Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

Vaikea nähdä mikä on Stadian markkinarako etenkin nyt kun MS ja Sony puskevat streamausmarkkinaan myös jättimäisten pelikirjastojensa kanssa. Googlen oma lisäarvo on lopulta aika pieni. MSllä ja Sonyllä tämä on osa kokonaistarinaa, Googlen tarina on pelkkä streamaus ja luja usko, että kuluttavat valitsevat epävarman verkkoinfran alustakseen fyysisen laitteen sijaan.
 
Ubisoft avaa kk-maksullisen palvelun Uplay+:n, joka on tavoitettavissa myös Stadian kautta. Tämä tarkoittaa jatkossa muidenkin kustantajien vastaavia palveluita yhteisen katon alla.

Uplay+

- Early access to new games incl. premium editions - More than 100 games - $14.99 a month - Launches in September.

 
Google Stadian ja Uplay+ löytyminen samasta taloudesta kuulostaa jo aika epätodennäköiseltä.
 
Google Stadian ja Uplay+ löytyminen samasta taloudesta kuulostaa jo aika epätodennäköiseltä.

Tuskin moni haluaa lisätä säännöllisiä kk-maksuja, mutta miltä kuulostaisi Stadia Base ja siihen Uplay+? Pelit 1080p/60 fps ja maksaa tuon 14,99 €/kk.

 
Viimeksi muokattu:
Stadian oma verkkoyhteyden testipalvelu löytyy täältä: https://projectstream.google.com/speedtest

Itselle näyttää reilua 80M, joten Googlen lupausten mukaan tuolla nopeudella pitäisi olla parasta laatua, mitä Stadia pystyy toimittamaan. Verkon viiveisiin nopeus ei tietysti liity mitenkään. Hieman epäilen, että luvatulla 35M nopeudella toimisi 4K, HDR, 60fps ja 5.1 äänet, kun ei tuolla nopeudella toimi kunnolla edes pelkän 4K videomateriaalin streamaus.
 
Testasin kännykällä ja sillä saatiin tällainen tulos:

Yhteytesi toimii loistavasti.

Verkkosi nykyisen nopeuden (35.16 Mbit/s) pitäisi riittää laadukkaaseen pelikokemukseen Stadiassa.
 
Testasin kännykällä ja sillä saatiin tällainen tulos:

Yhteytesi toimii loistavasti.

Verkkosi nykyisen nopeuden (35.16 Mbit/s) pitäisi riittää laadukkaaseen pelikokemukseen Stadiassa.
Puhelimella sain kans 75mbit/s
 
Tein myös testin kännykällä. 32,756 Mbit/s. "Verkkosi nopeuden pitäisi riittää HD-pelaamiseen Stadiassa, mutta ei välttämättä 4K-resoluutioon." Tämä siis kännykän liittymällä.

Tuo olisi ihan riittävä bussissa/junassa pelaamiseen, mutta toisaalta viiveestä emme tiedä mitään. Niin ja eihän tämä toimi kuin Googlen omilla puhelimilla, joten mitäs tässä testailemaan. Kotona oleva kiinteä 50/10 liittymä antaa varmasti paremman tuloksen, mutta ei Stadialla oikein siellä mitään tee.
 
Itse sain tietokoneella 93 Mbit/s ja kännykällä 114 Mbit/s, sen perusteella olis valmis pilvipelaamiseen. Mutta täytyy katsoa millainen tästä palvelusta tulee ja kuinka se toimii ennenko lähtee rahojaan siihen työntämään.
 
Itse sain tietokoneella 93 Mbit/s ja kännykällä 114 Mbit/s, sen perusteella olis valmis pilvipelaamiseen. Mutta täytyy katsoa millainen tästä palvelusta tulee ja kuinka se toimii ennenko lähtee rahojaan siihen työntämään.

Itseä kiinnostaisi nähdä yksinoikeus, joka hyödyntää tätä saumatonta siirtymistä näytöltä toiselle. Esimerkiksi verkkoroolipeli. Siinä ei tarvitse olla aivan koko ajan paikalla, mutta pitkin päivää piipahduksia lyhempiä ja pidempiä. Aikanaan World of Warcraft oli itselle tällainen yhteisöllinen kokemus.
 
Verkon viiveisiin nopeus ei tietysti liity mitenkään.
Verkon viiveeseen ei tietenkään liity eikä vaikuta, mutta striimatun pelin viiveeseen se vaikuttaa. Ping mittaa vain sitä kuinka kauan yhdeltä datapaketilta kestää sinun laitteelta serverille ja takaisin. Kokonaisen pelin freimin siirtämiseen tarvitaan useampia paketteja ja kuva on valmis näytettäväksi vasta kun se on saapunut kokonaan sinun laiteelle, ja mitä nopeampi yhteys sitä nopeammin koko freimi tulee perille.
 
Verkon viiveeseen ei tietenkään liity eikä vaikuta, mutta striimatun pelin viiveeseen se vaikuttaa. Ping mittaa vain sitä kuinka kauan yhdeltä datapaketilta kestää sinun laitteelta serverille ja takaisin. Kokonaisen pelin freimin siirtämiseen tarvitaan useampia paketteja ja kuva on valmis näytettäväksi vasta kun se on saapunut kokonaan sinun laiteelle, ja mitä nopeampi yhteys sitä nopeammin koko freimi tulee perille.
Mutta kannattaa huomata se, että näissä striimauspalveluissa käytetään todella agressiivista videon pakkausta, ja siihen kuuluu pääasiassa deltapakettien lähettäminen (eli tieto vain siitä, mitä kahden peräkkäisen ruudun välillä on muuttunut, ei koko freimiä). Tietysti blingin lisääntyessä myös näiden deltojen koko kasvaa, mutta koko ruudun kuvaa ei lähetetä kuin silloin tällöin juuri tuon nopeuden vuoksi.
 
Mutta kannattaa huomata se, että näissä striimauspalveluissa käytetään todella agressiivista videon pakkausta, ja siihen kuuluu pääasiassa deltapakettien lähettäminen (eli tieto vain siitä, mitä kahden peräkkäisen ruudun välillä on muuttunut, ei koko freimiä). Tietysti blingin lisääntyessä myös näiden deltojen koko kasvaa, mutta koko ruudun kuvaa ei lähetetä kuin silloin tällöin juuri tuon nopeuden vuoksi.
Joo, kaikki videostriimit ovat aina todella rankasti pakattua jos niitä vertaa pakkaamatomaan videoon. Yksi pakkaamaton 1080p freimi vie noin 6000 kilotavua, kun taas 35 Mb/s striimissä yhdelle framelle tilaa on keskimäärin vain 76 kilotavua eli video on pakattu1:80 osaan! Tämä on siis todella hyvälaatuisen blurayn bitrate ja monet muut videostriimit ovat vielä tuosta jopa 5-10 kertaa pienempiä.
 
"Verkkosi nykyisen nopeuden (208.437 Mbit/s) pitäisi riittää laadukkaaseen pelikokemukseen Stadiassa."

Pitäisi riittää, kuten Google sanoo. Olikos tähän tulossa ilmainen testiaika tyyliin PS Now? Kokeilematta ei lähde tilaukseen missään nimessä.
 
Ensi vuonna lanseerattava Stadia Base on ilman kk-maksua.

Kuukausimaksuttomuuden lisäksi tämä on myös pelitön (ainakin tällä erää). Eli testailuun ei tämäkään vaihtoehto sovellu.

Luulisi, että Google tulee tarjoamaan jonkun järkevän vaihtoehdon oman yhteytensä testaamiseen käytännössä.
 
Messuolosuhteissa päässet kokeilemaan Google Stadiaa.


Stadia’s E3 Doom Eternal demo made me a cloud gaming believer

Over thirty minutes of Doom Eternal play, I'd have been hard pressed to point out any differences between the Stadia version and one running on a local PC. The 60fps animation didn't noticeably stutter for the entire demo, and the apparent resolution didn't dip below 1080p either (though a Google representative said Stadia will sometimes lower that resolution briefly to maintain a smooth frame rate if and when bandwidth dips). There were no signs of video compression artifacts or the color gradients you might see in a low-res YouTube video.

All that said, this extended demo convinced me that Stadia at least has the potential to deliver the solid, responsive, as-good-as-local gaming experience that Google promises, even for an extremely reflex-heavy game. I could easily see myself playing through the entirety of Doom Eternal on this version of Stadia without complaint and without the need for a high-end console or gaming rig, either.

Lähde: https://arstechnica.com/gaming/2019/06/stadias-e3-doom-eternal-demo-made-me-a-cloud-gaming-believer/
 
Digital Foundry oli myös testannut Stadiaa ja kokemus ei ollut mitenkään huikea, lagia ja resoluutio ongelmia.

 
Kuukausimaksuttomuuden lisäksi tämä on myös pelitön (ainakin tällä erää). Eli testailuun ei tämäkään vaihtoehto sovellu.

Luulisi, että Google tulee tarjoamaan jonkun järkevän vaihtoehdon oman yhteytensä testaamiseen käytännössä.
Niin no, palveluahan ei ole vielä kuukausiin julkaisemassa, joten "testaaminen" voi olla melko pelitön tällä hetkellä. Ensi vuonna pääset testaamaan ilmaiseksi, käytännössä, miten palvelu toimii.
 
Niin no, palveluahan ei ole vielä kuukausiin julkaisemassa, joten "testaaminen" voi olla melko pelitön tällä hetkellä. Ensi vuonna pääset testaamaan ilmaiseksi, käytännössä, miten palvelu toimii.
Pitää silti se peli ostaa jotta voi testailla joten ilmaiseksi sitä ei voi sanoa.
 
Ylös Bottom