Nyt alkaa olemaan jo vähän enemmän tunteja takana, niin voi jo kommentoida tätä kokonaisvaltaisemmin. Ja hyvä pelihän tämä tosiaan on, ei ole päässyt pettämään siltä osin siis. En mikään suurin FPS-pelien ystävä ole, mutta Gears on sinänsä tuonut genreen jotain omaa ja on siksi näitä tullut jonkin verran pelattua, joten maailma on tuttu sinänsä. Ja kyllä Gears Tactics tuntuu Gears of War peliltä. Se on jo sinänsä hieno suoritus itsessään. Myös Gears Tacticsissa liikutaan suojasta suojaan ja sanomattakin selvää, että gorea riittää, mutta gore ei ole mitään pelkkää mässäilyä, vaan ihan taktisen osuuden ytimessä, kun esimerkiksi moottorisahalla tapon viimeistelystä saa lisää Action Pointseja ja paremmat mahdollisuudet onnistua.
Gears Tactics on suoraviivainen ja toimintaan painottava SRPG, mutta nimenomaan sitä taktisuutta on tarpeeksi ja kun onnistuu jossain suunnitelmassa, niin sen myös tuntee onnistumiseksi. Erona on kuitenkin se, että pelissä eletään useimmiten enemmän reaktiivisesti kuin proaktiivisesti, koska vihollisia tuodaan yllättäen ja yllättävistä suunnista sisään vuorojen välillä, joten ikinä ei voi olla varma, että aloitettu "suunnitelma" pitää, vaan että suunnitelmaa on oltava valmis muuttamaan tilanteen mukaan. Tämä varmasti joitain saattaa häiritä, mutta itse pidän juuri tästä ajatuksesta ja se tekee pelaamiselle hyvää, kun tilanne elää jatkuvasti. Ikinä ei tiedä mitä taivaalta tippuu tai maan alta kömpii ulos.
Erilaiset hahmoluokat tuovat vaihtelua ja vaikka erilaisten luokkien käyttämiseen ei erityisemmin useimmiten rohkaista (joskus tosin näistä valinnoista voi saada ekstraa), niin ainakin itse välillä otan mukaan esimerkiksi pelkästään tarkkampujia ja skoutteja, ihan vaan koska niillä pelaaminen on vähän erilaista kuin pistää pelkkää raskaampaa kalustoa ulos. Toki tasapainoinen porukka on useimmiten tie onneen, varsinkin jos tehtäväkuvauksesta ei selviä suoraan, että minkälaista toimintaa on luvassa.
GameSpotin Mike Epstein tämän pelimekaniikan kuvasikin hyvin yhdessä kappaleessa:
Though the situation never adds up in your favor, there's almost always a solution to the threat you're facing. Whether you choose to dig in and brace from a defensive position or clear through the Locust horde, you have to employ your strategic acumen reactively, combining your squad's moves and attacks in the most efficient, sustainable way possible. Each character can "act"--move, shoot, or use a class-specific ability--three times per turn. On top of that, specialized perks and gear often give you plenty of opportunities to earn extra health or moves. Even when you feel like you've been backed into a corner, there's always a move that will give you a small chance of doing something to turn the tide, crack the mission wide-open, and shift the momentum back your way. When it works, and that one cautious shot turns into a 20-move assault, it feels like you cobbled together one of those reactionary hail-mary schemes Marcus Fenix seems to pull off in every Gears set-piece.
Hahmokehitys tapahtuu tehtävien välissä ja jos sattuu level uppia tulemaan, niin siitä sitten saa hahmoille asettaa aina muutaman uuden ominaisuuden per taso. Ja siis yleisesti tosiaan hahmoja pystyy luokan sisällä kehittämään siihen suuntaan kuin olen itse nähnyt tarpeelliseksi, eli käytännössä luokalla on alaluokittelut, joita kohti voi hahmoja viedä level uppien yhteydessä. Joku voi haluta vähän kaikkea ominaisuutta kehitellä hahmoilleen, mutta itse olen pyrkinyt aina valitsemaan yhden polun, jonka kehitän loppuun saakka. Hahmokehitys on peruskauraa, mutta toimivaa sellaista. Myös hahmojen aseita kehitetään erikseen saatavilla lisäosilla, joita saa palkintoina ja toisaalta myös randomilla poimittua kentiltä. Näissäkin tulee valintoja sen perusteella, miten itse hahmolla pelaa. Ja jos haluaa rivimiestä lisää omaan yksikköön rekrytoida, niin myös se onnistuu tehtävien välillä. Ja kaikkien hahmojen ja aseiden ulkonäölle voi tehdä laajalla skaalalla kustomointia, joten jos tuollainen kiinnostaa, niin siihen saa kyllä kulumaan aikaa.
Vihollisia tulee sisään ihan kivalla vaihtelulla ja nämä vaikuttavat selkeästi siihen, että miten niitä kannattaa lähteä taltuttamaan. Ja myös näiden seurassa liikkuu support luokkia, jotka jeesaavaat muita. En näistä vihollisen hahmoista sen enempää spoilaa, mutta myös nämä kaverit ovat useimmiten tuttuja Gears-maailmasta muutenkin, joten myös tällä osastolla on hienosti viety Gearsin henkeä taktiseen ulottuvuuteen. Erilaisia vihollisia on tarpeeksi monipuolisesti ja näiden yhdistelmät usein saavat harkitsemaan muutaman kerran, että miten hommassa kannattaa edetä. Ja vaikutusta on myös sillä, että joskus selustaan tulevat ilmahyökkäykset pakottavat etenemään ja siinä kohtaa varsinkin esimerkiksi liikeen pysäyttävät overwatchit ja muut himmelit sekä niiden purkaminen oikeassa järjestyksessä tulee tutuksi. Loppuvastuksia löytyy myös, jotka tuovat kivasti vaihtelua peruspuurtamiseen.
Tarina ei ole mikään mestariteos ollut, mutta kyllä sitäkin seuraa ihan mielellään. Maailmaa tässä on ollaan pelastamassa, iso paha susi on olemassa ja näin. Hahmot eivät kyllä pääse myöskään loistamaan sinänsä, vaan pääosin jopa ne "sankarit" jäävät statisin rooliin. Ei tämä tietenkään yllätys ehkä ole, mutta kyllähän Gears mytologiasta saisi kyllä enemmänkin revittyä irti. Ja pitäisi saada.
Itse pelaan Jacked versiona kampanjaa, joten Jack on päässyt toimimaan useimmiten näiden kentältä löytyvien salkkujen poimijana ja tukiyksikkönä. Ei voi välttyä ajatukselta, että Jacked on ehkä vähän helpompi kampanja, mutta toisaalta ilmeisesti tässä on myös muutamia vähän kovempia vihollisluokkia. Olisi varmaan kuitenkin pitänyt ensin pelata normikampanjana läpi, jotta uudelleenpeluuarvoa olisi ollut enemmän, mutta toisaalta, kyllähän tämä varmasti on myös se monipuolisempi kampanja.
No mutta, tosiaan, hyvä pelihän tämä ehdottomasti on ja tässä vaiheessa antaisin sellaisen vahvan neljä tähteä tälle. Pelitunteja tulee se +30 tuntia varmasti, joten rahoille olisi vastinetta, jos tästä nyt siis olisi jotain muuta kuin Game Passin kuukausimaksua maksanut. Jos esimerkiksi Valkyria Chronicles on maistunut, niin kyllä tämäkin maistuu. Ja helppoahan tätä on suositella kokeilemaan, vaikka ei taktiset roolipelit kiinnostaisi, kun kerran Game Passiin kuuluu ja kuka tahansa voi tämän sitä kautta hyvinkin helposti poimia testiin.
Jos kehitysideoita jatko-osaan pitäisi antaa, niin laittaisin sinne, että tätä samaa vaan lisää periaatteessa, mutta enemmän vaihtelua ja valinnanvaraa sivutehtäviin ja tarinan sekä hahmojen kirjoittamisen taso astetta korkeammalle ja enemmän keskiöön. Moninpelaaminen voisi myös olla mielenkiintoista, mutta ei tietenkään yksinpelistä karsimalla. Jos tosiaan yksinpeliin upotettaisiin tarinaltaan vahvempi pohjavire ja sivutehtäviin monipuolisuutta sekä valinnanvaraa, niin tässä olisi helposti itselleni jopa ihan viiden tähden tavaraa. Ja ainakin itse jään toivomaan tälle jatkoa, hieno startti uudelle pelisarjalle.