Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gears Tactics

Saatte kyllä laittaa heti tänne että miltä peli tuntuu X:llä, en kyllä suostu Xbox one S:llä tätä testaan vaikka mielitekisi. Siinä tosin olisi kyllä hyvä vertailla että miltä tämän pelin kanssa tulee olemaan hyppy uuteen sukupolveen :D

Rohkeasti vain kokeilemaan peliä Game Passin kautta. :D Kivempi sitten huomata myöhemmin erot Xbox One S:n ja Xbox Series X:n välillä. Voi olla, että innostut pelaamaan sitten uudelleen, kun on vaihtoehtona 4k/60fps!
 
Saatte kyllä laittaa heti tänne että miltä peli tuntuu X:llä, en kyllä suostu Xbox one S:llä tätä testaan vaikka mielitekisi. Siinä tosin olisi kyllä hyvä vertailla että miltä tämän pelin kanssa tulee olemaan hyppy uuteen sukupolveen :D
Series X vai One X?

Sori, oli pakko :D
 
Rohkeasti vain kokeilemaan peliä Game Passin kautta. :D Kivempi sitten huomata myöhemmin erot Xbox One S:n ja Xbox Series X:n välillä. Voi olla, että innostut pelaamaan sitten uudelleen, kun on vaihtoehtona 4k/60fps!

Joo pitäs Ultimate laittaa uudelleen tilaukseen muutenkin että pääsisi Dead Spacea pelaileen, tämä vaikuttaa ennakoiden perusteella kyllä loistavalta peliltä niin voisi tota kyllä xbox one s:llä kokeilla ja koitella säästellä sitä uudelle sukupolvelle :D
Series X vai One X?

Sori, oli pakko :D

S, eiku series X one X :D joo Series X meinasin :D
 
Tämä on alussa tosi hyvä peli ja sitten vähän lässähtää omasta mielestä. Liikaa pakotetaan tekemään samoja tehtäviä uudestaan ja uudestaan. Tässä pelissä ei muutenkaan oo FPS:llä niin väliä kun on vuoropohjainen. Päätarina oli ihan hyvä omasta mielestä kuitenkin ja vaikka lässähtääkin omasta mielestäni pitkityksen takia niin hyvän pelin puolelle silti kääntyy.
 
Tämä on alussa tosi hyvä peli ja sitten vähän lässähtää omasta mielestä. Liikaa pakotetaan tekemään samoja tehtäviä uudestaan ja uudestaan. Tässä pelissä ei muutenkaan oo FPS:llä niin väliä kun on vuoropohjainen. Päätarina oli ihan hyvä omasta mielestä kuitenkin ja vaikka lässähtääkin omasta mielestäni pitkityksen takia niin hyvän pelin puolelle silti kääntyy.
Ai että kun kuumottaisi jo päästä pelaamaan. Peliä pyörittävää tietokonetta ei tosiaan ole, joten tämä on minulle ihan uusi peli. Lisäksi tykkään Gearssin maailmasta, eikä vuoropohjainen XCOMin tyylinen peli haittaa yhtään, pikemminkin päinvastoin. :)

Olisipa jo 10.11.
 
No niin, nyt on Tacticsia pelattu ensimmäinen Act ja vähän toistakin. Sain juuri sitä mitä odotin - erinomaisen XCOM-kloonin Gears universumissa.

Mukana on tutut aseet, tutut viholliset, tutut moottorisahatapot ja executionit, mutta pelaaminen tapahtuu vuoroissa ja isometrisestä kuvakulmasta. Jokaisella hahmolla on luokka, jota voi aika laajasti kehittää useampaan eri suuntaan. Hahmot oppivat näin uusia kykyjä ja statsit parantuvat. Myös varusteiden päivityksellä saa statseihin boostia.

Peli on yllättävän taktinen. Hahmojen pelaaminen oikeassa järjestyksessä saattaa merkata voittoa tai jopa jonkun hahmon kuolemaa. Eri kykyjä on pakko hyödyntää, ettei käy ohraleipä.

Gears fanina tästä on helppo olla innoissaan, mutta suosittelen myös kaikkia vuoropohjaisten taktisten räiskintä/roolipelien ystäviä kokeilemaan. Tämä on hyvä XCOM-klooni.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt on Tacticsia pelattu ensimmäinen Act ja vähän toistakin. Sain juuri sitä mitä odotin - erinomaisen XCOM-kloonin Gears universumissa.

Mukana on tutut aseet, tutut viholliset, tutut moottorisahatapot ja executionit, mutta pelaaminen tapahtuu vuoroissa ja isometrisestä kuvakulmasta. Jokaisella hahmolla on luokka, jota voi aika laajasti kehittää useampaan eri suuntaan. Hahmot oppivat näin uusia kykyjä ja statsit parantuvat. Myös varusteiden päivityksellä saa statseihin boostia.

Peli on yllättävän taktinen. Hahmojen pelaaminen oikeassa järjestyksessä saattaa merkata voittoa tai jopa jonkun hahmon kuolemaa. Eri kykyjä on pakko hyödyntää, ettei käy ohraleipä.

Gears fanina tästä on helppo olla innoissaan, mutta suosittelen myös kaikkia vuoropohjaisten taktisten räiskintä/roolipelien ystävien kokeilemaan. Tämä on hyvä XCOM-klooni.

XCOM peleistä ei ole itsellä kokemusta mutta lukenut että tarjoavat melko paljon haastetta, onko tässä sama malli?
 
XCOM peleistä ei ole itsellä kokemusta mutta lukenut että tarjoavat melko paljon haastetta, onko tässä sama malli?
Saa kyllä pähkäillä, ettei kuolema korjaa. Pelissä on valittavissa neljä eri vaikeustasoa, joten tietysti peli myös sitä mukaa vaikenee tai helpottuu. Kuitenkin jos lähtee ihan soitellen sotaan, eikä hyödynnä suojia, hahmojen kykyjä ja käytä muutenkin hahmojen toimintapisteitä järkevästi niin hankalaa tulee olemaan.

On myös toisaalta aika palkitsevaa, kun onnistuu taktikoimaan oikein. Esim. executionista muut hahmot saavat yhden toimintapisteen lisää meneillään olevalle vuorolle, joten parhaimmillaan tällä voi ketjuttaa useammankin tapon, vaikka ensin jo näyttäisi että oma vuoro loppuu.
 
Saa kyllä pähkäillä, ettei kuolema korjaa. Pelissä on valittavissa neljä eri vaikeustasoa, joten tietysti peli myös sitä mukaa vaikenee tai helpottuu. Kuitenkin jos lähtee ihan soitellen sotaan, eikä hyödynnä suojia, hahmojen kykyjä ja käytä muutenkin hahmojen toimintapisteitä järkevästi niin hankalaa tulee olemaan.

On myös toisaalta aika palkitsevaa, kun onnistuu taktikoimaan oikein. Esim. executionista muut hahmot saavat yhden toimintapisteen lisää meneillään olevalle vuorolle, joten parhaimmillaan tällä voi ketjuttaa useammankin tapon, vaikka ensin jo näyttäisi että oma vuoro loppuu.
Jos tällainen taktikointi maittaa, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan Divinity Original Sin 2:sta. Taistelut ovat täynnä taktikointia ja niistä voi selviytyä todella erilaisin keinoin. Siihen tietty päälle tarina sun muut asiat ja kyseessä on edelleen edellisen sukupolven paras peli :)
 
Jos tällainen taktikointi maittaa, niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan Divinity Original Sin 2:sta. Taistelut ovat täynnä taktikointia ja niistä voi selviytyä todella erilaisin keinoin. Siihen tietty päälle tarina sun muut asiat ja kyseessä on edelleen edellisen sukupolven paras peli :)
Divinity original siniä olenkin pelannut. Siis sitä ykköstä, mutta kesken jäi. En tiedä miksi. Joku siinä ei niin iskenyt, vaikka kaikin puolin hyvän pelin tunnusmerkit täyttyivätkin.
 
Divinity original siniä olenkin pelannut. Siis sitä ykköstä, mutta kesken jäi. En tiedä miksi. Joku siinä ei niin iskenyt, vaikka kaikin puolin hyvän pelin tunnusmerkit täyttyivätkin.

Voin täysin allekirjoittaa @karpaasin suosittelun. 150 tuntia vierähti siivillä Divinity kakkosen perinpohjaisessa läpipeluussa.

Onko muuten Gears Tacticsissa rajoitettu määrä kierroksia per tehtävä kuten esim. X-COMissa? En ihan hirveästi tykkää sellaisesta jatkuvasta kiireen tunteesta ja siksikin tuo Divinity rokkasi.
 
Voin täysin allekirjoittaa @karpaasin suosittelun. 150 tuntia vierähti siivillä Divinity kakkosen perinpohjaisessa läpipeluussa.

Onko muuten Gears Tacticsissa rajoitettu määrä kierroksia per tehtävä kuten esim. X-COMissa? En ihan hirveästi tykkää sellaisesta jatkuvasta kiireen tunteesta ja siksikin tuo Divinity rokkasi.

Ei aina, mutta usein oli :(
 
Voin täysin allekirjoittaa @karpaasin suosittelun. 150 tuntia vierähti siivillä Divinity kakkosen perinpohjaisessa läpipeluussa.

Onko muuten Gears Tacticsissa rajoitettu määrä kierroksia per tehtävä kuten esim. X-COMissa? En ihan hirveästi tykkää sellaisesta jatkuvasta kiireen tunteesta ja siksikin tuo Divinity rokkasi.
Osassa tehtävistä on noita vuororajoituksia, mutta ne ovat kaikki tai suurin osa tainneet olla valinnaisia rajoituksia. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Toisin sanoen, jos suoritat tehtävän tietyn vuororajan puitteissa, saat enemmän tehtävän jälkeen jaettavia palkintoja. Jos vuororaja ylittyy, saat vähemmän. Toisaalta eipä ole vielä kertaakaan epäonnistunut tuo vuororajan puitteissa pysyminen. Eivät siis missään nimessä ole kovin tiukkoja rajoja.
 
On siinä vaikka kuinka paljon vuororajoissa pysyttäviä tehtäviä. Ja samalla niissä tehtävissä pakotetaan menemään myös koko ajan eteenpäin.
 
On siinä vaikka kuinka paljon vuororajoissa pysyttäviä tehtäviä. Ja samalla niissä tehtävissä pakotetaan menemään myös koko ajan eteenpäin.
Mutta onko se vuororajoissa pysyminen pakollista vai valinnaista? Niitä tehtäviä, joita tässä nyt itse muistelen, niin valinnaista.

Sitten siellä on erikseen sellaisia tehtäviä, joissa on pakko edetä. Ei johdu vuoroista, vaan siitä että selustaan tippuu pommeja. Nämä ovat ainakin minusta olleet ihan mukavaa vaihtelua, kun pakotetaan pelaamaan vähän eri tavalla kuin vaikka jonkun paikan puolustamiseen keskittyvissä tehtävissä.
 
Pommitehtävät tuli mieleen noista rajoitetuista määristä vuoroja. Ne on periaatteessa semmosia tehtäviä. Ja nuo sivutehtävät muutenkin alkoi vain ärsyttämään loppua kohti ja heikenti omalla kohdalla pelin arvosanaa.
 
Nyt alkaa olemaan jo vähän enemmän tunteja takana, niin voi jo kommentoida tätä kokonaisvaltaisemmin. Ja hyvä pelihän tämä tosiaan on, ei ole päässyt pettämään siltä osin siis. En mikään suurin FPS-pelien ystävä ole, mutta Gears on sinänsä tuonut genreen jotain omaa ja on siksi näitä tullut jonkin verran pelattua, joten maailma on tuttu sinänsä. Ja kyllä Gears Tactics tuntuu Gears of War peliltä. Se on jo sinänsä hieno suoritus itsessään. Myös Gears Tacticsissa liikutaan suojasta suojaan ja sanomattakin selvää, että gorea riittää, mutta gore ei ole mitään pelkkää mässäilyä, vaan ihan taktisen osuuden ytimessä, kun esimerkiksi moottorisahalla tapon viimeistelystä saa lisää Action Pointseja ja paremmat mahdollisuudet onnistua.

Gears Tactics on suoraviivainen ja toimintaan painottava SRPG, mutta nimenomaan sitä taktisuutta on tarpeeksi ja kun onnistuu jossain suunnitelmassa, niin sen myös tuntee onnistumiseksi. Erona on kuitenkin se, että pelissä eletään useimmiten enemmän reaktiivisesti kuin proaktiivisesti, koska vihollisia tuodaan yllättäen ja yllättävistä suunnista sisään vuorojen välillä, joten ikinä ei voi olla varma, että aloitettu "suunnitelma" pitää, vaan että suunnitelmaa on oltava valmis muuttamaan tilanteen mukaan. Tämä varmasti joitain saattaa häiritä, mutta itse pidän juuri tästä ajatuksesta ja se tekee pelaamiselle hyvää, kun tilanne elää jatkuvasti. Ikinä ei tiedä mitä taivaalta tippuu tai maan alta kömpii ulos.

Erilaiset hahmoluokat tuovat vaihtelua ja vaikka erilaisten luokkien käyttämiseen ei erityisemmin useimmiten rohkaista (joskus tosin näistä valinnoista voi saada ekstraa), niin ainakin itse välillä otan mukaan esimerkiksi pelkästään tarkkampujia ja skoutteja, ihan vaan koska niillä pelaaminen on vähän erilaista kuin pistää pelkkää raskaampaa kalustoa ulos. Toki tasapainoinen porukka on useimmiten tie onneen, varsinkin jos tehtäväkuvauksesta ei selviä suoraan, että minkälaista toimintaa on luvassa.

GameSpotin Mike Epstein tämän pelimekaniikan kuvasikin hyvin yhdessä kappaleessa:
Though the situation never adds up in your favor, there's almost always a solution to the threat you're facing. Whether you choose to dig in and brace from a defensive position or clear through the Locust horde, you have to employ your strategic acumen reactively, combining your squad's moves and attacks in the most efficient, sustainable way possible. Each character can "act"--move, shoot, or use a class-specific ability--three times per turn. On top of that, specialized perks and gear often give you plenty of opportunities to earn extra health or moves. Even when you feel like you've been backed into a corner, there's always a move that will give you a small chance of doing something to turn the tide, crack the mission wide-open, and shift the momentum back your way. When it works, and that one cautious shot turns into a 20-move assault, it feels like you cobbled together one of those reactionary hail-mary schemes Marcus Fenix seems to pull off in every Gears set-piece.

Hahmokehitys tapahtuu tehtävien välissä ja jos sattuu level uppia tulemaan, niin siitä sitten saa hahmoille asettaa aina muutaman uuden ominaisuuden per taso. Ja siis yleisesti tosiaan hahmoja pystyy luokan sisällä kehittämään siihen suuntaan kuin olen itse nähnyt tarpeelliseksi, eli käytännössä luokalla on alaluokittelut, joita kohti voi hahmoja viedä level uppien yhteydessä. Joku voi haluta vähän kaikkea ominaisuutta kehitellä hahmoilleen, mutta itse olen pyrkinyt aina valitsemaan yhden polun, jonka kehitän loppuun saakka. Hahmokehitys on peruskauraa, mutta toimivaa sellaista. Myös hahmojen aseita kehitetään erikseen saatavilla lisäosilla, joita saa palkintoina ja toisaalta myös randomilla poimittua kentiltä. Näissäkin tulee valintoja sen perusteella, miten itse hahmolla pelaa. Ja jos haluaa rivimiestä lisää omaan yksikköön rekrytoida, niin myös se onnistuu tehtävien välillä. Ja kaikkien hahmojen ja aseiden ulkonäölle voi tehdä laajalla skaalalla kustomointia, joten jos tuollainen kiinnostaa, niin siihen saa kyllä kulumaan aikaa.

Vihollisia tulee sisään ihan kivalla vaihtelulla ja nämä vaikuttavat selkeästi siihen, että miten niitä kannattaa lähteä taltuttamaan. Ja myös näiden seurassa liikkuu support luokkia, jotka jeesaavaat muita. En näistä vihollisen hahmoista sen enempää spoilaa, mutta myös nämä kaverit ovat useimmiten tuttuja Gears-maailmasta muutenkin, joten myös tällä osastolla on hienosti viety Gearsin henkeä taktiseen ulottuvuuteen. Erilaisia vihollisia on tarpeeksi monipuolisesti ja näiden yhdistelmät usein saavat harkitsemaan muutaman kerran, että miten hommassa kannattaa edetä. Ja vaikutusta on myös sillä, että joskus selustaan tulevat ilmahyökkäykset pakottavat etenemään ja siinä kohtaa varsinkin esimerkiksi liikeen pysäyttävät overwatchit ja muut himmelit sekä niiden purkaminen oikeassa järjestyksessä tulee tutuksi. Loppuvastuksia löytyy myös, jotka tuovat kivasti vaihtelua peruspuurtamiseen.

Tarina ei ole mikään mestariteos ollut, mutta kyllä sitäkin seuraa ihan mielellään. Maailmaa tässä on ollaan pelastamassa, iso paha susi on olemassa ja näin. Hahmot eivät kyllä pääse myöskään loistamaan sinänsä, vaan pääosin jopa ne "sankarit" jäävät statisin rooliin. Ei tämä tietenkään yllätys ehkä ole, mutta kyllähän Gears mytologiasta saisi kyllä enemmänkin revittyä irti. Ja pitäisi saada.

Itse pelaan Jacked versiona kampanjaa, joten Jack on päässyt toimimaan useimmiten näiden kentältä löytyvien salkkujen poimijana ja tukiyksikkönä. Ei voi välttyä ajatukselta, että Jacked on ehkä vähän helpompi kampanja, mutta toisaalta ilmeisesti tässä on myös muutamia vähän kovempia vihollisluokkia. Olisi varmaan kuitenkin pitänyt ensin pelata normikampanjana läpi, jotta uudelleenpeluuarvoa olisi ollut enemmän, mutta toisaalta, kyllähän tämä varmasti on myös se monipuolisempi kampanja.

No mutta, tosiaan, hyvä pelihän tämä ehdottomasti on ja tässä vaiheessa antaisin sellaisen vahvan neljä tähteä tälle. Pelitunteja tulee se +30 tuntia varmasti, joten rahoille olisi vastinetta, jos tästä nyt siis olisi jotain muuta kuin Game Passin kuukausimaksua maksanut. Jos esimerkiksi Valkyria Chronicles on maistunut, niin kyllä tämäkin maistuu. Ja helppoahan tätä on suositella kokeilemaan, vaikka ei taktiset roolipelit kiinnostaisi, kun kerran Game Passiin kuuluu ja kuka tahansa voi tämän sitä kautta hyvinkin helposti poimia testiin.

Jos kehitysideoita jatko-osaan pitäisi antaa, niin laittaisin sinne, että tätä samaa vaan lisää periaatteessa, mutta enemmän vaihtelua ja valinnanvaraa sivutehtäviin ja tarinan sekä hahmojen kirjoittamisen taso astetta korkeammalle ja enemmän keskiöön. Moninpelaaminen voisi myös olla mielenkiintoista, mutta ei tietenkään yksinpelistä karsimalla. Jos tosiaan yksinpeliin upotettaisiin tarinaltaan vahvempi pohjavire ja sivutehtäviin monipuolisuutta sekä valinnanvaraa, niin tässä olisi helposti itselleni jopa ihan viiden tähden tavaraa. Ja ainakin itse jään toivomaan tälle jatkoa, hieno startti uudelle pelisarjalle.
 
Tämä oli kyllä positiivinen yllätys XCOM-sarjan pelien fanina, vähän kevyempi ote genreen. Pidin erityisesti executionien tarjoamasta taktisesta edusta, jolloin voit näitä sopivasti ketjuttamalla saada aikaan melkoisen lumipalloefektin Locustin kurmootuksessa. Sensijaan tämä XCOM-sarjasta poikkeava overwatch-toteutus vaati hieman sulattelua, mutta nyt tuohon jo tottunut.

Ehdottomasti kokeilun arvoinen peli mikäli genre yhtään kolahtaa.
 
Peli meni viime yönä läpi. Pelasin kirjaimellisesti klo 4 asti aamuyöllä, kun pelin loppu häämötti, enkä malttanut jättää kesken. Niin hyvä tämä oli.

Tykkäsin tarinasta enemmän kuin osasin odottaa. Se valotti mukavasti konfliktin alun tapahtumia tarjoten jopa oikean syyn siihen miksi tilanne on sellainen kuin se on. Lisäksi pelin hahmot yhdistyvät varsin hyvin Gears 5:n hahmoon/hahmoihin.

Tämä oli malliesimerkki siitä, kuinka hyvin vahvasti tiettyyn juttuun (kolmannen persoonan räiskintä) nojaava sarja viedään onnistuneesti toiseen lajityyppiin. Gears -faneille tarjottiin edelleen sarjasta tuttuja elementtejä, mutta erilaisen pelimekaniikan kautta. En lähde mekaniikkaa nyt enempää purkamaan, kun @J.Sunderland sen jo tuossa yllä tekee.

Gears Tactics on hieman yllättäen yli 20 tuntisella kampanjallaan pisin Gears -peli ja nyt lopputekstien jälkeen minua tervehti vielä end game -sisältö, eli Veteran missionit. Suurimmaksi osaksi tämä on hyvä juttu, mutta varsinkin sivutehtäviin olisi kaivannut enemmän vaihtelua. Nyt niissä pyöritettiin käytännössä kolmea tai neljää tehtävätyyppiä. Se on kuitenkin aika pieni miinus muuten loistavassa kokonaisuudessa.

Yksi vuoden parhaita pelejä ja tekisikin heti mieli lähteä uudelle kierrokselle vaikeammalla vaikeustasolla. Ehkä kuitenkin pelaan parit Veteran missionit ensin.
 
Tämäkin gears fanina kiinnostaisi, mutta oma pää ei riitä tämän tyylisiin peleihin.
Mario+rabbids kingdom battlen sentään olen päässyt läpi, mutta siinäkin täytyi lopussa vaihtaa easylle jotta hahmot sai aina ennen jokaista taistelua kestävyyden takaisin.
Tässäkin ilmeisesti useampi vaikeustaso on, mutta eipä niistä kukaan ole arvosteluissa mitään maininnut.
 
Ylös Bottom