Vastaus: GamesCom - Euroopan E3
Tuossa joitain tunteja sitten kotiuduttiin Gamescomin ruuhkasta. Paikalla 340.000 messuvierasta, joka on uusi ennätys. Yhtä tai edes kahta syytä menestykseen ei voi olla, niin paljon nuo messut tarjoavat.
Saksalaiset osaavat organisoida tälläisiä. Väkeä on runsaasti liikenteessä, mutta silti katastrofi osataan välttää, vaikka sitten porrastamalla sisääntuloa. Yleisönä saksalaiset ovat aktiivisa osallistujia, eikä karskeinkaan karju kainostele
Just Dancen kohdalla. Jengi osaa pysyä rauhallisena ja jonottaa kiltisti tuntikausia. Ruokahuolto toimii ja juomat tulee kylmästä. Köln on helppo kaupunki.
Näytä liitetiedosto 11358
Muuten päälimmäisenä suuret ja tunnetut brändit, Konamin kuihtuminen tavan tylsäksi osastoksi ja messutypyjen vähäisyys. Koulutus pelialalle oli näkyvästi esillä. Kuten old skool, cosplay, fanituotteet, PC-tarvikevalmistajat ym. Neljä päivää messuilla ei riittänyt edes pintapuoliseen tarkasteluun kaikkien osalta. Parempi vain keskittyä siihen omaansa. Jonoja on ja aivan tolkuttomia. Kiitos Killille ja Ubisoftille mahdollisuudesta tutustua tarjontaan tehokkaasti.
Näytä liitetiedosto 11356 Näytä liitetiedosto 11357 Näytä liitetiedosto 11359
Siellä PC painii yksin kolmen konsolivalmistajan puristuksessa, eikä ole siinä edes heikoilla. Sopii kysyä ehkä miksi näin? Siitä voi seuraava konsolisukupolvi ottaa oppia ja näinhän se jo tekeekin. Madalletaan julkaisukynnystä ja annetaan kaikkien kukkien kukkia ilmaispeleistä (lue f2p) alkaen. Messuilla trendejä poimittaessa nimittäin tämä suuntaus näyttää saaneen tuulta siipiensä alle ja lentää jo pitkää kiitoa kohti massojen suosiota. Konsoleiden on pakko reakoida. Tästä käy esimerkkinä
World of Thunderin PS4-versio ja
World of Tanksin Xbox 360-versio. Näillä pelimerkeillä pelataan mielikuvien tasolla, kun alkuun ei juuri muuta ole tarjolla yksinoikeuksien saralla.
Kuka saa haalittua parhaimnmat ilmaispelit.
Trendeistä seuraavaksi nousee mobiilialustat uudella tavalla. Älykännykän kautta hoidetaan yhä edemmän yhteyksiä pelaajayhteisöön. Tablettimikro tuodaan röyhkeästi jo suoraksi pelivälineeksi tosipelaajien reviirille. Verhojen takana esitelty
The Divisionin dronepelaaja ja
Watch Dogsin linjojen yli yllättävä virkavallan paras kaveri yhdessä
Battlefield 4:n komentajasta käyvät tästä esimerkkeinä näkyvimmästä päästä. Ihan arkisella pelaajalla jo waypointtien osoittaminen omalle ryhmälle ja omien aseyhdistelmien nikkarointi yhdessä tilastojen kanssa voi olla käypiä työkaluja mobiililta puolelta. Tässä vaiheessa kannattaa jo katsoa se iPad Mini sinne pukinkonttiin seuraavan sukupolven konsolin kaveriksi.
Kolmanneksi tulevat tehokonsolit. Niitä esiteltiin ja keräsi Sonyn osastolla eeppiset mittasuhteet saavuttaneet jonot. En kuitenkaan nähnyt mitään sellaista, jota en voisi kuvitella olevan suurinpiirtein mahdollista jo nykyisillä konsoleilla. Tämä on väärä ja karkea arvio, mutta haen tällä niitä konkreettisia kuvia, jotka myisivät uutta konsolisukupolvea ilman mainosmiestä. Itselle
Battlefield 4 ja sen 64 pelaajaa on jo sitä. Kun on nähnyt lukuisia konsolisukupolvia, on uuden pitänyt lyödä ässät pöytään heti tai konsolit jäävät kauppaan. Kun enään grafiikalla ei voida yhtä voimallisesti tätä tehdä, niin millä sitten? Väitän grafiikalla toki yhä sitä roolia olevan, mutta ei vielä tässä vaiheessa niin paljon kuin horottajat toivoisivat. Se 64 pelaajan Battlefieldikään ei pitkään lämmitä. Mikä on sellainen tekijä joka laittaisi laitekiertoon vauhtia kun kerran alkuvaiheen pelit eivät yksin siihen riitä? Kasvaneet tehot ja muistin määrä toki tulevat muuten esille siellä täällä parannuksina.
Näytä liitetiedosto 11360 Näytä liitetiedosto 11361
Useassa esityksessä verhojen takana mainittiin sanat
sosiaalisuus ja
yhdessä tekeminen. Se on Bungien
Destinyssä co-opissa vedettävä tarina ja sen monen pelaajan Public Eventit. Kuin myös ne lukuisat tulevat ilmaiset f2p verkkopelit. Siellä
Watch Dogsissa et välttämättä tiedä koska sinua varjostaa ihmispelaaja. Tai kun Battlefield 4 kertoo siinun olevan alueesi paras tankkikuski ja heittää haastajat samaan matsiin tästä kunniasta mittaamaan. Käyttöliittymän tuhansien nimien kaverilista käsittää Suomessa jo koko aktiivisen yhteisön. Kun pelaajille annetaan vielä välineet syöttää tätä pelikuvaa sosiaalisiin verkostoihinsa, kulkee sana kulovalkean tavoin; "meillä on näin hauskaa, miksi et tulisi mukaan?".
Näytä liitetiedosto 11363 Näytä liitetiedosto 11362
Kun oma PC-pelaaminen on lähinnä puimurilla ajelua, lienee turha sitä puolta enempääi kommentoida. Voi paksusti ja keräsi messuilla valtaisat väkijoukot ympärilleen. Uudet konsolit ovat lähellä tätä rautaa ja parempi näin. Kääntäminen käy molempiin suuntiin. Hiiri ja näppis eivät kuitenkaan enään napostele, sen kokemukset messuilla
Battlefield 4:sta toivat selkeästi esille.
Samaan aikaan Microsoft lisää tärinät jo liipaisimiin asti.
Koska kyseessä on kuitenkin maailman suurimmat pelialan messut, on siellä julkimotkin paikalla. Itse en huomannut Major Nelsonia, vaikka samassa privatilaisuudessa olin. Siellä olleet
Dead Rising 3 tekijät kyllä; pitivät hyvän esitelmän pelistään ja jakoivat vielä paidat osallistujille. Henkilökohtaisin kohtaaminen kävi kuitenkin herra Kotakun kohdalla, eli nykyisin Polygonin riveissä kirjoittavan
Brion Crecenten kanssa. Muistona tästä on käyntikortti ja otettu valokuva tältä aamulta. Vierellään kollegansa,
Alexa Ray Corriea. Asiallinen kaveri ja osasi ottaa fanin tasaveroisena.
Näytä liitetiedosto 11355