Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 4 -kokemuksia

Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Pick-upilla on hauska ajella kun kuskin näkökulma on tosielämän mukaisesti selvästi korkeammalla kuin ralliautoissa :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Minuakin kiinnostaisi tietää tuosta taka kuvakulmasta, Prologuessa se oli aivan liian matalalla, ja sitten se ylin kuvakulma oli lukittu autoon ja se taas hiukan hämää varsinkin rallitaipaleilla, saakohan sen lukituksen pois niin että auto liikkuisi vapaasti ja kamera pysyisi suorassa?
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Pitää taas kotona testailla. Eihän tässä ehdi pelaamaan, kun pitää teille kokoajan jotain katella. ;)
Yritän saada Photo Mode -kuvia esille viikonloppuna.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

WoPe sanoi:
Minuakin kiinnostaisi tietää tuosta taka kuvakulmasta, Prologuessa se oli aivan liian matalalla, ja sitten se ylin kuvakulma oli lukittu autoon ja se taas hiukan hämää varsinkin rallitaipaleilla, saakohan sen lukituksen pois niin että auto liikkuisi vapaasti ja kamera pysyisi suorassa?

Kamera ei ole lukittu Prologuen tapaan vaan on ihan "vapaa". Se kuvakulma on muutenkin erilainen kuin Prologuessa. Oliver taisikin siitä jo kertoa.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Kysellään nyt kun on kerran sen makuun päästy :p
Jos ostaa johonkin autoon turbon tai turbon päivitystä niin muuttuuko äänet olennaisesti? Miten kuuluu suhinat ja dumpin sihahdukset? Ja entäs blowerin oston jälkeen?
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Ei mitään juupajuupia ku ihan oikeasti. Huomaako sen äänistä mitä on tehty?
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Kyllä noissa eroja on, mutta esim. pienessä MX-5:ssä aika pieniä. Tehokkaamassa autossa on isompi mekkala je erotkin kuuluvat selvemmin, mutta kisavaihteiston meteli peittää pahasti turbon nyanssit. Perussoundi tuntuu säilyvän samana, mutta viritetympi kone ottaa herkemmin kierroksia ja loppusävel kuulostaa kireämmältä.
Suurin soundiero perusmalliin syntyy tietysti pakoputkiston vaihdosta.

Turbon ja blowerin eroja en päässyt oikein testaamaan, sillä ainut molemmat hyväksyvä auto, jonka äkkiseltään tallistani löysin, oli tuo MX-5.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Tästä ketjusta huomasin hauskasti, miten eri ihmiset innostuvat samassa pelityypissäkin eri asioista. Loistava ajotuntuma on tietysti kaikille tärkeä, mutta toisin kuin minä (ja varmaan joku muukin), moni tuntuu saavan valtavasta automäärästä ja viristysmahdollisuuksista tosi kovia kiksejä. Ja se on tietysti vain hyvä! Itse en varsinkaan virittelystä perusta.

On tässä peliä odotellessa vähän kahtalainen suhtautuminen siihen. Toisaalta tietää, että tuntuma ratilla on mahtava, peli on kaunis ja kivojahan nuo automäärät ovat, mutta toisaalta jää harmittamaan, että ei vieläkään pääse kunnolla ajamaan kilpaa konetta tai kavereita vastaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Pari sanaa:

Jääkisat on syvältä!!!

Sain vihdoinkin ton lisenssin väännettyä läpi. Tässä vaiheessa Gore tai Peko voisi sanoa etten osaa ajaa... Ja herrat olisivat oikeassa. Sen verran perusteellisesti ne minua autopeleissä kepittää. :) Toisaalta, tässä kyllä sanon että kuumettakin on 39C... Ja tulee vaan väännettyä GT4sta. :p Hullu olen.

Anyway, itteäni rassaa se, että jopa A ja B lisenssikisoissa tulee vastaan lullia jotka on tuunattu loppuun asti. Hiukan jurppi kisassa kun itselläni oli 350bhp Lancer Evo8 alla, niin piiiiitkällä suoralla Subaru veti ohi ihan kuin olisin seissyt autolla paikallaan. Varmaan hunttia ohia. Oli muuten tyyli, ilmavirta oli mallinnettu mukaan. :) Muutenkin toi imussa ajo on vinkeä, jos et ole imussa, on kauhea suhina... Imussa maailma hiljenee ja kuulet vain moottorin. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Janus sanoi:
Pari sanaa:
Ilmavirta oli mallinnettu mukaan. Muutenkin toi imussa ajo on vinkeä, jos et ole imussa, on kauhea suhina... Imussa maailma hiljenee ja kuulet vain moottorin.
Onko näin? Detalji, mikä detalji - silti mahtavaa... :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Ainakin oma lulla heilahti muutaman kerran, ja en kyllä löytänyt mitään muuta syytä miksi se noin olisi käyttäytyny. :) Suoraa mentiin, kaukana penkoista... Auto suhahti ohi ja omani jäi horjuun. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Onko käytetyllä autolla ja uudella autolla mitään vaikuttavaa eroa, normaalistihan vanhemmassa autossa esiintyy korroosia sun muuta kulumista, mutta tuskin pelissä? ostaisin varmasti yhden ruostekasan talliin mutta tuskin autonvalmistajat ovat sitä sallineet :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Autot eivät ole välttämättä kyllä ruosteessa... Mutta runko on löystynyt ja joudut jossakin vaiheessa käyttämään 30 donaa sen jäykistämiseen, ja auton kunnon palauttamiseen. Tallissa on yksi käytetty Lancer Evo8 MR ja uusi vastaava... Käytetty niiailee, heivailee, moottorikin on hiukan jo väsynyt (90k ajettu tuolla). :)
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Vanhojen autojen kauppiaat ovat tietenkin kiilloittaneet myytävät ritsansa viimeisen päälle. :) Ainakin öljyt kannattaa vaihtaa käytettynä ostetusta autosta yleensä heti.
Käytettyjen joukosta löytyy joskus niitä klassisia "tämä oli vanhalla leskellä, joka ajoi vain kirkkoon sunnuntaisin" -autoja, eli kilometrejä ei välttämättä ole mittarissa paljokaan, vaikka ikää jo löytyykin. Hinta on yleensä hiukan kovempi, mutta joskus näitäkin löytää sikahalvalla eli käytettyjen autojen ahkera selailu voi olla ihan kannattavaa puuhaa, jos krediitit on vähissä.

BTW, TVR Speed 12:n turbo maksaa 80,000 ja tehot jäävät alle tonniin. Bloweri maksaa 14,000 ja tehoja yli 1000. Hirmu peli edelleen joka tapauksessa.

Ai niin, palkintoautot ovat hiukan vaihtuneet Japski-versiosta. Esim. Mazdan MX-5 -kisasta tulee MX-Crossport ja Grand Valleyn endurancesta Auto Union V16 Type C Streamliner '37.
Välillä palkintoautot ovat aika pettymyksiä. Onhan Rättäri klassikko, mutta kyllä puolen tunnin väännöstä kaipaisi jotain, jolle olisi käyttöä pelissä. Ja sitten se 80-luvun kartano-Volvo. :rolleyes:

Ja vielä EDIT: On siis kisoja joihin pääsee vain tarpeeksi iäkkäällä autolla. Ihan kiva, että se '62 Buick Special reilu seitsemän litraisella viritetyllä kasilla kelpaa noihin kisoihin... Tosin AC Cobra pieksee tuonkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Jeps.

Bloweri on edelleen se halvin heppojen valmistaja, niinkuin oikeassakin elämässä.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Runko löystyny :rolleyes:
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitat. Onko muuten auton säätämiseen tullu paljo uusia mahdollisuuksia...
Eli voiko jousituksen puolella säädellä jotain muuta mitä ei GT3:ssa voinu jne.?
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Auto siis väljistyy kauttaaltaan, kun tarpeeksi ajelee. Sitten pitää ostaa tuommoinen huolto, jossa paikat taas kiristetään uuden veroiseksi.

Engine tuningista löytyy NOS, mitä en vielä ole päässyt testaamaan. Racing-renkaiksi löytyy softien lisäksi qualifying-nakit, joita en ainakaan muista GT3:ssa nähneeni. Kevennysten joukosta löytyy nyt myös "increase rigidity", jossa autoon asennetaan lisätukea antava turvakehikko (30,000), sekä "body rigidity refresher plan", jossa väljistynyt kori kiristetään (50,000).

Photo Mode -kuvia ensi viikolla. :( Muutamia jo muistikortilla tallella...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Tulikettu sanoi:
Runko löystyny :rolleyes:
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitat. Onko muuten auton säätämiseen tullu paljo uusia mahdollisuuksia...
Eli voiko jousituksen puolella säädellä jotain muuta mitä ei GT3:ssa voinu jne.?

Jeps. Sanalle löysä on monta synonyymiä. Väljä, lötkö, jne. Niinkuin Oliver jo sanoi, auto tulee väljistymään, löysentymään ympäriinsä. Kun ostat esimerkiksi vanhan Jenkin, siis oikeassa elämässä, joudut jäykistämään koslan runkoa. Sinne laitetaan tukipalkkeja, siis metallia hitsataan paikalleen, ja näin runkoa tuetaan. Tämä joudutaan tekemään pelissäkin.

NOS, ja kerta nyt halotaan hiuksia, N20, mutta GT4 jotakin varten käyttää Holleyn tuotemerkkiä NOS ilokaasusta (pitäisi olla tässä tapauksessa Nitrous Oxide, ja kiteillä on monta valmistajaa, NOS, Venom, Nitrous Express, jne), on mukana ja mallinnettu ihan kiinnostavasti. Maailma ei mene sumuiseksi, eivätkä valot pitene. Huomaat vain että auto saattaa sutia vielä 4 vaihteella ja kiihtyvyys on ihan hervoton. Ihan kiva lelu toi on. 0 säädöllä mehu kestää pisimpään, ja antaa vähiten tehoja, 50 säädöllä eniten tehoja, vähiten kestoa. Eli tuollekkin löytyy jonkin verran säätöä. Tietenkään kaikkia Holleyn NOS paketteja ei ole mukana, vain yksi catch-all mutta tuokin tehoaa ihan hyvin.

Mitä jousitukseen tulee, säädöt on muistaakseni suht samat kuin GT3ssa, mutta koska GT3 on arcade kamaa verrattuna GT4seen, homma on paaaaljon kiinnostavampaa. Nyt nuo erot jopa huomaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Janus sanoi:
mutta koska GT3 on arcade kamaa verrattuna GT4seen, homma on paaaaljon kiinnostavampaa. Nyt nuo erot jopa huomaa.
Jep, totutun urpo-tiukoilla säädöillä auto kadotti otteensa rataan vähän väliä, joten noiden kanssa saa olla entistä tarkempi. Ja varsinkin kanttareiden kanssa pitää olla ekstra varovainen matalan ja/tai jäykän auton kanssa.

******
Ihan vain aloittelijoille tiedoksi, pelissä on mukana myös Arcade-mode, missä säädöistä ei tarvitse välittää. GT-modessakin perusasetuksilla pärjää, mutta mieleisekseen säätämällä hommasta voi tulla paljonkin helpompaa ja varsinkin mielenkiintoisempaa.
******
 
Ylös Bottom