Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Yōtei

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R2zapiN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Oon nyt just alotellu ja pelannu Tsushimaa sen reilu 15h. Kolmas ja viimenen mahdollisuus minkä pelille annan, mut tällä kertaa pusketaan läpi jokatapauksessa.

Ja samat ongelmat ja plussat tässä tuntuu edelleenkin olevan. Tykkään siitä ettei tässä oo minimappia ja ison osan kartalla olevista asioista voi löytää vaan seurailemalla lintuja tjsp merkkejä mitä maailmassa näkyy. Nouseva savu indikoi vissiin myös jotain kun usein sitä seuraamalla löytää jotain. Myös toi et pistää kartalle merkin ja tuuli johdattaa sinne on jees.

Mut sit taas tässä on ihan helvetisti toistoa, turhia sivutehtäviä ja muuta ihan jonninjoutavaa paskaa joka ei tee muuta kun hukkaa sun aikaa. Osa sivutehtävistä on sellasta vitun tuubaa et ne ois pitäny laittaa leikkauspöydälle samantien eikä päästää peliin asti. Osa sit taas on oikein mukavia ja kiinnostaa enemmän kun päätarina. Ajanhukkaamista on myös se et tosi monessa tehtävässä kävelet tai ratsastat hiljaa ja kuuntelet kun joku NPC länkyttää sulta korvat irti ennenku pääset liikkumaan kovempaa sinne minne pitääkin mennä. Ihan täysin turhaa ajanhukkaa. Peli ei myöskään anna skippailla cutscenejä jos nousee epäilys että tää sivutehtävä ei kiinnosta tippaakaan tai jotain muuta, sähän katot ne välivideot ja sähän kävelet hiljaa ja kuuntelet, halusit tai et.

Joo, mä tiedän ettei kaikkea sivutauhkaa oo pakko tehdä, mutta tässä taas korostuu se Ubisoftin kirous että määrä korvaa laadun ja kunhan saadaan isot tuntilukemat tauluun sille jos haluaa pelata 100% pelin läpi niin hyvä. Välittämättä siitä et onko se kuinka laadukasta tekemistä. Kartalla on myös liikaa kokoa ja se vois olla tiiviimpi, etenkin kun tässä ei toi paikasta A paikkaan B liikkuminen oo juurikaan mitenkään mielekästä tai jännittävää, painat tikkua yhteen suuntaan ja seuraat tuulta x ajan. Tässäkin ois voinu leikata aika ison osan tätä turhaa matkustamista pois, toki jos maisemia tykkää katella niin sit tää tuskin haittaa mut ne jotka niitä haluaa tuijotella varmaan voi sitä vapaaehtosestikin tehdä. Nopeasti homma menee siihen et fast travel laulaa ja siitä ollaankin sit enää kivenheiton päässä siitä et hommasta menee maku.

Plussaa myös siitä et uutta sivutekemistä tulee kuitenkin joskus. Ongelmana vaan se et Act 1 sivutehtävät ehkä oli liian kauan ainoana tarjontana ja siihen sit kyllästy kuitenkin ennenkun oli se koko alue putsattu.

Mä toivon että kakkososa parantaa tän suhteen ja roimasti. Sitä tekemistä ei oo pakko ampua karttaa täyteen ihan vaan sen takia että voidaan sanoa et sitä on. Laatu on aina parempi ku määrä näissä asioissa. Ja välimatkoja saa kanssa leikata runsaalla kädellä ellei keksi tapaa millä tehdä siitä ite paikasta toiseen liikkumisesta miellyttävää. Esimerkiks Spidermaneissa mä en koskaan käyttäny fast travelia koska se liikkuminen oli mukavaa, en mä myöskään esimerkiks pääasiassa GTA-peleissäkään takseja tjsp käytä kun se ajaminen on ihan mukavaa. Olikos se Dragon's Dogma 2:en ohjaaja joka sano et jos sun pelissäs on fast travel ja porukka käyttää sitä niin se todennäkösesti tarkottaa et se paikasta toiseen liikkuminen on perseestä, eikä se varsinaisesti väärässä ollu.

Sonylla alkaa pikkuhiljaa olemaan ongelma näitten open worldien kanssa, sillä nää ei varsinaisesti mitään uutta koskaan tarjoa vaan sama ateria naaman eteen jokaikinen kerta. Toivottavasti jatko-osassa on tällä kertaa tarpeeks muutoksia, sillä jos se tuntuu edes etäisesti samalta aterialta uudelleenlämmitettynä niin multa putoaa kyllä ohjain kädestä aika nopeasti. Toisaalta ongelmana on myös se pikkuhiljaa et tietyt studiot puskee sen yhen pelin ulos per sukupolvi ja siinäpä se (esim Sucker Punch ja Naughty Dog on tälläsiä).
 
Näyttää hyvältä, mut nii näyttää jo eka osa. Kuha se maailmassa häröily ja tarinan lisäksi se muu tekeminen/sivutehtävtä/ym jolkottelu on tehty muutos ettei ole sitä samaa tipujen ja koirien perässä juoksemista ja 3-5 eri asian toistamista. Ei se eka osa paska peli ollut, mut jotenki kyllästyi hyvin äkkiä, joten kesken jäi mut sai onneks vuoden tauon jälkeen seki pistetty pakettiin + lisäri ps5 alkuhuumassa.
 
Itsellä oli tuolloin Tsushima aikaan paha open world -ähky ja ensimmäisten tuntien jälkeen kun huomasin että kaikki sivuaktiviteetit ovat melkoista filleriä. Näinpä päätin että pelaan vain päätehtävät ja peli toimi oikein hyvin näin.
 
Täällä jäi myös väliin, vaikka Japani, ninjat ja samurait ovat lähellä sydäntä. Tenchu on kova ja kannattaa lukea Eric Lustbaderin Ninja.

Sain jo ihan ekoista Assasins Creedeista näppylöitä ja tää vaikuttaa samalta menolta.

Toivottavasti toka parantaa ja ovat ottaneet mallia naishahmolle blue Eyed samurai-sarjasta<3
 
Sucker Punchille yksi toivomus, laittakaa nyt hemmetti vieköön viimein mahdollisuus skipata välivideot. On se kumma, että näitten mielestä on kivaa kun pelaaja joutuu haluamattaan katsomaan videoita sen sijaan, että pääsisi nauttimaan pelistä ja pelaamaan sitä peliä ylipäätään.
No ehkä sitten jos uusintakierros mut ekalla kerralla ei tulis mieleekään skipata videoita, ne kun monessa pelissä vielä sitä parhainta antia :D
 
  • Like
Reactions: rap
Itsellä oli tuolloin Tsushima aikaan paha open world -ähky ja ensimmäisten tuntien jälkeen kun huomasin että kaikki sivuaktiviteetit ovat melkoista filleriä. Näinpä päätin että pelaan vain päätehtävät ja peli toimi oikein hyvin näin.
Joo, no vaikka ei oliskaan ähkyä niin tän aikana kyllä sen kerkeää saamaan jos yrittää tota karttaa liiaksi putsata, alkaa pienetkin asiat häiritsemään kummasti kun tarpeeks toistoa tulee. Just äsken kirosin sitä et tehtävän alussa ja lopussa tulee se sama n. 20s kestävä ruutu missä tehtävän nimi ja jotain kuuriimuja. Yleensä tolla ei pointtia oo, mut joskus se tausta on ihan siisti.

Yleensä pienet asiat ei pääse häiritsemään näin paljoa, mut kun tässä on n. 100 asiaa jolla ei oo mitään muuta funktiota kun hukata aikaa ja kokemus ei kärsis ollenkaan jos siitä lähtis leikkaamaan pois.
No ehkä sitten jos uusintakierros mut ekalla kerralla ei tulis mieleekään skipata videoita, ne kun monessa pelissä vielä sitä parhainta antia :D
No, kyse olis tässä tapauksessa valinnasta. Ei liene välivideoita katsovilta pois jos ne voiskin skipata ekalla rundilla?

Olin ite aiemmin kanssa vahvasti tossa veneessä et ekalla rundilla ei skipata mitään. Nykyään alan herkästi vähintäänkin sivutekemisen tauhkaa skippaamaan jos tuntuu siltä että ei muuten pätkääkään kiinnosta se väkisin vängätty tarina tai dialogi mitä siinä on. Nykypeleissä on tosi usein ongelmana se et kukaan ei pidä turpaansa kiinni hetkeäkään ja puhutaan jatkuvasti ilman että sanotaan mitään kiinnostavaa. Leuat käy vaan huvikseen.

Jos peli on kiva pelata mut tarina menee plörinäks jossain vaiheessa tai muuten vaan loppuu mielenkiinto narratiiviin tai johonkin muuhun, niin cutscenet skippaamalla saa usein pelin vietyä maaliin ja kokonaisuus saattaa jopa jäädä plussan puolelle. Mut jos on pakotettu kattomaan välivideoita mitkä ei kiinnosta, niin kyllähän sitä nopeesti ajalle keksii parempaakin käyttöä.
 
Olen tullut tähän tulokseen, ja sanon tämän teille isomunaisena miehenä. Ne jotka jaksaa ulista naisista peleissä on oikeasti vittu 3cm munan omaavia, tuhkamunia, mitä vittua te oikeasti hommaatte, ei se ole naisten vika että että penis on peini sinulla.
 
Tsushimaan liittyy vieläkin, mut ehkä sopii tähän ketjuun kuitenkin.

Sain ton päätarinan nyt päätökseen ja kokemus kyllä käänty plussan puolelle loppumetreillä. Ei oo edes ainut peli mikä kääntyy itellä plussan puolelle keskivaiheen jälkeen, mikä on sinällänsä outoa. Tuntu et tarina lähti käyntiin kunnolla vasta Act 2 lopussa ja vauhti pysyi loppuun asti. Act 3 paikkeilla sivutehtävienkin juonenkaaret pääsi päätökseen ja näissä samaa ongelmaa, alku aikalailla yhdentekevää ja loppua kohden vauhti löytyy ja viimeset pari tehtävää on tarinallisesti oikein hyviä ja suurin osa sivutarinoista heräs vasta lopussa henkiin.

Pelissä on oikeasti tosi hyviä hetkiä niin päätarinan kun sivutarinankin osalta, mut hemmetti kun jokasta hyvää juttua kohden löytyy yks tai kaks ei niin kivaa juttua.

Jatko-osa tulis oikeasti hyötymään siitä et pakettia tehään huomattavasti tiiviimmäks ja trimmataan sitä läskiä rankalla kädellä. Samalla vois vähän pohtia et oisko kannattavaa vähentää sivutekemisen määrää ja keskittyä laatuun.

Potentiaalia tällä olis ollu olla oikeasti paljon parempi mitä oli. Ei tää huono ollu, mutta jotenkin hukattu potentiaali ärsyttää huomattavasti enemmän kun se et peli on vaan rehdisti huono. Toivotaan et kritiikki on menny perille, koska en oletettavasti oo ainut jolla on samanlaiset fiilikset.
 
Jos ei välivireoita pystyy skippaa nii ainakin ne cutscenet ykköses jossa ennen taistelua vedetää miekat esiin ja munitaan siinä ennen taistelua, oli hienoa pari kertaa niitä katsella sen jälkeen olis voinut suoraan alkaa taistelusta. Ja miksipä niitä cutscenejä ei vois skipata? Ite ekal kerral kyl katon ne aina mut se mahollisuus pitäs olla pelis ku pelis skipata, varsinkin just ne turhat miekkojen esiin vetämis munimiset.
 
Jos ei välivireoita pystyy skippaa nii ainakin ne cutscenet ykköses jossa ennen taistelua vedetää miekat esiin ja munitaan siinä ennen taistelua, oli hienoa pari kertaa niitä katsella sen jälkeen olis voinut suoraan alkaa taistelusta. Ja miksipä niitä cutscenejä ei vois skipata? Ite ekal kerral kyl katon ne aina mut se mahollisuus pitäs olla pelis ku pelis skipata, varsinkin just ne turhat miekkojen esiin vetämis munimiset.
Veikkaan että koska yleinen samuraifiilistely. Onhan tuo Tsushima todella elokuvallinen peli jossain määrin.
 
Lupaus on annettu, pelissä on vähemmän itseään toistava avoin maailma.

"One challenge that comes with making an open-world game is the repetitive nature of doing the same thing over again. We wanted to balance against that and find unique experiences."

 
Lupaus on annettu, pelissä on vähemmän itseään toistava avoin maailma.

"One challenge that comes with making an open-world game is the repetitive nature of doing the same thing over again. We wanted to balance against that and find unique experiences."

Noni nyt alkaa kiinnostamaan enemmän. Hyvä että ottavat opiksi kritiikistä.

Toivon myös ettei pelin pääjuoni olisi hirveän pitkä.
 
Lupaus on annettu, pelissä on vähemmän itseään toistava avoin maailma.

"One challenge that comes with making an open-world game is the repetitive nature of doing the same thing over again. We wanted to balance against that and find unique experiences."

Mä myös helvetti tuun tätä kehittäjän kommenttia siteeraamaan jos julkasussa paljastuukin et yhtä tauhkaa se sivutekeminen on ja samaa ateriaa jauhetaan tehtävästä toiseen.

Toivottavasti ei jää markkinointipuheeks. Vähän niinku ennen FF7 Rebirthin julkasua ne hehkutti et ovat ottaneet Witcher 3 sivutekemisestä mallia. Ainut vaan et Rebirthin pelasin tänä vuonna ja en muista oikeastaan minkään sivutekemisen olleen mieleenpainuvaa kun yhtäkään esimerkkiä ei tuu mieleen, kun taas Witcher 3 muistaa aika hyvän siivun sivutehtävistä vaikka viimesestä pelikerrasta on se neljä tai viis vuotta. Syitä voi vaan arvailla.
 
Nii se erilainen ei itsenään toistava openworld sivutekeminen kolmen saman asian toiston sijasta venytetään viiden saman asian toistamiseen niin tuntuu että on vaihtoehtoja ja näin elävämpi maailma. :p

No ei hyvä jos ovat tietoisia mut katotaa sitten miten se homma sit käytännössä on. Itse epäilen ettei tule mitään mullistavaa eroa ykköseen muuta kun just että lisätään vaan lisää, mutta hyvähän se olisi olla väärässä.
 
Helpoin tapahan lisätä monipuolisuutta sivujuttuihin on niiden tarinallisuuden ja narratiivisen kontekstin lisääminen. Alkuperäisessä tätä ei juuri ollut vaan siinä mentiin lähinnä jotain bambuja sivaltamaan. Pelillisestihän valtaosassa avoimen maailman peleissä sivujutut on melko itseääntoistavia ja mahdoton vaatiakin pyörän keksimistä joka kerta uudelleen isossa maailmassa, joka on täytettävä sisällöllä. Esim. yllä mainittu Witcher 3 ei juuri pelillisesti mitään uutta koskaan tarjonnut mutta siinä ne jutut toimi erittäin hyvin juuri siksi, että niihin oli kirjoitettu vahva kontekstointi kerronnallisesti (ja Gwent tietysti).
 
Moni ilmeisesti unohtanut mikä kaikki oli sivutehtäviä GoT:ssä. Tulihan siinä aika paha ubi-ahky niitä yksittäisiä tarinallisesti heikkoja tales-tehtäviä tehdessä, kettujen ja lintujen jahtaamisesta puhumattakaan. Mutta jos esim. Lady Masakon, Norion ja Ishikawan talesit jättää tekemättä, niin missaahan siinä ihan hitosti tarinaa ja sitä samaa pelaamista mitä koko päätarina on.
 
Ylös Bottom