Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 [Hype & hankintahekumointi | 24.11.]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Auto listaa ei ole julkistettu vielä kokonaisuudessaan (välttämättä ollenkaan), niin ei kannata vielä harmitella nuita autoja.

Tse on totta, mutta väkisinkin joutuu miettimään mille markkinoille tämä peli ensisijaisesti tehdään. Vahvasti epäilen, että eurooppalaiset ei-niin-merentakana-näkyvät autosarjat eivät ole tekijöiden listalla kovin korkealla. Tai automallit mitä löytyy ainoastaan euroopan markkina-alueelta luultavasti loistavat poissaolollaan.
Mut yli 1k autoa mukana niin sieltä väkisinkin muutama suosikki löytyy, ja hiljaa voi vain toivoa, että peli yllättää totaallisesti lopullisella autolistallaan...

Konsoleiden ajopelivalikoimista ei ole oikeastaan mitään hajua joten onko GT5 simulaatio, arcade vai jotain siltä väliltä?

Konsoleiden ajopelivalikoimista ei ole oikeastaan mitään hajua joten onko GT5 simulaatio, arcade vai jotain siltä väliltä?

Ei se mitään PC:n HC simulaattoria vastaa, mut kyl se konsolimaailmassa realistisimpia pelejä on mitä on.

No joo ei tosiaan vastaa. Esimerkiksi iRacingiin verrattuna GT5 on aika lailla arcademenoa.

No joo ei tosiaan vastaa. Esimerkiksi iRacingiin verrattuna GT5 on aika lailla arcademenoa.

No siis motorstormit on arcadea, edes F1 2010 ei ole mitään arcadea..

Eikä gt5 nyt niin kaukana ole siit et voi simulaatioksi sanoa, sit suurinosa peleistä on semmost puolisimua

Itse kun olen pelannut suht paljon PC simuja (GTR-Race On, R-factor, LFS) niin voin sanoa GT5:den ja F1 olevan kevyt simuja, ehkä konsoli simu olisi parempi sana.

Jos ajatellaan noita pelejä on niissä hyvin paljon samaa PC puolen vastaaviin. Simua pelistä ei tee mielestäni se, miten paljon autoja voi säätää jne jne, vaan ehkä enempi se kuinka auto käyttäytyy ja kuinka vaikeaa on saada auto kulkemaan oikeasti huippuvauhtia. Joissain arcade peleissä se on kaikille helppoa mutta simu peleissä joutuu keskittymään jarrutuspaikkoihin, linjoihin, kaasunkäyttöön jne.
Konsolipuolella ajotuntumaa on yleensä jouduttu helpottamaan koska padilla ei saa mitään palautetta ohjaimen kautta mitä ratin kautta saa. Näin ei voi tehdä autoa reagoimaan jokaiseen töyssyyn ja kanttariin realistisesti kun pelaaja ei "tunne" sitä ja ei voi sitten tehdä omia reaktioitaan.
Samoin konsolipuolella on pakko tehdä peliin helpotuksia (ajonvakautusta jne) jotta ei niin vakavat autoilijat saisivat pelistä jotain irti. Ei olis taloudellisesti kannattavaa tehdä GT5:ttä vain hardcode simukuskeille.

Itse kuitenkaan en näe mitenkään pahana, että konsolipelit ja GT5 ei olisi niin rankkoja kun joku PC simu. Tarkoitus ei niillä olekkaan kilpailla keskenään. Hyvä puoli näissä PS3 simuissa on, että vääntämällä vaikeus taso täysille ja varsinkin verkossa pelatessa, joutuu ajamaan ihan "tosissaan" joka on ominaista myös PC peleille.

Ollaan nyt tyytyväisiä, että tulee pelejä jotka on simumaisia eikä vouhoteta PC simujen ylivertaisuudesta.
PC puolella ei ole taas mitään GT5:n tapaista joten itse pelailen hyvillä mielin kumpiakin pelejä.
Kumpikaan ei ole toista parempi (PC vs PS3 simut) vaan erilaisia omine puutteineen ja hyvine puolineen.

Samaa mieltä melko pitkälti attesin kanssa. Mutta on GT5 suht pitkälle viety simulaatio, ainakin jos päättelee jotain siitä, että Yamauchi ajeli Nordschleifen melko pitkälti samaan aikaan sekä pelissä, että oikealla autolla. Sama auto tietenkin kyseessä.

Lähde: Gran Turismo 5 - Motor Trend

Tietysti padi- ja heikommille rattimiehille on helpotukset saatavilla, jolloin simulaatio-osuus vähenee, mutta vaikeimmalla tasolla melko lähelle, jos ei nyt realismia, niin ainakin realistisuutta sen suhteen, miten nopeasti autlla voi radan kiertää, päästään.

Disclaimerina mainittakoon, että toki esim. iRacing ja muut HC-simut mallintaa vieläkin paremmin todellisuutta, en väitä, että GT5 olisi niitä simumaisempi.

The Sixth Axisilta on tullut lyhyehkö GT5-previkka.

Gran Turismo 5 might have been a long time coming (and the final build is still teasingly just out of reach) but I’m confident this is going to smash everything else in its path. The driving is exquisite, the visuals smooth and detailed and naturally the cars themselves are the stars of the show. From WRC class hatchbacks to race-class JGTC vehicles, everything looked, drove and sounded exactly as I’d want them them too. It’s always stated that Gran Turismo is the real driving simlulator – and this year PlayStation 3 owners are going to have something rather special on their consoles.

Tuossa mainittu "The trick with GT 5 is the driving feels right" -kommentti on kieltämättä semmoinen, että minusta se on pätenyt oikeastaan jokaiseen Gran Turismoon tähänkin asti. Ehkä se nyt vaan tuntuu VIELÄ enemmän oikealta. :)

Lähde: The Sixth Axis

Jos GT5 tekee asiat oikein, niin tämäkin on varmasti kiinni pelaajan valinnoista. Voit valita asetukset ja säädöt niin, että peli on enemmän "arcadea" tai mennä toiseen laitaan ja pelata enemmän "simutyyliin". Näin ainakin homma menee Forza 3:sen kanssa.

Siihen en ota kantaa, että onko joku F3/GT5 sitten miten "simu" edes kovimmilla vaikeustasoilla (tai säädöillä) vs PC-simut..

Jos GT5 tekee asiat oikein, niin tämäkin on varmasti kiinni pelaajan valinnoista. Voit valita asetukset ja säädöt niin, että peli on enemmän "arcadea" tai mennä toiseen laitaan ja pelata enemmän "simutyyliin". Näin ainakin homma menee Forza 3:sen kanssa.

Näin se meni myös 3 ja 4:ses, et sai tosiaan asetuksista valita arcaden ja simun väliltä. Olis se pädillä aikamoista taistelua jos joutuis vetään simuasetuksilla, eikä se kyl ratillakaan mitään helppoa ole ollut.

115525-side-wheel-driving-car-dist-431x300.jpg

Paskat driftauksesta! Kuka ajaa pisimpään kahdella renkaalla?

PS. Nyt voi myös yrittää apinoida Tomppa Cruisen runia TG Test Trackilla. :P

Näin se meni myös 3 ja 4:ses, et sai tosiaan asetuksista valita arcaden ja simun väliltä. Olis se pädillä aikamoista taistelua jos joutuis vetään simuasetuksilla, eikä se kyl ratillakaan mitään helppoa ole ollut.

Juu, sitä ehkä aiemmalla kommentilla hain, että en ihan aina ymmärrä miksi niin paljon väännetään siitä, että onko esim. GT5 nyt "arcade", "simu", vai mikä.. Jos pelin sisäisiä valintoja piisaa, niin ajokokemuksen voi aika pitkälti räätälöidä itselleen sopivaksi.

Toki voidaan vertailla GT5:sta "kovimmilla/vaikeimmilla" asetuksilla johonkin PC-simuun (tms) samantyylisillä asetuksilla, mutta aika moni pelaaja kuitenkin valitsee autopelit myös niiden hauskuuden/arcademaisuuden mukaan. Jopa GT5:sen.

Mutta se on toki sanottava, että en ole autopelien asiantuntija. Se mikä "riittää" mulle, ei välttämättä riitä enää niille, jotka haluavat mahd. realistista tuntumaa esim. ratilla tms. Eli mihin se rima nyt sitten halutaan nostaa ja millä tyylillä pelata. En ole itse (peli)rattiin koskenut varmaan kymmeneen vuoteen..

aika moni pelaaja kuitenkin valitsee autopelit myös niiden hauskuuden/arcademaisuuden mukaan. Jopa GT5:sen.

No mä oon ainaki yks noista. Kerran kaikki (paitsi prolon) gt:t vetäny pädillä, ni ruvennu luistaan sen verran hyvin, et ei oikeen kaipaa edes rattia, eikä hyvien rattien hintakaan paljo houkuta ostamaan. Enkä mä myöskään oo koskaan hakenu gt:stä mitään simufiiliksiä, se ajettavuus vaan houkuttaa ku se on niin pirun hyvin tehty ja graffat on ollu aina vaan niin törkeen hyvät ja pirusti autoja. Kerran ku turismoon koski, ei kaipuuta ollut enää muihin vastaaviin autopeleihin.

Oliko tosiaan ennen muinoin noin kehnosti, että fiatit kaatuilee jo yli 80 km/h nopeudessa. Itse en muista lähihistoriasta muuta kuin A-sarjan mersujen kaatuilun. Kaipa se noin oli, kun "simulaattori" näin sen mallintaa. :)

Ainaki vanhemmat puhu, et oli vieny jotain lautoja fiat 500:sen tai 600:sen katolla ja sanonu et sai olla aika tarkkana kaasun ja jarrun kans ku nousi toinen puoli ilmaan. Ja muutenki noi autot "keulii" ku heittää 2:lle, et kyllä mä ainaki uskosin että tommonen reippaampi käännös kyllä kaataa sen aika helposti.

Jep. Tuonajan mittapuulla jopa kiikkerä auto on todellakin helppo pyöräyttää ympäri. Isäni on aikoinaan 70-luvun alussa tempaissut tuollaisen fipatsun kaksi kertaa katonkautta ympäri 50km nopeudella.
Ajat ja säädökset, tekniikasta puhumattakaan, oli eri.

GT5 Gameplay Video: Nissan GTR V-Spec in the Rain

On muute tosi upeesti tehty toi sade :)

jos ajaa sisävinkkelistä nii täytynee kaiketi riisuu HUDii pikkasen. Varsinkin meijän pienes telkkaris:p Toisaalta mä käytin aina GT4:ssä sitä vaihdevarotinta jarrumerkkinä:D

jos ajaa sisävinkkelistä nii täytynee kaiketi riisuu HUDii pikkasen. Varsinkin meijän pienes telkkaris:p Toisaalta mä käytin aina GT4:ssä sitä vaihdevarotinta jarrumerkkinä:D

Ainakaan prolossa ei tota hudia saanu mun mielestä muutettua, et noit mittarei joutu kattelee sisältäkin..

Ylös Bottom