Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GOTY: Vuoden peli 2021 - kerro omat valintasi

Tänä vuonna julkaistut vuoden pelit.

1: Life is strange: true colors
LiS 2:n jälkeen en odottanut oikein mitään enkä katsonut edes arvosteluita spoilerien pelossa joten sitäkin hienompaa oli huomata kuinka deck nine onnistui taas vetämään sarjan pois siitä suosta johon don't nod sen päästi.
Ärsyttävän lapsenvahti simulaattorin sijaan meillä on oikeasti pidettävä päähahmo, peli keskittyy taas yhteen kylään ja mitään äärimmäisen typeriä päätöksiä ei tehdä kuten kakkosessa jossa jätkät lähti karkuun kun joku syytti niitä varastamisesta kun olisi voitu vaan mennä sinne kauppaan takaisin kysymään myyjältä.

Pelin supervoimana toimiva empatia kuulostaa paperilla ihan naurettavalta, mutta toimii käytännössä erittäin hyvin vaikka ei ykkösen ajan manipulointia voitakaan.
Vaikka pelissä on lähinnä kaksi lopetusta joihin liittyvät päätökset tehdään vasta aika lopussa niin se ei tarkoita etteikö tarjolla olisi myös vaikeita päätöksiä joilla on seuraamuksia.
Tai no ehkä tuolta tuntuu jos pelaajalta itseltään ei löydy sitä empatiaa vaan kohtelee kaikkia hahmoja hälläväliä asenteella.
Tämä on myös reippaasti paremman näköinen mitä aiemmat osat, mutta onnistuu silti säilyttämään pelin tyylin ja soundtrack on jälleen rautaa vaikka en tuollaista pelin ulkopuolella pahemmin kuuntelekaan.

Jaettu 2 sija: Resident evil village ja DC super hero girls: teen power
Kaksi aivan erilaista peliä ja ressa on tietenkin se hiotumpi ja teknisesti parempi, mutta super hero girlsin pelaaminen oli hauskempaa enkä osaa päättää kumpi on toista parempi.

Ressa korjasi oikeastaan kaiken mistä en tykännyt seiskassa. Maailma on kiinnostavampi, pahikset on parempia, inventaario on parempi, pelattavuus on parempi. Jopa Ethan itse on parempi, mutta toisaalta Chris on sitten sellainen idiootti, että voisi vaan palata lyömään niitä kiviä :D
Ainoa asia jota kaipasin oli vr tuki, mutta toisin kuin seiska niin tätä oli ilo pelata ilmankin sillä nyt tähtäys oli huomattavasti parempi.

DC super hero girls sitten taas perustuu saman nimiseen animaatio sarjaan joka sai alkunsa 2019.
Ostin pelin kun sen halvalla sai, mutta koska sen saaminen kesti ja kesti gigantin mokan takia niin ajattelin vilkaista millainen se sarja on ja kaikki 52 jaksoa tuli katsottua parissa illassa. No okei ne kestää vaan 12min joten tuo ei ole ihan sellainen maratooni mitä voisi luulla, mutta se iski kuitenkin kovaa joten odotin peliä vielä enemmän eikä se pettänyt.
Onhan se simppeli ja tarina valitettavasti ei sovi mihinkään kohtaan sarjaa vaikka tässä olisi ollut hyvä tilaisuus syventää jotain sarjan asioita.
Pelaaminen on kuitenkin hauskaa ja hahmot on ihan kuten sarjassa ja myös samat ääninäyttelijät on mukana.

3.sijan kohdalla mä huijaan ja heitän hitman trilogian, koska kolmosen kautta voi pelata myös kahden aiemman pelin tehtävät ja se on myös ainoa tapa päästä pelaamaan ne vr moodissa joka on se ainoa tapa jolla tätä on tullut pelattua.
Eka hitman jonka jaksoin pelata läpi oli kaikkien vihaama absolution, mutta mä tykkäsin niistä lineaarisemmista kentistä ja muutenkin oli aina selvää mitä pitää tehdä.

Tuon jälkeen hitman 3 oli seuraava jonka pelasin ja heti tietenkin vr moodin kautta joka telee pelistä vaan vaikeamman sillä minimappia ei ole eikä vihollisia näe seinien läpi etkä voi edes piilotella kulman takana ja napata ohi menevää vartijaa kuten assassins creedissä.
On ihan eri homma piilotella vartijoilta puskassa ja nähdä vaan se puska saatikka pelata telkkarin kautta ja nähdä ihan kaikki mitä ympärillä tapahtuu.

Tehtävien vapaus on myös ihan omaa luokkaansa, mutta silti on edelleen selvää mitä sun pitää tehdä eikä tehtävässä voi epäonnistua jos olet liian hidas vaan aina on joku tapa hoitaa kohde pois päiviltä ja niitä tapoja on todella monta joista osa on ihanan sadistisia.
Jos pelaa koko trilogian niin tähän saa helposti kulumaan kymmeniä tunteja ja on tavallaan huvittavaa ajatella, että mä olen pelannut tätä enemmän mitä moni muu on pelannut vaikka skyrimin vr versiota.

Ne oikeat vuoden pelit.

1.Cyberpunk 2077

Meitsi ei seurannut pelin kehitystä sen jälkeen kun katsoin sen 2018 e3 esittelyn joten en ollut tietoinen siitä kuinka pelissä piti olla tuunattavia autoja, asuntoja ostettavaksi ja vaikka mitä. Mä ostin pelin esim skillupin arvostelun perusteella ja se sanoikin, että silloin kun peli toimii niin se todellakin toimii ja silloin kun se ei toimi niin....no kaikkihan sen tietää.

Otin kuitenkin riskin kun sitä 200e erikoisversiota sai 80e hintaan enkä katunut sillä itse paketti ja sisältö oli ihan hemmetin hienoa eikä peli itse ollut yhtään sen huonompi.
Olihan siinä graafisia bugeja, mutta ei mitään peli-iloa haittaavaa ja päälimmäisenä yli 100 tunnin pelaamisen jälkeen mieleen jäikin upea kaupunki, monet hyvät questit sekä kiinnostavat hahmot ja loistava dialogi sekä lopetukset joista pari sai jo silmäkulman kostumaan.
Mä en edes kaipaisi ps5 päivitystä jotta haluaisin aloittaa tämän uudestaan. Mulle riittäisi new game+ joka antaa mun säilyttää kaiken mitä olen saanut ekalla kierroksella ja pelaisin koko pelin uudestaan ihan vaan räiskimällä kun viimeksi olin hiiviskelevä hakkeri.

2. Shenmue 3

Jatkoa saatiin odotella yli 10 vuotta ja sain aika pitkälti sitä mitä halusinkin sillä peli on vanha tuttu shenmue. mutta nyt se näyttää modernilta säilyttäen kuitenkin tutun tyylinsä ja varsinkin kamera on niin helvetisti parempi mitä ennen.
Kaikki muu on just sitä mitä pitääkin ja edelleen ihmettelen miksi niin moni sarjan fani haukkui tämän ihan paskaksi kun tämä on just sitä mitä shenmuen kuuluu olla.
Vai onko kyse siitä, että ne vanhat pelit on siellä omissa muistoissa paljon parempia kuin mitä ne oikeasti olikaan, who knows.

Toki sivutehtävät olisi voitu merkata paremmin ja tarina olisi voinut saada jo päätöksensä sillä mä olen aika varma, että tämän huonon menestyksen johdosta ei saada enää uutta osaa ellei taas järjestetä kickstarter kampanjaa ja kolmosesta oikeasti tykänneet sijoita vielä enemmän rahaa mitä viimeksi.

3. Disaster report 4

Voisi kuvitella, että selviytyminen kuvitteellisessa japanilaisessa kaupungissa maanjäristyksen jälkeen olisi tylsää, mutta onneksi tämä peli ei ota itseään vakavasti kuin pari kertaa.
Tarjolla on hyvällä tavalla älytön seikkailu jossa pelaaja yrittää ensin selvitä jotenkin ja hetken päästä myy jollekkin "elämän pelastavia laastareita" 100 000 yenin hintaan, värvää ihmisiä hämärään kulttiin ja pyytää alueen pormestaria vaihtamaan koko pelin nimen kiitokseksi parantavan veden lahjoittamisesta, joka tietenkin oli sadevettä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä vuosi oli aika tasapaksua puurtamista ja vanhoista peleistä nauttimista erinomaisen Game Passin kautta. Toki uusia pelejä on näkynyt, mutta vaikka esim. Forza Horizon 5 ja Halo Infinite ovat varmoja suorituksia, niin omissa kirjoissani eivät olleet sisäänsä imaisevia pakkauksia, joiden parissa arki ja tunnit katoavat ympäriltä. Kyllä niitä pelaa, mutta ne voi myös jättää kesken eikä niiden parissa tule sitä ”pelin imua”, joka ainutlaatuisista peleissä vie mukanaan.

Sitten loppuvuodesta käsiini osui tapaus Metroid Dread. Olen Nintendon osalta GameCube trilogian kasvatti ja omissa kirjoissa ”oikea” Metroid on FPA (First Person Adventure) ja nämä castlewaniamaiset 2d-luolastot ovat olleet ”käsikonsoli”-leikittelyä enkä ole niitä juurikaan vilkaissut. Sitten pölyt pois Switchin päältä, Dread lataukseen ja voi pojat, mihin katosi 5 tuntia elämästäni? Peli vei mukanaan ja yks kaks väännän yöllä 02:30 ”vielä yhtä” valistunutta arvausta seuraavasta suunnasta kuin kakskymppinen pojankoltiainen vaikka töissä pitäisi olla 08:00.

Joten tästä syystä Metroid Dread on minun GOTY valinta vuonna 2021. En uskonut yli nelikymmpisenä harmaantuvana, kyynistyneenä ja kaiken nähneenä äijänä törmääväni tällaiseen peliin joka voisi vielä viedä mennessään. Toki taustalla on omaa sivistymättömyyttäni aikaisempien Metroidien osalta, mutta viis siitä, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joten tästä syystä Metroid Dread on minun GOTY valinta vuonna 2021. En uskonut yli nelikymmpisenä harmaantuvana, kyynistyneenä ja kaiken nähneenä äijänä törmääväni tällaiseen peliin joka voisi vielä viedä mennessään. Toki taustalla on omaa sivistymättömyyttäni aikaisempien Metroidien osalta, mutta viis siitä, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Nyt sitten rohkeasti vaan mm. Castlevaniat ja Metroidit retrona kokeiluun ja moderneista vedoista Orit ja Hollow Knight ainakin. Jos Dread maistui, niin tulet rakastamaan näitäkin.
 
Aika yllättäen tästä pleikka femman ekasta täydestä kalenterivuodesta tuli itselle kaikkien aikojen pannukakku pelivuotena, jos mittarina on se miten paljon tuli pelattua.

Oma pelisykli jakautuu normaalisti siten, että pääasiassa odotetaan niitä vuoden isoimpia julkaisuja, joita pukkaa keskimäärin 3-4kk välein ja niiden odotusvälit ahmitaan sitten uusilla tulokkailla/vanhoilla kokematta jääneillä julkaisuilla. Nyt kun koronan takia lähes kaikki isot julkaisut hyppäs vuodella (/mahdollisesti kahdella) eteenpäin niin jotenkin oma peli-into lopahti ja vuosi jäi aika vaisuksi. Poikkeuksellisen monta peliä jäi kesken ja aika monta peliä tuli hyllyyn hommattua pahan päivän varalle, mutta mikään ei oo innostanut tarpeeksi, että jaksaisi aloittaa. Muutama timantti tuli kuitenkin koettua:

Tämän vuoden julkaisuista GOTY:
Ratchet and Clank, rift apart
Ensimmäinen peli itselle, jossa PS4 ei ole ollut jarruttamassa kehitystä ja sen näkee lopputuloksessa. Aivan huikeaa elokuvamaista menoa, Disney tason animaatiota, värikäs kuin irtokarkkikaupan näyteikkuna ja ohjaintarkkuus sveitsiläisen kellon luokkaa. Siihen vielä päälle tärinät ja värinät sekä latausajat, jotka loistaa poissaolollaan, niin kiistatta vuoden kovin julkaisu.

Tuttua ja turvallista R&Ctä entistäkin näyttävämmissä puitteissa.


Ilmaispelattavien GOTY:
Final fantasy XIV, PS5
PS5 version julkaisun myötä ekat osat tulivat ilmaispelattavaksi uusille pelaajille ja tulikin kesällä tämän parissa helposti viihdyttyä 80h, tarina vaikutti todella mielenkiintoiselta, mutta peli jäi sitten tauolle yksipuolisten eestaas tehtävien ja serveriruuhkien takia. Silti ansaitsee ehdottomasti paikkansa tällä listalla, koska yhteisöllisyys raideissa oli kyllä jotain, mitä en ollut ennen kokenut ja sen vuoksi tulee varmasti palattua pelin pariin jossain vaiheessa.

Jo julkaistujen pelien GOTY:
Judgement, PS5
Tämän parissa en ole kuin reilun kymmenen tuntia kerennyt viettää, mutta tiedän jo nyt varmaksi sanoa, että kuuluu ehdottomasti tähän listaan.

Yakuzan peleistä ei ollut kokemusta, mutta trailereiden perusteella tämä vaikutti kiinnostavalle ja alesta nappasin mukaan ja aah, mikä helmi onkaan kyseessä.

Tämä peli on vähän kuin hyppäisi CSIn Horation saappaisiin ratkomaan yksityisetsivän roolissa rikoksia ja murhia Kamurochon kaupungissa.
Peli koostuu useista chaptereista ja yhden jakson mitta on 1.5-2h, joka on aikalailla sen verran mitä itsellä aikaa kerralla pelata tätä nykyä yhdeltä istumalta. Jokainen uusi chapter alkaa kertauksella tapahtuneesta, joten pidempikään breikki edellisestä sessiosta ei haittaa.

Pelin heikointa antia on taistelu, joka on vähän päätöntä nappien rämpytystä, sekä turhanpäiväiset jengitappelut, joita lyödään eteen jatkuvalla syötöllä kun karttaa joutuu jatkuvasti suhaamaan äärilaidasta toiseen äärilaitaan. Itse tiputin tämän vuoksi vaikeusastetta pykälän helpommalle, jolloin nuo rivitappelut on nopeasti hoidettavissa liikennekartiolla tai valokyltillä.
Nämäkin puutteet antaa helposti anteeksi, koska juoni on äärettömän mielenkiintoinen ja hahmot ovat hyvin käsikirjoitettuja.


Kokematta jääneet pelit, jotka hankintalistalla/ kokematta:
Deathloop
Kena
Guradians of the galaxy
Psychonauts 2
Tales of Arise
Lost judgement

Ei tainnut olla erillistä topicia, mutta pistetään tähän samaan vuoden pahimmat pettymykset:

Cyberpunk 2077

Ei riittänyt vuosi PS5 version valmiiksi saamiseen. Toivottavasti kun julkaisu lopulta koittaa niin on ollut odottamisen väärti ja PS5 versiossa on tarjolla muutakin kuin tyhjät kadut ja nelosen bugit.

PS5 eka kalenterivuosi
Aika pitkään on katseltu näyttäviä trailereita tulevista PS5 peleistä ja harmillisen vajaaksi eka kokonainen vuosi jäi. Piippuun jäi ainakin Horizon, Gotham Knight, Suicide Squad, God of War, GTA V, jne.

Joo joo, korona on korona, mutta saa se silti konsolin ostanutta harmittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo joo, korona on korona, mutta saa se silti konsolin ostanutta harmittaa.
Ei kai ylipäätänsä kannata ostaa konsolia heti jos odottaa että jotain kovia pelejä tulisi heti ensimmäisinä vuosina. Ainahan se on ollut sitä aikaa että tulee niitä pelejä, jotka ilmestyy myös lastgenille ja ne oikeasti kovat tulee vasta myöhemmin.

Minä ostin nämä uudet konsolit pääosin siksi että kaikki pelit, oli ne sitä perussettiä tai nextgeniä, toimivat paremmin kuin jos niitä pelaisi vanhalla raudalla. Kaikki muu oli ekstraa ja en voi sanoa että tämä pelivuosi olisi erityisesti sen huonompi ollut kuin mitä yleensäkään. Aina on ollut liikaakin pelattavaa ja liian vähän aikaa.
 
Paljon skippasin vuoden isompia pelejä. Joitain kokeilin Game Passista, mutta ei ne oikein jaksanut kiinnostaa. Siitä huolimatta oli loistava pelivuosi, kun tuli pelattua paljon hyviä pelejä backlogista ja muutenkin ylipäänsä nauttisin pelaamisesta PS5:lla. Hiljainen laite ja sulava käyttää, vaikuttaa aika pirusti omaan arkeen.

Moni listan peli on remasteri tai uusinta julkaisu PS5:lle.

1. Saints Row: The Third Remastered (PS5)
- Hauska ja näyttävä peli, tarjosi juuri sitä mitä halusin.
2. Kena: Bridge of Spirit (PS5)
- Mielettömän hyvin tehty peli. Vielä en ole lopputekstejä nähnyt, mutta 15h pelaamisella on lunastanut ne ensimmäisten trailereiden perusteella luodut odotukset ja jopa ylittänyt ne.
3. Wreckfest (PS5)
- Ajopelien parhaimmistoa. Ollut hauska pelata, vaikka pelasin jo aikaisemmin Wreckfestiä PC:llä 50h.
4. Greedfall (PS5)
- Yllättävän hyvä kevyt konsoli-rpg, tykkään pelin loresta paljon.
5. Minecraft 1.18 (PS5)
- Päivitys mullisti maailman generoinnin ja samalla maailman koko kasvoi ylös ja alaspäin hurjasti. Useamman vuoden tauon jälkeen on pelissä paljon uutta koettavaa itselleni.
6. NBA 2k22 (PS5)
- Hyvää koripalloa. Paljon mielenkiintoisia asioita, mutta moni asia taas myös mietityttää. Latausaikoja ei ole ja peli etenee sulavasti, mutta presentaatiota on paljon vähemmän mitä aikaisemmissa osissa ja tekoälykin jättää toivomisen varaa.

Backlogin pelejä en viitsi laskea mukaan. Disco Elysium saattaisi mahtua top-3 joukkoon, mutta sitä tuli pelattua harmittavan vähän niin en viitsinyt laittaa ollenkaan listalle. Myös Psychonauts 2 vaikutti ihan hyvältä, mutta senkin pelaaminen jäi kolmeen tuntiin.

Ensi vuonna jatkuu vähän uudempien pelien pelaaminen backlogista mm. FF7 Remake, TLOU2, Ratchet and Clank Rift Apart ja Deathloop. Eiköhän sieltä tilaa löydy myös uusille peleille kuten Horizon Forbidden West ja GT7, + indiepelejä.
 
Hiljainen laite ja sulava käyttää, vaikuttaa aika pirusti omaan arkeen.
Tätä ei voi painottaa liikaa. Vanhojenkin pelien pelaaminen näillä uusilla konsoleilla on niin paljon sulavampaa, että se on melkein kuin uutta peliä pelaisi. Siinä mielessä pitäisi monestikin suunnata katse backlogin suuntaan, eikä aina uusiin peleihin.
 
1. Metroid Dread
- Taattua Metroid laatua. Pidin paljon.
2. Inscryption
- Polygonin vuoden peli. Peli josta "kukaan ei ole kuullut". Itsekin kuulin vasta eilen. Onneksi kuulin ja testasin, niin peli pääsi vielä tälle listalle. vaikka peliä tullut pelattua vasta n. kolme tuntia.
3. Forgotten City
- Gamepassia tullut tänä vuonna käytettyä todella paljon. Ja näistä uusista tämä nousi ehdottomasti suosikiksi. Tyylikäs maailma, mielenkiintoiset hahmot ja mysteeri jota lähdet selvittämään.
4. Super Mario World + Bowser Fury
- Taattua Mario laatua. Bowser Fury erittäin kiva lisä. Itse tykkäsin paljon.

Tänä vuonna jäänyt monet hittipelit pelaamatta ja keskittynyt paljon backlogin tyhjentämiseen. Ylläolevien lisäksi Deathloop odottelee gamepassiin julkaisua ja Kena tulikin tuossa juuri aleista ostettua, mutta en ole vielä ehtinyt aloitella. Uskon että nämäkin omalta listalta muuten löytyisivät.

Inscyptionille vielä erikoissuositus. Steamista löytyy demo, josta saa hyvän käsityksen pelistä. En viitsi liikaa spoilata. Korttipeli jännittävissä tunnelmissa pienellä mysteerinratkaisulla. Polygonin uutinen. HUOM! Sisältää kuulema spoilereita pelistä, en ole itse lukenut niin en tiedä minkälaisia.
 
Aika yllättäen tästä pleikka femman ekasta täydestä kalenterivuodesta tuli itselle kaikkien aikojen pannukakku pelivuotena, jos mittarina on se miten paljon tuli pelattua.

Oma pelisykli jakautuu normaalisti siten, että pääasiassa odotetaan niitä vuoden isoimpia julkaisuja, joita pukkaa keskimäärin 3-4kk välein ja niiden odotusvälit ahmitaan sitten uusilla tulokkailla/vanhoilla kokematta jääneillä julkaisuilla. Nyt kun koronan takia lähes kaikki isot julkaisut hyppäs vuodella (/mahdollisesti kahdella) eteenpäin niin jotenkin oma peli-into lopahti ja vuosi jäi aika vaisuksi. Poikkeuksellisen monta peliä jäi kesken ja aika monta peliä tuli hyllyyn hommattua pahan päivän varalle, mutta mikään ei oo innostanut tarpeeksi, että jaksaisi aloittaa. Muutama timantti tuli kuitenkin koettua:

Tämän vuoden julkaisuista GOTY:
Ratchet and Clank, rift apart
Ensimmäinen peli itselle, jossa PS4 ei ole ollut jarruttamassa kehitystä ja sen näkee lopputuloksessa. Aivan huikeaa elokuvamaista menoa, Disney tason animaatiota, värikäs kuin irtokarkkikaupan näyteikkuna ja ohjaintarkkuus sveitsiläisen kellon luokkaa. Siihen vielä päälle tärinät ja värinät sekä latausajat, jotka loistaa poissaolollaan, niin kiistatta vuoden kovin julkaisu.

Tuttua ja turvallista R&Ctä entistäkin näyttävämmissä puitteissa.


Ilmaispelattavien GOTY:
Final fantasy XIV, PS5
PS5 version julkaisun myötä ekat osat tulivat ilmaispelattavaksi uusille pelaajille ja tulikin kesällä tämän parissa helposti viihdyttyä 80h, tarina vaikutti todella mielenkiintoiselta, mutta peli jäi sitten tauolle yksipuolisten eestaas tehtävien ja serveriruuhkien takia. Silti ansaitsee ehdottomasti paikkansa tällä listalla, koska yhteisöllisyys raideissa oli kyllä jotain, mitä en ollut ennen kokenut ja sen vuoksi tulee varmasti palattua pelin pariin jossain vaiheessa.

Jo julkaistujen pelien GOTY:
Judgement, PS5
Tämän parissa en ole kuin reilun kymmenen tuntia kerennyt viettää, mutta tiedän jo nyt varmaksi sanoa, että kuuluu ehdottomasti tähän listaan.

Yakuzan peleistä ei ollut kokemusta, mutta trailereiden perusteella tämä vaikutti kiinnostavalle ja alesta nappasin mukaan ja aah, mikä helmi onkaan kyseessä.

Tämä peli on vähän kuin hyppäisi CSIn Horation saappaisiin ratkomaan yksityisetsivän roolissa rikoksia ja murhia Kamurochon kaupungissa.
Peli koostuu useista chaptereista ja yhden jakson mitta on 1.5-2h, joka on aikalailla sen verran mitä itsellä aikaa kerralla pelata tätä nykyä yhdeltä istumalta. Jokainen uusi chapter alkaa kertauksella tapahtuneesta, joten pidempikään breikki edellisestä sessiosta ei haittaa.

Pelin heikointa antia on taistelu, joka on vähän päätöntä nappien rämpytystä, sekä turhanpäiväiset jengitappelut, joita lyödään eteen jatkuvalla syötöllä kun karttaa joutuu jatkuvasti suhaamaan äärilaidasta toiseen äärilaitaan. Itse tiputin tämän vuoksi vaikeusastetta pykälän helpommalle, jolloin nuo rivitappelut on nopeasti hoidettavissa liikennekartiolla tai valokyltillä.
Nämäkin puutteet antaa helposti anteeksi, koska juoni on äärettömän mielenkiintoinen ja hahmot ovat hyvin käsikirjoitettuja.


Kokematta jääneet pelit, jotka hankintalistalla/ kokematta:
Deathloop
Kena
Guradians of the galaxy
Psychonauts 2
Tales of Arise
Lost judgement

Ei tainnut olla erillistä topicia, mutta pistetään tähän samaan vuoden pahimmat pettymykset:

Cyberpunk 2077

Ei riittänyt vuosi PS5 version valmiiksi saamiseen. Toivottavasti kun julkaisu lopulta koittaa niin on ollut odottamisen väärti ja PS5 versiossa on tarjolla muutakin kuin tyhjät kadut ja nelosen bugit.

PS5 eka kalenterivuosi
Aika pitkään on katseltu näyttäviä trailereita tulevista PS5 peleistä ja harmillisen vajaaksi eka kokonainen vuosi jäi. Piippuun jäi ainakin Horizon, Gotham Knight, Suicide Squad, God of War, GTA V, jne.

Joo joo, korona on korona, mutta saa se silti konsolin ostanutta harmittaa.
Ei harmita.
 
Nyt sitten rohkeasti vaan mm. Castlevaniat ja Metroidit retrona kokeiluun ja moderneista vedoista Orit ja Hollow Knight ainakin. Jos Dread maistui, niin tulet rakastamaan näitäkin.
Orit ovat pelejä jotka ovat GamePassin kautta sitkeästi kokeiltuja, mutta ne ovat olleet luokassa ”joopajoo, kyllähän tätä pelailee puoli tuntia, mutta ohjain on helppo laittaa sivuun kun koira pitää viedä ulos.” Kesken jäivät, kumpikin.

Hyvän ja erinomaisen pelin välinen ero huomattava ja siihen havahtuu puoli kolmelta yöllä kun yrittää perustella itselleen miksi nukkuminen ennen työpäivää on parempi asia kuin pelin jatkaminen vielä seuraavaan tallennuspisteeseen.
 
Hyvän ja erinomaisen pelin välinen ero huomattava ja siihen havahtuu puoli kolmelta yöllä kun yrittää perustella itselleen miksi nukkuminen ennen työpäivää on parempi asia kuin pelin jatkaminen vielä seuraavaan tallennuspisteeseen.

Näinhän se on ja siis itselleni subjektiivisesta näkökulmasta Ori and the Will of the Wisps on se kovempi peli tässä vertailussa ja toisaalta esimerkiksi OpenCriticissä sillä on paremmat arvosanat kuin Metroid Dreadilla, joten en nyt ihan siis yksin sentään ole.

Itselleni molemmat olivat oikein hienoja pelejä. Metroid Dread oli tämän vuoden sisällä top2-peli, mutta Ori and the Will of the Wisps on kaikkien aikojen listoilla korkealla ja itselleni tosiaan vielä napsun verran kovempi metrdoidvania kuin Dread.

Ja nämähän tietenkin on henkilökohtaisia näkemyksiä, enkä muuten olisi Oreista, kaikista 2D-klassikoista ja Hollow Knightista maininnut, jos et olisi kuvaillut tätä heräämistä Dreadin ansiosta 2D-metrdoivanioihin. Kannattaa siis kuitenkin kokeilla josko maailmassa myös joku muukin kuin Metroid Dread sattuu osumaan samaan makuhermoon.
 
Ei kai ylipäätänsä kannata ostaa konsolia heti jos odottaa että jotain kovia pelejä tulisi heti ensimmäisinä vuosina. Ainahan se on ollut sitä aikaa että tulee niitä pelejä, jotka ilmestyy myös lastgenille ja ne oikeasti kovat tulee vasta myöhemmin.
No tähän on pakko sanoa että tämä ”aina” on ilmeisesti pari viimeisintä konsolisukupolvea - kyllä aikoinaan uuden koneen hommattuaan on ollut aivan 100% selvää mistä konsolisukupolvesta on ollut kysymys.
Mutta totta toinen puoli, että ainahan kehittäjät oppivat hyödyntämään tehoja paremmin konsolin elinkaaren loppuvaiheessa.
Oli vaan pakko tarttua tähän vaihtoehtoiseen historiankirjoitukseen, sori hiusten halkominen :D
 
Mulle ehti männä vuoden aikana kertyä aika hyvä kattaus läpäistyjä pelejä -- sekä uusia julkaisuja että loputtoman bäcklogi-listan purkua. Muutama sana läpäisyjärjestyksessä:

Vuoden aloitti Call of the Sea. Kivan lovecraftiaaninen puzzle-peli. Kiitämme tiivistä pakettia.

Gears 5:en Hivebusters meni läpi kaverin kanssa co-oppina. Pysyi paremmin kasassa kuin emopeli, joka oli jäänyt kesken.

Mitäköhän sitä sanoisi My Friend Pedrosta? Psykedeelinen banaani neuvoo tappamaan ne kaikki. Paikoin ihan hienoja hetkiä, mutta loppua kohden kiinnostus lässähti.

Pitkään halukkilistalla poltellut Star Wars Jedi: Fallen Order sai sopivasti next gen -voitelun sekä lurahti Game Pässiin. Kovasti diggailin pelistä Jedi Knight -nostalgiapäissäni. Nolona on myönnettävä, että pullamössö-boomerin oli Kashyykillä viimeistään laskettava vaikeustasoa. Pojalleni peli ei tuntunut juuri pistävän hanttiin.

Minä ja foorumin @Ippenator olemme varmaan maailmankaikkeuden ainoat pelaajat, joille Cyberpunk 2077:n kauneusbugit eivät menoa haitanneet. Mulle tämä oli vuoden paras peli! CDPR:n taika tarinankerronnassa ja mielenkiintoisissa sivuhahmoissa on edelleen tallella. Gibsoneista ja kynä ja paperi -roolipelistä tuttu maailma oli kertakaikkisen upeasti toteutettu. Muut julkaisijat (köh, ubi) saisivat ottaa opiksi tarpeeksi tiiviistä pääjuonesta, jota höystetään sivutehtävillä, joita saa halutessaan työstää mielin määrin. Tuskin maltan odottaa tarina-DLC:eitä.

Lupaavasti alkanut The Medium menetti kiinnostuksensa puolen välin jälkeen. Vähän meh.

Way Out oli sangen hauska tarinavetoinen saman soffan jaettu kokemus tyttöystävän kanssa. Lopun juonikänteet meinasivat mennä ihon alle. It Takes Two on jonossa tälle vuodelle.

Viimein sain työstettyä Gears 5:n kampanjankin maaliin. Jotainhan se tenhosta kertoo, että läpäisyyn meni pari vuotta aikaa.

Far Cry 5:n Montanassa tykkäsin kovastikin vaeltaa. Hihhulia pisti ihan mielellään lihoiksi. Loppuratkaisu oli myös vallan mainio. Periaatteessa ihan kivaa New Dawnia jaksoin työstää aina loppurähinään asti, mutta grindausvaade ei tuntunut kivalta pelaamiselta, joten kostoksi jätin sen kesken.

Vihdoin sain Witcher 3:sen viimeisenkin DLC:n lopputeksteihin tv-sarjan kakkossesonkia odotellessa. Blood and Wine oli jälleen kertakaikkiaan mainiota CDPR:ää.

Call of Cthulhu saa säälistä ja suurten muinaisten vihan pelosta pari tähteä arvioonsa. Kovasti ovat tekijät aihettaan rakastaneet, mutta eihän tämä oikeasti ole kovin hyvä peli.

Mass Effect -trilogian uudelleenjulkaisun trailerit saivat himoitsemaan uutta kierrosta, vaan tyydyin läpäisemään kesken jääneen Andromedan. Ei se nyt niin huono ollut, kuin mitä muistelin.

Assassin's Creed Valhalla on kyllä taas paraatiesimerkki ubi-ähkystä. Pelisisältö on priimaa: pelattavuus, audiovisuaalinen loisto ja tarinankerronta lyövät kättä, mutta onhan tämä ihan turhan pitkä peli. Hienot juonenkäänteet ja hahmot jäivät jalkoihin, kun pelaaminen alkoi mennä hammasirviseksi suorittamiseksi seuraavaan way pointiin. Pikkasen kyllä DLC:t polttelisivat.

12 Minutes oli oiva välipala. Löysin itseni työpäivän aikana pohtivani, mitä uutta kokeilen illalla seuraavalla luupilla. Kiva kuulla oikeita näyttelijöitä pelissä.

Psychonauts 2:sesta tykkäsin kovasti. Mielensopukoihin pureutuvat kentät olivat kertakaikkisen tajunnanräjäyttäviä (pun intended!). Tim Schaeferin pelit ovat aina olleet sydäntäni lähellä. Heittämällä vuoden parhaita!

Viimein syksyllä kärsivällisesti jonotettu PS5 sai kaverikseen Spiderman - Miles Moralesin. Tämä on niitä harvoja pelejä, joka ei houkuta pikasiirtymään tehtävästä toiseen. Erinomaisen pelin erinomainen jatko. Audiovisuaalinen herkku säteenseurantoineen kaikkineen. Varsinaista kakkososaa odotetaan nyt innolla.

Man of Medan oli mun tän vuoden Halloween-peli. Alun sukelluskohtaukset tuntuivat jonnin verran sukellusta harrastavalle erityisen kivalta. Varsin oivasti piti tarina otteessaan. Odottelen muitakin Dark Pictures -osia Pässiin.

Outer Wilds: Echos of the Eye ratkottiin yhdessä poikani kanssa. Kertakaikkisen mielettömän hieno kokemus. Muutama itse oivallettu ratkaisu piinanneeseen ongelmaan lurautti melkoiset endorfiiniryöpyt. Ainoa pieni miinus tuli DLC-henkisyydestä. Emopeli oli jo itsessään niin mahtava 5/5-seikkailu, että tämä jäi hintsusti more the same -osastolle. Joskin lisää just sitä samaa hyvää. Ans kattoo mitä Mobius tekee seruaavaksi. Ja Annapurnasta julkaisijana on tullut laadun tae. Ekstramaininta Andrew Prahlowin upealle soundtrackille.

Forgotten City oli vuoden toinen aikaluuppiseikkailu. Skyrim-moottoria vierastin alkuunsa hetken, mutta sitten jo vei tarina mukanaan. Oikein mainiosti pysyi pakka kasassa pikkufirman peliksi. Enpä olisi arvannut loppuratkaisua.

Far Cry 6:n vielä yksi tehtävä -taika kantoi hienosti loppuun asti. Tällä kertaa ei ehtinyt iskeä ainakaan paha ubi-ähky, kun tiesi keskittyä vain päätehtäviin. Siankarlo on erinomainen pääroolissaan.

Vuoden kruunasi vielä jostain syystä väliin jäänyt Arkanen klassikko Dishonored - Death of an Outsider. Jälleen kerran arvostin maltillisen mittaista pääjuonta. Omaperäinen lore, visuaalinen tyyli ja moitteeton pelattavuus viehättivät neljän tähden verran.

Vuoden peli -äänestykset ovat mun mielestä sikäli hankalia, että harvoin olen päässyt pelaamaan kaikkia vuoden aikana julkaistuja potentiaalisia herkkuja. Esim. männä vuodelta kutkuttelemaan jäi Deathloop. Ja vuoden viimeisinä päivinä aloitettu Disco Elysium olisi varmastikin ollut vuoden peli -kandi, jos olisin ehtinyt pelata sen kokonaan viime vuonna. Sikäli mulle on luontaisempaa listata pelit, jotka minä pelasin kyseisen vuoden aikana ja valita niistä suosikkini.

Mun helppo GOTY-valinta kuitenkin osuu tämän jo toisen koronavuoden osalta Xboxin Game Pässiin. Yo. listalta 13 on löytynyt nimenomaan pässistä. Ja toki vuoteen on mahtunut kosolti muitankin pässipelejä, joita en ole ehtinyt vielä läpäistä (Halon kamppanja on edelleen kesken) tai joita en välttis kokoaan läpäisekään (mainio Forza Horizon 5).

Bring it on 2022!
 
Viimeksi muokattu:
Minä ja foorumin @Ippenator olemme varmaan maailmankaikkeuden ainoat pelaajat, joille Cyberpunk 2077:n kauneusbugit eivät menoa haitanneet. Mulle tämä oli vuoden paras peli! CDPR:n taika tarinankerronnassa ja mielenkiintoisissa sivuhahmoissa on edelleen tallella. Gibsoneista ja kynä ja paperi -roolipelistä tuttu maailma oli kertakaikkisen upeasti toteutettu. Muut julkaisijat (köh, ubi) saisivat ottaa opiksi tarpeeksi tiiviistä pääjuonesta, jota höystetään sivutehtävillä, joita saa halutessaan työstää mielin määrin. Tuskin maltan odottaa tarina-DLC:eitä.

Cyberpunk oli myös mun vuoden peli.
 
Cyberpunk oli myös mun vuoden peli.
Itse pelasin Cyberpunkin jo edellisen vuoden lopulla läpi ja se oli siis minulle heittämällä vuoden 2020 paras peli. Olisi ollut sitä minullekin myös tänä vuonna, jos olisin sen silloin pelannut.

Nyt kuitenkin minulle vuoden 2021 peli oli It Takes Two. Myöskin erinomainen peli. Vaatii toki myös hyvän co-op-peliseuran. Eli yksin ei edes pysty peliä pelaamaan.
 
No tähän on pakko sanoa että tämä ”aina” on ilmeisesti pari viimeisintä konsolisukupolvea - kyllä aikoinaan uuden koneen hommattuaan on ollut aivan 100% selvää mistä konsolisukupolvesta on ollut kysymys.
Onhan siinä liioittelua toki mukana mutta harva nyt tässä jaksaa kovin kauas taaksepäin muistella. Erityisesti kun kyse oli kritiikistä viimeisimmän konsolin pelitarjontaa kohtaan ja meininki on ollut sitä samaa vähintään PS3/X360-ajasta eteenpäin. Ajattelin siis vain laittaa sivuhuomion että pitäisihän tuo jo tietää jos yhtään on pelaamista viime (konsoli)sukupolvina harrastanut.

Mutta totta toinen puoli, että ainahan kehittäjät oppivat hyödyntämään tehoja paremmin konsolin elinkaaren loppuvaiheessa.
Eihän kyse ole tehojen hyödyntämisestä vaan enemmän siitä että siihen ei haluta edes panostaa koska suurin raha on yhä vanhan raudan piirissä. Tämän vuoksi sitten on sitä crossgen-peliä se alkuaika tarjolla.

Sukupolvi sukupolvelta on ymmärtääkseni menty helpommin ohjelmoitaviin laitteisiin, joten ei siellä taida yhtä lailla olla piilossa resursseja mitä on joskus ollut. Tietenkin tuo ajatus on sitkeästi päässä kun siihen on tottunut.
 
Hesarin valinnat vuoden peleiksi.
  • Chicory: A Colorful Tale
  • Deathloop
  • Disco Elysium: Final Cut
  • Hell Let Loose
  • It Takes Two
  • Little Nightmares II
  • Lost Judgment
  • Metroid Dread
  • No More Heroes III
  • Returnal
  • Solar Ash
  • Twelve Minutes
 
Ylös Bottom