Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä
Päivän sessiot alkoivat kieltämättä mielenkiintoisesti... Eilen illalla ostin viime töikseni uunituoreen Yariksen, jotta saan Vitz-cupin pois alta ja painuin nukkumaan. Tänään sitten aamukahvit tulille, peli päälle ja kisaamaan. Kaikki vaikutti normaalilta kunnes vihreä valo syttyi: kilpailijat ampaisivat matkaan mutta meikäläisen Toyota jäi lähestulkoon ruutuun junnaamaan. Tiesin kyllä että vakio-Yaris ei ole mikään sportti-ihme mutta uskoin huippunopeuden olevan kuitenkin himpun päälle sen 10 km/h mitä se suostui liikkumaan.
Kun shokistani tajusin vilkaista poljin-indikaattoria ja kierroslukumittaria niin havaitsin, että peli tulkitsi raivoisan X-napin runnomiseni lähinnä vihaiseksi katseeksi! (niille jotka eivät tiedä, niin padin napit ovat analogisia ja olen vuosikausia ja useampia Turismoja pelannut ihan tyytyväisenä X-napilla kaasutellen, kuten myös nämä pari iltaa tätä GT5:stakin).
Ensimmäinen mieleentullut mahdollisuus oli toki, että parin illan namiskan kuritus on tuhonnut, kieltämättä vanhahkon, ohjaimeni. Helppona pikatestinä heitin GT4:n koneeseen (kyllä, minulla on eliitti, 500GB:n julkaisumalli PS3:sta) ja siinä ohjain pelasi juuri niinkuin piti, eli ohjain ei ole rikki. GT5 uudelleen päälle ja sama homma jatkuu. Ei pelaa ei.
Kyllähän sitä tatillakin kaasuttelee kun on sitäkin joskus ohimennen tullut testattua aiemmissa peleissä mutta ei tämän tälleen kuulu silti toimia. Mielenkiintoisesti olen välttynyt kaikilta muilta ihmeellisyyksiltä pelin kanssa. Varmaankin siksi kun en ole koskaan kirjautunut pelatessani PSN:iin. Asennus sujui ongelmitta eikä peli jummaa latailemassa (toimii minun nähdäkseni yleensäkin nopeampaan kuin Prologue, autokaupan plärääminenkin tuntuu himpun sulavammalta). Sitten tällaista ihme säätöä.
Olisi pelistä varmaan muutakin sanottavaa mutta pelaillaan nyt ensin vähän. Perusasiat on hyvinkin kuosissa mutta pientä japanilaista outous-designia siellä täällä ja pienet tekniset viat nyt vähän pomppii silmille. Pääasiassa plussan puolella ja reilusti kumminkin. Ja jos haukkuu valikkoa sekavaksi niin käy hakemassa divarista sen GT4:n ja vertaa siihen... eipähän tarvitse enää etsiä kisoja autokauppojen takahuoneista tai miettiä että mihin suuntaan tattia pitää valikossa tökkiä, että osuu siihen haluttuun kohtaan kun se ei ole (ihan niin paljoa) räjäytetty ympäri ruutua (GT4:n "valikko" nyt ei edes mahdu yhteen ruutuun...)
Mutjoo, ajellaan ku tavataan.