaan sen kanssa on vähän jumpattu, nyt taitaa olla aika maturella tolalla niissä telkoissa joista tuki löytyy.

Niin, no semmonenkin pikku juttu on erona että kentällä todennäköisesti on vähintäänkin muutama 100k Samsung 2018-2020 telkkoja, joissa on Freesync tuki, mutta ei ole HDMI 2.1 tukea. Moneen liitetään kohta PS5 konsoli, olisi sääli jos telkan potentiaali jäisi käyttämättä mikäli PS5 ei tue Freesync.
 
No paha sanoa tuosta. Freesync teknologiaa on jo iteroitu monta vuotta ja HDMI-VRR on uusi peluri. Kukaan ei voi tietää toimiiko se laakista täydellisesti kaikissa televisioissa?
Totta tietysti tuokin, mutta olen luottavaisin mielin.

Niin, no semmonenkin pikku juttu on erona että kentällä todennäköisesti on vähintäänkin muutama 100k Samsung 2018-2020 telkkoja, joissa on Freesync tuki, mutta ei ole HDMI 2.1 tukea. Moneen liitetään kohta PS5 konsoli, olisi sääli jos telkan potentiaali jäisi käyttämättä mikäli PS5 ei tue Freesync.
Aivan, nämä Samsungin erikoisuudet unohdin tyystin. Ajattelin pelkällä Freesync-tuella olevien näyttöjen olevan vain tietokoneiden monitoreita. Eli olet oikeassa tämänkin suhteen.
 
Mites tuo menee sitten QLED:n kanssa, kun PS5 ei todennäköisesti tue freesynciä. Ainakin vanhassa PS blogissa oli maininta vain HDMI 2.1 VRR:stä.

Saako kuitenkin korkeammat Hz, kun TV tukee 1440p 120hz? VRR hyöty vain jää saamatta?

Tämä 10" isompi TV:n hankkiminen oli elämäni isoin virhe, olisi pitänyt vaan ottaa OLED. Juuri ostohetkellä vaan törmäsin muutamaan kiinnipalamiseen ja pupu tuli pöksyyn. Viddu, häviää joka osa-alueella paitsi bang for buck.
 
Oli vaarassa mennä WRC 9 ketju offtopic, joten vastaankin tässä. On asianmukaisempi paikka keskustella näistä telkkojen kyvykkyyksistä ja frameista yms.


Onko sulla näyttö, vai TV? 120fps hyödyt ei yleensä näy telkkarilla, viiveen ja response time takia, vaikka olisi >120Hz paneeli. Nopeesti laskettuna kokonais-lagin pitäisi olla korkeintaan 8ms. Eli riittävän pieni input lag+response time , tai kuva ei ehdi päivittyä joka framella.

Telkkari, ihan kyllä henkilökohtaisenkin kokemuksen perusteella voin vahvistaa tuollaisen olettaman rankaksi höpöpuheeksi. Esim. Gears 5 ero on nin vissi, että se on silmälääkärisuositus jos joku väittää ettei ole eroa televisiolla pelattuna. ;)

Autopeli toki eri asia kuin Gears, mutta vaikea tuosta on tunnin pelaamismäärällä sanoa varmaksi kun ei ole itse nähnyt referenssejä ja asiaan ei viitata käyttöliittymässä lainkaan, täytyy tutkia ja seurata kun pelailee ja vaihtelee moodeja.

Oletko tuohon päätelmään tullut ihan itse kokeilemalla, vai mistä tuollainen outo olettama kumpuaa?

Edit. Niin ja 4K/120fps vaati jo 2.1HDMI kaapelin/liitännän.

4K@120 ei nyt tähän caseen suoranaisesti liity, eli ainakin Series X käyttäen 120 fps saadaan tulille HDMI 2.0b telkkareilla jos siinä vain on asianmukainen paneeli. (120 Hz) Esim. Samsung Freesync telkkareita on varmasti kentällä satoja tuhansia alkaen monet vuoden 2018 QLED mallit. En ole ihan sata, mutta vissiin vanhemmat LG:n OLEDit kaiketi tekee tämän kikan vaikka niistä puuttuu HDMI 2.1.

Reso on silloin joko 1080p tai 1440p.WRC 9 pelin tapauksessa taitaa olla aika sama kumpaa käyttää, koska peli renderöidään 1080p. Kuten muistaakseni oli Gearssinkin kohdalla. Mutta Gears kyllä ihan käyttöliittymässäkin vahvistaa sen 120 tilan, eli pelkkään silmään siellä ei tarvitse luottaa....mutta tosiaan voisi luottaa tarvittaessa, se on nimittäin TODELLA smooth. o_O

HDMI 2.1 tapauksessa peli skaalataan 4K telkan ruutuun, mutta "kannen alla" WRC 9 peli siinäkin tapauksessa renderöidään 1080p, eli lopputulos on ruudunpäivitysmielessä vissiin about sama. Ainoa ero, jonka so far olen noteerannut on se, että HDMI 2.0b tapauksessa HDR menetetään jos peli sitä tukee..WRC 9 peli ei tue. HDR käyttö kaiketi edellyttää, että Xbox on 4K tilassa. Tälläkään genillä tuskin nähdään mitään järin näyttäviä pelejä natiivilla 4K@120 fps, eli lähes jokaisen pelin kohdalla käytännön ero siinä, että pelataanko 2.0b vaiko 2.1 telkalla taitaa olla tuo HDR. Näin olen antanut itseni ymmärtää, ainakin Series X kohdalla. Voi olla, että PS5 seuraa suurinpiirtein samaa systeemiä. Nojoo, toinen mainitsemisen arvoinen ero taitaa olla se, että 2.0b telkkan kanssa sun tarvii räplätä Xboxin näyttöasetukset kun taas 2.1 telkalla vissiin ei tarvitse.


Totta tietysti tuokin, mutta olen luottavaisin mielin.

;)
 
Oli vaarassa mennä WRC 9 ketju offtopic, joten vastaankin tässä. On asianmukaisempi paikka keskustella näistä telkkojen kyvykkyyksistä ja frameista yms.




Telkkari, ihan kyllä henkilökohtaisenkin kokemuksen perusteella voin vahvistaa tuollaisen olettaman rankaksi höpöpuheeksi. Esim. Gears 5 ero on nin vissi, että se on silmälääkärisuositus jos joku väittää ettei ole eroa televisiolla pelattuna. ;)

Autopeli toki eri asia kuin Gears, mutta vaikea tuosta on tunnin pelaamismäärällä sanoa varmaksi kun ei ole itse nähnyt referenssejä ja asiaan ei viitata käyttöliittymässä lainkaan, täytyy tutkia ja seurata kun pelailee ja vaihtelee moodeja.

Oletko tuohon päätelmään tullut ihan itse kokeilemalla, vai mistä tuollainen outo olettama kumpuaa?



4K@120 ei nyt tähän caseen suoranaisesti liity, eli ainakin Series X käyttäen 120 fps saadaan tulille HDMI 2.0b telkkareilla jos siinä vain on asianmukainen paneeli. (120 Hz) Esim. Samsung Freesync telkkareita on varmasti kentällä satoja tuhansia alkaen monet vuoden 2018 QLED mallit. En ole ihan sata, mutta vissiin vanhemmat LG:n OLEDit kaiketi tekee tämän kikan vaikka niistä puuttuu HDMI 2.1.

Reso on silloin joko 1080p tai 1440p.WRC 9 pelin tapauksessa taitaa olla aika sama kumpaa käyttää, koska peli renderöidään 1080p. Kuten muistaakseni oli Gearssinkin kohdalla. Mutta Gears kyllä ihan käyttöliittymässäkin vahvistaa sen 120 tilan, eli pelkkään silmään siellä ei tarvitse luottaa....mutta tosiaan voisi luottaa tarvittaessa, se on nimittäin TODELLA smooth. o_O

HDMI 2.1 tapauksessa peli skaalataan 4K telkan ruutuun, mutta "kannen alla" WRC 9 peli siinäkin tapauksessa renderöidään 1080p, eli lopputulos on ruudunpäivitysmielessä vissiin about sama. Ainoa ero, jonka so far olen noteerannut on se, että HDMI 2.0b tapauksessa HDR menetetään jos peli sitä tukee..WRC 9 peli ei tue. HDR käyttö kaiketi edellyttää, että Xbox on 4K tilassa. Tälläkään genillä tuskin nähdään mitään järin näyttäviä pelejä natiivilla 4K@120 fps, eli lähes jokaisen pelin kohdalla käytännön ero siinä, että pelataanko 2.0b vaiko 2.1 telkalla taitaa olla tuo HDR. Näin olen antanut itseni ymmärtää, ainakin Series X kohdalla. Voi olla, että PS5 seuraa suurinpiirtein samaa systeemiä. Nojoo, toinen mainitsemisen arvoinen ero taitaa olla se, että 2.0b telkkan kanssa sun tarvii räplätä Xboxin näyttöasetukset kun taas 2.1 telkalla vissiin ei tarvitse.




;)


No jos telkkarin kaikki komponentit ei kykene 120fps, niin ei se kuva päivity joka framella vaikka olisi 120Hz paneeli, free sync yms. Tämä on fysiikkaa, ei mielipide. TV voi ihan hyvin kyetä tuohon. Mutta, monet telkkarit ei siihen kykene, vaikka myydään 120Hz paneelilla. Hyvä jos olet Gears 5 huomannut eron ja laitteesi kykenee moiseen, ajattelin vain tuoda tälläisen tärkeän seikan julki, mitä moni ei edes tajua ajatella, kun ostaa myyjän suosituksesta huippu töllön.

Telkkarissa on nykyään niin hienot kuvanparannussysteemit, jotka aiheuttavat vääjäämättä input lagia, siihen päälle vielä pikseleiden värinvaihtonopeus, nuo yhdessä helposti menee yli sen 8,1ms, joka vaaditaan puhtaan 120fps toistamiseen.

Pelinäytöt on taas ”tyhmiä” ja toistaa kuvan sellaisenaan, nopealla pikselin värinvaihtonopeudella ja pelilaite saa hoitaa kaiken prosessoinnin, siksi vaativammalle pelaajalle, hinta/laatu-suhteelta parempi vaihtoehto on yleensä näyttö.

Tässä yksi syy, miksi konsoleilla on yleensä ollut 30fps ja viimevuosina 60fps. Toinen on katseluetäisyys. Mitä isompi näyttö ja mitä lähempänä on, sitä paremmin ihmissilmä näkee fps. Ei ole mikään höpö juttu :D

Edit. Ja onhan niissä sitä välimaastoa, ei ole vain 30, 60, tai 120fps. Mutta harva pääsee nauttimaan oikeasti esim Dirt 5, puhtaasta 120fps ruudunpäivityksestä, vaikka kuvittelee niin.
 
Viimeksi muokattu:
Telkkarissa on nykyään niin hienot kuvanparannussysteemit, jotka aiheuttavat vääjäämättä input lagia, siihen päälle vielä pikseleiden värinvaihtonopeus, nuo yhdessä helposti menee yli sen 8,1ms, joka vaaditaan puhtaan 120fps toistamiseen.

Pelinäytöt on taas ”tyhmiä” ja toistaa kuvan sellaisenaan, nopealla pikselin värinvaihtonopeudella ja pelilaite saa hoitaa kaiken prosessoinnin, siksi vaativammalle pelaajalle, hinta/laatu-suhteelta parempi vaihtoehto on yleensä näyttö.

No siis näissä 120 paneelin telkoissa varsinkin on yleensä "Game Mode" jotka on optimoitu pelaamiseen. Pelitilassa kaikki hienot kuvanparannussysteemit ja muut himmelit lähtökohtaisesti disabloidaan ja telkasta nimenomaan tulee viittaamasi kaltainen "dummy näyttö"

Onko sinulla antaa joku tietty esimerkkilaite, jossa tapahtuu tämä "tukee 120 Hz, mutta ei toimi" -skenaario? Olisi hauska joskus vaikka kokeilla jos törmää kyseiseen malliin ystävällä tai sukulaisella. Sitä odotellessa pidän tätä kyllä höpöhöpö juttuna sori nyt vaan... :D
 
HDMI 2.1 tapauksessa peli skaalataan 4K telkan ruutuun, mutta "kannen alla" WRC 9 peli siinäkin tapauksessa renderöidään 1080p, eli lopputulos on ruudunpäivitysmielessä vissiin about sama.
Kyllä se skaalataan television toimesta 4K:ksi myös noilla HDMI 2.0b -laitteilla.

PS5:n VRR:n suhteen voi edelleen olla luottavaisin mielin, kun yhtään todistettua ongelmaa sen kanssa ei ole ollut. 8)

PS. Voiko Series X:llä muuten valita, että käyttääkö Freesynciä tai HDMI-VRR:ää, jos televisio tukee kumpaakin? Jos voi, onko Freesyncillä sitten jotenkin vähemmän ongelmia?
 
No siis näissä 120 paneelin telkoissa varsinkin on yleensä "Game Mode" jotka on optimoitu pelaamiseen. Pelitilassa kaikki hienot kuvanparannussysteemit ja muut himmelit lähtökohtaisesti disabloidaan ja telkasta nimenomaan tulee viittaamasi kaltainen "dummy näyttö"

Onko sinulla antaa joku tietty esimerkkilaite, jossa tapahtuu tämä "tukee 120 Hz, mutta ei toimi" -skenaario? Olisi hauska joskus vaikka kokeilla jos törmää kyseiseen malliin ystävällä tai sukulaisella. Sitä odotellessa pidän tätä kyllä höpöhöpö juttuna sori nyt vaan... :D

Varmasti hight end tv:eet toimiikin 120fps peleissä oikein, mutta vuoden, pari vanha, tai ei ihan huippu töllö, niin voi olla, ettei pääsekkään nauttimaan 120fps:stä, vaikka se 120 spekseissa näkyykin. Kannattaa olla tarkkana, jos haluaa päästä oikeasti nauttimaan TV:llä yli 60fps.

763422B6-3CC3-4982-AD98-05AF99897E89.jpeg

Edit. Ja googlettamalla löytää jokainen itse, jos haluaa jonkin tietyn mallin tarkistaa.
 
Ihan vapaasti.

Jepjep! Täältähän voi käydä tarkastamassa telkkojen input lag mittaustuloksia 120 moodissa.

https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag

Tulokset on aikas nättejä 120 moodeissa lähes kaikissa, jotka on tunnistettu hyviksi "pelitelkoiksi" ja oletus "millään telkoilla ei voi käyttää 120 moodia" on minusta aikas kaukaa haettua...

Kyllä se skaalataan television toimesta 4K:ksi myös noilla HDMI 2.0b -laitteilla.

No heh tetenkin televisio lopulta tuon upscaling tekee, muutenhan ruudussa näkyisi pieni laatikko keskellä. Keskustelin siitä mitä konsoli ulostaa, ja että mitä televisio syö. Kuten varmasti käsititkin_ehkä_toivottavasti? :rolleyes:

PS. Voiko Series X:llä muuten valita, että käyttääkö Freesynciä tai HDMI-VRR:ää, jos televisio tukee kumpaakin? Jos voi, onko Freesyncillä sitten jotenkin vähemmän ongelmia?

Miettinyt samaa, valitettavasti en ole päässyt HDMI 2.1 laitteiden kanssa vielä leikkimään. Muut foorumilaiset tuntuu olevan vähän laiskoja vastaamaan tähän mielenkiintoiseen ketjuun omakohtaisia kokemuksia ja havaintoja. Omalla 2.0b laitteella video settingssit tarjoaa kuvankaltaisia vaihtoehtoja. Siitä, että onko options samat kun ollaan HDMI 2.1 laitteeseen gines, vaiko jotain muuta en vielä tiedä.

1606307511624.png
 
Ylös Bottom