Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gamescom - Euroopan E3

Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

#Nintendo fucked up at #Gamescom2013. The biggest dissapointment. They did everything wrong.
@TiLMEN examples?
@WRB1208 the whole marketing is/was shit. The entire booth is/was boring. Even in the press area...no #3DS audio capturing allowed...looooow

twitter

Ei taida olla odotettavissa muuta Nintendo materiaalia Gamescom messuilta kuin Segan Sonic traileri.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Torstai päivä oli antoisa monessa mielessä. Ensimmäiset omin käden tuntemukset PlayStation 4 ja Xbox One pelikonsoleista. Ohjaimet eivät tee roolia itsestään, vaan sinut ollaan nopeasti ja peli saa pääroolin. DualShock 4 enemmän muotoa kuin aikaisemmin ja Xonen padissä tärinät liipaisimissa. Käyttöliittymää ei päässyt kummastakaan testaamaan. Sen liukkaus ja kaiken sulava toimivuus olisi ollut mielenkiintoista testata. Kamerat olivat molemmilla näkyvästi mukana; DriveClubissa kuvasi pelaajan ja radalle haamuautojen tunnukseen oli tämä pikkukuva liitetty, Jengi osasi jo tehdä tästäkin huumoria ja siellä näkyi nyrkin heilutelua ja irvistyksiä. Varsinaisia kamerapelejä en huomannut muita kuin Kinect Sports Rivalsin, siinä kiipeilyseinä ja vesijetillä hurjastelut olivat näyttävimmästä päästä.

Aamun ensimmäinen peli oli Housemarquen RESOGUN. Taustalla sama tiimi joka on tehnyt Super Stardust HD:n. Tämä näkyi iloisen värikylläisessä ja räjähdysherkässä pelikuvassa. Vanhat hyvät ajat kävivät mielessä. Tulee jakeluun ilmaiseksi PS+ asiakkaille ja alustana PlayStation 4.

[MEDIA]4871[/MEDIA]

Päivän useista kohokohdista pakko nostaa esille itse Battlefield 4. Päästiin pelaamaan PC-versiota. Kiinalaiset vastaan venäläiset ja maastona saariryhmä. Pelimuotona Obliteration, jossa samaa pommia yrittää kumpikin tiimi kuskata toisensa tukikohtaan. Kalustoa pörrää vedessä ja ilmassa. Tuttua sirkusta. Lyhyet välimatkat uitiin, mutta pidempiin tarvittiin mm. syöksyvenettä tai vesijettiä. Toiminta keskittyy tässä pelimuodossa pomminkuljettajaan. Paikalla oli DICE:n edustaja jota yleisö tenttasikin hanakasti.

Mitä Gamescom olisi ilman Ubisoftia. Tänään perjantaina on päivä varattu sen peleille. Eilen kuitenkin käytiin tarkistamassa Just Dance 2014 ja sen lavashow, tuttuun tyyliin edellisiltä vuosilta. Laitan siitä videota myöhemmin. Välissä käytiin ulkona syömässä ja taas takaisin messuille. Olihan illaksi luvassa erikoisohjelmaa.

Näytä liitetiedosto 11336

Messujen sulkeuduttua saatiin vielä jäädä Microsoftin osastolle pörräämään pelien ja virvokkeiden siivittäminä. Näin ne messut pitäisikin päästä kokemaan, ilman tuntikausien jonoja. Sieltä tuli poimittua kokemusperäiseen rekisteriin Forza 5 ja ohjaimen liipaisimen tärinät alkukiihdytyksessä ja paniikkijarrutuksissa. Tuo taas uuden elementin pelaamiseen ja sen hyödyt jää vielä arvoitukseksi. Capcomin Dead Rising 3:sta saatiin kunnon esittely kahden tekijänsä kautta. Luvassa on ennenkaikkea vauhdikas co-op kokemus. Hitsipilliä käyttivät useasti kustomoidessaan aseita yhteen ja kiinni ajoneuvoon. Huumoria tästä hiekkalaatikosta tuntuu piisaavan. Sosiaalisuus co-op muotona oli illan kantava teema myös gladiaattoreiden Roomaan sijouttuvassa Rysessä. Tämän piti alunperin olla Kinect-peli, josta tulikin Quicktime-show ja nyt lopulta kuitenkin ihan kunnon tosipelaajan kokemus. Tähän johtopäätökseen tosin vain sivusta seuranneena. Mitä tulee itse konsoliin, oli Xbox One pienempi kooltaan kuin oiln videoiden perusteella hahmottanut. Okej, VHS-videonauhuri, mutta sieltä 90-luvun lopun puolelta kuin 1980-luvun Betamax.

Tästä siirrytään nyt hallille ja kohteena Ubisoft. The Divison, here we come!

Näytä liitetiedosto 11335
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tänään perjantaina oli vuorossa yksi messujen tärkeimmistä peleistä, The Division. Ensimmäisenä siis sinne, sitä ennen kuitenkin Ubisoftin kioskista Fast Passit, jotka oikeuttavat jonon ohittamiseen. Kieroa peliä, mutta näillä mennään ja katseet jonottajien suunnalta olivat murhaavia.

Sisääntulon yhteydessä terveystarkastus, luonnollisesti kun pandemian keskellä mennään. Ensin karanteenihuoneeseen ja siellä seuraamaan pelin traileria. Varttitunnin päästä biohazard-puvun neitokaiset veivät meidät toiseen tilaan, jossa penkeiltä ja korvalaput korvissa seurasimme live-pelaamista. Paikalla 2 pelaajaa + padi-pelaajaa. Tablettipelaaminen tuotiin hyvin selkeästi esille. Se on oikeasti kokemisen arvoinen polku. Spottaa vihut, buffaa damagea, vihun armor debuffaus ja eliminoi täsmäpommeilla. Expaa tulee, unclokit aukeaa ja olet tärkeä osa tiimiä. Online - RPG - Multiplayer. Eivät antaneet kuvata mitään. Grafiikka oli todella hienoa ja kaikki näytti pelaavan kuten E3 esittelyvideossa. Ohjaimena Xbox Onen peliohjain. Messujen kärkeä.

Seuraavaksi Assassins Creed: Black Flag. Suoraan pelaamaan PlayStation 4 versiota. Laivan ruoriin ja meritaistelua sekä rannikon linnoituksen murtamista suoralla tykkitulella. Ohjaus itsellä aika hukassa, ei tästä liikoja jäänyt jälkipolville kertomista. Mielestäni yleisilme ei poikennut lainkaan viime vuoden sarjan kolmannesta osasesta.

Kolmantena Ubisoftin peleistä oli vuorossa nyt Watch Dogs. Tämä oli itselle alkuun tärkein nextgen-peli. Kesäkuun E3 muutti kuitenkin järjestystä ja nyt on jo tipahtanut körkikolmikon (Destiny, The Division, Battlefield 4) ulkopuolelle. Moniulotteinen hiekkalaatikko. Parasta tässä paikalla tehty demonstraatio siitä, miten toinen ihmispelaaja voi tulla sotkemaan onnellisen tarinapelaajan täydellistä päivää. En ole enän ihan varma, saiko tarinapelaaja tästä jonkun ilmoituksen. Esittelivät myös tablettipelaamista ja antoivat meille mahdollisuuden päästä sitä myös kokeilemaan pelin sovellusta. Tabletilta voit haastaa konsolipelaajan. Hänen hyväksyessä tämän käynnistyy tehtävä, jossa tablettipelaajan tehtävä oli pysäyttää poliisien takaa-ajama konsolipelaaja. Tämä käy merkitsemällä poliisikopterille kaupungin kartasta vastapelaajan sijainti ja heittämällä karttapohjan teille ennakoivia piikkimattoja, ohjaamalla liikennevaloja, nostamalla siltoja tai nostamalla katutolpat eteen jne. Käytännön kokeilu päättyi meillä Suomi vs. Saksa pelaajien molemmanpuoliseen kunnioittavaan kättelyyn (konsolipelaaja by Ubisoft Saksa).

[MEDIA]4872[/MEDIA]
Youtube: Presentation of Kinect 2, Microsoft booth @ Gamescom 2013 - YouTube

Päivän kohokohtiin voidaan laskea Microsoftin osaston tapahtumat. On harvinaista päästä kuulemaan itse pelinkehittäjien esittelyjä. Tänään sitä herkkua tarjosivat Project: Spark sekä Kinect v2. Sparkissa pääsee luomaan itse oman pelinsä. Käytännössä tämä tarkoittaa kenttäsuunnitelua ja näiden linkittämistä toisiinsa. Yksittäinen kenttä voi olla 5x5 kilometriä. Luominen näytti helpolta ja nopeasti sai näyttävää jälkeä. Kenttään heitettävien monstereiden eleet voi siirtää suoraan kameran kautta. Kehon lisäksi tässä vaiheessa luetaan myös naaman ilmeet. Tässä näkyy jo pilkahdus siitä uudesta Kinect hyödyntämisestä, joka voisi oikeuttaa kameran olohuoneeseen pelaajalähtöisesti. Muuten peli jäi kuitenkin vielä hämärän peittoon.

Lisäksi Zoo Tycoon tekijöidensä esittelemänä. Ideana rakentaa toimiva eläintarha virtuaalimaailmaan. Pelistä ei ole juuri muuta kerrottavaa, kuin meille yleisölle heitetty lootti, Selkeästi Angry Birds tuotevalikoimasta poimitut karvahatut tekivät kauppansa ja niistä jopa taisteltiin. Välillä joutui jopa suojautumaan väkijoukon raivokkaalta tavaranhimolta. Lootin/swägin arvoa näissä messuissa ei pidä aliarvioida. Sitä tavoittelee ihan kaikki ikään ja taustaan katsomatta. Ei tässä ihan syyttömiä olla itsekkään. :eek:

Näytä liitetiedosto 11338

Huomenna lauantaina ei olla aamua pidempään halleilla Luvassa on ruuhkapäivä, jolloin et itse valitse mihin vaan toivot ihmismeren vievän sinua edes sinne päin. Käydään keräämässä swägiä, ostamassa fanituotetta ja ihastelemassa cosplaytä.

Näytä liitetiedosto 11339
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Näytä liitetiedosto 11353

Lauantai ilta Kölnissä ja messut takana. Hieno viikko takana. Tavoitteet täyttyivät jo viikolla. Tänään rääppiäiset; vuorossa World of Tanks. Alustoina PC ja Xbox 360. Palkinnoksi varttitunnin verkkopelistä Wargaming lahjoitti jättikassin fanitavaraa paidasta alkaen, on panssarifiguuria, koottavaa lennokkia, hiirimattoa, muutama koodikortti: 1000 kultaa/7 päivän Premium Tanksiin ja luultavasti ainakin uusi kone sekä halli Worlds of Planesiin. Itseä nämä ilmaispelit kiinnostavat ja ovat selvä trendi myös täällä messuila. Varautukaa vain kaikki epäilijät, näistä nousee vielä tulevan konsolisukupolven peruspilareita. Kuka omistaa parhaimmat ilmaispelit voi tänään jo määritellä tulevia ostovalintoja.

Näytä liitetiedosto 11349

Kun kaikki oleellinen oli jo nähty ja koettu omin käsin, oli tänään aikaa samoilulle. Sille täällä todela riittä lääniä. Osastojen mittasuhteet ovat järkälemäiset. Yksin EA:n osasto riittäisi Digiexpolle. Swägi/lootti on tunnetusti liikkeelle panevaa voimaa, ja se sitä myös tänään onistunein tuloksin. Ehkä kaikkein paras oli AMD:lta saatu Supermanin punainen viitta. Meitä oli reipas kolmikko viitat selässä ja tietysti... piti testata tämä liukuportaan etukenon lentoasento, oikea käsi ojossa. Koominen näky. Muuten tavaraa jaetaan todella avokätisesti. Täyttävät täällä hotellihuoneen punkan. Joukossa on myös selvällä rahalla hankittua. Kaksi laukkua matkassa, josta toinen on varattu yksinomaan messukrääsälle. Tämän perässä ovat kaikki. Olisi löytynyt mielenkiintoisia kirjojakin, mutta saksaksi.

Näytä liitetiedosto 11350 Näytä liitetiedosto 11351 Näytä liitetiedosto 11352

Huomenna takaisin pohjolaan. Laitan vielä muutaman tänään tehdyn videon tähän perään.

Just Dance 2014
[MEDIA]4874[/MEDIA]
Youtube: Just Dance 2014 - Gameplay video from Gamescom (WiiU) - YouTube

DriveClub
[MEDIA]4873[/MEDIA]
Youtube: http://youtu.be/S281b1N4Hyk
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

En tiedä saako näin tehdä, mutta jos joku on sattumalta saanut käsiinsä näitä League of Legends-koodeja (saa Riot Blitzcrank tai Arcade Hecarim skinit) ja ei niitä tarvitse, minä ottaisin mieluusti vastaan yksityisviestillä. Tokihan kyseiset skinit hahmoille saa ostettua pelin sisäisestä kaupasta (oikealla rahalla), mutta ilmaiseksi jaetusta tavarasta maksaminen ei omaan korvaan tai lompakkoon kuulosta hyvältä.
Samat sanat, jos toinenkin kävijä/lahjoittaja löytyy. Olisin erittäin kiitollinen tästä, mutta itsekkin voitte käyttää sen täällä.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Ihan mukavasti GamesCom-messut keränneet kävijöitä. Tämän vuotinen tapahtuma keräsi yli 340 000 kävijää ja kasvua viime vuoden kävijälukumäärään(275 000) tulee 23,6% eli melkein neljännes. Voisi pienellä varauksella todeta, että NextGen kiinnostaa. Jonoissa on saattanut muutama tovi vierähtää.

Lähde(GameInformer)
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tuntuu aika turhalta tämä gamescom lukijan näkökulmasta kun niin lähekkäin E3 kanssa ja joka paikassa uutisointi niin minimaallista
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Ihan mukavasti GamesCom-messut keränneet kävijöitä. Tämän vuotinen tapahtuma keräsi yli 340 000 kävijää ja kasvua viime vuoden kävijälukumäärään(275 000) tulee 23,6% eli melkein neljännes. Voisi pienellä varauksella todeta, että NextGen kiinnostaa. Jonoissa on saattanut muutama tovi vierähtää.
Hieman huolestuttaa jos kävijämäärää vielä aiotaan paisuttaa lisäämättä messutilaa, halleja riittäisi vielä pari. Perjantaina päivällä oli jo jossain hallissa paikoin sen verran tunkua, ettei oikein pystynyt liikkumaan kuin virran mukana. Usein tähän on syynä kulkuväylille ihmistukoksia keräävät ohjelmanumerot, kuten swagin heittelyt tai nimmaritilaisuudet, joiden pitäminen paremmin kohtuullisessa tilassa auttaisi liikkuvuusongelmaan huomattavasti. Viime vuonna näin järjestysmiehien aitaavan joidenkin ohjelmanumeroiden yleisöä hieman pois kulkuväylältä, tänä vuonna en.

Jotenkin tänä vuonna jonojen massiivisuus ei näkynyt niin hyvin kuin viime vuonna, jolloin käytännössä jokaisen jonon päässä oli aika-arvio. Nyt ilmeisesti tietoja pimitettiin ihmisiä pelottamasta, en noteerannut missään yli kolmen tunnin infolappuja jonojen pituuksista, vaikka tuon GameInformer-jutun perusteella pahimmillaan mentiin viiteenkin. Itse en jonottanut mihinkään juuri yli kahden tunnin kun otin periaatteeksi, että mihinkään älyttömiin jonoihin en lähde koko päivää viettämään, näkemistä ja tekemistä riittää muutenkin.

Vuoden Gamescom numeroin ilmaistuna: gamescom | Press | Press releases
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tuossa joitain tunteja sitten kotiuduttiin Gamescomin ruuhkasta. Paikalla 340.000 messuvierasta, joka on uusi ennätys. Yhtä tai edes kahta syytä menestykseen ei voi olla, niin paljon nuo messut tarjoavat.

Saksalaiset osaavat organisoida tälläisiä. Väkeä on runsaasti liikenteessä, mutta silti katastrofi osataan välttää, vaikka sitten porrastamalla sisääntuloa. Yleisönä saksalaiset ovat aktiivisa osallistujia, eikä karskeinkaan karju kainostele Just Dancen kohdalla. Jengi osaa pysyä rauhallisena ja jonottaa kiltisti tuntikausia. Ruokahuolto toimii ja juomat tulee kylmästä. Köln on helppo kaupunki.

Näytä liitetiedosto 11358

Muuten päälimmäisenä suuret ja tunnetut brändit, Konamin kuihtuminen tavan tylsäksi osastoksi ja messutypyjen vähäisyys. Koulutus pelialalle oli näkyvästi esillä. Kuten old skool, cosplay, fanituotteet, PC-tarvikevalmistajat ym. Neljä päivää messuilla ei riittänyt edes pintapuoliseen tarkasteluun kaikkien osalta. Parempi vain keskittyä siihen omaansa. Jonoja on ja aivan tolkuttomia. Kiitos Killille ja Ubisoftille mahdollisuudesta tutustua tarjontaan tehokkaasti.

Näytä liitetiedosto 11356 Näytä liitetiedosto 11357 Näytä liitetiedosto 11359

Siellä PC painii yksin kolmen konsolivalmistajan puristuksessa, eikä ole siinä edes heikoilla. Sopii kysyä ehkä miksi näin? Siitä voi seuraava konsolisukupolvi ottaa oppia ja näinhän se jo tekeekin. Madalletaan julkaisukynnystä ja annetaan kaikkien kukkien kukkia ilmaispeleistä (lue f2p) alkaen. Messuilla trendejä poimittaessa nimittäin tämä suuntaus näyttää saaneen tuulta siipiensä alle ja lentää jo pitkää kiitoa kohti massojen suosiota. Konsoleiden on pakko reakoida. Tästä käy esimerkkinä World of Thunderin PS4-versio ja World of Tanksin Xbox 360-versio. Näillä pelimerkeillä pelataan mielikuvien tasolla, kun alkuun ei juuri muuta ole tarjolla yksinoikeuksien saralla. Kuka saa haalittua parhaimnmat ilmaispelit.

Trendeistä seuraavaksi nousee mobiilialustat uudella tavalla. Älykännykän kautta hoidetaan yhä edemmän yhteyksiä pelaajayhteisöön. Tablettimikro tuodaan röyhkeästi jo suoraksi pelivälineeksi tosipelaajien reviirille. Verhojen takana esitelty The Divisionin dronepelaaja ja Watch Dogsin linjojen yli yllättävä virkavallan paras kaveri yhdessä Battlefield 4:n komentajasta käyvät tästä esimerkkeinä näkyvimmästä päästä. Ihan arkisella pelaajalla jo waypointtien osoittaminen omalle ryhmälle ja omien aseyhdistelmien nikkarointi yhdessä tilastojen kanssa voi olla käypiä työkaluja mobiililta puolelta. Tässä vaiheessa kannattaa jo katsoa se iPad Mini sinne pukinkonttiin seuraavan sukupolven konsolin kaveriksi.

Kolmanneksi tulevat tehokonsolit. Niitä esiteltiin ja keräsi Sonyn osastolla eeppiset mittasuhteet saavuttaneet jonot. En kuitenkaan nähnyt mitään sellaista, jota en voisi kuvitella olevan suurinpiirtein mahdollista jo nykyisillä konsoleilla. Tämä on väärä ja karkea arvio, mutta haen tällä niitä konkreettisia kuvia, jotka myisivät uutta konsolisukupolvea ilman mainosmiestä. Itselle Battlefield 4 ja sen 64 pelaajaa on jo sitä. Kun on nähnyt lukuisia konsolisukupolvia, on uuden pitänyt lyödä ässät pöytään heti tai konsolit jäävät kauppaan. Kun enään grafiikalla ei voida yhtä voimallisesti tätä tehdä, niin millä sitten? Väitän grafiikalla toki yhä sitä roolia olevan, mutta ei vielä tässä vaiheessa niin paljon kuin horottajat toivoisivat. Se 64 pelaajan Battlefieldikään ei pitkään lämmitä. Mikä on sellainen tekijä joka laittaisi laitekiertoon vauhtia kun kerran alkuvaiheen pelit eivät yksin siihen riitä? Kasvaneet tehot ja muistin määrä toki tulevat muuten esille siellä täällä parannuksina.

Näytä liitetiedosto 11360 Näytä liitetiedosto 11361

Useassa esityksessä verhojen takana mainittiin sanat sosiaalisuus ja yhdessä tekeminen. Se on Bungien Destinyssä co-opissa vedettävä tarina ja sen monen pelaajan Public Eventit. Kuin myös ne lukuisat tulevat ilmaiset f2p verkkopelit. Siellä Watch Dogsissa et välttämättä tiedä koska sinua varjostaa ihmispelaaja. Tai kun Battlefield 4 kertoo siinun olevan alueesi paras tankkikuski ja heittää haastajat samaan matsiin tästä kunniasta mittaamaan. Käyttöliittymän tuhansien nimien kaverilista käsittää Suomessa jo koko aktiivisen yhteisön. Kun pelaajille annetaan vielä välineet syöttää tätä pelikuvaa sosiaalisiin verkostoihinsa, kulkee sana kulovalkean tavoin; "meillä on näin hauskaa, miksi et tulisi mukaan?".

Näytä liitetiedosto 11363 Näytä liitetiedosto 11362

Kun oma PC-pelaaminen on lähinnä puimurilla ajelua, lienee turha sitä puolta enempääi kommentoida. Voi paksusti ja keräsi messuilla valtaisat väkijoukot ympärilleen. Uudet konsolit ovat lähellä tätä rautaa ja parempi näin. Kääntäminen käy molempiin suuntiin. Hiiri ja näppis eivät kuitenkaan enään napostele, sen kokemukset messuilla Battlefield 4:sta toivat selkeästi esille. Samaan aikaan Microsoft lisää tärinät jo liipaisimiin asti.

Koska kyseessä on kuitenkin maailman suurimmat pelialan messut, on siellä julkimotkin paikalla. Itse en huomannut Major Nelsonia, vaikka samassa privatilaisuudessa olin. Siellä olleet Dead Rising 3 tekijät kyllä; pitivät hyvän esitelmän pelistään ja jakoivat vielä paidat osallistujille. Henkilökohtaisin kohtaaminen kävi kuitenkin herra Kotakun kohdalla, eli nykyisin Polygonin riveissä kirjoittavan Brion Crecenten kanssa. Muistona tästä on käyntikortti ja otettu valokuva tältä aamulta. Vierellään kollegansa, Alexa Ray Corriea. Asiallinen kaveri ja osasi ottaa fanin tasaveroisena.

Näytä liitetiedosto 11355
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Hiukan pettynyt olin tämän vuoden Gamescomiin. Odotin todella paljon tuon uuden PS4 käyttöliittymän esittelyä, mutta kiitos idioottimaisen kamerasössimisen, plus youtubeen päätyneiden minimalisten pelidemojen, joista päätellen käyttikseen hyppäämääninen oli jollain tavalla estetty(tai immeiset eivät yksinkertaisesti olleet siitä yhtä kiinnostuneita, kuin minä), tästä jäi aika ikävä maku suuhun. Noh, konsoleiden julkaisuun ei ole enää kuin muutama kuukausi, joten jospa tässä jaksaisi odotella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tuntuu aika turhalta tämä gamescom lukijan näkökulmasta kun niin lähekkäin E3 kanssa ja joka paikassa uutisointi niin minimaallista

Niinhän se vähän onkin. E3-messut ovat niin lähellä, että usein kehittäjät esittävät samaa materiaalia Gamescomissa. Suuria julkistuksiakaan ei tapahtumassa yleensä tehdä, kun ne on jo ladottu pöytään Los Angelesissa. Tapahtuma on enemmän suunnattu eurooppalaisille pelaajille, vaikka onhan siellä toki lehdistölle ja alan ammattilaisille suunnatut osastonsa, joten kulisseissakin tapahtuu yhtä sun toista.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tuntuu aika turhalta tämä gamescom lukijan näkökulmasta kun niin lähekkäin E3 kanssa ja joka paikassa uutisointi niin minimaallista
E3 = Jenkit
GamesCom = Eurooppa

Muuten sama sisältö. Mutta eiköhän noissa voidella taustalla vain näiden alueiden yhteistyökumppaneita, sohvaperunoille on sitten tarjolla lähinnä tuota videomatskua, joita on esitetty jo molemmilla messuilla.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Toisaalta jos Sony ja EA olisivat puhallelleet muniinsa ja ilmoittaneet, että eivät pidä esityksiä, niin varmaan olisi ollut enemmän naamaa mutrulla täälläkin päin härmää. Eli kiva kun jaksoivat roudata koneistonsa vanhan mantereen kamaralle ja pitää vielä jonkinlaisen esityksen. Se on selvää, että esityksissä oli havaittavissa taisteluväsymystä E3:sta. Kuten Paavikin totesi, lehdistölle tästä irtoaa paljon matskua esim. Konsolifin:n blogahdukset, pelisaittien podcastit, seuraavan Pelaajan sisältö. Kai sitä jotkut odottaa joka messuilla kuuta taivaalta.

Seuraavat isot messut on Tokiossa(TGS) ja tuskin sielläkään kovin isoja pommeja tiputellaan. Seuraava isojen pelien julkistus tapahtuneen joulukuun alussa pidettävässä "arvostetussa" Video Game Awards:ssa eli tuttavallisemmin VGA:ssa. Isoja trailereita isojen "wannabenerd" tähtien esittelemänä.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Seuraavat isot messut on Tokiossa(TGS) ja tuskin sielläkään kovin isoja pommeja tiputellaan.

Joukon jatkoksi voisi vielä lisätä tänä perjantaina Seattlessa käynnistyvän PAX Primen, jossa toivon mukaan kuullaan edes jotain uusia tiedonmurusia. Esimerkiksi X1:n julkaisupäivää on kovasti odotettu Primessä paljastettavaksi, mutta saapa nähdä jääkö tuo pelkäksi toiveeksi.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tänään muutama pätkä lisää messuilta.

Project Spark, pelin tekemis peli Microsoftin alustoille. Tässä näkyy kaivattua ryhtiä Kinectille. Kameran kautta voi taltioida eleet pelisi hahmoille.

[MEDIA]4875[/MEDIA]
Youtube: http://youtu.be/OkyOA8sG05o


Tässä puolestaan jonotellaan Destinyn esitykseen. Verhojen takana 2 + 4 pelaajan co-op + Puiblic Event. Alustana PlayStation 4 ja rullasi hienosti!

[MEDIA]4876[/MEDIA]
Youtube: http://youtu.be/5chtg0ZHcQY


Ubisoftin uusi kitarapeli, Rocksmith 2014 Edition. Opettele soittamaan oikeaa kitaraa pelillisin keinoin. Aika vakuuttavalta vaikutti, mutta innostaako massoja?

[MEDIA]4877[/MEDIA]
Youtube: http://youtu.be/WMRoJtgmYOU


The Crew nyt lähinnä viitteellisesti. Videoon koottu näitä hydraulisia ajosimulaattoreita. Tuohan tuo uutta ilmettä ajamiseen kieltämättä.

[MEDIA]4878[/MEDIA]
Youtube: http://youtu.be/RI3HuoyWRsk


Sekä lukuisa määrä valokuvia:

Albumi 1: http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2013.html
Albumi 2: http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2013-albumi-2.html
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Jotenkin tänä vuonna jonojen massiivisuus ei näkynyt niin hyvin kuin viime vuonna, jolloin käytännössä jokaisen jonon päässä oli aika-arvio. Nyt ilmeisesti tietoja pimitettiin ihmisiä pelottamasta, en noteerannut missään yli kolmen tunnin infolappuja jonojen pituuksista, vaikka tuon GameInformer-jutun perusteella pahimmillaan mentiin viiteenkin.

Jep, terveiset vaan Kölnistä. Perjantaina tuli testattua saksalaista jonotussimulaattoria PS4-jonossa. Kuusi tuntia tuossa sai odotella ennen kuin pääsi alueelle sisään, vaikka aika lailla jonon alkupäässä oli vielä toiveita herättävä kolmen tunnin aikalappu. Jonotin K18-jonossa joten voi olla, että alemman ikärajaluokituksen pelejä olisi päässyt testaamaan nopeammin. Pitkä jono siinäkin kyllä näytti olevan ja K18-alueelta pääsi testaamaan myös Driveclubia sekä muita alemman ikärajan pelejä, niin eiköhän tuokin osaltaan lisännyt odotusaikaa.
Onhan se silti ihan järjetön aika seisoa jonossa, mutta en vaihtaisi pois kun sai etuajassa rastittaa pois listalta toisen huolenaiheen PS4:n suhteen:
ohjain sopii omaan käteen siinä missä DualShock 3:kin.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Jep, terveiset vaan Kölnistä. Perjantaina tuli testattua saksalaista jonotussimulaattoria PS4-jonossa. Kuusi tuntia tuossa sai odotella ennen kuin pääsi alueelle sisään, vaikka aika lailla jonon alkupäässä oli vielä toiveita herättävä kolmen tunnin aikalappu. Jonotin K18-jonossa joten voi olla, että alemman ikärajaluokituksen pelejä olisi päässyt testaamaan nopeammin.
Itse pyrin tietoisesti välttämään kaikkein pahimpia jonoja. Jonotin niinikään perjantaina iltapäivällä nimenomaan alhaisemman ikärajan jonossa PS4-alueelle, ja selvisin yllätyksekseni "vain" hieman päälle kahden tunnin. Aamupäivällä samaa jonoa tunnustellessani järjestysmies sanoi sen olevan 4-5 tuntia, joten joko jono lyheni tuntuvasti tai sitten aika-arviot olivat hyvin satunnaisia. Minullekin keskeisintä oli lopulta päästä kokeilemaan se ohjain, pelit hieman toissijaisia kun niissä ei vielä ole mitään oikeasti päräyttävää joka ei olisi mahdollista nykykoneillakin (grafiikka poislukien), ja onhan se ohjain selkeä parannus aiempiin Dualshockeihin verrattuna.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Onhan se silti ihan järjetön aika seisoa jonossa, mutta en vaihtaisi pois kun sai etuajassa rastittaa pois listalta toisen huolenaiheen PS4:n suhteen:
ohjain sopii omaan käteen siinä missä DualShock 3:kin.

Kuusi tuntia kuulostaa todella kovalta suoritukselta. Itsellä toissavuoden 3 tuntia ja 20 minuuttia Battlefield 3:n PS3-versiota testaamaan oli lopulta hintansa väärti, mutta näin jälkikäteen tarkasteltuna turhan kova uhraus. Helppo olla jälkiviisas, tuolloin siitä hyvästä saatu co-op kokemus kaverin kanssa ja se t-paita palkitsivat kyllä. Se on ihan mitä tapahtumasta hakee. Näistä aina oppii jotain, ja jo toisena vuotena putkeen oli PSVita matkassa. Suosittelen kaveriksi ajantappoon. Saksalaiset PRO-jonottajat kantavat lisäksi tuolinsa repun kylkiäisenä.

Näytä liitetiedosto 11495

Itse pyrin tietoisesti välttämään kaikkein pahimpia jonoja. Jonotin niinikään perjantaina iltapäivällä nimenomaan alhaisemman ikärajan jonossa PS4-alueelle, ja selvisin yllätyksekseni "vain" hieman päälle kahden tunnin. Aamupäivällä samaa jonoa tunnustellessani järjestysmies sanoi sen olevan 4-5 tuntia, joten joko jono lyheni tuntuvasti tai sitten aika-arviot olivat hyvin satunnaisia. Minullekin keskeisintä oli lopulta päästä kokeilemaan se ohjain, pelit hieman toissijaisia kun niissä ei vielä ole mitään oikeasti päräyttävää joka ei olisi mahdollista nykykoneillakin (grafiikka poislukien), ja onhan se ohjain selkeä parannus aiempiin Dualshockeihin verrattuna.

Täällä mentiin samoin aatoksin. Tämän johdosta jäivät Second Son ja Killzone näkemättä, mutta vastapainona taas ehdittiin muualle + pääsi pelaamaan Resogunia. Jonotus kuuluu turistin osaan näillä messuilla ja ei siinä mitään, kun tietää mitä on tavoitelemassa. Tärkeimmät saatiin hoidettua keskiviikon Wild Cardin ansiosta (klo 13 jälkeen sisään halliin) ja muuten tarkalla valinnoilla mihin aamulla ensimmäisenä. Pelifirmat jakavat auliisti Fast Passeja, kannattaa olla ajoissa hereillä.

Kaiken kohkaamisen jälkeen matkasta jäi erittäin hyvä maku. Kiitos siitä matkaseuralle ja suomiporukalle kenen kanssa sai olla tekemisissä Kölnin suunnalla.

Tässä kooste viime viikolta. Katsotaan riittääkö lopuista klipeistä vielä yhteen pätkään.

[MEDIA]4879[/MEDIA]
Youtube: Gamescom 2013 @ Köln - YouTube

Edit: Lisätään vielä viimeinen pätkä tähän perään. Loput klipit pötköön ja näillä mennään:

[MEDIA]4894[/MEDIA]
Youtube: Gamescom 2013 - The rest of the clips - YouTube
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Täällä mentiin samoin aatoksin. Tämän johdosta jäivät Second Son ja Killzone näkemättä, mutta vastapainona taas ehdittiin muualle + pääsi pelaamaan Resogunia.

Ette menettäneet kovinkaan paljoa. Second Sonissa näyttivät alkuun sen saman trailerin, mikä tuli Sonyn tiistaisessa pressitilaisuudessa ja perään tuli gameplay-esitys, joka nähtävästi on sama kuin mitä IGN on demonnut jo aiemmin. Itse en tuota gameplay-pätkää ollut nähnyt joten sain jotain irtikin, mutta voinen kuvitella niiden ihmisten mietteitä jotka toivoivat näkevänsä jotain uutta.

Killzone oli koko pituudeltaan gameplayta. En ole yhtään aiempaa Killzonea tullut pelailleeksi enkä tähän uusimpaankaan ole kiinnittänyt huomiota, joten en osaa sanoa näyttivätkö mitään uutta, mutta demosivat ainakin owl-robotin(?) eri kykyjä (siltana toimimista, hälytysten hakkerointia, vihollisten harhautusta ja suojakilven käyttöä).

Jonottamisesta tuli tosiaan opittua heti kantapään kautta se, että ensi kerralla mukaan viihdykettä ja/tai kaveri. Tuossakin jonossa porukassa olevat lähettelivät yhden henkilön haeskelemaan ruokaa kaikille ja kävivät kukin vuorollaan vessassa.
 
Ylös Bottom