Gran Turismo Sport

jujze

Member
Joo ei miellytä omaakaan silmää tuo uusi Supra :) Mutta mukava päivitys taas ja loppukuuta odotellessa, sieltähän on tosiaan tulossa nuo mielenkiintoiset Super Formulat.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Tänään tuli uusi 1.34-päivitys. Kohokohtina ehkä Pagani Huayra ja japanilainen Autopolis-kilparata!
Uusi Supra ei tehnyt vaikutusta. Pitäydyn vanhassa pyöreämpikulmaisemmassa.

Kävin itte tyyppaamassa tuota uutta rataa vr-puolella. Ihan hyvä rata, paljon puolinopeita mutkia, pari kunnon jarrutusta ja on riittävästi persoonallisuutta. Hassua ettei tullut heti viikkokisaan ajettavaksi.
 

Enemy

Well-Known Member
Iski Gran Turismo kuume yhtäkkiä. Ei ole tullut tätä Sportia pahemmin seurattua joten pari kysymystä ennen pelin hankintaa.

Ilmeisesti tässä on nykyään yksinpelaavalle sisältöä ihan hyvin? Entä kuinka padi-ystävällinen GT Sport on?

Näyttäisi saavan parilla kympillä Storesta...
 

HideoMiyamoto

Well-Known Member
Iski Gran Turismo kuume yhtäkkiä. Ei ole tullut tätä Sportia pahemmin seurattua joten pari kysymystä ennen pelin hankintaa.

Ilmeisesti tässä on nykyään yksinpelaavalle sisältöä ihan hyvin? Entä kuinka padi-ystävällinen GT Sport on?

Näyttäisi saavan parilla kympillä Storesta...
Kampanjassa on nykyään paljon ajettavaa ja siihen päälle vielä kaikki ajotestit, jos vaan kestää umpi surkean tekoälyn (ellei siihen ole tullut päivitystä).
Padilla itse ajelin pelkästään ja ei tullut koskaan tunne että haluaisi ratilla ajella, varmasti kaikkein padi ystävällisin peli näistä semisimuista..
 

jujze

Member
Hauskaa siinä mielessä että tekoäly vaikuttaa olevan erilainen kamppanjassa ja arcaden custom raceissa. Ainakin alkupään kisoissa AI törttöilee miten lystää, mutta ajaa taas suhteellisen kiltisi custom kisoissa. Niitä tulee lähinnä itse ajeltua. Rahaa niistä saa surkeasti mutta ajelenkin niitä ihan hupitakoituksesissa aina kun ajelukärpänen puraisee. Tyhmää vaan kun halutaisi vetää pitkä Super Formula kisa customissa mutta se on one make -auto niin täytyy ajaa samaa autoa vastaan, eli pelkästään esim. hondaa, vaikka toyotakin olisi samaa settiä. eikä AI:n autoissa ole mitään liveryä niinkuin kuten kamppanjan SF- kisoissa.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Iski Gran Turismo kuume yhtäkkiä. Ei ole tullut tätä Sportia pahemmin seurattua joten pari kysymystä ennen pelin hankintaa.

Ilmeisesti tässä on nykyään yksinpelaavalle sisältöä ihan hyvin? Entä kuinka padi-ystävällinen GT Sport on?

Näyttäisi saavan parilla kympillä Storesta...
Tosi hyvä pädillä, tarkka, eikä yhtään levoton. Ei oo montaa säätöä ohjaukseen, mutta saa silti tuunattua omaan näppiin sopivaksi.

Rohkeesti vaan online-kisoihin. Aloita varovasti ja keskity kerää eka safety raitting ässäksi, sen jälkeen kisat randomiekin kanssa yleensä siistiä. Välillä joukkoon eksyy törppöjä, mutta ne tippuu nopeesti pois ässästä. Se fiilis hyvän kisan jälkeen on ihan eri, kun ai:ta vastaan ajaessa.
 

Enemy

Well-Known Member
Tuli eilen ostettua peli. Kylläpä on kiva ajella vuosien jälkeen Gran Turismoa.

Yksi ongelma kuitenkin tullut vastaan. Tykkään ajella auton takaa kuvakulmalla rennosti. Kameralle löytyy hyvät säädöt asetuksista ajon aikana. Asetukset eivät kuitenkaan tallennu, vaan aina kun suljen pelin ja käynnistän uudelleen niin ne ovat nollautuneet. Säädetyt arvot ovat kyllä edelleen oikein mutta kameran käyttäytyminen menee ilmeisesti oletuksiin. Asetusvalikossa käyminen auttaa, mutta ärsyttävää käydä siellä jokaisen pelisession aluksi. Pikaisen googletuksen perusteella en ole ainoa jolla sama ongelma.
 

Jogi

Well-Known Member
Tuli eilen ostettua peli. Kylläpä on kiva ajella vuosien jälkeen Gran Turismoa.

Yksi ongelma kuitenkin tullut vastaan. Tykkään ajella auton takaa kuvakulmalla rennosti. Kameralle löytyy hyvät säädöt asetuksista ajon aikana. Asetukset eivät kuitenkaan tallennu, vaan aina kun suljen pelin ja käynnistän uudelleen niin ne ovat nollautuneet. Säädetyt arvot ovat kyllä edelleen oikein mutta kameran käyttäytyminen menee ilmeisesti oletuksiin. Asetusvalikossa käyminen auttaa, mutta ärsyttävää käydä siellä jokaisen pelisession aluksi. Pikaisen googletuksen perusteella en ole ainoa jolla sama ongelma.
Samantyylistä bugitusta on joskus ilmennyt itsellänikin. Vaikka olen laittanut sen asetuksen että kameran seuraus joustaa eikä ole rautatankona kiinni autossa niin varsinkin harjoitusajossa tuntuu lukittuvan taas rautatankoksi.. asetus pitä käydä muuttamassa joksikin muuksi hetkeksi ja sitten uudestaan haluttuun asentoon, sitten tuntuu taas toimivan. Bugi ollut varmaan jo vuoden. Toivottavasti viimeisimmässä versiossa ei ole pahemmaksi mennyt.. en ole vielä kokeillut.
 

Enemy

Well-Known Member
Samantyylistä bugitusta on joskus ilmennyt itsellänikin. Vaikka olen laittanut sen asetuksen että kameran seuraus joustaa eikä ole rautatankona kiinni autossa niin varsinkin harjoitusajossa tuntuu lukittuvan taas rautatankoksi.. asetus pitä käydä muuttamassa joksikin muuksi hetkeksi ja sitten uudestaan haluttuun asentoon, sitten tuntuu taas toimivan. Bugi ollut varmaan jo vuoden. Toivottavasti viimeisimmässä versiossa ei ole pahemmaksi mennyt.. en ole vielä kokeillut.
Se kaukana/lähellä valinta pysyy, mutta itsekin olen laittanut kameran seuraamisen "löysemmäksi". Mutta tosiaan aina uudella pelikerralla taas kankea kamera vaikka ne arvot siellä näyttää ihan oikein.
 

finbaek

Active Member
Hauskaa siinä mielessä että tekoäly vaikuttaa olevan erilainen kamppanjassa ja arcaden custom raceissa. Ainakin alkupään kisoissa AI törttöilee miten lystää, mutta ajaa taas suhteellisen kiltisi custom kisoissa. Niitä tulee lähinnä itse ajeltua. Rahaa niistä saa surkeasti mutta ajelenkin niitä ihan hupitakoituksesissa aina kun ajelukärpänen puraisee. Tyhmää vaan kun halutaisi vetää pitkä Super Formula kisa customissa mutta se on one make -auto niin täytyy ajaa samaa autoa vastaan, eli pelkästään esim. hondaa, vaikka toyotakin olisi samaa settiä. eikä AI:n autoissa ole mitään liveryä niinkuin kuten kamppanjan SF- kisoissa.
Tämä juurikin. Eli Custom-kisoissa tekoäly tuntuu onnistuvan paremmin ja on ehkä yllätyksellisempi ja nopeampi paikoin, mutta silti se on ikäviä kyllä niin granturismoa: jarrutuspaikat ovat täysin ennustettavissa ja ylivarovaiset.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Jos kattoo uusintoja kisoista niin kyllä se auto näyttää liukuvan ja elää koko ajan, mutta se ei tunnu kunnolla ratissa.
Ehkä kyse on siitä että se ei välity rattiin niin upeasti kuin kärki simulaattoreissa, ratti on oikeastaan ainut väline millä sen auton voi tuntea.

Siitä pitää kyllä nostaa hattua, että tuovat tähän joka kuukausi uusia autoja, ratoja ja yksinpelattavaa ilmaiseksi.
Tässä on yllättävän paljon yksinpelattavaa nykyään, tuntikausiksi riittää koluttavaa, varsinkin mission challenget oli mukavaa puuhaa.

Kyllä tämä semmoinen 8/10 peli on tällä hetkellä, varsinkin jos saa alennuksesta jollain 20€.
Tässä on perkeleesti pelattavaa nykyään ja lisää tulee koko ajan.

Ajomalli on ratilla ihan tyydyttävä, Asetto Corsa ja Project Cars on siinä edellä, mutta yksinpeli materiaalissa tulevat kyllä ihan kunnolla takana.
Nettipeli on tässä myös valovuosia noita kahta edellä. Jos ajopelit kiinnostaa niin kyllä tämä kannattaa hommata.
Kokeilitko muuten koskaan tiputtaa force feedbackin, torquee ja sensitiveä arvoja ihan alas, 1-2:een? Hommasin viime viikolla monen vuoden tauon jälkeen ratin, Logitech G29:n ja ihmettelin aluksi tämän GTS:n onettonta force feedbackia. Jostain syystä default asetuksilla säädöt on liian lujalla ja hienoudet häviää sen perus forcen alle. Kun tiputtaa noita kunnolla lähelle minimiä, alkaa rattiin välittymään kummasti enemmän tietoa, pompuista, kanttareista, osasta luistoista yms. Ittellä toimiva asetus, sensitive 1 ja torque 2, nyt päivän kisailuilla GTS:n forcet vaikuttaa ihan ok:lle, puskemiseen toivoisin toki lisää palautetta. Tuntuu, että jos nostaa sensitiveä vähääkään, niin jotkin forcet ei tunnu enää ratissa.

Totta, Assetto Corsasa on kyllä hyvät forcet suoraan pakasta vedettynä ja PC2 vaatii säätöö, mutta saa ihan hyvän.
 
Viimeksi muokattu:

finbaek

Active Member
Pelin fysiikoita viilattiin viime päiviyksessä aliohjaavampaan suuntaan, minkä huomaa erityisesti GT3-/GT4-luokan kilpureissa. Se aiheutti ison polemiikin - varsinkin monet maailman nopeimmista kritisoivat kovasti yliohjauksen vähenemistä.
Toisaalta monet katuautot paranivat tuntumaltaan huomattavasti, esimerkiksi uusi Toyota Supra RZ ei luistele enää holtittomasti edes SH-renkailla. Siksi on heitelty ilmaan ajatuksia Toyotan osallisuudesta ajotuntuman muutoksiin. Onhan Gran Turismo Sport ensimmäinen kunnon virtuaalialusta Toyotan uudelle katutykille.
Torstaina peli saa kesäkuun päivityksen ja luvassa on viisi autoa: Clio V6 24V '00, Toyota Sports 800 '65, Toyota Tundra TRD PRO '19, Camaro Z28 '69 ja Red Bull X2019. Uusi rata, Sardegna Road Course variaatioineen on myös tulossa ja sokerina pohjalla sadekelit tulevat! Peliin tulee näillä näkymin ainakin Red Bull Ring "sadesää" ja kevyempi kostea asfaltti. Nähtäväksi jää, tuleeko muita sateen kastelemia ratoja uuden päivityksen mukana.
Pelin uusi sadekeli nähtiin ensimmäistä kertaa viime viikonlopun Nürburgring World Tour 2019 -tapahtumassa:
 

Gunslinger

Well-Known Member
Pelin fysiikoita viilattiin viime päiviyksessä aliohjaavampaan suuntaan, minkä huomaa erityisesti GT3-/GT4-luokan kilpureissa. Se aiheutti ison polemiikin - varsinkin monet maailman nopeimmista kritisoivat kovasti yliohjauksen vähenemistä.
Toisaalta monet katuautot paranivat tuntumaltaan huomattavasti, esimerkiksi uusi Toyota Supra RZ ei luistele enää holtittomasti edes SH-renkailla. Siksi on heitelty ilmaan ajatuksia Toyotan osallisuudesta ajotuntuman muutoksiin. Onhan Gran Turismo Sport ensimmäinen kunnon virtuaalialusta Toyotan uudelle katutykille.
Torstaina peli saa kesäkuun päivityksen ja luvassa on viisi autoa: Clio V6 24V '00, Toyota Sports 800 '65, Toyota Tundra TRD PRO '19, Camaro Z28 '69 ja Red Bull X2019. Uusi rata, Sardegna Road Course variaatioineen on myös tulossa ja sokerina pohjalla sadekelit tulevat! Peliin tulee näillä näkymin ainakin Red Bull Ring "sadesää" ja kevyempi kostea asfaltti. Nähtäväksi jää, tuleeko muita sateen kastelemia ratoja uuden päivityksen mukana.
Pelin uusi sadekeli nähtiin ensimmäistä kertaa viime viikonlopun Nürburgring World Tour 2019 -tapahtumassa:
Mahtavaa, pitkään sadekeliä onkin lupailtu, toivotaan että toimii hyvin ja on saman tien mahdollinen kaikilla asfalttiradoilla.

Tämä on kyllä jännää, kun ajotuntumaa ja muita pelimekaanikoita, kuten rankku-systeemiä muutellaan harvase päivitys, ikinä ei tiedä paraneeko, vai ei. Sikäli hyvä, että kehitetään peliä koko elinkaaren ajan, mutta antaa välillä myös sellaisen vaikutelman, ettei Kaz tiedä itsekkään mitä haluaa nykyään GT:ltä. Mukavaa huomata oman pitkähkön ajotauon jälkeen, että ollaa menty kuitenkin parempaan suuntaan, niistä heikoimmista hetkistä ja pelaajia riittää edelleen sport-modessa a,b,c-kisoihin hyvin.
 

Barca11910

Well-Known Member
Saako tässä ajonaikaista musiikkia jostain asetuksista pois päältä? Välillä vaikea kuulla vaihteita kun manuaaleilla ajelee.
 

jujze

Member
Saako tässä ajonaikaista musiikkia jostain asetuksista pois päältä? Välillä vaikea kuulla vaihteita kun manuaaleilla ajelee.
Saahan sen valikoista pois päältä. En muista pystyikö sitä säätämään kesken ajon, mutta päävalikon kautta ainakin. Autopeleissä ajonaikainen musiikki on tapana heti laittaa pois.
 

Barca11910

Well-Known Member
Saahan sen valikoista pois päältä. En muista pystyikö sitä säätämään kesken ajon, mutta päävalikon kautta ainakin. Autopeleissä ajonaikainen musiikki on tapana heti laittaa pois.
Juu löytyi asetuksista. En ole tätä Sportia pelannut noin puoleen vuoteen :D
 
Tuo uusi Clio V6 on aika hauska auto. Huimasti peli on parantunut vuosien saatossa. Aiemminkin peli näytti hyvältä, mutta nyt myös ajaminen tuntuu pädillä ihan hyvältä ainakin sunnuntaikuskitasolla. Autot käyttäytyvät suunnilleen niinkuin voisi olettaa ja sehän riittää tällaiseen puoliarcadepeliin ihan hyvin. Autot eivät tunnu ainakaan enää leijuvilta, kuten ennen.
 

Barca11910

Well-Known Member
Niin mistä ihmeestä löytyy DRIVING OPTIONS? Ei viittis joka ikiselle autolle erikseen sanoa joka kerta että manuaalivaihteet ja avut pois päältä.

Onko todella ainoa ikkuna siinä viimenen ikkuna ennen kisaa säätää mitäään.

EI siinä mutta sen joutuu typerästi tekemään joka autolle erikseen jos autoa vaihtaa.

Dirt rallyssa on oma ikkuna ajo avuille tässä se on jossain piilossa. Esim traction control on aina 3 mikä sitoo ihan tuhottomasti joka autoa ellei sitä ota manuaalisesti joka kerta pois päältä.
 

MAINOS

Ylös Bottom