Vastaus: Täyssusi
Grandia 3 läpi. Pelin läpäisyyn meni lähes 38 tuntia, taisteluun varmaan meni ainakin 25 tuntia tai siihen suuntaan, kaikki viholliset tapoin joka alueella (level upin takia). Välianimaatiota on rutkasti. Ei oikeastaan paljon pelattavaa.
Taistelu on ehdottomasti pelin vahvin puoli, ilmakombot tuovat pientä hauskuutta peliin muuten peli on kokonaisuudessa
täyssusi.
Tarina
Grandian sarjassa tarinat ovat olleet aina heikkoja, suorastaan rutiköyhiä ja juustomaisia, Grandia ei ole päässyt typerästä "rakkaus on vastaus kaikkiin ongelmiin" teemasta. Pelattuani 1/4 pelistä en pysynyt mukana tarinasta enää, enkä viitsinyt ymmärtää.
Hahmot
Hahmosuunnittelut surkeita, hahmoissa ei ole personaalisuutta, dubit suorastaan kammottavia improvisaatioineen! Älä anna muutaman kuvan hämätä pelin grafiikasta, graffa on lähes sama tasoa kuin Grandia 2:ssa, hahmot pikkasen muovisempia.
Kenttäsuunnittelu
Kenttäsuunnittelu on sitä huonoa Game Artsia. Ekat kentät on ihan jees, sen jälkeen kaikki menee ihan alamäkeen. Kentissä ei ole mitään yksityiskohtia, taustat ovat rumia. Luolat typerän sokkelomaisia ja etenee suoraviivaisesti: kulje ympäri kunnes löydät kytkimen jotta ovi aukea ja kyseistä temppua toistetaan kunnes luola päättyy. Pelattuani 1/2 pelistä luolat otti raskaasti voimille ja alkoi kehittyä mulle luolafobio grandiasta, ahdistavaa!
Kylät ja kaupungit lähinnä rekvisiitta, tarinaan ei ole mitään tekemistä. Vieraileminen taloissa voi jättää väliin, sieltä ei löydy mitään, eikä liity peliinkään. Laiskuudessa taas huomaa. Yhdessä "suurkaupungissa" Game Arts päätti laiskotella ja lisäsi muutama taloon jonne pääsee, loput muihin ovat lukittuja. Ei tunnu interaktiiviselta, ei.
Hirviösuunnittelu
Kaikille Grandian pelien pelanneille, viholliset muista Grandiasta ovat "tulleet" takaisin. Heidän lisäksi ehkä alle 20 uutta hirviötä
Nyt tosiaan mättää ja oikein pahasti Game Artsilta!
Vaihtelevuutta ei tosiaan ole. Jokaiselta alueelta löytyy 3-5 hirviövalikoimaa ja jatkuvat taistelut samojen naamojen suorastaan itkettää kyseistä pelaaja. Pelin edetessä tulee "erilainen hirviö, eri väreissä!"
Musiikki
Säveltäjä Noriyuki Iwadaren ehdottomasti huonoin teos! Grandia 1 oli hyvää musaa, muistaakseni. Musat ovat umpisurkeita, mm. aavikkokylässä soiva "käärmeen hypnotisoiva piperrys" raastaa hermoja!
Taistelut
Ilmakombot ovat ainoa uusia lisäyksiä ja samalla poistettiin hahmojen vapaa siirtyvyys, et enää pysty siirtää hahmoa pois vaara-alueesta taistelun aikana. Riippuu onnesta minne hahmot kipittävät. Hyökkäystaialla ei tee oikeastaan mitään kunnes puolet pelistä on vedetty. Vanhat taiat edellisestä Grandiasta ovat esillä.
Mana-munat ja techit ovat uudistettuja: vanhassa piti techit päivittää erikoiskolikoilla, uudessä pitää käyttää mahdollisimman paljon kunnes techi päivittyy. Taikoja voi ostaa kaupoista tai löytää mana-munista, jotka pitää rikkoa, jotta taikaa saa. Mana-munia voi yhdistellä vahvemmaksi.
Techi-kirjoja voi myös purkaa mm. hirvön taian imeminen ja saa samalla MP:tä palautettua.
Ilmakombosta, siinä ei taitoa tarvita, hahmojen ajoitus pitää nappaa. Näin suoritetaan ilmakombo: hirviö valmiina hyökkäämään (action mittarin alueella), pelaaja keskeyttää hirviön aikeet "critical" osumalla hyökkäystilanteessa lennättää hirviön ilmaan ja toisen hahmon vuoro hyökkäysvuorossa, hahmo alkaa kombottaa ilmassa. Kombo voi jatkua sen jälkeen jos toisella hahmolla on hyökkäysvuoro. ilmakombo voi periaatteessa vetää 3 kertaa (4 hahmoa, yksi pitää laukaista hirviön ylös ilmaan)
Ainoa hyvä asia pelistä, myös edellisessä peleissä, on ruokapöydän ääressä keskustelu. Personaalisuutta peliin. Pelin lopputarinaan Game Artsia olisi voinut panostaa jotain edes...
Loppusana: Haluan onnitella
Game Artsia vuoden 2006 paskimmasta pelistä. Enempää en jaksa peliä kritisoida, saanut tarpeeksi. Peli on täyssusi! Kertakäyttöpeli.
Tehkää itsellene palvelus ja välttäkää Grandia 3 kuin ruttoa!
Hankkikaa ehdottomasti Dragon Quest 8, aivan fantastinen peli! Ette tule pettymään peliin.