Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Ei näy perheen junioria joka myös haluais joskus ottaa kisaa. Mikä avuksi? Heillä siis käytössä yksi PS3-konsoli jossa kirjautuvat eri käyttäjinä eri psn-tileillä.
Voinee liittyä PSN-tunnuksen Master/Sub-account-tilaan. Oletettavasti lapsen tunnus on sub-account-tyyppinen. Sen lisäksi asiaan voi mahdollisesti vaikuttaa ihan ikäkin. Esimerkiksi EA:n peleissä taisi olla niin, että alle 15-vuotiailla (?) ei ollut nettiin asiaa, vaikka peli olisikin ollut ikärajaton.

Aivan tälläinen turha kysumys tähän väliin mutta muistan aikaisemmin lukeneeni että 720p näyttäisi paremmalta kuin itse 1080p full hd televisiolla kuulostaa vähän hassulta että noin olisi mutta?
Omien testailujeni perusteella uskallan sanoa, että paremmuus on täysin subjektiivista. Itse en huomannut käytännössä yhtään mitään eroa. Jokainen voi omissa olosuhteissaan ja omien mieltymystensä mukaan sitten katsoa, huomaako jotain eroja johonkin suuntaan. Huomatkaa myös GT5:n näyttöasetuksista löytyvät säädöt, jotka jossain määrin vaikuttavat käytettävään reunanpehmennystapaan. Tosi testaaja kokeilee siis kuusi erilaista yhdistelmää: 720p normaalisti, 720p Sharpen, 720p Flicker Reduction, 1080p normaalisti, 1080p Sharpen ja 1080p Flicker Reduction. Jos haluaa mennä äärimmäisyyksiin, voi vielä kokeilla 1080i:täkin.

Onko muuten premium ja standart- autojen ajomallinnuksessa eroa?
Ei pitäisi olla. Vain vauriomallinnuksessa on eroja.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Sisältääkö tuo tiettyihin autoihin saatava racing modification viripalikat itsessään vai onko muutos lähinnä kosmeettinen? Eli kannattaako suoraan ostaa tuo modifikaatio vai ensin kaikki muut virityspalikat? Sen verran alkusuoralla vielä itse, että ei raaski vähäisiä rahoja sokkona tuhlata.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Mulla on sellainen ongelma että kun tuolla A-specin professionalissa on tuollainen ferrari haaste niin saako ferraria ajamalla mistään kisasta vai pitääkö se vain ostaa ?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Sisältääkö tuo tiettyihin autoihin saatava racing modification viripalikat itsessään vai onko muutos lähinnä kosmeettinen? Eli kannattaako suoraan ostaa tuo modifikaatio vai ensin kaikki muut virityspalikat? Sen verran alkusuoralla vielä itse, että ei raaski vähäisiä rahoja sokkona tuhlata.

Tulee alustat jne ja kisaputkistot yms, eli ensin kisamodaus ja sit virität loppuun.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Mulla on sellainen ongelma että kun tuolla A-specin professionalissa on tuollainen ferrari haaste niin saako ferraria ajamalla mistään kisasta vai pitääkö se vain ostaa ?

Joo pitää ostaa. Tuostahan sitten voittaa yllätys yllätys Ferrarin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

No voihan. Harmi kun kavereiden kanssa ei voi vaihdella autoja/lainata.....
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Aivan tälläinen turha kysumys tähän väliin mutta muistan aikaisemmin lukeneeni että 720p näyttäisi paremmalta kuin itse 1080p full hd televisiolla kuulostaa vähän hassulta että noin olisi mutta?

Anna PS3:n hoitaa homma, se kyllä tukee oikeaa resoa. Sitä paitsi sun "full HD" -tv skaalaa lopulta tuon 720p-reson 1080p:hen, vaikka kuinka Pleikasta yrität kikkailla.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

en saa oikeita säätöjä tohon corvette zr1:een(ei tarpeeks pitoo), jotta voisin voittaa ton like the windin indyn. Oikeet säädöt?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

millä ootte hinkannu tota like the windia?

Itse pääsin kyseisen kilpailun läpi Zonda Rllä. Täydet viritykset+Racing Soft nakit. Mutkissa pääsee kovempaa kuin vastustajat mutta suorilla pitää blokkailla.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Onko kaupassa:cool: se uusi Fi formula nopeampi kun käytettynä ostettu reilun 4 millin formula.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

No voihan. Harmi kun kavereiden kanssa ei voi vaihdella autoja/lainata.....

Kyllä voi. Menet autotalliin ja valitset haluamasi auton ja klikkaat "Give to friend". Auto lähtee kaverillesi ja kaverisi voi palauttaa auton samalla tavalla takaisin käytön jälkeen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

No voihan. Harmi kun kavereiden kanssa ei voi vaihdella autoja/lainata.....

Kyllähän voi, siellä autotallissa auton kohdalla painat kolmiota ja Give to friend, voit antaa auton kaverillesi. Tosin kannattaa sitten olla luotettava kaveri kenelle lainaa tai vaihtaa autoa.

No voi **** Tonzy ehti ensin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Kyllä voi. Menet autotalliin ja valitset haluamasi auton ja klikkaat "Give to friend". Auto lähtee kaverillesi ja kaverisi voi palauttaa auton samalla tavalla takaisin käytön jälkeen.

Ja kukaan ei täällä minuun luotta lainaamaan minulle ferraria siihen, joten se on aika turha tässä tapauksessa :S
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Multa on kaverilistalta pari tyyppiä pyytänyt autoa lainaan, mutta kun viesti on tyyliin "lainaa ferrari" niin aika hiljasta on että lainaisin. Koska palautat ja mihin tarvit olis kiva tietää, ja mikset vois tarjota parhaan ja kalleimman autos pantiksi? Nimimerkillä lainaa kimin ferrari
Ps: eikä ne ferrarit ees maksa paljoa? Ei mun ainakaan tarvinnu grindata yhtään, aja muita kisoja alta pois ensin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Johtuen ulkomailla asumisesta sain PS3:n vasta eilen takaisin itselleni, joten seuraavat kommentit ovat reilun päivän kokemusten perusteella laadittuja.

Kuten olin etukäteen arvosteluista kuullut, on kuuden vuoden kehitystyöstä huolimatta pelissä varsin mielenkiintoisia ongelmia. Käyttöliittymä on kaunis, mutta käytettvyys ja sulavuus ovat kuin Nokian älypuhelimesta. Miten yhtä valikkoa voidaan joutua lataamaan useita sekunteja? Pääasia kuitenkin on, että valikoissa pääsee kankeudesta huolimatta etenemään koko ajan selkeästi pelin erittäin runsaassa sisällössä.

Standard-autoista on kuulunut paljon pahaa, mutta yllätyin silti positiivisesti niiden tasosta. Photo Modessa kisatilanteista otetuissa kuvissa karkeus varmasti paljastuu, mutta muuten meno on siedettävää. Sisätilojen puute ei haittaa, sillä eipä tuosta sisäkuvakulmasta autolla voi ajaa, kuten en ole voinut missään muussakaan pelissä, alustasta riippumatta. Puskurikamera ftw.

Ajotuntuma yllätti positiivisesti jo heti ensiautoksi ostamallani premium Mazda MX-5 '89:llä. 115hv tehoista huolimatta auton sai provosoitua kevyeen sladiin, ja muutamien viritysten ja LSD:n asennuksen jälkeen auto kulki nätissä luisussa pienen provosoinnin jälkeen.

Ajotuntuman hiomisen ja autojen mallintamisen jälkeen on kuitenkin selkeästi loppunut aika kesken, silllä peli on täynnä outoja keskeneräiiä ratkaisuja. Lisenssit olivat toimiva ratkaisu jo Gran Turismo 1:ssä, mutta jostain syystä niiden rinnalle on pitänyt kopioida Forzassa toimivaksi havaittu Level-järjestelmä. Miksi molemmat? Varsinaista haittaa ratkaisusta ei ole, mutta aiheuttaa kyllä hieman hämmästystä. Hieman huolestuttavampana puolena on ratojen yksityiskohtien puute. Mielettömän upeasti mallinnettujen autojen jälkeen ratojen aavemainen yksityiskohtien puuta ja jopa ruohotekstuurien värien rumuus tuntuvat oudoilta ratkaisuilta.

Outoja ovat myös Special-eventit. Hyvistä ideoista huolimatta esimerkiksi Top Gear -osastosta löytyvä Lotus Elise -kilpailu. En halua tietää mitä Polyphony Digitalin toimistossa on tapahtunut, kun Lotus Elise on mallinnettu padillä täysin ajokevottomaksi hyrräksi. Lyhyt akseliväli toki tekee autosta ketterän, mutta saanen epäillä oikean Lotuksen puskevan hieman enemmän. Tämä auto yhdistettynä naurettavasti toteutettuun Top Gear -testirataan, jossa ilmeisesti varsin randomisti keilaan törmäily aiheuttaa hylkäyksen, kuten myös rajut törmäilyt tekoälyautoihin. Eikös sitä vaurionmallinnusta voisi hyötykäyttää näissä tilanteissa, ja antaa auton nilkuttaa maaliin jos kuski haluaa?

Eikä paljon suurempia kehuja ansaitse NASCAR-kilpailukaan. Ratilla ovaalia varmaan kurvailee helposti, mutta padilla on mukava nitkuttaa keilakujan sisäsyrjää, jos edes kykeni havaitsemaan 330km/h vauhdissa koko keilojen alkamispaikan.

Ei Top Gear tai NASCAR eventtien puolivillainen toteus peliä tuhoa, mutta pistää kyllä kummasti miettimään mihin se kuuden vuoden työ oikein meni. Toivon Polyphony Digitalin saavan niin paljon palautetta GT5:stä, että jopa ylijumala Kazunori Yamauchi tajuaa keskittyä johonkin muuhun kuin "Täydellisen ajokokemuksen luomiseen". Kenties GT6 kannattaisi aloittaa Kazunorin kannalta opiskelemalla vähän projektijohtamista ja asiakaspalautteeseen ja kilpailijoiden tuotteisiin tutustumalla.

Ajokokemuksena 4,5/5. Yksinpelinä 2,5/5.

Edit: Moottoriäänistä en muitanut avautua, koska ei jostain syystä jäänyt edes mieleen, että pelissä moisia on.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Lastsoulille ei oikein osaa muuta sanoa kuin että luojan kiitos eivät ole menneet padimiesten takia tekemään mitään järjettömiä kompromisseja (*köh vorssa kolome köh*). Ratilla tuntuma on yllättävänkin hyvä, ainakin niin kauan kunnes iskee kisarenkaat alle niin helpottuupi liikaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Lastsoulille ei oikein osaa muuta sanoa kuin että luojan kiitos eivät ole menneet padimiesten takia tekemään mitään järjettömiä kompromisseja (*köh vorssa kolome köh*). Ratilla tuntuma on yllättävänkin hyvä, ainakin niin kauan kunnes iskee kisarenkaat alle niin helpottuupi liikaa.

Huomannet että kehuin pelin ajotuntumaa erittäin paljon, lukuunottamatta kommenttia Elisestä ja epätarkalle padille älyttömistä keilakujarata + sudden death komboista. Mielestäni pelin pitää toimia padillä 100% hyvin, rattipelaajia on kuitenkin aika vähän.

Ja btw, G25 on tuossa odottamassa, että siirrän vehkeet huoneeseen, jossa ratin saa kiinni johonkin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

No lainaa sille toiselle jotain mitä se tarvii ni sit monetkin lainaa
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Kannattaa tutustua tämän ketjun äänestykseen :D

Kannattaa ottaa huomioon, että konsolipeleistä foorumeille kirjoittelevat panostanevat ehkä hieman casual-pelaajia enemmän kalustoonsa?
 
Ylös Bottom