Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gamecubelle tulee olemaan vaikeaa Euroopassa

Inertia

New Member
Miksi Nintendo pihtaa Euroopan julkaisun paivamaaraa? Tamahan on vain etua Xboxille Euroopassa. Todennakoisesti Xbox tullaan julkaisemaan aikaisemmin, kuin Gamecube. Todennakoisesti Xbox tulee julkaisuajankohtana saamaan valtavasti ilmaista julkisuutta.
Vaikeaksi tulee heti alkuunsa Gamecuben asema.

Gamecube olisi saanut valtavan etulyontiaseman Xboxiin nahden, jos se olisi julkaistu jouluna 2001.

Kylla Nintendolle tulee olemaan vaikeaa Euroopassa...
 
Luultavasti pelien kääntäminen ranskaksi ja saksaksi vie aikaa. Oikeassa olet kuitenkin. GCN:n julkaisu taitaa venähtää liian pitkälle. Toisaalta Rustiloota on hyvinkin kallis (479e). Varmasti GCN:ää odotetaan jo pelkästään hinnan takia. Minä ainakin jaksan odottaa.
 
Tuskinpa se Xboxin hinta ketään karkoittaa, kun PlayStation 2:kin kelpasi. Saa nähdä miten Nintendon kuutio hinnoitellaan. Voi nimittäin hyvinkin olla että myynnistä vastaavat keksivät nostaa sen hinnan aivan Xboxin tasolle, ovathan molemmat laitteet ainakin periaatteessa uuden sukupolven konsoleita. Ja eivätköhän kuluttajat ym. pian hoksaa, että Xboxin mukana saa enemmän teknologiaa hintaan nähden.
 
Mun käsittääkseni Nintendo odottaa julkaisua siksi, että saisi mahdollisimman paljon koneita samaan aikaan markkinoille, että ei käy kuin ps2selle!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Mun käsittääkseni Nintendo odottaa julkaisua siksi, että saisi mahdollisimman paljon koneita samaan aikaan markkinoille, että ei käy kuin ps2selle!

Siina on vain se ongelma, etta Xbox ehtii ensin. Jokainen paiva minka Gamecuben julkaisu on jaljessa Xboxia on haitaksi Nintendon uudelle konsolille. Nintendo olisi voinut jo alkuvaiheessa miettia paremmin uuden konsolinsa julkaisuajankohtaa.
 
Luulen, että N-miehet on työntänyt konsolin ulos mahdollisimman nopeasti, eli aikamoista kilpajuoksuahan toi konsoleiden julkaisu on! Varmaan Euroopan julkaisun yhteydessä on jouduttu tarkkaan punnitsemaan, että pistetäänkö vähän konsoleita aikaisn ulos vai vähän enemmän ja hieman myöhemmin. Kyllähän Nintendolla on varmaan todella tarkkaan mietitty tota julkaisua (eihän se ny mikään pikku firma ole).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Luulen, että N-miehet on työntänyt konsolin ulos mahdollisimman nopeasti, eli aikamoista kilpajuoksuahan toi konsoleiden julkaisu on! Varmaan Euroopan julkaisun yhteydessä on jouduttu tarkkaan punnitsemaan, että pistetäänkö vähän konsoleita aikaisn ulos vai vähän enemmän ja hieman myöhemmin. Kyllähän Nintendolla on varmaan todella tarkkaan mietitty tota julkaisua (eihän se ny mikään pikku firma ole).

No ei ole ei. Olisi kylla aikoinaan kannattanut tahdata Euroopassa, vaikka vakisin jouluksi 2001. Varmasti olisi myynyt ja Xboxin voitto ei olisikaan niin selva.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia


No ei ole ei. Olisi kylla aikoinaan kannattanut tahdata Euroopassa, vaikka vakisin jouluksi 2001. Varmasti olisi myynyt ja Xboxin voitto ei olisikaan niin selva.
Mä ainakin luulen, että ne ei ole saannut mitenkään tehtyä järkevää määrää konsoleita Euroopan markkinoille täksi (2001) jouluksi. Mun käsittääkseni julkaisu on juuri siksi porrastettu (1.jap 2.usa 3.eu). Mikä muu voisi olla muka syy?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri

Mä ainakin luulen, että ne ei ole saannut mitenkään tehtyä järkevää määrää konsoleita Euroopan markkinoille täksi (2001) jouluksi. Mun käsittääkseni julkaisu on juuri siksi porrastettu (1.jap 2.usa 3.eu). Mikä muu voisi olla muka syy?

Varmasti olisivat saaneet, jos olisivat aikoinaan niin paattaneet. Ilmeisesti joulu 2001 ei ollut Euroopan osalta edes suunnitelmissa missaan vaiheessa Nintendolta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia


Varmasti olisivat saaneet, jos olisivat aikoinaan niin paattaneet. Ilmeisesti joulu 2001 ei ollut Euroopan osalta edes suunnitelmissa missaan vaiheessa Nintendolta.

Päättäneet ja päättäneet... kyllähän julkaisuajat kuitenkin perustuvat johonkin reaalimaailman rajoituksiin. Olisihan Nintendo varmasti halunnut julkaista palikkansa vaikka kaksi vuotta aikaisemmin, mutta ei se pelkällä "päätöksellä" todeksi muutu. Jostain olisi täytynyt tinkiä.

Kyllähän kaikille markkinoille saataisiin samanaikainen julkaisu, mutta vaadittava valmistuskapasiteetti tulisi liian kalliiksi. Alussa kysyntä on todella kovaa, mutta laskee sen jälkeen normaalille tasolle. Kapasiteettia ei voi rakentaa alkukysynnän perusteella, koska osa valmistuslinjoista seisoisi alun jälkeen tyhjinä.

Käytännössä vaihtoehtoja on kysynnän tasaaminen porrastamalla julkaisuja ja keräämällä varastoja tai sitten julkaisu ilman, että koko kysyntä pystytään tyydyttämään. Jälkimmäistä käytti Sony PS2:n kanssa. Siitä viisastuneena Microsoft ja Nintendo käyttävät edeltävää. Taloudellisesti varmasti järkevää, mutta pelimiehelle olisi kyllä mukavampi, jos konetta saataisiin maahan aikaisemmin vaikka pienikin määrä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex


Päättäneet ja päättäneet... kyllähän julkaisuajat kuitenkin perustuvat johonkin reaalimaailman rajoituksiin. Olisihan Nintendo varmasti halunnut julkaista palikkansa vaikka kaksi vuotta aikaisemmin, mutta ei se pelkällä "päätöksellä" todeksi muutu. Jostain olisi täytynyt tinkiä.

Kyllähän kaikille markkinoille saataisiin samanaikainen julkaisu, mutta vaadittava valmistuskapasiteetti tulisi liian kalliiksi. Alussa kysyntä on todella kovaa, mutta laskee sen jälkeen normaalille tasolle. Kapasiteettia ei voi rakentaa alkukysynnän perusteella, koska osa valmistuslinjoista seisoisi alun jälkeen tyhjinä.

Käytännössä vaihtoehtoja on kysynnän tasaaminen porrastamalla julkaisuja ja keräämällä varastoja tai sitten julkaisu ilman, että koko kysyntä pystytään tyydyttämään. Jälkimmäistä käytti Sony PS2:n kanssa. Siitä viisastuneena Microsoft ja Nintendo käyttävät edeltävää. Taloudellisesti varmasti järkevää, mutta pelimiehelle olisi kyllä mukavampi, jos konetta saataisiin maahan aikaisemmin vaikka pienikin määrä.

Kyse on kai ennemminkin komponenttien hinnoista, kuin valmistuskustannuksista. Ainahan tuotantolinjoja voi pystyyn pistaa. Ei se mikaan ongelma ole. Kyse on pikemminkin ajoituksesta. Gamecube olisi julkaistu jouluna 2001 Euroopassa, jos Nintendo olisi niin suunnitellut. Ilmeisesti tuotantosuunnitelmat oli alunperinkin tehty Euroopan osalta vuodelle 2002.

Toisaalta Nintendonkin kannattaisi kayttaa ennakkovaraussysteemia. Onhan se paljon parempi, etta tuotteita on tarpeeksi, kun julkaisu tapahtuu. Ilmeisesti Sony otti opiksi ja PS3:sen julkaisun yhteydessa laitteita on riittavasti saatavilla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia


Kyse on kai ennemminkin komponenttien hinnoista, kuin valmistuskustannuksista. Ainahan tuotantolinjoja voi pystyyn pistaa. Ei se mikaan ongelma ole. Kyse on pikemminkin ajoituksesta. Gamecube olisi julkaistu jouluna 2001 Euroopassa, jos Nintendo olisi niin suunnitellut. Ilmeisesti tuotantosuunnitelmat oli alunperinkin tehty Euroopan osalta vuodelle 2002.

En tarkoittanutkaan pelkästään valmistajaan ikiomaa tuotantoa, vaan valmistuksessa kapasiteettia ovat toki myös alihankkijoiden kapasiteetti (ja juuri siitä seuraava komponenttien hinta). Tinkimällä Japanin tai Pohjois-Amerikan konemääristä tai käyttämällä lisäjenejä per kone, olisi Gamecube varmasti saatu jo Eurooppaan, mutta ei pidä paikkaansa, että kyse olisi pelkästä ajoituspäätöksestä, jolla ei olisi vaatimuksia ja vaikutuksia. Pyrkiihän Nintendo kuitenkin tekemään mahdollisimman hyvää bisnestä ja Iso-N on selvästi laskeskellut, että tinkimällä Euroopan myynnistä saadaan sitä suurempi myynti jenkkilässä ja Japanissa.

Taas Eurooppalaisia sorsitaan... perkele. :(
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex


En tarkoittanutkaan pelkästään valmistajaan ikiomaa tuotantoa, vaan valmistuksessa kapasiteettia ovat toki myös alihankkijoiden kapasiteetti (ja juuri siitä seuraava komponenttien hinta). Tinkimällä Japanin tai Pohjois-Amerikan konemääristä tai käyttämällä lisäjenejä per kone, olisi Gamecube varmasti saatu jo Eurooppaan, mutta ei pidä paikkaansa, että kyse olisi pelkästä ajoituspäätöksestä, jolla ei olisi vaatimuksia ja vaikutuksia. Pyrkiihän Nintendo kuitenkin tekemään mahdollisimman hyvää bisnestä ja Iso-N on selvästi laskeskellut, että tinkimällä Euroopan myynnistä saadaan sitä suurempi myynti jenkkilässä ja Japanissa.

Taas Eurooppalaisia sorsitaan... perkele. :(

Ei koineita kannata tappiolla valmistaa. Alihankintana kaukoidassa kenties noita Gamecubeja valmistetaan. Tuskin niita vain yhdessa tehtaassa tehdaan. Tieda sitten kuinka hyvin IBM pystyy toimittamaan prosessoreita. Kyse on mielestani tuotannon ajoituspaatoksesta. Voi myos olla, etta Nintendo ei edes alussa aio taysilla investoida Eurooppa markkinoille.

Kylla se on Xbox joka tulee voiton viemaan. Huonossa tapauksessa Gamecubelle koituu Dreamcastin kohtalo Euroopassa. Parempaan taytyy pystya, kuin N64:n kohdalla Euroopassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia


Ei koineita kannata tappiolla valmistaa. Alihankintana kaukoidassa kenties noita Gamecubeja valmistetaan. Tuskin niita vain yhdessa tehtaassa tehdaan. Tieda sitten kuinka hyvin IBM pystyy toimittamaan prosessoreita. Kyse on mielestani tuotannon ajoituspaatoksesta. Voi myos olla, etta Nintendo ei edes alussa aio taysilla investoida Eurooppa markkinoille.

Kylla se on Xbox joka tulee voiton viemaan. Huonossa tapauksessa Gamecubelle koituu Dreamcastin kohtalo Euroopassa. Parempaan taytyy pystya, kuin N64:n kohdalla Euroopassa.

Siis no koneitahan juuri valmistetaan tappiolla. Pointtina toki, että ei liian paljon tappiolla.

Yksinkertaisia osia pystyy tekemään vaikka kuka alihankkija, jolloin kapasiteetti pystytään niiden osalta sopeuttamaan joustavasti. Kuitenkin koneen osissa ei tarvita kuin yksi pullonkaulan aiheuttava kapasiteettirajoitus, joka määrää koko tuotantonopeuden. Aika kovaa kapasiteettirajoitus voi tulla juuri siitä, kuinka nopeasti IBM pystyy pykäämään prosessoria ja Ati grafiikkapiiriä. Kaikki ei ole Nintendon itsensä päätettävissä.

Nintendolla olisi kyllä aika pohtia markkinoiden arvostukset uusiksi. Japani ensin, sitten USA ja aina hännänhuippuna Eurooppa ei ole nykyisillä markkinoiden suuruuksilla enää järkevää. Ainakin Japanin yliarvostaminen on turhaa. Näyttää tosiaan siltä, että Cubelle voi jäädä sama osa kuin N64:lle. Toivottavasti ei, mutta onneksi sekin riittänee täyteen elinkaareen ja pelien saapumiseen myös tänne perukoille.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Näyttää tosiaan siltä, että Cubelle voi jäädä sama osa kuin N64:lle.
Miten niin näyttää? Cubella näyttäisi mun mielestä menevän ihan hyvin (konsoli myy ja pelintekijöitä riittää), vai olenko nyt missannut jonkun jutun?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri

Miten niin näyttää? Cubella näyttäisi mun mielestä menevän ihan hyvin (konsoli myy ja pelintekijöitä riittää), vai olenko nyt missannut jonkun jutun?

Suomen ja Euroopan osalta. Julkaisupäivä on myöhään ja N64 ei antanut hyvää kuvaa Nipan markkinointitaidoista. Pelithän kyllä ovat kunnossa, mutta voi hyvin olla, että imagotietoiset pelaajamassat eivät niistä silti syty.

USA:n julkaisu oli kyllä ihan ok-tasoa ja pidän itsekin peukkuja, että Eurooppa hoidetaan huolella ja Nintendo menestyy. Juuri Nintendo ansaitsee menestyä siinä missä Segakin olisi ansainnut.
 
Kyllähän se on jo vuosia sitten huomattu kuinka Nintendo sorsii meitä europpalaisia. Muistatteko N64:n julkaisun? :)
Kuinka paljon se veny ja veny ja myöhästy ja myöhästy...
No mulle on kuitenkin ihan sama millon Cube tulee, ostan sen kumminki ja Xboxit jätän hyllyyn. :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez
Kyllähän se on jo vuosia sitten huomattu kuinka Nintendo sorsii meitä europpalaisia. Muistatteko N64:n julkaisun? :)
Kuinka paljon se veny ja veny ja myöhästy ja myöhästy...

Heh... minä ainakin muistan tuon tuskallisen hyvin... Joka kuukausi melkein sai kuulla että N64 lykkääntyy ja lykkääntyy... Mutta minä en pistäisi sitä Nintendon "heikohkon" myynnin syyksi, vaan huonon mainostuksen, sekä ehkä vähän nuoremmille suunnatun pelitarjonnan kuin Sony. Sekä lisäksi N64 käytti jo vanhentunutta kasetti-tekniikkaa mikä johti siihen että pelit oli kalliimpia... Mutta ei se minunkaltaistani Nintendo-fania haitannut! Tuossa tuo N64 vieläkin komeilee ja tulipahan jouluna paketteja odotellessa tahkottua veljen kanssa 4 tuntia GoldenEye 007:a!

Asian laita on myös nyt: Ostan Cuben vaikka kestäisi kuinka kauan. X-Box jää hyllyyn jo siltäkin osin että Microsoft on uusi tekijä konsolien puolella (en ostanut Play Stationiakaan vasta kun vuosi ennen PS2:n julkaisua, ja suurimmilta osin Final Fantasyjen ja Metal Gear Solidin takia). Mutta luotan GameCubeen ja sen pelivalikoimaan sataprosenttisesti, kuten myös PS2:n, sillä onhan niillä paljon hyviä pelejä tiedossa klassikoille joista olen aina todella pitänyt (PS2:n osalta joitain on jo julkaistu). Jeps... mutta tämä on sitten minun mielipiteeni vain. Saa olla ihan vapaasti eri mieltä :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saintbert
Tuskinpa se Xboxin hinta ketään karkoittaa, kun PlayStation 2:kin kelpasi. Saa nähdä miten Nintendon kuutio hinnoitellaan. Voi nimittäin hyvinkin olla että myynnistä vastaavat keksivät nostaa sen hinnan aivan Xboxin tasolle, ovathan molemmat laitteet ainakin periaatteessa uuden sukupolven konsoleita. Ja eivätköhän kuluttajat ym. pian hoksaa, että Xboxin mukana saa enemmän teknologiaa hintaan nähden.

Miksi GCN:n hintaa korotettaisiin 100%:lla? Playstation oli ainoa lajissaan, se saattoi olla syy hyvään myyntiin. Sonylle ei ollut mitään haittaa kovasta hinnasta, kilpailijoita kun ei ollut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Sonylle ei ollut mitään haittaa kovasta hinnasta, kilpailijoita kun ei ollut.

PS2 myi edeltäjänsä maineella ja musersi Dreamcastin ennen kauppoihin saapumistaan. Mitä Cubeen tulee, se tuntuisi olevan Pohjois-Amerikassa kaksi kolmasosaa Xboxin hinnasta. Euroopan hintaahan ei tiedetä, joten jää nähtäväksi saako Nintendo tiputettua sitä tarpeeksi jotta keskivertokuluttaja näkee vanhempaa koneistoa hyödyntävän GC:n Microsoftin konsolia kannattavampana ostoksena.
 
Ylös Bottom