Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GT Academy 2010 (Päättynyt)

Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

Siellä ne nyt sitten pörisevät Silverstonessa. Tässä ensimmäisen päivän tapahtumia:
YouTube - GT Academy 2010 LIVE at Silverstone: Day One Highlights
Marko Moisio (Ocer) ei ilmeisesti päässyt top kahdeksikkoon, sillä jatkoon päässeet ovat:

•Tresson (France)
•Calvo (Spain)
•Baretto (Portugal)
•Collins (Ireland)
•Kesselring (Netherlands)
•Lorenzini (Italy)
•Cunial (Italy)
•Oliver Simon (Switzerland)

Hurjan hauskalta nuo kaikki häppeningit näyttävät. Toivottavasti Ocer tulee pian kertomaan kokemuksiaan :)
 
Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

Kirjoitellaan nyt tännekin vähän kuvausta Silverstonen tapahtumista, mikäli jotakin sattuu kiinnostamaan.
Tapahtumat on kirjoitettu omasta näkökulmastani ja omien muistikuvien perusteella, joten kaikenkattava tarina tämä ei toki ole.

Päivä 1:

Aamupäivällä oli lääkärintarkastus, kuvausta, haastattelua yms. Näiden jälkeen
pääsimme ensimmäistä kertaa ajamaan 370z:lla uudistetulla Stowe -radalla.
Kierrosajoista on vaikea sanoa mitään, koska niitä ei meille kerrottu.
Iltapäivällä oli karting kisan vuoro. Kisa ajettiin parikisana, minä sain parikseni
Irlannin Daniel Collinsin. Ennen kisaa oli 45 min harjoitukset, jonka jälkeen
ajettiin 2 tuntia kestävä kisa. Kilpailussa täytyi suorittaa tankkaus ja
kuljettajanvaihto. Oma vauhtini oli alussa melko hidasta, mutta parani huomattavasti
kisan loppua kohden.


Päivä 2:

Toinen päivä oli mahtava, sillä se sisälsi pelkästään ajamista. Aamupäivällä ajoimme
jälleen 370z:lla Stowella. Iltapäivällä pääsimme ensi kertaa kokeilemaan GTR:ää
keilapujotteluradalla. Rankan sateen takia parkkipaikalle tehty rata muistutti
lähinnä järveä, joten olosuhteet olivat kohdillaan. GTR:n kiihtyvyys oli kyllä
todella mahtava, vaikka märän radan takia luistonesto veikin siitä parhaan terän.
Iltapäivään mahtui myös driftaamista manuaalivaihteisella 370z:lla ja keilaradalla
ajelua läppävaihteilla varustellulla 370z:lla.

Illalla oli vuorossa ensimmäinen karsinta, jossa tiputettiin pois peräti kymmenen
18:sta kilpailijasta. Valitettavasti itse olin pudonneiden joukossa. Uskoakseni
aikani olivat keskitasoa, välillä parempia välillä huonompia, mutta vauhtini ei vain
ollut riittävä jatkoon pääsyyn. Hyvänä puolena saimme kuitenkin olla tapahtumassa
loppuun asti ja pääsimme myös ajamaann viimeisinäkin päivinä.

Päivä 3:

Kolmantena päivänä pääsimme ajamaan Silverstone National radalle. Ajoimme sekä
370z:lla, että GTR:llä. Rata oli myös tällöin märkä ja välillä radalla oli niin
paljon vettä, että emme saaneet ajaa täyttä vauhtia suorilla. Onneksi omalla
ajovuorollani GTR:llä oli sen verran kuivempaa, että pääsi kokeilemaan sen kulkua
National radan melko pitkällä takasuoralla. :cool:
Iltapäivällä pääsimme (jouduimme) suorittamaan esterataa, joka oli varsin rankka.
Noin 4 asteen lämpötilassa vesiesteet olivat melko kylmiä. Koska emme enää olleet
mukana varsinaisessa kisassa, suoritimme radan vain kertaalleen melko rauhallisella
tahdilla. Kilpailijat sen sijaan pääsivät nauttimaan radasta useamman kierroksen.:)
Iltapäivällä seurasimme kilpailijoiden ajamista.
Päivän lopuksi tiputettiin jälleen 4 kilpailijaa, joten kahtena viimeisenä päivänä
mukana oli vain neljä kilpailijaa.

Päivä 4:

Neljäntenä päivänä paistoi ensimmäistä kertaa aurinko ja pääsimme ajamaan kuivalla
radalla. Ajoimme GTR:llä Stowe -radalla. Jos märällä radalla GTR:n kiihtyvyys oli
todella hyvä, niin kuivalla se oli jotain uskomatonta. Paikaltaan lähtiessä on pientä
viivettä, ennenkuin turbot heräävät, mutta sitten selkä liimautui todella tiukkaan
selkänojaan ja isompaa vaihdetta sai vaihtaa tiuhaan tahtiin. :D
Katselimme jälleen myös kilpailijoiden ajoa. He ajoivat muun muassa GTR:llä ja Johny
Herbert hiillosti kilpailijoita toisella GTR:llä. Se oli myös sivusta katsottuna
varsin jännää ja parhaimmillaa autot olivat hyvin lähellä toisiaan.

Päivä 5:

Viimeisenä päivänä ajoimme aamupäivän ja iltapäivän katselimme kilpailijoiden
ajamista. Ensimmäiseksi aamulla pääsimme jälleen driftaamaan. Tällä kertaa rata oli
kuiva ja myös huomattavasti kovavauhtisempi, kuin ensimmäisellä kertaa. Driftaaminen
on kyllä todella vaikea laji ja tässä sessiossa nähtiinkin paljon spinnauksia.
Pääsimme kokeilemaan myös hieman erilaista ajamista Rage Buggyillä. Rata oli varsin
mutainen ja mikäli ajoi jonkun takana, ei muutaman metrin jälkeen enää nähnyt
visiirin läpi.



Kokonaisuutena voi sanoa, että tämä oli yksi elämäni hienoimmista kokemuksista.
Tapahtuma oli järjestetty todella hienosti ja kaikki järjestävät ja ajo-opettajat
olivat todella mukavia ja myös hauskoja tyyppejä. Erityisesti Johny Herbert oli
todella mukava kaveri. Myös muut kilpailijat olivat mukavia ja heidän kanssaan oli
hauskaa viettää iltaa hotellin baarissa.

- Marko
 
Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

Mukava tietää, etteivät loppupäivätkään olleet ihan mitään peukaloiden pyöritelyä, vaikka ei enää voitosta tarvinnutkaan kilpailla.
Ja kyllähän tuo GTR:llä kenkiminen taitaa olla aika monen sohvakuskin haave. :cool:
 
Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

Mitäs mieltä muuten Ocer olit Iso-Britanniasta maana? Yövyittekö jossain Milton Keynesin hotellissa vai oliko lähempänä paikka? Kävitkö British Racing Drivers' Club:n (BRDC) tiloissa siinä varikkosuoran alkupäässä?

Itse oon tuolla radalla ollut 2008 Formula Student kilpailuissa osallisena ja silloin siellä oli radan takaosissa järjestetty Nissan GT-R:n jonkin sortin esittelytilaisuus harvoille ja valituille. Samalla reissulla tuli nähtyä kun Silverstone Experiencen Lotus Exiget ja Ferrari 360:t ym. herkkuja kävi radalla olevalla BP:n bensa-asemalla tankkaamassa.
 
Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

Mitäs mieltä muuten Ocer olit Iso-Britanniasta maana? Yövyittekö jossain Milton Keynesin hotellissa vai oliko lähempänä paikka? Kävitkö British Racing Drivers' Club:n (BRDC) tiloissa siinä varikkosuoran alkupäässä?

Itse oon tuolla radalla ollut 2008 Formula Student kilpailuissa osallisena ja silloin siellä oli radan takaosissa järjestetty Nissan GT-R:n jonkin sortin esittelytilaisuus harvoille ja valituille. Samalla reissulla tuli nähtyä kun Silverstone Experiencen Lotus Exiget ja Ferrari 360:t ym. herkkuja kävi radalla olevalla BP:n bensa-asemalla tankkaamassa.

Sateiseltahan se maa vaikutti :) Vaikea sanoa muuten, koska oli sen verran tiivis ohjelma, että ei ehtinyt nähtävyyksiä katselemaan, eikä juuri muutakaan tekemään.
Hotellina oli Whittlebury Hall. Se oli melko lähellä rataa.
Ei tullut BRDC:n tiloissa käytyä, mutta kyllä siellä muuten monenlaisia hienoja autoja näki.
Rata oli tosin suurelta osin suljettu, koska siellä on suuret parannustyöt käynnissä. National ratakin oli kuulemma avattu vasta viikko sitten.
 
Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

Kiitokset Ocerille reissuraportista. Monesti kun harvat ja valitut (taidokkaat) pääsevät jatkoon, niin sitten ei välttämättä muisteta kertoa tavallisille pulliaisille mitä kaikkea kivaa reissussa tuli koettua. Mielenkiintoista luettavaa ja oli varmaan koko reissu todella huikea kokemus!
 
Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

Pieni katkelma GTi Magazinesta (03.2010);

GT Academy on kilpailu; jossa parhaat PS3:n Gran Tursimo -kuskit pääsevät oikean kilpa-auton rattiin. Tamperelainen Marko Moisio voitti Helsingissä kisatun Playstation 3:n ja Nissanin järjestämän GT Academyn pohjoismaiden finaalin, ja pääsi kilpailun seuraavaan vaiheeseen Englannin Silverstoneen muiden Euroopan nopeimpien virtuaalikuskien kanssa. Silverstonen kuuluisalla radalla Moisiosta koulittiin viiden päivän ajan oikeaa kilpa-ajajaa 400-heppaiselaa Nissan 370Z:n GT4 autolla, osana vuoden 2010 GT Academyä.
Vuoden 2008 voittaja Lucas Ordonezista tuli osa Nissanin kilpatallia ja mies pääsi ajamaan Dubain 24 tunnin kisassa. Vuoden 2010 Academystä oikeaan kisatalliin pääsivät joku italiaano ja fransmanni.
Gti onnittelee Markoa hienosta PM-tittelistä, vaikka paukut eivät Silverstonessa aivan kärkeen riittänetkään!

Gran Turismo 5 julkaistaan myöhemmin tänä vuonna Playstation 3:lle. :D
 
Vastaus: GT Academy 2010 (Päättynyt)

GT Academyn euroopan voittaja on julkistettu, kertoo Kotaku.
Jordan Tresson Ranskasta sai C Kisa-linsenssin taskuunsa ja pääsee ajelemaan Nissanilla.
 
Ylös Bottom