Vastaus: Halo 3: ODST (Entinen Recon)
E3-messut on nyt nähty, ja samalla ODST:stä on saatu hyvä määrä informaatiota, joka lieene järkevää koota jonkinlaiseen pakettiin. Yritetäänpä!
Halo 3: ODST toimitetaan kauppoihin kahtena versiona:
Tavalliseen myyntiversioon kuuluu kaksi levyä. Ensimmäinen levy sisältää uuden ODST-kampanjan sekä Firefight-pelitilan. Toiselle levylle laitetaan
Halo 3:n moninpeli kokonaisuudessaan, mukaan lukien kaikki 24 karttaa, joista kolme on uusia: Heretic (Midship-remake), Longshore ja Citadel.
Keräilyversio sisältää kaiken saman kuin tavallinen myyntipakkauskin sekä lisäksi langattoman ohjaimen:
http://image.examiner.com/images/blog/wysiwyg/image/haloc.jpg
Kampanjan pääosassa seikkailee Rookie, jonka ODST-ryhmä pudotetaan New Mombasaan samalla hetkellä, kun Prophet of Regret pakenee kaupungista. Avaruusaluksen aiheuttama räjähdys/paineaalto aiheuttaa pahoja vahinkoja kaupungille sekä heittää ODST-sotilaiden pudotuskapselit pois odotetulta radalta.
Rookien ryhmään kuuluu hänen lisäkseen viisi hahmoa:
- Dare (ryhmää tilapäisesti johtava ONI-upseeri (Office of Naval Intelligence), ääninäyttelijänä Tricia Helfer)
- Buck (arvoltaan kersantti, ryhmänjohtaja, ääninäyttelijänä Nathan Fillion)
- Romeo (tarkka-ampuja)
- Dutch (raskaat aseet, ääninäyttelijänä Adam Baldwin)
- Mickey (räjähteet, ääinnäyttelijänä Alan Tudyk).
Ryhmää johti siis tilapäisest Dare, joka liittyi joukkoon Office of Naval Intelligencestä. Kyseinen tiedusteluosasto tunnetaan mitä hämärähommistaan, sillä esimerkiksi Spartan-ohjelmat on suoritettu sen erilaisten alaosastojen toimesta. Daren tarkoituksena ei ollut hyökätä avaruusalukseen, toisin kuin rivisotilaat luulivat. Todellinen tehtävä selvinnee kampanjan aikana.
Rookie menettää tajuntansa ja herää vasta useita tunteja myöhemmin, kun pimeys on peittänyt kaupungin. Muut ryhmän jäsenet ovat puolestaan toimineet tällä välin ympäri kaupunkia. Rookie lähtee vaeltelemaan New Mombasan kaduilla löytääkseen tiimikaverinsa. Ympäristöön on jäänyt johtolankoja, jotka aktivoivat pelattavia takautumia. Menneet tapahtumat sijoittuvat päiväsaikaan, ja niiden luonne on suoraviivaisempi kuin Rookien öisten, varovaisempien seikkailujen.
Firefight-pelitila toimii periaatteessa samaan tapaan kuin esimerkiksi
Gears of War 2:n Horde: maksimissaan neljä pelaajaa taistelee kampanjasta tutuissa ympäristöissä Covenant-sotureita vastaan. Pelaajille annetaan yhteiseen käyttöön tietty määrä elämiä, ja peli loppuu vasta, kun kaikki elämät on käytetty. Periaatteessa taistelut voivat jatkua siis loputtomiin.
Viholliset hyökkäävät pelaajan kimppuun satunnaisesti koostettuina aaltoina: vastaan saattaa asettua aluksi esimerkiksi gruntteja ja jackaleita. Aallot vaikeutuvat pelin edetessä, ja viidennessä aallossa taistelukentälle ilmestyy aina brute-päälliköitä vasaroineen päivineen. Viidennen aallon jälkeen pelaajille annetaan pieni hengähdystauko, jonka aikana he voivat kerätä esimerkiksi panoksia tai hakea lääkintäpakkauksia. Lisäksi pelaajat saavat joitakin lisäelämiä tukemaan tiukkaa taistelua.
Viisi kerrosta muodostavat siis yhden kierroksen. Kolme kierrosta muodostavat puolestaan yhden erän. Kun yksi erä on saatu suoritettua, lisätään seuraavaan kokonaisuuteen joitakin
Halo 3:n kampanjasta tuttuja kultaisia kalloja, jotka tekevät toiminnasta erilaista. Pelaajat voivat lisäksi valita ennen mittelöä käyttöön hopeisia kalloja (Blind, Cowbell, Grunt Birthday Party ja IWHBYD).
Aallot, kierrokset ja erät soljuvat eteenpäin niin kauan kuin yksikin taistelija pysyy tolpillaan. Bungien antamien tietojen perusteella homma ei kuitenkaan toimi niin helposti kuin voisi näin etukäteen olettaa. Pelaajille annetaan Halo 3:n kampanjasta ja moninpelistä tuttuun tapaan pisteitä, jotka lasketaan lopulta yhteen ja lisätään Xbox Liven tulostauluille. Taistelun aikana pisteet näytetään hieman Modern Warfaren tyyliin ruudun keskiosassa sivustan sijaan.
Uusia Firefight-ympäristöjä saa auki pelaamalla kampanjaa. Pelaaja palkitaan saavutuksistaan lisäksi uusilla varusteilla, joilla voi muokata sotilaansa ulkoasua.
Kampanja ja Firefight tarjoavat
Halo 3:n kampanjasta tutut ominaisuudet: neljän pelaajan co-op Xbox Livessä ja lähiverkossa, maksimissaan kaksi pelaajaa per konsoli ja tietenkin teatteri.
ODST-sotilaana toimiminen tuo mukanaan joitakin muutoksia verrattuna Spartan II -supersotilaana taistelemiseen. Yleisesti näitä uudistuksia voisi luonnehtia askeleena kohti
Halo: Combat Evolvedia. Ohessa kooste muutoksista:
- Pelaajalla on käytettävissään visiiri, johon kuuluu erityinen yönäkötila. Se korostaa viholliset, omat toverit ja tärkeät kohteet ympäristöstä, parannetun pimeänäön lisäksi.
- ODST-sotilaan visiiri aktivoidaan X-näppäimellä, joten kampanjassa tai Firefightissa ei käytetä Halo 3:sta tuttuja lisävarusteita (kuplasuoja jne).
- Toisin kuin Master Chief ja kumppanit, ODST-sotilaat eivät voi käyttää kahta asetta samanaikaisesti (esim kaksi konepistoolia tai konepistooli ja plasmakivääri). ODST:t osaavat kuitenkin ottaa paikoilleen asetettuja tykkejä ja repiä ne pois telineistään.
- ODST:n asevalikoimaan on lisätty uusi äänenvaimennettu konepistooli sekä puoliautomaattinen, niin ikään äänenvaimennettu pistooli, jonka luvataan korvaavan taistelukiväärin (Battle Rifle). Molemmat aseet on varustettu tarkennuksella, joka helpottaa taisteluita pidemmältä kantamalta. Taistelukivääriä ei siis ODST:n kampanjasta tai Firefight-pelitilasta löydy.
- ODST-sotilaat eivät pue ylleen MJOLNIR-haarniskaa, joten heitä ei myöskään suojaa Master Chiefiltä tuttu suojakenttä. Sen sijaan soturin haarniska kestää tietyn määrän vahinkoa. Ruudun muututtua tyystin punertavaksi alkaa taistelijan energiapalkki kulua. Jos pelaaja ehtii ajoissa suojaan / eliminoimaan viholliset, palautuu haarniskan suojaamiskyky suojakentän tapaan. Energiapalkin kokemat muutokset ovat sen sijaan pysyviä. Energiamittaria voi täydentää käyttämällä ensiapupakkauksia, joita saa ainakin niitä jakavista automaateista ympäri kaupunkia sekä Firefightin aloituspaikalta. Käytännössä ODST:n mallia voisi verrata siis Halo: Combat Evolvedin järjestelmään, jossa on painotettu lisäksi energiaa suojien kustannuksella.
- ODST:t eivät kykene hyppäämään aivan yhtä korkealle, lyömään yhtä kovaa tai liikkumaan yhtä nopeaa kuin spartalaiset. Lisäksi he vahingoittuvat liian korkeista pudotuksista.
- ODST:t voivat kantaa mukanaan ainakin kolme kranaattia yhtä sorttia.
- Halo 3: ODST on ensimmäinen Halo-sarjan peli, jossa oma hahmo voi laukoa repliikkejä kesken taisteluiden. ODST:t heittävät aikaisemmista peleistä totuttua taisteludialogia.
- ODST:t eivät voi vallata ajoneuvoja.
- ODST:llä ei ole tutkaa.
Nämä muutokset koskevat siis vain ODST-kampanjaa ja Firefightia. Mukana toimitettava kilpailullinen Halo 3 -moninpeli toimii täsmälleen niin kuin aikaisemminkin.
Halo 3: ODST julkaistaan 22. syyskuuta, lähes tasan kaksi vuotta emopelin jälkeen. ODST:n ostaneita
Halo-faneja neuvotaan säilyttämään pelilevynsä, sillä se toimii tiettävästi ainoana pääsylippuna
Halo: Reachin moninpelibetaan, joka järjestetään näillä näkymin joskus ensi vuonna. Betan sekä muuta lisäkivaa voi ajan mittaan ladata pelin päävalikon Extras-osiosta.
Henkilökohtaisesti odottelen peliä innolla, vaikka jotkin päätökset hieman mietityttävät. Battle Rifle istuu mielestäni mainiosti ODST:lle, mutta jos pistooli ja uudistettu SMG ajavat asiansa niin hyvin kuin väitetään, ei sitä varmaan käytännössä pelin aikana kaipaa. Tähän mennessä nähdyistä videoista on paha sanoa vielä, kuinka paljon ODST:n saappaissa hyökkiminen poikkeaa todellisuudessa spartalaissotimisesta. Ideana on kuitenkin ollut säilyttää Halo-toiminnan tietyt peruskomponentit ehjänä ja tarjota samalla hieman erilainen kokemus. Ainakin tuo öisillä New Mombasan kaduilla haahuileminen ja toiminnallisten takautumien välillä hyppiminen kuulostaa mielenkiintoiselta.
Suurin kysymysmerkki lienee uuden kampanjan pituus, mutta toisaalta olen pelannut Halo 3:n kampanjan yhteensä ties kuinka monesti läpi. Tärkeintä lienee siis sen uudelleenpeluuarvo, tunnelma ja salaisuudet sekä yllätykset, joita Bungie saa New Mombasaan piilotettua. Lisäksi Firefight vaikuttaa todella hyvältä.
ODST on faneille rakennettu paketti, jota kehittävät ne kovimmat Halo-veteraanit. Silti tuo myyntipakkauksen kokoonpano hieman kummastuttaa: kovimmat fanit (jotka arvostavat siis uutta kampanjaa oletettavasti eniten) ovat luultavasti ostaneet jo nuo julkaistut karttapaketit ja saavat näin vähiten lisäarvoa moninpelilevystä. Karttapaketteja boikotoineet pääsevät kuitenkin ODST:n kanssa tarttumaan varsin maukkaaseen moninpeliin. Mielenkiintoista nähdä, millä tavalla ODST vaikuttaa pelaajalukuihin ja Major Nelsonin viikkolistauksiin, kun Modern Warfare 2 hengittää jo tuolloin niskaan.
Pahoittelen, jos kirjoitusasussa on puutteita tahi teksti sisältää virheellistä tietoa. Lisäyksiä ja korjauksia saa ja pitää tehdä.