Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 4 -kokemuksia

Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Haha. Hyvä, tuo videohan antoi lähinnä huonon kuvan GT4:sta.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Mahtoikohan pelata peliä simulaattoriohjaus- ja simulaatiorengasasetuksilla... ;)
Padilla pelaaminenkin on hieman eri juttu kuin force feedback -ratin vääntäminen.

No, se siitä. Voisi vain todeta, että Top Gear on tosiaan mahtava ohjelma, kun tekevät tuollaisiakin juttuja. Joku kanava saisi näyttää sitä Suomessakin kokonaisina jaksoina.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Mijo sanoi:
Mahtoikohan pelata peliä simulaattoriohjaus- ja simulaatiorengasasetuksilla... ;)
Padilla pelaaminenkin on hieman eri juttu kuin force feedback -ratin vääntäminen.

No, se siitä. Voisi vain todeta, että Top Gear on tosiaan mahtava ohjelma, kun tekevät tuollaisiakin juttuja. Joku kanava saisi näyttää sitä Suomessakin kokonaisina jaksoina.

Juu padilla ohjaus on kuin ampus rk:lla sarjaa yhellä kädellä. Aivan hirveetä sohlausta, eikä tarvittavaa throttle controlia oo esim. F1:n tai C-ryhmäläisten kunnolliseen hallintaan (ellei mitään tc-juttuja ala pelleilemään). Tiedän monia ajopelejä joissa ohjaustuntuma on GT:n padituntumaa maukkaampi... mutten yhtään joissa se voittaisi GT:n tuettuna DFP:llä. Kierrosaikaerotkin ovat selviä (jotkin hullut tosin ajavat oikeasti lujaa padilla).

Onhan kaiken maailman TV- ja lehti-ajoprofeetat hehkuttanu "esimerkkisuorituksillaan" turismossa, vaan löytyypä nopeasti parempi aika muualta (tuo top gearin juttu on nyt ihan eri sarjassa). Koviakin löytyy, kuulemma Japanilaisen Best Motoringin sällit ajavat kohtuullista haipakkaa (mukana on esim. C-ryhmäläisiä oikeassa elämässä kuskanneita). Loppujenlopuksi kumminkin lähes jokaiselta ison GT-forumin OLR-osastolta löytää kasan kuskeja jotka pieksevät nuo ajat melko vaivatta. Kumma ettei missään julkisella taholla edes tajuta GT:n OLR-olemassaoloa, vaikka sitä keski-euroopassa melko paljon harrastetaankin.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Grandi sanoi:
Juu padilla ohjaus on kuin ampus rk:lla sarjaa yhellä kädellä.
Pikemminkin padilla autopelin pelaaminen on sama kuin tähtäisi RK:lla hiirellä. Et sä oikeatakaan autoa aja padilla.

Tiedän monia ajopelejä joissa ohjaustuntuma on GT:n padituntumaa maukkaampi... mutten yhtään joissa se voittaisi GT:n tuettuna DFP:llä.
Minäpä tiedän ja aika hemmetin monta. Eikä vain edes maukkaampi, vaan myös kertaheitolla realistisempi.

Kierrosaikaerotkin ovat selviä (jotkin hullut tosin ajavat oikeasti lujaa padilla).
Jos Jeremy olisi ajellut ratin kanssa, niin kierrosero oikeaan elämään olisi ollut vieläkin suurempi. Toisin sanoen GT4:hän olisi ollut tuossa Top Gearin jaksossa vain entistäkin naurun alaisempi, kun pelin kierrosaika olisi ollut täysin epärealistista luokkaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Kokeilimpa itse tuota ja arcadessa oletusasetuksilla(sport/medium) aika oli 1'40.9. eli voidaan olettaa että toi on sama rengas millä tuo juontajakin pelasi. Sitten kokeilin economyllä(lähellä oikean renkaan kitkakerrointa) ja aika oli parhaimmillaan 1'49.1. Ei toki ollu mikään puhdas suoritus tuokaan mutta tuskin se äijä on riskeerannu mitään kun oikeella kalliilla autolla vetäny ensimmäistä kertaa joten varmasti tuliskin 10 sekuntia lisää. Täytyy kyllä nostaa hattua jos joku vetää arcadessa(ensimmäinen honda nsx) ilman ajoapuja simplellä economy renkailla ensimmäisen puhtaan kierroksen aikaan 1'41.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Täytyy kyllä nostaa hattua jos joku vetää arcadessa(ensimmäinen honda nsx) ilman ajoapuja simplellä economy renkailla ensimmäisen puhtaan kierroksen aikaan 1'41.
Tuskimpa oli eka kerta kun Jeremy pelaa ko. peliä. Ja taatusti harjoitteli oikeallakin radalla ko. autolla, kaikkea ei vaan aina näytetä ohjelmassa.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

FZ50 sanoi:
Tuskimpa oli eka kerta kun Jeremy pelaa ko. peliä. Ja taatusti harjoitteli oikeallakin radalla ko. autolla, kaikkea ei vaan aina näytetä ohjelmassa.
Ja minäkö en sitten ole ikinä pelannu GT. Toki jos tuossa todistettiin, että Pertti peruspelaaja ei voi saada samanlaisia aikoja oikealla radalla kuin saa GT:essä supersoft renkailla ja ajoavuilla, niin toki sen allekirjoitan. Kun GT:essä kaikki säädöt laitetaan lähelle oikeaa myös ajatkin ovat hyvin lähellä oikeaa ajamista.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Koala sanoi:
Ja minäkö en sitten ole ikinä pelannu GT. Toki jos tuossa todistettiin, että Pertti peruspelaaja ei voi saada samanlaisia aikoja oikealla radalla kuin saa GT:essä supersoft renkailla ja ajoavuilla, niin toki sen allekirjoitan. Kun GT:essä kaikki säädöt laitetaan lähelle oikeaa myös ajatkin ovat hyvin lähellä oikeaa ajamista.
Siitä on jo aikaa kun tuon videopätkän näin, mutta ideanahan on oli siinä katsoa, että voiko pelin avulla harjoitella oikean elämän ajamista varten samalla radalla. No miksei voisi, vielä kun olisivat tajunneet valita verrokkipeliksi jonkun oikean simulaation näiden ns. konsolisimujen ulkopuolelta. Mutta taisipa olla Sonyn sponsorointia tjsp. Kyllähän ne siinä aikaakin vertasi, mutta sehän on turhaa kun tiedetään että GT4:n ajat heittää ja aika reilusti verrattuna oikean elämään aikoihin (esim. alle 5 minuutin Nyrbällä, yeah right).
 
NewsFlash

Teksti poistettu Sony Computer Entertainment Europen ja maahantuojan toivomuksesta. 23.2.2006
 
Vastaus: GT4-Online

Teksti poistettu Sony Computer Entertainment Europen ja maahantuojan toivomuksesta. 23.2.2006
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Mitä ihmettä Sony taas puuhaa? Jos tieto on vuotanut, turha sitä on yrittää enää peitellä.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

FZ50 sanoi:
Pikemminkin padilla autopelin pelaaminen on sama kuin tähtäisi RK:lla hiirellä. Et sä oikeatakaan autoa aja padilla.
oletko ees kokeillu sekä DS2 että DFP? siltäpä toi vähän kuulostaa... tarkkuusero ja throttle control on aivan eri tasoa. DFP + GT4 nyt on muutenkin ensimmäinen oikeesti toimiva yhistelmä ps2:lla, pc taas on eri asia.

FZ50 sanoi:
Minäpä tiedän ja aika hemmetin monta. Eikä vain edes maukkaampi, vaan myös kertaheitolla realistisempi.
Olisi tietenkin kiva tietää mihin peleihin viittaat. RBR, F1 '99-'02, GPL, GTR? Tuossa muutamia pc:n laadukkampia teoksia... tiedän kyllä ihmisiä jotka pelaavat/ovat pelanneet kaikkia edellisistä GT:n rinnalla.


FZ50 sanoi:
Jos Jeremy olisi ajellut ratin kanssa, niin kierrosero oikeaan elämään olisi ollut vieläkin suurempi. Toisin sanoen GT4:hän olisi ollut tuossa Top Gearin jaksossa vain entistäkin naurun alaisempi, kun pelin kierrosaika olisi ollut täysin epärealistista luokkaa.
Mitäpä sanot Nordschleifen 2% sisällä olevista oikeista kierrosajoista? On nimittäin oikeat kilpakuskit testannu.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Grandi sanoi:
oletko ees kokeillu sekä DS2 että DFP? siltäpä toi vähän kuulostaa... tarkkuusero ja throttle control on aivan eri tasoa. DFP + GT4 nyt on muutenkin ensimmäinen oikeesti toimiva yhistelmä ps2:lla, pc taas on eri asia.
En ymmärrä mitä meinaat, mutta johan mä sanoin epäsuorasti edellisessä viestissä, että ratti on ainoa oikea peliväline simuihin (tosin GT4:han ei sellainen ole).

Olisi tietenkin kiva tietää mihin peleihin viittaat. RBR, F1 '99-'02, GPL, GTR? Tuossa muutamia pc:n laadukkampia teoksia... tiedän kyllä ihmisiä jotka pelaavat/ovat pelanneet kaikkia edellisistä GT:n rinnalla.
Vaikka niihin kaikkiin. Lisäksi vielä LFS ja GTL. Ja kohta pari muuta lisää kunhan ilmestyvät..

Mitäpä sanot Nordschleifen 2% sisällä olevista oikeista kierrosajoista? On nimittäin oikeat kilpakuskit testannu.
Vai että 2 %? Hienoa että uskot noita tekijöiden paskapuheita.

GT4 - 04:50.070 Toyota Minolta 88C-V
oikea elämä - 6:25.91 Derek Bell / Stefan Bellof (Porsche 956)

Että ei taida puolitoista minsaa ihan mennä 2 % sisään. Jo alle 6 minuutin aika olisi täysin naurettava, puhuttamakaan viidestä minuutista. Tuo siksi vertailuna, että sattuu olemaan ainoa virallinen rataennätys rata-autolla. Ja kumpikin autoista on Group C -luokan autoja.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

FZ50 sanoi:
En ymmärrä mitä meinaat, mutta johan mä sanoin epäsuorasti edellisessä viestissä, että ratti on ainoa oikea peliväline simuihin (tosin GT4:han ei sellainen ole).

Jos puhut esim. vaurionmallinnuksesta niin olet oikeassa, ajotuntuma on eri asia. Ja keksipä peli joka simuloi ajajaan kohdistuvan normaali- ja tangentiaalikiihtyvyyden.

FZ50 sanoi:
Vai että 2 %? Hienoa että uskot noita tekijöiden paskapuheita.

GT4 - 04:50.070 Toyota Minolta 88C-V
oikea elämä - 6:25.91 Derek Bell / Stefan Bellof (Porsche 956)

Että ei taida puolitoista minsaa ihan mennä 2 % sisään. Jo alle 6 minuutin aika olisi täysin naurettava, puhuttamakaan viidestä minuutista. Tuo siksi vertailuna, että sattuu olemaan ainoa virallinen rataennätys rata-autolla. Ja kumpikin autoista on Group C -luokan autoja.

4.50 ajettu jollain SS quick tunella. Kuinkahan monta kertaa ittensä nortilla tappais että saa jonkun oikeasti kovan ajan jollakin "normaalilla rengasseoksella"? Koittasit huvikses vaikkapa vähän kovemmalla renkaalla ja stock autolla. Eipä oo Bell ja Bellofkaan varmaan Flugplatzia kaasu pohjassa ajanu 300km/h+ . Miksköhän? Vaikkapa sen 50/50 eloonjääntitodennäköisyyden takia. Itekin olen alle 4.50 pintaan nortin ajanu ja voin sanoa että jokainen GT-kuski, olkoon miten kova tahansa, olisi tappanut itsensä lukemattomia kertoja tuollaisten alle 5min aikojen saavuttamisessa. Pidemmälle kisalle sopivalla rengasseoksella (sh) ja kohtuullisella itsesuojeluvaistolla luulen ettei tuo 6.25 ole kovinkaan kaukana totuudesta.

Itekin ajelen tällä hetkellä GT:n yksinpeliä kovemmilla rengasseoksilla ja painavammalla autolla (teho/paino -suhde takaisin alkup. tilastojen ilmoittamaan arvoon). Lisää haastavuutta, tuntumaa ja peli-iloa kun saa oikeasti ajaa pysyäkseen perässä.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Suosittelen FZ50:stä siirtymään jollekin muulle foorumille.
Eihän tuota GT4 vs Oikea Auto/PC pelit väittelyä jaksa kukaan lukea.

Ps.nimimerkkisi viittaa johonkin 50kuutioiseen laitteeseen...eli... no antaapa olla.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

FZ50 sanoi:
Vai että 2 %? Hienoa että uskot noita tekijöiden paskapuheita.

GT4 - 04:50.070 Toyota Minolta 88C-V
oikea elämä - 6:25.91 Derek Bell / Stefan Bellof (Porsche 956)

Että ei taida puolitoista minsaa ihan mennä 2 % sisään. Jo alle 6 minuutin aika olisi täysin naurettava, puhuttamakaan viidestä minuutista. Tuo siksi vertailuna, että sattuu olemaan ainoa virallinen rataennätys rata-autolla. Ja kumpikin autoista on Group C -luokan autoja.

Onhan noi vertailuajat ajettu ihan eriluokan autoilla, joten turha niitä on edes verrata ja se vielä kun toinen on todellisuutta ja toinen peliä. Sitä voi kokeilla ajaa suunnilleen jollain vastaavalla autolla ja todellisen tuntuisilla säädöillä kuin tuo Porsche 956 on ja aika voisi olla silloin jotain 7 min luokkaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

Grandi sanoi:
Jos puhut esim. vaurionmallinnuksesta niin olet oikeassa, ajotuntuma on eri asia. Ja keksipä peli joka simuloi ajajaan kohdistuvan normaali- ja tangentiaalikiihtyvyyden.
Käske Polyphony Digitalin ensin keksiä edes sellainen pelin sisällä tapahtuva vaurionmallinnus. GT4:ssa ei siis tarvitse olla vaurionmallinnusta, koska sitä ei voisi tehdä tarpeeksi realistiseksi nykytekniilla? Just.

4.50 ajettu jollain SS quick tunella. Kuinkahan monta kertaa ittensä nortilla tappais että saa jonkun oikeasti kovan ajan jollakin "normaalilla rengasseoksella"? Koittasit huvikses vaikkapa vähän kovemmalla renkaalla ja stock autolla.
Kysymys kuuluukin, että miksi peliin on laitettu epärealistinen rengasseos.

Eipä oo Bell ja Bellofkaan varmaan Flugplatzia kaasu pohjassa ajanu 300km/h+ . Miksköhän? Vaikkapa sen 50/50 eloonjääntitodennäköisyyden takia.
Ja miksiköhän sen voi ajaa GT4:ssa kaasu pohjassa? Siksi ettei auto hajoa tai edes ole mitään pelkoa ulosajosta.

Itekin olen alle 4.50 pintaan nortin ajanu ja voin sanoa että jokainen GT-kuski, olkoon miten kova tahansa, olisi tappanut itsensä lukemattomia kertoja tuollaisten alle 5min aikojen saavuttamisessa. Pidemmälle kisalle sopivalla rengasseoksella (sh) ja kohtuullisella itsesuojeluvaistolla luulen ettei tuo 6.25 ole kovinkaan kaukana totuudesta.
Hemmetin hienoa, että missasitte koko pointin tuossa ajan vertaamisessa. Teidän mielestänne GT4 on maailman realistisin simulaatio, mutta silti sitä ei saa verrata tosielämään? Simulaatio yrittää simuloida tosielämää niin sitä pitää myös verrata siihen. Heti kun niin tekee, niin puolustaudutte "et sä voi niin tehdä oikeassa elämässä kun sä kuolisit". No pelithän ei ainakaan toistaiseksi ole aiheuttaneet kuolemaa, mutta pointti on se, että GT4:n fysiikat on niin epärealistiset, että mahdollistaa noin epärealistiset ajat radoilla. Alle 5 min aika yksinkertaisesti on aivan mahdotonta ajaa. Nykyformulakaan ei noin möykkyisellä radalla pysyisi ehjänä sataa meriä.

Koska peli on aina peli, niin ei aika voi koskaan olla 1:1 oikean elämän ajan kanssa, mutta tollanen reiluhko 1½ minuutin ero on aika helvetin paljon. Vertauksena voisi sanoa, että vaikka GTR:n ajat heittää vain 3-5 sekuntia radalla kuin radalla ja vastaavan kauden autoilla.

jussi28 sanoi:
Ps.nimimerkkisi viittaa johonkin 50kuutioiseen laitteeseen...eli... no antaapa olla.
Se viittaa mun mulkun kokoon.

Lynx sanoi:
Onhan noi vertailuajat ajettu ihan eriluokan autoilla, joten turha niitä on edes verrata ja se vielä kun toinen on todellisuutta ja toinen peliä. Sitä voi kokeilla ajaa suunnilleen jollain vastaavalla autolla ja todellisen tuntuisilla säädöillä kuin tuo Porsche 956 on ja aika voisi olla silloin jotain 7 min luokkaa.
Ootko nyt ihan varma, että mikä tuo Porsche 956 on? Johan mä sanoin jo edellisessä viestissä, että kumpikin on 80-luvulla pyörineen FIA Group C -sarjan autoja. Tosin vuosimalli taitaa olla eri. Etsikää parempi aikojen vertauscombo.
 
NewsFlash

GT-sarjan isä suunnitteli formulan värityksen 01.03.2006

Kun viime vuoden Formula Nippon -sarjan mestaritalli Arting haki uutta väritystä tämän kauden autoihinsa käännyttiin Gran Turismo -sarjan isän, Kazunori Yamauchin, puoleen. Yamauchi perusti suunnitelmansa harmoniaan ja haki vaikutteensa japanilaisen kabuki-teatterin näyttelijöiden kasvomaalauksista. Nähtäväksi jää, päästäänkö Arting-tallin formuloita testaamaan tulevissa GT-sarjan peleissä.

http://www.konsolifin.net/uutiset.p...rchtime=db&searchfield=juttu&keyword=Yamauchi
 
Vastaus: Gran Turismo 4 kokemuksia [PAL]

FZ50 sanoi:
Käske Polyphony Digitalin ensin keksiä edes sellainen pelin sisällä tapahtuva vaurionmallinnus. GT4:ssa ei siis tarvitse olla vaurionmallinnusta, koska sitä ei voisi tehdä tarpeeksi realistiseksi nykytekniilla? Just.

Kysymys kuuluukin, että miksi peliin on laitettu epärealistinen rengasseos.

Ja miksiköhän sen voi ajaa GT4:ssa kaasu pohjassa? Siksi ettei auto hajoa tai edes ole mitään pelkoa ulosajosta.

Hemmetin hienoa, että missasitte koko pointin tuossa ajan vertaamisessa. Teidän mielestänne GT4 on maailman realistisin simulaatio, mutta silti sitä ei saa verrata tosielämään? Simulaatio yrittää simuloida tosielämää niin sitä pitää myös verrata siihen. Heti kun niin tekee, niin puolustaudutte "et sä voi niin tehdä oikeassa elämässä kun sä kuolisit". No pelithän ei ainakaan toistaiseksi ole aiheuttaneet kuolemaa, mutta pointti on se, että GT4:n fysiikat on niin epärealistiset, että mahdollistaa noin epärealistiset ajat radoilla. Alle 5 min aika yksinkertaisesti on aivan mahdotonta ajaa. Nykyformulakaan ei noin möykkyisellä radalla pysyisi ehjänä sataa meriä.

Koska peli on aina peli, niin ei aika voi koskaan olla 1:1 oikean elämän ajan kanssa, mutta tollanen reiluhko 1½ minuutin ero on aika helvetin paljon. Vertauksena voisi sanoa, että vaikka GTR:n ajat heittää vain 3-5 sekuntia radalla kuin radalla ja vastaavan kauden autoilla.
.

En ole missään vaiheessa sanonut GT:n olevan simulatiivinen vaurionmallinnuksen, vaan ajo-ominaisuuksien suhteen. Omasta mielestäni kaikki RM:ää pehmeämmät seokset ovat turhia, enkä niillä ajakaan. GT-modessa RM-seoksella varustetulla Formulalla (eipä siihen muita seoksia saakaan) Nordschleife-ajat lienevät siellä 5.30 paikkeilla, "turvallisesti" ajettuna jonkin verran enemmän. Loogisen kuuloista ottaen huomioon C-ryhmäläisen ja nyky F1:n nopeuseron, joka on C-autojen suuresta nopeudesta huolimatta melko suuri.

Pointti koko pelissähän ei ole se, että yritetään 150 kertaa joista kerran saadaan huippuaika ja ehjä kierros. Pointti on se, että ajetaan kierros/kierroksia, jotka pystyy ajamaan omien taitojensa sisällä, mahdollisimman nopeasti, niissä rajoissa. Tämä korostuu viimeistään GT Onlinen rantauduttua, jolloin hullut riskinotot luultavimmin viimeistään loppuvat (myös GT4:n sisältämän arcaden drive through -penalty sekä aikarangaistus olisivat hyödyksi). Itse olen saanut suurimman pelinautinnon GT:n yksinpelistä kun olen ajanut kisoja niinkuin ajaisin niitä oikeassa elämässäkin.
 
Ylös Bottom