Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)
Se on kyllä pakko sanoa, että AI on aivan kädetön tässä pelissä. Ehkä yksi surkeimmista omasta mielestä ajopelien historiassa.
Tämä tuli siis todistettua mm. siinä extreme luokan viimeisessä kilpailussa; Dream car cupissa. Voittamisessa ei paljon ollut ongelmia, kun oli le mans auto alla, mutta sehän siinä juuri mättikin. Kyseisessä cupissa parissa kisaa sataa vettä. No, ensimmäinen kisa oli poutaa ja kaikilla sliksit alla. Seuraavassa kisassa taas satoi ja itse laitoin sade kumit alle. Koko ensimmäisen kieroksen AI ajoi jopa kovempaa kuin minä, sillä sade kumit eivät pitäneet juuri yhtään, mutta ei siinä vielä mitään kun ajattelin että lisää sadeajoa niin oppii senkin. No voitto samaisesta kisasta kuitenkin tuli,
koska jokaikinen osanottaja meni ekan kiekan jälkeen varikolle ja pystyin ohittamaan koko letkan ja ajamaan voittoon kevyellä puolen minuutin johdolla. ELI AI:n typerys oli laittanut kaikki ajamaan slikseillä sateelle, vaikka ei sitä päällepäin huomannut, kun jopa johtivat kisaa.
MUTTA koko tämä juttu huipentui siihen, että cupin seuraavassa kisassa oli taas poutaa ja itse laitoin sliksit alle, mutta AI ei. Kyllä, taas ensimmäisen kiekan jälkeen koko sama letka ajoi varikolle vaihtamaan sadekumit pois

Meinaan aivan uskomatonta, miten huono tekoäly tässä pelissä on. Sain niin helpot voitot, että peli-ilo oli kaukana, vaikka olikin suht ylivoimainen auto, mutta omien möhläämisten takia kisa olisi voinut olla jännittäväkin. Etenkin sateella ajamisessa.
Edellisellä sivulla moitittiin myös noita rallipätkiä ja kuinka AI huijaa. Tämäkin on täysin totta, sillä yhdellä etapilla viimeisellä väli-ajalla johdin noin 3 sekunnilla ja viimeisen mutkan jälkeen avautui pitkä suora ja maaliin tullessa olin tietenkin varma voitosta, sillä en ollut tehnyt ajovirheita yhtään. Häviö siitä sitten kuitenkin tuli ja vieläpä YHDEKSÄLLÄ sekunnilla. Ja nimenomaan tästä kyseisestä etapista, ei koko ''kisasta''. Niin ja suoralla en noin paljon voinut mitenkään hävitä, sillä aina ennen oma lanciani nimenomaan suorilla oli ylivoimainen.
AI on myös muutenkin tökerö, kun menee aivan kiskoilla ja edes kovasta perään ajamisesta hätkähdä, paitsi tietenkin oma auto, jonka peräänajon jälkeen löytääkin kaseesta.
Mutta se siitä tekoälystä, sillä vaikka se onkin huono, on ajaminen kivaa ja siksi ehdottomasti olisin halunnut PALJON enemmän kisoja mukaan A-spectiin. Omaan makuuni kisoja on aivan liian vähän, sillä kun tekoälykin on kerran tehty (jos on

) niin ei niiden kisojen tekeminen kauheasti voi aikaa viedä, toisin kuin vaikkapa tehtävien tekeminen esim. GTA:han
Toki pelin Gran turismoksi tuntee, vaikka omasta mielestä etenkin tuo tekoäly oli parempaa, esim. Gt4:ssä. Ja kisojakin nelosessa oli enemmän, mm. kaikki valmistajien kisat yms.
Odotukseni eivät edes olleet korkeat Gt5:n suhteen, mutta nuo pari mainitsemaani vikaa olisin osannut odottaa, että olisi hiottu loppuun.
Rataeditorista sen verran, että siihen taas taisi olla liian korkeat odotukset osaltani, sillä luulin että kaikki mutkat yms. saisi päättää itse, eikä antaa koneen arpoa erilaisia ratoja. Toisin sanoen olisivat voineet jättää kokonaan pois ja käyttänyt sen ajan johonkin muuhun, sillä oma periaatteeni kuulluu, että jos jotain tehdään, niin se tehdään kunnolla