Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Puheet siitä että graafinen hyppy on iso oli aika aliarvioituja,jestas että näytti upealta. Tämä on sitä next geniä. Kyllähän tämän trsilerin myötä hype nousi 10x, toki odotus on vielä pitkä joten pidetään housut jalassa keskitytään muihin juttuihin sillä aikaa kun odotetaan tätä uutta suunnannäyttäjää. Rockstar vaan osaa.
Näytti kieltämättä hienolta jopa siinä määrin että epäilen näyttääkö sitten omalla ruudulla tuolta.

Se nyt ainakin on 101% varma että tuo peli ei pyöri 60 fps tuon näköisenä mitä trailerilta nähtiin.

Pitää se kuitenkin myöntää: kiinnostaa.

Aiemmin kritisoin tylsää nykymaailmaan sijoittumista mutta hitto vie, Vice City on vähän eri asia. Heti alussa on sitä neon-meininkiä auringonlaskun väreissä. Toki siellä oli nykymaailman somet ja vastaavat mutta ehkä ne on sinne saatu sopivan satiirimaisesti istutettua eikä niin että alkavat oikean maailman tavoin vain kyllästyttämään.

Tietysti joku 80-luku olisi ollut heti pykälää tai paria parempi mutta on tuokin parempi kuin täysin urbaanit nykymaisemat.

Tulipa muuten osasta kohtauksista vahvat RDR2-mielleyhtämät. Mikäpä siinä, krokot, rämeet ja muut on mukavaa vaihtelua vaikka ehkä hieman tuntuukin että on vain "copypastettu" kamaa toisesta pelistä tähän.

En missään vaiheessa ajatellut ettenkö peliä ostaisi mutta nyt ehkä saattaa - hinnasta riippuen - mennä julkaisussakin ostoon. Riippuu paljon myös siitä mitä on julkaisuaikaan pelauksessa. Ja että onko edes elossa jne. Vielähän siihen on aikaa niin ehtii mitä vain tapahtua.
 
80-luku ois ollut ihan nolo lässähdys. Rockstarhan oli kasarinostalgian osalta niin mahtavasti muuta maailmaa edellä, että voivat nyt vaan tyytyväisenä todeta tehneensä homman jo Vice Cityllä hyvin ja naureskella ylenkatsovasti, kun koko muu viihdeteollisuus on 2010-luvun alusta asti tähän päivään vellonnut tuossa vuosikymmennessä (tai no, valuttu jo ysärin puolelle monilta osin).
Paluu kasarille olisi todella loppuun kalutun haaskan luokse laahustamista, josta oli vielä itse ensimmäisenä ottamassa puraisua.

Toki voi kysyä, että paljonko nykypäivään sijoittuvassa pelissä on oltava sosiaaliseen mediaan viittaavaa matskua, pakostakin jonkin verran kun sitähän moderni elämä on. Mutta itse en tuollaista kauheasti jaksa edes parodian nimissä.

Muuten juu komealta näyttää, mutta kun en ole sarjan suurin fani niin ei herättänyt isompaa hypeä.
 
Niin, RDR2:n pelimoottorihan on se sama Rockstarin RAGE-moottori, jota on GTA:issa käytetty jo nelosesta lähtien.

 
80-luku ois ollut ihan nolo lässähdys. Rockstarhan oli kasarinostalgian osalta niin mahtavasti muuta maailmaa edellä, että voivat nyt vaan tyytyväisenä todeta tehneensä homman jo Vice Cityllä hyvin ja naureskella ylenkatsovasti, kun koko muu viihdeteollisuus on 2010-luvun alusta asti tähän päivään vellonnut tuossa vuosikymmennessä (tai no, valuttu jo ysärin puolelle monilta osin).

Itse asiassa tuo ysärikin on jo vähän passé, nykyäänhän fiilistellään jo Y2K-aikaa eli 2000-luvun taitetta!

Nostalgiahan tuppaa menemään 20 vuoden sykleissä. Kun Vice City tuli v. 2002, 80-luvun bleisereistä oli juuri se tasan (vajaa) 20 vuotta. Ja hassua sinänsä: paluu Vice Cityyn tapahtuu taas, nyt reilut 20 vuotta tulevaisuudessa alkuperäisen julkaisuun nähden :D
 
Ne puheet isosta visuaallisesta hypystä piti paikkansa. Pääsi jopa yllättämään kuinka hyvältä traileri näytti. Huh huh.

Loistava ensimmäinen traileri, joka esitteli meille Leonidan (Florida) tunnelmaa. Toinen traileri puolen vuoden päästä varmasti sitten räjäyttää potin, kun saadaan lisää syvyyttä pelin ominaisuuksista.

Kaupunki ja ympäristöt vaikutti huikealta. Ihmisiä, veneitä ja lentokoneita oli kuvissa mielettömästi. Oliko se sitten vain eri asioiden esittelyä lyhyessä trailerissa vai todellinen kuva niin aika näyttää.

Päähahmot vaikuttivat todella hyviltä, jopa parannus aikasempaan osaan nähden. Veikkaan, että pystyy paremmin pelamaan omaa hahmoa kuin GTA V yksinpelissä. Varsinkin Lucia on loistava lisä GTA-maailmaan. Se mies kuulosti vähän Troy Bakerilta, mutta uskon sen olevan kuitenkin joku muu.

Myös Rockstarin huumori näytti edelleen loistavan, vaikka etukäteen se satiiri ja pelin aikakausi vähän huolestutti.

Luotto on nyt kova, mutta hypehatun voi nostaa esiin sitten lähempänä julkaisuja. Parempi nauttia muista hyvistä peleistä sitä ennen!
 
Eiköhän sieltä ehdi tulla PS5 Pro ennen tämän julkaisua. Ei pitäisi olla kyllä mitään pelkoa etteikö Pro jaksaisi tätä 60fps pyörittää.
 
En osaa sanoa FF16:sta kun en ole sitä pelannut, mutta esim. Alan Wake 2 on todella hienon näköinen peli, mutta samaan aikaan sen ympäristöt on rajatut ja kapeat. Ei ihan putkijuoksukapeat, mutta kuitenkin. Alan Wakessa ei myöskään ole kymmeniä ja taas kymmeniä ihmisiä ruudulla, eikä isoa määrää ajoneuvoja liikenteessä. GTA on massiivinen avoimen maailman peli, jonka halutaan näyttävän mahdollisimman hienolta ja samaan aikaan siellä pitää olla kaduilla elämää niin paljon kuin mahdollista. Tässä yhtälössä 60fps on paljon hankalampi saavuttaa kuin vaikkapa Alan Wake 2:n tapauksessa.

Jännä nähdä miten käy. Toivotaan parasta, pelätään pahinta. :)
No samalla tavallahan gta5 on laaja maailma ja paljon tavaraa/hahmoja kentällä niin kuitenkin ps5/series x pyörii 60fps sulavasti. Tekis nyt sitten uuteenkin mahdollisuuden että pyörii kunnolla mutta karsitaan turhista säteenseurannista ym. 4k turhakkeista että performanssi edellä mennään. Nyky telkkarit händlää niin umpisurkeasti tuon 30 fps niin pilaa tosi pahasti kokemuksen. Jossain kävelysimulaattoreissa voisi oakon edellä mennä vielä mutta gta6 kuitenkin sisältää paljon ajelua,ammuskelua ym. Missä kameraa joutuu pyörittelemään ja siitä syntyy sellainen dia näytös ettei sitä vaan pysty katsomaan ilman oksetusta. Noh....itse olenkin äänestänyt lompakolla ja ei ole tarttunut yhtäkään 30 fps peliä enään kovalevylle...ei nappaa flight simulator, ei starfield, ei tämäkään jos tulee 30 fps pökäle.
 
No samalla tavallahan gta5 on laaja maailma ja paljon tavaraa/hahmoja kentällä niin kuitenkin ps5/series x pyörii 60fps sulavasti.
GTA 5 on myöskin alunperin julkaistu vuonna 2013. Ei siis edes viime sukupolven peli, vaan sitä edellisen sukupolven peli. Ihan syytäkin olisi näiden nykyisten konsolien pystyvän pyörittämään sellaista peliä 60fps.

Jos haluaa vain sen graafisen laadun ja systeemien monimutkaisuuden mitä GTA 5 tarjoaa, niin kyllä, peli varmasti pyörisi 60 fps. Tähän Rockstar tuskin tyytyy, vaan jälleen kerran vie avoimen maailman pelit uudelle tasolle. Ehkä 60fps:n kustannuksella, ehkä ei. Kuitenkin se mitä on nähty ja se mitä Rockstar on aikaisemmin julkaissut, niin 30fps voi hyvinkin olla se mihin tähdätään.
 
Ottaen huomioon, että tämän mittakaavan pelin pitäisi konsoleilla pyöriä jotenkin hyvin ja näyttää vakuuttavalta, niin kyllä tämä taitaa olla 30fps. Itseäni ei se tule haittaamaan.

Muutenkin vähän nousi innostus, koska Vice City. Toki ei mitään suurta hypeä ihan vielä ole iskenyt päälle.
 
Olishan se kiva, jos pelissä olisi mahdollisuus valita sulavan ruudunpäivityksen ja korkean resoluution väliltä, mutta se optimointi on aina pois muusta kehitysajasta ja kun fakta on vaan se, että suurinta osaa pelaajista ei kiinnosta ruudunpäivitys, niin en usko, että tätä mahdollisuutta nähdään vielä julkaisussa. Tulevissa Pro-konsoleissa sitten, kun melko varmuudella tulee ne enhanced-versiot.
 
Olishan se kiva, jos pelissä olisi mahdollisuus valita sulavan ruudunpäivityksen ja korkean resoluution väliltä
Tuo ei ole ainoa trade-off. Mitä enemmän ympäristössä tapahtuu ja mitä enemmän siitä halutaan pitää muistissa (esim. että kameraa käännellessä ihmiset ja ajoneuvot jatkavat olemassaoloa ja tekevät muutakin kuin möllöttävät paikallaan), sitä vaikeampi on päivittää kuvaa tuplasti nopeammin. Rockstarilla on rima aika korkealla tuon avoimen maailman toteuttamisessa, ja se väkisinkin asettaa prossulle ja muistille sellaisia reunaehtoja, jotka voivat torpata toiveet nopeasta ruudunpäivityksestä, vaikka kaikkia kivoja bling-efektejä ei hyödynnettäisikään.
 
Edes GTA5 ei pyöri täysin sulavasti kummallakaan tehokoneella, vaikka alkuperäinen tekele on PS3-aikakaudelta. Toki suurimmaksi osaksi toimii 60fps, mutta kyykkäilee ilmeisesti vilkkaimmissa mähinöissä. Siinä mielessä en usko tämän uusimman GTA:n edes tavoittelevan 60fps, kun konepellin alla tapahtuu muutakin monimutkaisempaa kuin mitä välttämättä esimerkiksi trailerista välittyy. Tästäkin huolimatta siitä samaa mieltä, että vaihtoehto olisi hyvä tarjota. Vaikka sitten rajustikin kuvanlaadusta tinkimällä sulavampi vaihtoehto olisi ainoastaan hyvä asia. Toki edelleen pitää muistaa, että vielä ei tiedetä arvailuista huolimatta yhtään mitään GTA6:n kuva-asetuksista.
Nämä on hieman hankalia spekulointeja pelkän yhden trailerin perusteella. Kermalla kuorrutettu pätkä ja todellinen näkymä pelaajan ruudulla on ihan muuta tai sitten kuvanlaatu trailerin mukainen ja 30fps. Jos veikata pitäisi niin jälkimmäinen. Noissa muutamissa pätkissä on ruudulla niin paljon tavaraa, että vaikea uskoa että konsolit tuota jaksaa 60fps pyöräytellä, kuitenkin kyseessä on avoimen maailman peli.
 
Tuo ei ole ainoa trade-off. Mitä enemmän ympäristössä tapahtuu ja mitä enemmän siitä halutaan pitää muistissa (esim. että kameraa käännellessä ihmiset ja ajoneuvot jatkavat olemassaoloa ja tekevät muutakin kuin möllöttävät paikallaan), sitä vaikeampi on päivittää kuvaa tuplasti nopeammin. Rockstarilla on rima aika korkealla tuon avoimen maailman toteuttamisessa, ja se väkisinkin asettaa prossulle ja muistille sellaisia reunaehtoja, jotka voivat torpata toiveet nopeasta ruudunpäivityksestä, vaikka kaikkia kivoja bling-efektejä ei hyödynnettäisikään.
Eikös esimerkiksi plague tale requimissa ratkaistu tuo performace juttu silleen että esim. Ne rotat vilistää siellä 30 fps ja tais olla muitakin juttuja jotka pyörii alemmalla päivitystaajuudella mutta hahmo ja muut pyörii kuitenkin tasaisesti 60 fps. Luulisi että jossain gta tai muissakin isommissa avoimen maailman peleissä ne epäoleelliset hahmot olis samalla tavalla 30fps ja itse peli pyörisi sulavammin? Rn nyt ihan varma oli miten ne tuossa plague yalessa tuon ratkaisi mutta jotenkin noin se meni?
 
Tuo ei ole ainoa trade-off. Mitä enemmän ympäristössä tapahtuu ja mitä enemmän siitä halutaan pitää muistissa (esim. että kameraa käännellessä ihmiset ja ajoneuvot jatkavat olemassaoloa ja tekevät muutakin kuin möllöttävät paikallaan), sitä vaikeampi on päivittää kuvaa tuplasti nopeammin.
Voihan ne laittaa vaikka 10 sekunnin välein sellaisen videopätkän, missä Trevor tulee kertomaan että tulee "verikuu", jonka aikana kaikki asiat nollautuu :D Tai vaihtoehtoisesti se tarjoaa moonshineä, jonka takia voidaan pyyhkiä koneen muisti samalla tyhjäksi että saa taas seuraavat 10 sekuntia tavaraa muistiin :D
 
Noni nyt sitten 2 vuotta odottelua ja siitä julkasupäivän siirtyminen viimetipassa 2026 syksy ja sitten peli julkastaan uudestaan PS6 Xbox (mikä onkaan sen seuraava nimi) Parempana remasteroituna. Koko peli toimii sitten kun unelma vastan PS7/XBox(mikä seuraava nimi onkaan) remakena ja tätä peliä tullaan sitten lypsää seuraavat 20 vuotta ja GTA7 vanhempi sukupolvi ei tule koskaan näkemään. Mutta onhan seki jo hienoa että (toivottavasti) ennen kuolemaa ehtii pelaa edes gta kutosta, tosin voihan täs parin/kolmen vuoden aikana vielä kuolemaanki.

:p
 
Kyllä mulla on suuri usko siihen että 2024 jouluna kun hommaaan ps5pro:n, niin gta6 pyörii sillä yli 40fps 2026 syksyllä!
 
Ylös Bottom