Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]
Niin, Sonyn markkinointistrategiaan kuuluu GT5:sen roikottaminen porkkanana pelaajien edessä.
Kuten sanoin, GT5:sta ei olla roikotettu pelaajien silmien edessä (aktiivisesti) kuin vasta sen vajaan vuoden. Sitä ennen sitä tuskin näki missään (siitä esiteltiin joskus jotain spesiaaliautoversiota jossain AUTOmessuilla, mutta sitäkään ei hypetetty hirveästi missään etu- tai jälkikäteen). Jos joku on tehnyt PS3:n ostopäätöksen 2-3 vuotta sitten pelkästään GT5:n pohjalta, se on tämän oma ongelma. Sony ei ole kuitenkaan mainostanut sitä mitenkään himoaktiivisesti koko ajan aina ja kaikkialla kovinkaan kauaa. Tänäkin vuonna sitä esiteltiin suht näyttävästi vasta Gamescomissa kuukausi sitten, eikä juurikaan pientä mainintaa ja lyhyitä teaser-trailereita enempää sitä ennen.
Minun mielestäni tämä ei ole pelaajien etu.
Parempi peli = pelaajan etu. Pidempi kehitysaika = parempi peli, ergo: pidempi kehitysaika = myös pelaajan etu.
Mutta kai se on sitten joidenkin mielestä niin mahtavaa että peli ei koskaan tule ulos, koska kannattaahan sitä hioa ensin.
Kuka on sanonut, että tämä on mahtavaa? Otetaan se todellisuuspilleri taas käteen eikä horista paskaa. En ole nähnyt kenenkään väittävän, että myöhästyminen itsessään olisi ihan supermegafantsua, päin vastoin, ei se ole kenestäkään erityisen ihanaa. MUTTA (iso sellainen), jos tämän johdosta saamme pelata taas parempaa peliä kuin mitä olisimme ehkä saaneet pelata joulukuussa (ei pelkästään hiomisen takia, vaan myös sisällön ja tiettyjen ominaisuuksien parantamisen ansiosta), jos tämä oltaisiin julkaistu silloin, niin en edelleenkään näe mitään syytä niin suureen itkemiseen kuin mitä osa täällä on harrastanut. GT5 myöhästyy, it sucks, mutta elämä jatkuu. Mieluummin näin päin kuin että joutuisi latailemaan monensadan megan päivityksiä pian julkaisun jälkeen. Eikä "viivästyminen" ole edelleenkään kuin muutaman kuukauden mittainen. Tuo ei vastaa mun käsitystä "ei koskaan" fraasista.
Ja edelleen, Gamescomilla vilautettu Q4 2009 on saattanut hyvinkin tarkoittaa Sonyn tilivuoden 4. neljännettä (=tammi-maaliskuu 2010), Sony ei ole hirveästi mainostanut joulukuista julkaisua. God of War III:kin oltiin merkattu Q4 2009 peliksi samalla tavalla, vaikka sitäkään ei suunniteltu tälle kalenterivuodelle, vaan juurikin kuluvalle tilivuodelle 2009. Sony ja monet muut julkaisijat ovat tehneet samanlaisia "kämmejä" ennenkin, kun ovat listanneet suunnittelemiaan julkaisuajankohtia vuosineljänneksen tarkkuudella.
Yamauchi sanoi kesällä että he voisivat laittaa pelin koska tahansa ulos.
Voisivat =/= tekevät niin. Toki PERIAATTEESSA peli olisi voinut olla niin hyvässä kondiksessa, että se voitaisiin julkaista (luulenpa, että sillä on vain tarkoitettu sitä, että peli toimii ilman hirveän suuria bugeja ja siinä on periaatteessa tarpeeksi sisältöä ja ominaisuuksia verrattuna mihin tahansa jo julkaistuihin peleihin), mutta ei Yamauchi edelleenkään ole missään vaiheessa sanonut, että julkaisu tulisi varmasti tapahtumaan heti pikimmiten. Vain että pelin kehitys oli periaatteessa siinä vaiheessa, että niin voitaisiin tehdä.
Mitäs siitä tulee julkaisuun 7-8 kuukautta.
Mahdollisia syitä tälle "viivästymiselle":
1) Gamescomin buildista valitettiin sen vaurionmallinnuksen huonoutta -> takaisin koppeihin korjaamaan ongelma, jotta peli vastaisi pelaajien odotuksiin paremmin heti kaupasta ostettuna sen sijaan, että pitäisi päivittää jutut peliin 3-6kk myöhemmin.
2) Japanin joulukuiseen julkaisuun vaikuttaa hyvin todennäköisesti myös se, että FFXIII julkaistaan samaan aikaan. Koska Square Enix on nyt kuitenkin tehnyt Sonyä niin paljon hyödyttävän päätöksen julkaista FFXIII vain PS3:lle Japanissa, niin miksipä kusta heidän silmille julkaisemalla oma mega-peli mahd. häiritsemään kyseisen pelin julkaisua? Sen jälkeen ensimmäinen kannattava julkaisukuukausi GT5:n kaltaiselle pelille on ehkä ollut julkaisijan (aka Sony) mielestä maaliskuu. Tuollaisiakin asioita mietitään, kun julkaistaan pelejä, olkoonkin että pelaajat eivät yleensä ole samaa mieltä näistä päätöksistä, jotka tehdään usein $$$ silmissä.
Minä ainakin olisin mielummin ottanut yhden pelin vuosi sitten ja ehkä seuraavan 2011. Ja prologueta ei lasketa.
Vuosi sitten olisit saanut pelin, joka olisi tuntunut hyvin pitkälti GT 5 Prologue 2:lta (ehkä hyvä jonkin sortin semi-demo-julkaisuksi, mutta jättää toivomisen varaa). Vuoden lisäaika on ollut tarpeellinen kaikkien lisäysten, parannuksien yms. tekemiselle. Nyt saat vuonna 2010 pelin, jonka jälkeen sinun ei tarvitse olla ostamassa uutta peliä 1-2 vuoden sisään.