Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

päivitys.. Kokeilin nyt suoraan piuhalla chromecastiin, parannus resoluutioon oli huomattava, nyt hyvin riittävä striimaukseen. Samaan wifiin juttelu puhelin, tietokone ja konsolit täysillä mutta ei chromecast näköjään. Joissain tietyissä laitteissa on herkkyyttä tullut havaittua wifin suhteen.
Eli reso on nyt ok mutta kaikki pelit tuntuu "muljuavan" 60fps tiloissa, meno ei vaan ole tasaista ja äänetkin joissain napsaa/pätkii. Lagi oli ok kun tarkasteli liipasin vs ruutu mutta käytännössä ammuskelu dest2 ja saintsrow re elected oli aika hankalaa eli niissä se sitten näkyi. Mutta sanotaan nyt että stadia on graafisesti pitkälti xcloud tasolla ja varmaan joissain tilanteissa terävämpikin..
 
Tuossa juuri ensitunnelmat itsekin otin Stadian kanssa, eikä se kyllä vaikuttanut yhtään hassummalta teknisesti. Käyttöönotto oli helppoa ja kaikki tuntui toimivan todella mallikkaasti, eikä viive päässyt häiritsemään. Googlen palvelu lunastaa siis näiltä osin odotukset.

Googlen tilauspalvelu Stadia Pron hyvä puoli on ehdottomasti se, että kerran lunastettu peli pysyy aina pelattavissa Pro-tilauksen ollessa aktiivisena, joten kiirettä ei tule poistuvien pelien kanssa. Ja kun kerran kuukauden saa kokeilla ilmaiseksi, niin sitähän sitten tietenkin tuli kokeiltua Pron tarjontaa heti kättelyssä. Ensimmäisenä tarjonnasta tulee selväksi sen kapeus. Omaan silmään kiinnostavia nimikkeitä ei paljoa ole ja muutenkin kaikkien pelien lunastaminen "omaksi" yksi kerrallaan ei kauaa kestänyt, joten laadullisesti ja numeraalisesti jäädään kauaksi esimerkiksi Game Passin tarjonnasta.

Testiin otin Dirt 5:n, Wreckfestin ja Wavetalen. Jokainen näistä oli erittäinkin pelattava, enkä tosiaan havainnut mitään häikkää viiveissä, eikä esimerkiksi pikselöitymistä tullut vielä kertaakaan vastaan. Perusasiat on siis todellakin kunnossa ja jos tämä lyhyt sessio kuvastaa myös pidemmän päälle Stadian tasoa, niin Googlen pilvipelaaminen on teknisesti totta tosiaankin aidosti laadukasta ja on ansainnut kehunsa.

Kylmiltään Stadia-ohjain tuntui oikeinkin kelvolliselta, vaikka tattien sijoittelu ja liipasimet eivät ihan napakymppejä omaan makuun ole. Ohjain tuntuu yleisesti laadukkaalta ja tuntumassa on painoa tarpeeksi. Wifin yli pelien ohjaaminen on varmaan sekin viivettä vähäntävä vaihtoehto, joten BT:n puuttuminen ei haittaa Stadian omien pelien osalta. Ohjaimessa on ääniohjaus mukana myös sekä 3.5mm liitäntä kuulokkeille, mutta kumpikaan ei vielä tullut tutuksi. Kiinteästi sisäänleivottua akkua en itse valitsisi parhaaksi valinnaksi, mutta nämä on makuasioita tietenkin. Reissussa tämän voi puhelimen, Switchin ja läppärin kanssa samalla laturilla kuitenkin ladata, joten siinähän se menee mukana. Hyvä fiilis jäi ohjaimestakin.

Stadia on yleisesti ottaen tosiaan ihan pätevä pilvipelipalvelu teknisesti vuonna 2021 ja vaikka Stadia Pro tilauspalvelu ei nykyisellä tarjonnalla allekirjoittaneelle tarjoa mitään sellaista, että jäisin maksamaan tuosta, niin potentiaalia tässä kyllä on. Toivottavasti tässä kuukauden aikana ehdin tuota enemmänkin kokeilemaan myös reissussa, niin saa vähän paremman kuvan suorituskyvystä "kannettavana pelilaitteena".
 
Odotetusti ja vähemmän yllättävästi Google on heittänyt pyyhkeen kehään Stadian osalta. Jo aiemmin olemattomaksi jäänyt kehitystyö ja omien studioiden lopetus kieli aika vahvasti uskon puutteesta Googlella. Nyt koko Stadia-tuotetta ollaan käytännössä ajamassa alas kun Google "depriorisoi" Stadian ja yrittää jatkossa saada teknologiaa kaupaksi kolmansille osapuolille.

 
Odotetusti ja vähemmän yllättävästi Google on heittänyt pyyhkeen kehään Stadian osalta. Jo aiemmin olemattomaksi jäänyt kehitystyö ja omien studioiden lopetus kieli aika vahvasti uskon puutteesta Googlella. Nyt koko Stadia-tuotetta ollaan käytännössä ajamassa alas kun Google "depriorisoi" Stadian ja yrittää jatkossa saada teknologiaa kaupaksi kolmansille osapuolille.

Pelkkään streamamiseen perustuva pelialusta on kuolleena syntynyt ajatus. Ainakin niissä peleissä, joita voit pelata ilman viiveitä konsoleilla tai PC:llä. Saattaa toimia lähinnä joissakin hyvin keveissä mobiilipeleissä kasuaalille mobiilisti pelaamaan tottuneelle kuluttajalle.

Jonkinlainen vaihtoehto tuo voi olla perinteisen tavan mukaan koneelle asennettavilla peleille, jos sitä tarjotaan nimenomaan lisäpalveluna sitä kaipaaville, kuten esim. Microsoft tekee. Joitakin eivät streamauksen yhteydessä tuleva väistämätön viive sekä heikompi graafinen taso ilmeisesti sitten häiritse, jos tuolle niinkään siis käyttöä löytyy. Itse kylläkin pistelen mieluummin vaikka tikkuja kynsien alle, kuin pelaan pelejä streamin kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Odotetusti ja vähemmän yllättävästi Google on heittänyt pyyhkeen kehään Stadian osalta. Jo aiemmin olemattomaksi jäänyt kehitystyö ja omien studioiden lopetus kieli aika vahvasti uskon puutteesta Googlella. Nyt koko Stadia-tuotetta ollaan käytännössä ajamassa alas kun Google "depriorisoi" Stadian ja yrittää jatkossa saada teknologiaa kaupaksi kolmansille osapuolille.

Ongelma ei sinällään ollut tekniikassa vaan palvelumallissa. Täysi hintaisia pelejä vain striimattavaksi ja päälle vielä kuukausimaksu, että saa kunnon laatua. Aika pieni pelivalikoimakin tähän päälle.

Jos tarjotaan vain striimausmahdollisuus, niin silloin hinnan pitää olla sen mukainen. Kuukausimaksu, minkä takana on iso katalogi pelejä ja kunnon striimauslaatu. Eikä yritetä myydä striimattavia pelejä saman tapaan kuin myydään omaksi ostettavia lokaalisti pelattavia pelejä. Ei jengi nyt ihan noin höynäytettävissä ole.
 
Ongelma ei sinällään ollut tekniikassa vaan palvelumallissa. Täysi hintaisia pelejä vain striimattavaksi ja päälle vielä kuukausimaksu, että saa kunnon laatua. Aika pieni pelivalikoimakin tähän päälle.
Striimaus on kuraa kaikissa tapauksissa, jos haluaa ja arvostaa laatua. Peleissä, musiikissa ja elokuvissa.
Musiikissa striimauksen etuna on käytön helppous, mutta leffoissa ja peleissä ei ole sitäkään etua.
 
Striimaus on kuraa kaikissa tapauksissa, jos haluaa ja arvostaa laatua. Peleissä, musiikissa ja elokuvissa.
Musiikissa striimauksen etuna on käytön helppous, mutta leffoissa ja peleissä ei ole sitäkään etua.

Striimausta on hankala myös verrata pelien ja musiikin sekä elokuvien välillä. Vain yksi näistä viihdemuodoista on aidosti interaktiivinen, mikä tietenkin asettaa omat vaatimuksensa mm. nettiyhteydelle. Musiikkia ja elokuvia voi ladata etukäteen käytettäväksi, pelien kohdalla tämä ei ole mahdollista.
 
Striimaus on kuraa kaikissa tapauksissa, jos haluaa ja arvostaa laatua.
Apple Music on tarjonnut hyvän tovin ihan koko kataloginsa häviöttömästi pakattuna, ja lisäksi jotkin levyt on saatavilla myös Dolby Atmos -versioina. En siis sanoisi, että se on "kuraa" millään mittarilla, ellei sitten ole aivan posketon hifipuristi, jonka pitää saada kaikki 192 kHz:llä ja 24-bittisenä.
 
Apple Music on tarjonnut hyvän tovin ihan koko kataloginsa häviöttömästi pakattuna, ja lisäksi jotkin levyt on saatavilla myös Dolby Atmos -versioina. En siis sanoisi, että se on "kuraa" millään mittarilla, ellei sitten ole aivan posketon hifipuristi, jonka pitää saada kaikki 192 kHz:llä ja 24-bittisenä.
Samaa huttua nekin on. Lisäksi sitä parempaa HiRes Lossless laatua ei pysty tietääkseni kuuntelemaan muutoin kuin erillisen DACin kautta, eikä AirPoditkaan tue parasta laatua lainkaan. Apple Musicin laatu on parempi kuin Spotifyn, mutta huonompi kuin fyysisten formaattien ääni. Toki sen kokemiseen vaikuttaa käytössä oleva laitteisto. Perus BT-kuulokkeille on tosin melko sama mitä kuuntelee, kunhan ollaan edes Spotifyn lähtötasossa. Langallisilla kuulokkeilla on mahdollista saada parempaa äänenlaatua.

Moni kuuntelee musiikkia striimauspalveluista langattomien kuulokkeiden kautta, mutta useimmat BT-toteutukset heikentävät äänen laatua pakkaamalla sitä lossy-menetelmin itse tai muutoin prosessoimalla äänidataa uudelleen, jolloin mahdollisen paremman äänilähteen hyöty menetetään.

Atmos on enempi markkinointikikka musiikin osalta, sillä musiikista häviävän marginaalisen minimaalinen osa on masteroitu tai miksattu mitään monikanavaformaattia silmällä pitäen. Atmos Music taas on pelkistetysti päälle liimattava efektipalikka, joka muokkaa alkuperäisestä äänitteestä "immersiivisen" eli efektoidun version.

Eron striimatun musiikin ja laadukkaan fyysisen äänitteen välillä kuulee vähän homekorvaisempikin kuuntelija, kun pääsee vertailemaan, mutta harmittavan moni tyytyy nykyään Spotify+luuri+paskat kuulokkeet yhdistelmään.

Striimausta on hankala myös verrata pelien ja musiikin sekä elokuvien välillä. Vain yksi näistä viihdemuodoista on aidosti interaktiivinen, mikä tietenkin asettaa omat vaatimuksensa mm. nettiyhteydelle. Musiikkia ja elokuvia voi ladata etukäteen käytettäväksi, pelien kohdalla tämä ei ole mahdollista.
Kyllä, mutta tekninen laatu elokuvissa ja musiikissa on heikompi striimeissä, kuin fyysisissä talenteissa. Elokuvien osalta on turha toivoa samaa bitratea striimeissä, mitä saa levyltä vaikka nimellinen tarkkuus on sama, eikä ääniraitaa saa esim. HD Master Audio tasoisena, vaan aina pakattuna tuhnuna rajoitetulla bitratella.


t. Kaappihifisti :D
 
Apple Musicin laatu on parempi kuin Spotifyn, mutta huonompi kuin fyysisten formaattien ääni.
Se häviöttömästi pakattu data on (dekoodauksen jälkeen) bitilleen sama kuin CD-versiossa, joten en ymmärrä, miten se voi olla huonompi. Se on toki asia erikseen, että BT-kuulokkeilla tulee väistämättä oma pakkauksensa mukaan, mutta ei se poista sitä, että Apple Musicista saa musiikin täysin CD-tasoisena.

Update! Piti ihan käydä tarkistamassa asia. Näemmä osa Apple Musicin tarjonnasta on tuolla 192 kHz/24-bit -laadulla. Eli ei pitäisi siitäkään kyllä jäädä äänenlaatua uupumaan.

Apple has developed its own lossless audio compression technology called Apple Lossless Audio Codec (ALAC). In addition to AAC, the entire Apple Music catalog is now also encoded using ALAC in resolutions ranging from 16-bit/44.1 kHz (CD Quality) up to 24-bit/192 kHz.

Lähde: Apple
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta tekninen laatu elokuvissa ja musiikissa on heikompi striimeissä, kuin fyysisissä talenteissa. Elokuvien osalta on turha toivoa samaa bitratea striimeissä, mitä saa levyltä vaikka nimellinen tarkkuus on sama, eikä ääniraitaa saa esim. HD Master Audio tasoisena, vaan aina pakattuna tuhnuna rajoitetulla bitratella.

Juu täysin totta. Viittasin viestilläni lähinnä käyttötarkoitukseen, en niinkään laatuun.
 
Se häviöttömästi pakattu data on (dekoodauksen jälkeen) bitilleen sama kuin CD-versiossa, joten en ymmärrä, miten se voi olla huonompi. Se on toki asia erikseen, että BT-kuulokkeilla tulee väistämättä oma pakkauksensa mukaan, mutta ei se poista sitä, että Apple Musicista saa musiikin täysin CD-tasoisena.

Update! Piti ihan käydä tarkistamassa asia. Näemmä osa Apple Musicin tarjonnasta on tuolla 192 kHz/24-bit -laadulla. Eli ei pitäisi siitäkään kyllä jäädä äänenlaatua uupumaan.



Lähde: Apple
Joo, samaa mieltä. Apple Musicin pitäisi kelvata kavemmallekkin hifistille, kunhan älyää käyttää oikein.

Tuolta kannattaa lukaista.
 
Viimeksi muokattu:
Se häviöttömästi pakattu data on (dekoodauksen jälkeen) bitilleen sama kuin CD-versiossa, joten en ymmärrä, miten se voi olla huonompi. Se on toki asia erikseen, että BT-kuulokkeilla tulee väistämättä oma pakkauksensa mukaan, mutta ei se poista sitä, että Apple Musicista saa musiikin täysin CD-tasoisena.

Update! Piti ihan käydä tarkistamassa asia. Näemmä osa Apple Musicin tarjonnasta on tuolla 192 kHz/24-bit -laadulla. Eli ei pitäisi siitäkään kyllä jäädä äänenlaatua uupumaan.
Siihen juuri viittasin, eli sitä ei saa kuin erillisen DACin kautta toistettua. Langattomat kuulokkeet eivät siitä tai muustakaan losslessistä muutenkaan hyödy, kuten Apple itsekin kertoo:

"AirPods, AirPods Pro, AirPods Max, AirPods (3rd generation) and Beats wireless headphones use Apple AAC Bluetooth Codec to ensure excellent audio quality. However, Bluetooth connections aren't lossless."

"To listen to songs at sample rates higher than 48 kHz, you'll need an external digital-to-analogue converter."

192 kHz/24-bit tai muun CD:tä korkeamman sampletason hyöty riippuu siitä mistä lähteestä se on tehty. Aika iso osa tulee suoraan cd:ltä, joten ylisamplaus ei tuo mitään lisäarvo. Lisäksi vaikka käytössä olisi ns. master-tason tallenne, ei nekään kaikki ole välttämättä tuolla tasolla.
 
Jotenkin hassua, että Stadia ei saanut ilmaa siipiensä alle, kun ainakin pari heistä riippumatonta globaalia vuosia jatkuvutta ilmiötä olisi pitänyt olla Stadian kaltaiselle palvelulle suureksi eduksi:
  1. Pandemia ja kaikenlaisen kotona tapahtuvan online-toiminnan lisääntyminen ml. pelaaminen
  2. Konsolien ja näytönohjainten edelleen jatkuva pula
Itseä tämä ei yllättänyt yhtään, sillä 1:1 vertailussa cloud-pelaaminen on kokemuksena aina huonompi oman laitteen kautta tapahtuvaan pelaamiseen verrattuna, ja Google ei onnistunut tuomaan esiin mitään sellaista, millä Stadia erottautuisi aiemmasta tarjonnasta. Hinnoittelupolitiikka myös täysin epäonnistunut.
 
Oli intohimoinen tavoite, mutta ei yllätä että taru loppu näin. Liian aikaisessa olivat.

Vaikuttikohan tähän Stadian uppoamiseen se että netti on ylipäänsä ulkomailla ihan helvetin kallista? Kerran jenkeissä käyneenä muistikuva on että kaikki etsi aina vain wifiä

Ajatuksen juoksuna haen takaa että jos pelasi muutakin kun nettipelejä niin tuliko pelaaminen kalliimmaksi pilven kautta pelatessa kuin digi/levyversio
 
Oli intohimoinen tavoite, mutta ei yllätä että taru loppu näin. Liian aikaisessa olivat.

Vaikuttikohan tähän Stadian uppoamiseen se että netti on ylipäänsä ulkomailla ihan helvetin kallista? Kerran jenkeissä käyneenä muistikuva on että kaikki etsi aina vain wifiä

Ajatuksen juoksuna haen takaa että jos pelasi muutakin kun nettipelejä niin tuliko pelaaminen kalliimmaksi pilven kautta pelatessa kuin digi/levyversio
Jenkeissä ja suurimassa osassa muutakin maailmaa mobiilidata on hemmetin kallista Suomeen verrattuna, ja datamäärässä aina katto.
 
Data on kallista ja tekniikka ei ollut ihan siellä missä kaavailtiin, mutta silti sanoisin että isoin kompastuskivi oli hinnoittelu-/palvelumalli. Tietystikään Stadialla ei ollut alkuun juurikaan pelikirjastoa mitä tarjota, mutta eihän jengi nyt osta samaan täyteen hintaan pelejä vain streamattavaksi kuin millä hinnalla saavat joko digi- tai levyversion omaksi. Tähän päälle piti vielä maksaa kuukausimaksua, jos halusi laadukasta streamia.
 
Ylös Bottom