Nisupulla
Jäsen / [FL]
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3
Tässä on nyt viikko siitä kun poistuimme halleilta kohti Kölnin terasseja. Sopiva väli sulateltu nähtyä ja koettua laittaakseen niistä jonkinlaista koostetta viestiksi asti.
Valmistautuminen Gamescomiin alkoi pian vuodenvaihteen jälkeen. Koska tämä oli jo viides kerta, oli kuviot selvät. Hotelli on tärkeä ja on pysynyt samana kaikkina näinä vuosina. Ensiluokkainen ilmastointi, nopeat nettiyhteydet ja kävelymatkan päästä ytimestä. Muusta voidaan tinkiä, mutta ei näistä kolmesta asiasta. Hotellivaraus puolivuotta ennen tapahtumaa on läpihuutojuttu. Seuraavaksi tilaamaan Finnairin sivulta lentoliput. Aamulento, ehdimme vielä iltapäiväksi messuille. Lento Helsinki-Vantaalta Dusseldorffiin. Kolmanneksi varsinaiset messuliput. Nämäkin onnistuu tilaamaan netin kautta sähköpostiin ja tulostamaan valmiiksi. Paperit muovitaskuun puoleksi vuodeksi odottamaan elokuuta.
Kulunut vuosi on ollut harvinaisen kiinnostava konsolipelaajan näkökulmasta. Odotetut uudet konsolit ovat pian jo olohuoneissamme. Edistystä ei ole tapahtumassa pelkästään konehuoneessa, ohjaimet ovat saaneet uusia toimintoja ja muotoja nekin. Käyttöliittymätasolle asti tuotu yhteisö sitouttaa pelaajansa entistä tiiviimmin pelaajayhteisöön. Pelaajat ovat itse harrastuksensa parhaimpia ja tehokkaimpia mainostajia omissa verkostoissaan. Siinä pelivideot suoraan konsolista videopalveluihin ja helposti otettavat kuvakaappaukset ovat näkyvässä roolissa. Käyttäjäkokemus hiotaan kaikinpuolin sulavaksi, turhat odottelut ja päivittelyt pyritään häivyttämään minimiin. Konsoli on kuin heti valmis kiuas. Aina valmiina. Nämä alkuvuoden julkistukset määrittelivät myös mielenkiinnon kohteet messulla; uudet konsolit. Peleistä ei juuri ollut tietoa. Kesäkuun E3 auttoi siinä asiassa, siellä paljastetut nextgen-pelit herättivät suurta mielenkiintoa. Gamescomin ohjelmanumerot alkoivat mielessä muotoutua listaksi mitä pitää nähdä ja kokea omin silmin ja käsin. Tämän vuoden messut olisivat tärkeimmät vuosiin. Kaikki kolme suurta laitevalmistajaa paikalla!
Lähtöaamun koittaessa oli kaikki selvää. Jopa messuhallin layout oli käyty yhdessä läpi siltä osin, kuin se oli meille merkityksellistä. Paikat syytä tietää, siellä on muutama muukin tähtäämässä samoihin kohteisiin. Koska olimme paikalla jo keskiviikkona, jolloin perinteisesti vain pressi on päässyt sisään, ehdimme nähdä lyhyiden jonotusten jälkeen enemmän kun normaaleina kahtena messupäivänä. Keväällä oli tullut myyntiin rajoitettu erä Wild Card -lippuja, joka oikeutti rahvaan sisälle jo päivän etuajassa. Napsimme herkkupaloja toisensa perään; Titanfall, Destiny ja Call of Duty: Ghost. Ainoastaan Destiny oli pelaamisen seuraamista katsomosta käsin, muuten pääsi jo heti pelaamaan lyhyen esittelyn jälkeen. Tässä on Gamescomin suuri rikkaus, pääset pelaamaan tulevia pelejä eikä kaikki jää mainosmiesten jargonin varaan. Titanfallin antama kokemus oli mahtava. Tässä on selkeä uuden sukupolven fps-räiskintäkokemus. Vauhtia piisaa ja pintoja joita pitkin edetä, ruudunpäivityksen siitä notkahtamatta. Tämän jälkeen ei myöhemmin koetut räiskinnät Battlefield 4 myöten enään tuntuneet antavan samanlaista adrenaliiniannosta. Ensimnmäisen päivän perusteella veikkasin messujen peliksi ja siinä pysyttiin päivien jälkeenkin. Ilmestyy PC:lle ja Xbox Onelle, todennäköisesti myöhemmin myös PlayStation 4:lle.
Uudet konsolit olivat tietysti näkyvästi esillä. Molempien ohjaimet erinomaisia kuten olettaa oli voinutkin. Käyttöliittymätasolle ei päässyt tutustumaan ja peleistäkään vaikea vielä vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kiinnostavimmat ilmestyvät ensi vuonna ja siellä todennäköisesti graffahoron silmäkulmat vasta kostuvatkin. Tosin, Housemarquen RESOGUN oli jo sitä täydellä 60 fps ruudunpäivityksellään. Ongelmana nextgen-pelien ulkoasua tarkastellessa on se, ettei niistä tipahda heti samalla tavalla kuin aikaisemmissa sukupolvissa on käynyt. Kuitenkin, kun toiminta alkaa ja hullunmylly pyörimään, herää huomatakseen kaiken edelleen piirtyvän ruudulle ilman mittavia ongelmia ruudunpäivityksessä. Parannuksia on siellä täällä, niitä ei vain tälläinen puusilmä heti huomannut. Itselle nextgeni on kuitenkin paljon muutakin kuin vain täydellisempi virtuaalimaailma ulkoisilta pinnoiltaan. Useissa esityksissä painotettiin sosiaalisuutta ja yhdessä tekemistä. Tarinat voidaan kokea yhtestyönä ja joukkokohtauksiin voidaan heittää muita tarinapelaajia verkon yli, kuten Destinyn kohdalla tulee Public Eventtien kautta tapahtumaan. Pelaaminen on jatkossa yhä enemmän vartaistensa kanssa painimista.
Hienoa oli nähdä miten kameralle on löytymässä vihdoin todellisia sisältöjä, jotka tekevät siitä enemmän pelaajalähtöisen hankinnan. Parhaimpana esimerkkinä Just Dance 2014, siihen sen enempää tässä paneutumatta. Toinen oli Project Spark, jossa pelihahmojen animointia pääsi luomaan kameran välityksellä. Myös DriveClubin pelaajakuva haamuautossa oli hauska lisä. Loppuvuodesta tulee arvatenkin bundlattuja konsolipaketteja, kamera kannattaa hoitaa samantien sinne television kaveriksi.
TOP 5 @ Gamescom 2013
1. Uudet konsolit
2. Uuden sukupolven pelit: Titanfall, Destiny, The Division, Battlefield 4.
3. Ilmaispelien tulva konsolipuolelle
4. Kameralle löytyy käyttöä
5. Tekijöiden perinpohjaiset esittelyt (mm. Kinect v2)
Parasta tämän vuoden messuilla oli mainittujen asioiden lisäksi myös illanvietot suomalaisten kanssa Kölnin yössä ja satunnaiset kohtaamiset messuhallilla. Ulkolaiset kontaktit olivat hauskoja yllätyksiä nekin. Meillä oli samassa hotellissa italialaisia pelinkehittäjiä, jotka tenttasivat taksissa mennessämme pelimakua ym. Näillä messuilla on ollut ilo huomata miten harrastus voi yhdistää koko pallon ikään katsomatta. Taustoissa voi olla hurjat erot, mutta näissä asioissa liikutaan heti samalla pinnalla. Tästä kävi esimerkkinä myös satunnainen kohtaaminen herra Brion Crecenten kanssa (Kotaku, Polygon). Helpommalla pääsee kun jää kotiin nukkumaan, mutta vaivan palkaksi voi saada upeita kokemuksia ja elämyksiä. Rohkeasti vain laittaa itsensä peliin ja katsoo mihin se tie vie.
Vielä on kuitenkin yksi asia, joka hyvä nostaa esille. Se on messukrääsä, eli swagi/loot jota tuolla haalii kaikki toimittajista turisteihin. Tässä oma kattaus, ja joukosta löytyy myös eurolla hankittua.![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
Valokuvia:
Albumi 1: Nisupullan albumi: Gamescom 2013
Albumi 2: Nisupullan albumi: Gamescom 2013, albumi 2
Videoita: http://www.konsolifin.net/media/search/ngc13/
![nisupulla-albums-gamescom-2013-albumi-2-picture11489-gamescom-2013.jpg](http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2013-albumi-2-picture11489-gamescom-2013.jpg)
Tässä on nyt viikko siitä kun poistuimme halleilta kohti Kölnin terasseja. Sopiva väli sulateltu nähtyä ja koettua laittaakseen niistä jonkinlaista koostetta viestiksi asti.
Valmistautuminen Gamescomiin alkoi pian vuodenvaihteen jälkeen. Koska tämä oli jo viides kerta, oli kuviot selvät. Hotelli on tärkeä ja on pysynyt samana kaikkina näinä vuosina. Ensiluokkainen ilmastointi, nopeat nettiyhteydet ja kävelymatkan päästä ytimestä. Muusta voidaan tinkiä, mutta ei näistä kolmesta asiasta. Hotellivaraus puolivuotta ennen tapahtumaa on läpihuutojuttu. Seuraavaksi tilaamaan Finnairin sivulta lentoliput. Aamulento, ehdimme vielä iltapäiväksi messuille. Lento Helsinki-Vantaalta Dusseldorffiin. Kolmanneksi varsinaiset messuliput. Nämäkin onnistuu tilaamaan netin kautta sähköpostiin ja tulostamaan valmiiksi. Paperit muovitaskuun puoleksi vuodeksi odottamaan elokuuta.
Kulunut vuosi on ollut harvinaisen kiinnostava konsolipelaajan näkökulmasta. Odotetut uudet konsolit ovat pian jo olohuoneissamme. Edistystä ei ole tapahtumassa pelkästään konehuoneessa, ohjaimet ovat saaneet uusia toimintoja ja muotoja nekin. Käyttöliittymätasolle asti tuotu yhteisö sitouttaa pelaajansa entistä tiiviimmin pelaajayhteisöön. Pelaajat ovat itse harrastuksensa parhaimpia ja tehokkaimpia mainostajia omissa verkostoissaan. Siinä pelivideot suoraan konsolista videopalveluihin ja helposti otettavat kuvakaappaukset ovat näkyvässä roolissa. Käyttäjäkokemus hiotaan kaikinpuolin sulavaksi, turhat odottelut ja päivittelyt pyritään häivyttämään minimiin. Konsoli on kuin heti valmis kiuas. Aina valmiina. Nämä alkuvuoden julkistukset määrittelivät myös mielenkiinnon kohteet messulla; uudet konsolit. Peleistä ei juuri ollut tietoa. Kesäkuun E3 auttoi siinä asiassa, siellä paljastetut nextgen-pelit herättivät suurta mielenkiintoa. Gamescomin ohjelmanumerot alkoivat mielessä muotoutua listaksi mitä pitää nähdä ja kokea omin silmin ja käsin. Tämän vuoden messut olisivat tärkeimmät vuosiin. Kaikki kolme suurta laitevalmistajaa paikalla!
Lähtöaamun koittaessa oli kaikki selvää. Jopa messuhallin layout oli käyty yhdessä läpi siltä osin, kuin se oli meille merkityksellistä. Paikat syytä tietää, siellä on muutama muukin tähtäämässä samoihin kohteisiin. Koska olimme paikalla jo keskiviikkona, jolloin perinteisesti vain pressi on päässyt sisään, ehdimme nähdä lyhyiden jonotusten jälkeen enemmän kun normaaleina kahtena messupäivänä. Keväällä oli tullut myyntiin rajoitettu erä Wild Card -lippuja, joka oikeutti rahvaan sisälle jo päivän etuajassa. Napsimme herkkupaloja toisensa perään; Titanfall, Destiny ja Call of Duty: Ghost. Ainoastaan Destiny oli pelaamisen seuraamista katsomosta käsin, muuten pääsi jo heti pelaamaan lyhyen esittelyn jälkeen. Tässä on Gamescomin suuri rikkaus, pääset pelaamaan tulevia pelejä eikä kaikki jää mainosmiesten jargonin varaan. Titanfallin antama kokemus oli mahtava. Tässä on selkeä uuden sukupolven fps-räiskintäkokemus. Vauhtia piisaa ja pintoja joita pitkin edetä, ruudunpäivityksen siitä notkahtamatta. Tämän jälkeen ei myöhemmin koetut räiskinnät Battlefield 4 myöten enään tuntuneet antavan samanlaista adrenaliiniannosta. Ensimnmäisen päivän perusteella veikkasin messujen peliksi ja siinä pysyttiin päivien jälkeenkin. Ilmestyy PC:lle ja Xbox Onelle, todennäköisesti myöhemmin myös PlayStation 4:lle.
Uudet konsolit olivat tietysti näkyvästi esillä. Molempien ohjaimet erinomaisia kuten olettaa oli voinutkin. Käyttöliittymätasolle ei päässyt tutustumaan ja peleistäkään vaikea vielä vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kiinnostavimmat ilmestyvät ensi vuonna ja siellä todennäköisesti graffahoron silmäkulmat vasta kostuvatkin. Tosin, Housemarquen RESOGUN oli jo sitä täydellä 60 fps ruudunpäivityksellään. Ongelmana nextgen-pelien ulkoasua tarkastellessa on se, ettei niistä tipahda heti samalla tavalla kuin aikaisemmissa sukupolvissa on käynyt. Kuitenkin, kun toiminta alkaa ja hullunmylly pyörimään, herää huomatakseen kaiken edelleen piirtyvän ruudulle ilman mittavia ongelmia ruudunpäivityksessä. Parannuksia on siellä täällä, niitä ei vain tälläinen puusilmä heti huomannut. Itselle nextgeni on kuitenkin paljon muutakin kuin vain täydellisempi virtuaalimaailma ulkoisilta pinnoiltaan. Useissa esityksissä painotettiin sosiaalisuutta ja yhdessä tekemistä. Tarinat voidaan kokea yhtestyönä ja joukkokohtauksiin voidaan heittää muita tarinapelaajia verkon yli, kuten Destinyn kohdalla tulee Public Eventtien kautta tapahtumaan. Pelaaminen on jatkossa yhä enemmän vartaistensa kanssa painimista.
Hienoa oli nähdä miten kameralle on löytymässä vihdoin todellisia sisältöjä, jotka tekevät siitä enemmän pelaajalähtöisen hankinnan. Parhaimpana esimerkkinä Just Dance 2014, siihen sen enempää tässä paneutumatta. Toinen oli Project Spark, jossa pelihahmojen animointia pääsi luomaan kameran välityksellä. Myös DriveClubin pelaajakuva haamuautossa oli hauska lisä. Loppuvuodesta tulee arvatenkin bundlattuja konsolipaketteja, kamera kannattaa hoitaa samantien sinne television kaveriksi.
TOP 5 @ Gamescom 2013
1. Uudet konsolit
2. Uuden sukupolven pelit: Titanfall, Destiny, The Division, Battlefield 4.
3. Ilmaispelien tulva konsolipuolelle
4. Kameralle löytyy käyttöä
5. Tekijöiden perinpohjaiset esittelyt (mm. Kinect v2)
Parasta tämän vuoden messuilla oli mainittujen asioiden lisäksi myös illanvietot suomalaisten kanssa Kölnin yössä ja satunnaiset kohtaamiset messuhallilla. Ulkolaiset kontaktit olivat hauskoja yllätyksiä nekin. Meillä oli samassa hotellissa italialaisia pelinkehittäjiä, jotka tenttasivat taksissa mennessämme pelimakua ym. Näillä messuilla on ollut ilo huomata miten harrastus voi yhdistää koko pallon ikään katsomatta. Taustoissa voi olla hurjat erot, mutta näissä asioissa liikutaan heti samalla pinnalla. Tästä kävi esimerkkinä myös satunnainen kohtaaminen herra Brion Crecenten kanssa (Kotaku, Polygon). Helpommalla pääsee kun jää kotiin nukkumaan, mutta vaivan palkaksi voi saada upeita kokemuksia ja elämyksiä. Rohkeasti vain laittaa itsensä peliin ja katsoo mihin se tie vie.
Vielä on kuitenkin yksi asia, joka hyvä nostaa esille. Se on messukrääsä, eli swagi/loot jota tuolla haalii kaikki toimittajista turisteihin. Tässä oma kattaus, ja joukosta löytyy myös eurolla hankittua.
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
![nisupulla-albums-gamescom-2013-albumi-2-picture11499-swag-loot-gamescom-2013.jpg](http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2013-albumi-2-picture11499-swag-loot-gamescom-2013.jpg)
Valokuvia:
Albumi 1: Nisupullan albumi: Gamescom 2013
Albumi 2: Nisupullan albumi: Gamescom 2013, albumi 2
Videoita: http://www.konsolifin.net/media/search/ngc13/
Viimeksi muokannut moderaattori: