Vastaus: Gran Turismo Sport [Hype]
Tovin tuota koitin ja fiilikset on hyvät ja huonot.
Ensin ne hyvät.
+ Ajomalliltaan en edelleenkään pidä tätä simulaationa (fb puolella muutama GT-fani repi tästä jo kesällä pelihousunsa, kun GT kuulemma vie AC:ta jne kuin pässiä narussa). Mut pädillä jos ajaa, niin tuo on välittömästi hauskaa, tarkkaa ja samalla niin helppoa, kuin vaativaakin. Tähän ei mun käsissä pädin kanssa taivu AC/Pcars jne. Jotka taas ratilla tuntuu aidommalta ja paremmalta. Toki en ole ammattikuski, joten nää on mun tuntemuksia.
+ Ratilla pelaan kaikki pelit ohjaamosta. Pädillä konepelliltä ja arcadea auton takaa. Tästä huolimatta itseä jotenkin esim konepelti häiritsee sohvalla, kun mittasuhteet ei ole oikeat tosi elämän kanssa jne. GT on tähän aina ollut poikkeus. Sitä on yksinkertaisesti täydellistä ajaa nimenomaan puskurista sekä ratilla, että pädillä. Enkä ymmärrä miksi, koska en missään muussa pelissä pysty ajamaan ainuttakaan mutkaa siitä. Tässä se tuntuu ainoalta oikealta.
+ Ajon aikana puskurissa oleva hud. Aivan täydellinen, säädöt ristinäppäimillä, kaikki info tyylikkäästi jne. Muut vois ottaa mallia.
+ Harvoja pelejä, joissa asfaltilla ja soralla on yhtä hauska ja hyvä ajaa pädillä.
+ Asetuksia saa säädettyä kiitettävästi ajomallin suhteen, jolloin auton saa pysymään käsissä kuka vain. Samoin esim custom racessa lentävän lähdön autojen etäisyys oli säädettävissä. Hienoja yksityiskohtia.
Sitten ne miinukset:
- Ajon aikana ei saa säädettyä äänisäätöjä ollenkaan. Mulla kaatui noin 10 kertaa peli päävalikossa, kun yritti mennä asetuksiin ja pelatessa pauhasi karmea musiikki. Lopulta pääsin onneksi asetuksiin ja sain ne pois.
- Valikot ovat karmeinta mitä mieleen tulee. Kaikki GT sarjan perinteiset ärsytykset mukana ja vähän vissiin lisätty niitä.
- AI on edelleen vain kiskoilla kulkeva este, tosin tässä ovat sen jättäneet vielä pienempään arvoon, kun kerran lähes online peli kyseessä.
- Sisältö. Mun mielestä tän päivän kilpailussa muita pelejä kohtaan ei voida lähteä näin puhtaalle online linjalle. Muut menee autossa, radoissa, grafiikassa, sisällössä, fysiikoissa jne edellä. Eli tälle ei ainakaan mulla offline pelaajana ole edes paikkaa pelikirjastossa.
- Grafiikat. Älkää ymmärtäkö väärin. Ei tämä ruma ole, ei todellakaan. Aina vain ollaan totuttu, että GT näyttää graafisesti konsolin parhaalta ajopeliltä. Nyt pro+4k hdr tv ja ei jäänyt mitään ihmeellistä sanottavaa. Ei todellakaan mikään merkkipaalu enää. Itseasiassa se sorapätkä näytti jopa kaamealta Sega rally pätkältä rännissä.
- Automaattivaihteisto. Pädillä haluan ottaa rennosti, eikä vanhan sormet taivu manuaalille, toisin kuin ratilla ajaessa. Mutta nyt se on käyttökelvoton. Siis aivan järkyttävää käyttäytymistä. Miksi ei voi olla semiautomaatti, jolloin voi korjata tilanteen itse niissä kohdin, missä automaatista on eniten haittaa? Tämä toimii kaikissa muissakin peleissä. Tässä ei ole edes mahdollisuutta.
Loppuun kuitenkin se isoin plussa.
Tämä jos mikä sai haluamaan Ps4:lle perinteisen GT:n, vaikka kaikkine ongelmineen. Olihan tuo ajaminen niin hauskaa pädillä. Tässä vain ei ole sisältöä sen paikan täyttämiseen.
Itseasiassa tämä aiheutti sen, että alkoi hiipimään ajatus, että veronpalautuksista halvin mahdollinen Xbox One ja forza Horizon 3 ja Forza 7 ostoskoriin. Niitä en ole pelannut, mutta kuulema hyviä ja taipunee juuri pädille hyvin ja sisältöä piisaa.
Siinä missä Assetto Corsa oli loistava..täydellinen...ratilla, mutta puuttui sisältö, niin tässä sama pädin kanssa. Harmittaa, sillä aidolle GT:lle olisi paikka sydämessäni..kaikkine japanilaisine valikkohelvetteineen.