Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo Infinite

Vanhan Halo-fanin silmin peli näytti ja kuulosti Halolta eli erinomaiselta. Pelattavuus näytti olevan entisellään ja oikein syyhyttää päästä tätä itse luukuttamaan!

Sinänsä ymmärrän keskustelun ulkoasusta, koska Youtuubista katsottuna se on melko samanlainen kuin vaikka Halo 5:ssä. Grafiikan laatua ei pysty juurikaan kännykkäkuvan perusteella arvioimaan, mutta graafinen tyyli ja taide on hyvin samanlaista kuin aiemmissa Haloissa. Pyörää ei ole selvästi lähdetty keksimään uudestaan. Halolle ominaisesti graafisessa tyylissä panostetaan myös selkeyteen, mikä edistää pelattavuutta. Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen tähän mitä nähtiin.
 
Eikö teitä huolestuta lainkaan se asia että on luvattu, että kaikkia Halo pelejä pääsee testaamaan ennen julkaisua, BETA-testissä... tämä lupaus on nyt rikottu Halo: Infiniten kohdalla. Mitään betaa ei ole tulossa.

Toiseksi RayTracing ei ole tulossa julkaisussa vaan jälkeenpäin, mitä ihmettä?

Peli esiteltiin PC:llä. Missä Xbox versio, miltä Halo sillä näyttää...

Pahimmassa tapauksessa, jota itse epäilen. Tiimi on käsketty tekemään peli valmiiksi, jotta se voidaan julkaista kun Xbox julkaistaan. Samaan aikaan. Sen tehtävä on myydä konsolia, mutta mitä jos tiimi on jäljessä ja peli keskeneräinen miltä nyt vaikuttaa. Huomasitte varmaan videossa kohdan "Play Demo". Mikä ihmeen demo.

Elikkä parhaassa tapauksessa kuva, pelikuva, jota näimme on 6 kuukautta vanhaa, jolloin tämän hetken tilanne olisi parempi. En silti pysty käsittämään miksi kukaan näyttäisi niin vanhaa kuvaa, jos tarkoitus on kilpailla PS5 vastaan. Muistatte varmaan että PS5 julkaisussa oli lukuisia pelejä, jotka nostivat hypen kattoon. Siellä on useita pelejä miksi hankkia konsoli.

Minua harmittaa siksi niin paljon kun huomaan että Halo olisi tuollaisena "sand boxina" niin mahtavan hauska. Kuinka esim. tuossa voi hyppiä Warthogilla puolelta toiselle. Siinä on 2 valtavaa hyppyriä. Gruntteja ja Shakaaleja voi jyrätä jeepillä. Kuvitelkaapa co-op pelit niin netissä kuin sohvalla. Lähteä tuota kohtaa vyöryttämään kaverin kanssa tai netin kautta kavereiden kanssa, porukalla. Laatia suunnitelmaa ja ottaa kuppia. Ai että. Vähän heavya tai muuta mäiskettä taustalle. Hyvät eväät, kunnon party peli.

Tästä syystä huolettaa kun potentiaalia selkeästi sarjalla on ja tiimi puhunut kovasti että nyt mennään Halon juurille ja hyödynnetään kaikkien aikaisempien Halojen vahvuudet. Tuodaan ne tähän peliin.
 
Eikö teitä huolestuta lainkaan se asia että on luvattu, että kaikkia Halo pelejä pääsee testaamaan ennen julkaisua, BETA-testissä... tämä lupaus on nyt rikottu Halo: Infiniten kohdalla. Mitään betaa ei ole tulossa.

Toiseksi RayTracing ei ole tulossa julkaisussa vaan jälkeenpäin, mitä ihmettä?

Peli esiteltiin PC:llä. Missä Xbox versio, miltä Halo sillä näyttää...

Pahimmassa tapauksessa, jota itse epäilen. Tiimi on käsketty tekemään peli valmiiksi, jotta se voidaan julkaista kun Xbox julkaistaan. Samaan aikaan. Sen tehtävä on myydä konsolia, mutta mitä jos tiimi on jäljessä ja peli keskeneräinen miltä nyt vaikuttaa. Huomasitte varmaan videossa kohdan "Play Demo". Mikä ihmeen demo.

Elikkä parhaassa tapauksessa kuva, pelikuva, jota näimme on 6 kuukautta vanhaa, jolloin tämän hetken tilanne olisi parempi. En silti pysty käsittämään miksi kukaan näyttäisi niin vanhaa kuvaa, jos tarkoitus on kilpailla PS5 vastaan. Muistatte varmaan että PS5 julkaisussa oli lukuisia pelejä, jotka nostivat hypen kattoon. Siellä on useita pelejä miksi hankkia konsoli.

Minua harmittaa siksi niin paljon kun huomaan että Halo olisi tuollaisena "sand boxina" niin mahtavan hauska. Kuinka esim. tuossa voi hyppiä Warthogilla puolelta toiselle. Siinä on 2 valtavaa hyppyriä. Gruntteja ja Shakaaleja voi jyrätä jeepillä. Kuvitelkaapa co-op pelit niin netissä kuin sohvalla. Lähteä tuota kohtaa vyöryttämään kaverin kanssa tai netin kautta kavereiden kanssa, porukalla. Laatia suunnitelmaa ja ottaa kuppia. Ai että. Vähän heavya tai muuta mäiskettä taustalle. Hyvät eväät, kunnon party peli.

Tästä syystä huolettaa kun potentiaalia selkeästi sarjalla on ja tiimi puhunut kovasti että nyt mennään Halon juurille ja hyödynnetään kaikkien aikaisempien Halojen vahvuudet. Tuodaan ne tähän peliin.
Eipä oikein muuta tule mieleen tästä jaarittelustasi kuin, että ehkä kannattaa vain opetella elämään epävarmuudessa ja olemaan spekuloimatta peleistä niin mahdottomasti etukäteen, ainakaan teknisen puolen asioista tai ylipäätään pelattavuuteen liittyvistä asioista. Nämä asiat kun ovat käytännössä mahdottomia arvioida trailereiden, gameplay-videoiden ja etukäteiskommenttien perusteella.

Jos joku TLoU 2:n kaltainen aikaisemman tarinan ja hahmot täysin pettävä tarinarakenne tulisi esiin vaikkapa joillain todeksi vahvistetuilla vuodoilla, niin silloin voisin ymmärtää etukäteen spekulointia. En kuitenkaan näillä spekseillä mitä sinä nyt esität. En Halon, enkä minkään muunkaan pelin kohdalla. Varsinkin kun todella monen mielestä videot ja saadut tiedot Halo Infinitestä ovat olleetkin itse asiassa varsin positiivisia. Halon ongelmana toki on, että se on legendaarinen pelisarja ja konsolisukupolvi on vaihtumassa, joten joidenkin ihmisten odotukset ovat tällaisessa hetkessä juuri tällaiselle pelille aivan stratosfääriin menevän epärealistisia.

Eli vielä kerran suositukset ihan itse kullekin tähän konsolisukupolven vaihtumiseen liittyen: odotukset reippaasti alaspäin - fanitit sitten Xboxia, Playstationia tai sitten reilusti ihan molempia. Ja opitaan myös elämään taas kerran epävarmuuden kanssa ennen kuin ne pelit todella julkaistaan, niin kaikilla on todennäköisesti mukavampaa.
 
Eikö teitä huolestuta lainkaan se asia että on luvattu, että kaikkia Halo pelejä pääsee testaamaan ennen julkaisua, BETA-testissä... tämä lupaus on nyt rikottu Halo: Infiniten kohdalla. Mitään betaa ei ole tulossa.

Toiseksi RayTracing ei ole tulossa julkaisussa vaan jälkeenpäin, mitä ihmettä?

Peli esiteltiin PC:llä. Missä Xbox versio, miltä Halo sillä näyttää...

Pahimmassa tapauksessa, jota itse epäilen. Tiimi on käsketty tekemään peli valmiiksi, jotta se voidaan julkaista kun Xbox julkaistaan. Samaan aikaan. Sen tehtävä on myydä konsolia, mutta mitä jos tiimi on jäljessä ja peli keskeneräinen miltä nyt vaikuttaa. Huomasitte varmaan videossa kohdan "Play Demo". Mikä ihmeen demo.

Elikkä parhaassa tapauksessa kuva, pelikuva, jota näimme on 6 kuukautta vanhaa, jolloin tämän hetken tilanne olisi parempi. En silti pysty käsittämään miksi kukaan näyttäisi niin vanhaa kuvaa, jos tarkoitus on kilpailla PS5 vastaan. Muistatte varmaan että PS5 julkaisussa oli lukuisia pelejä, jotka nostivat hypen kattoon. Siellä on useita pelejä miksi hankkia konsoli.

Minua harmittaa siksi niin paljon kun huomaan että Halo olisi tuollaisena "sand boxina" niin mahtavan hauska. Kuinka esim. tuossa voi hyppiä Warthogilla puolelta toiselle. Siinä on 2 valtavaa hyppyriä. Gruntteja ja Shakaaleja voi jyrätä jeepillä. Kuvitelkaapa co-op pelit niin netissä kuin sohvalla. Lähteä tuota kohtaa vyöryttämään kaverin kanssa tai netin kautta kavereiden kanssa, porukalla. Laatia suunnitelmaa ja ottaa kuppia. Ai että. Vähän heavya tai muuta mäiskettä taustalle. Hyvät eväät, kunnon party peli.

Tästä syystä huolettaa kun potentiaalia selkeästi sarjalla on ja tiimi puhunut kovasti että nyt mennään Halon juurille ja hyödynnetään kaikkien aikaisempien Halojen vahvuudet. Tuodaan ne tähän peliin.

Mitä nyt olen seurannut sinun viestejäsi, olen todella huolissani siitä, että miten paljon stressaat asioista etukäteen. Betan tarkoitus ei ole demota peliä, vaan testata muunmuassa palvelimen rasituksia ja nyt vaikuttaa siltä, että tarvetta betalle ei ole. Jokin demo on varmasti tulossa vähän ennen julkaisua. Todennäköisesti sama demo mikä Xbox Games Showcasessa nähtiin.

Halo-faneille grafiikat ei ole kaikki kaikessa, joten se on varmaan syy minkä takia ray tracingia ei nähdä heti julkaisussa. Hyvä vaan. Keskitytään ensin pelattavuuteen, jonka jälkeen katsotaan mitä parannuksia grafiikoille voi tehdä (toivottavasti eivät vaikuta pelattavuuteen). Kasuaalit ovat tottakai grafiikan perään, mutta muut osaavat arvostaa enemmän fps-peleissä sulavuutta, jota Halo Infinite näyttäisi tarjoavan 8 minuutin pätkän perusteella.

Halo oli todennäköisesti testattu Xbox Series X:n tehoa vastaavalla tietokoneella. Varmuutta ei ole, mutta uskoisin pelin näyttävän täysin samalta Xbox Series X:ssä kuin mitä nähtiin Xbox Games Showcasessa. En siis kantaisi tästäkään asiasta mitään huolta ennen kuin tulee lisätietoa, ehkä jo elokuussa näemme lisää pelikuvaa?

Microsoft varmasti haluaa Halo Infiniten julkaistavaksi samaan aikaan uuden konsolin kanssa, koska Halo on vähän kuin Nintendon Zelda, jolla myydään konsoleita. Peli ei vaikuttanut omaan silmään keskeneräiseltä, vaan Halolta, jonka pelattavuuteen on jälleen kerran panostettu kunnolla. Oliko Halo 5 graafinen taideteos? Noh, ei. Vasta myöhemmin, kun peliin lisättiin 4k-tuki Xbox One X:lle. Mielestäni tuo "play demo" viittasi siihen, että jokin demo-versio pelistä on tulossa jossain vaiheessa ennen julkaisua. Varmaan kuukautta ennen Forza Horizonin tyyliin?

Mikäli pelikuva oli kuusi kuukautta vanhaa niin siihen on oltava järkevä selitys, kuten se ettei ollut vielä parempaa näyttää tai sitten ei haluttu vielä kaikkea paljastaa. Tuo mitä nähtiin juuri oli lähinnä demo, jossa näytettiin avoimempaa maailmaa, perinteistä taistelua ja pelattavuutta. Katsoin vastikaan uusiksi PS5:n shown ja ei sieltäkään noussut kuin muutama peli (Spidermanin DLC ja Horizonin cinematic), jolla saada hypeä pelaajille. Ainoa asia miksi haippi oli kova PS5:n tapahtumassa oli se, kun siellä näytettiin konsoli, jonka kilpailija oli esitellyt puoli vuotta aikaisemmin pelaajille. Se on nyt vain fakta, että Microsoft on esitellyt laajemmin yksinoikeuksia kuin Sony tähän mennessä, mutta korvaako määrä laadun? - Se nähdään myöhemmin. Suosittelisin @Star-Lord sinun katsoa pelikuvaa esimerkiksi Bright Memory: Infinitestä jos haluat nähdä miltä next-gen todella näyttää.

Lopeta huolehtiminen ja keskity siihen mitä nyt on tarjolla. Meillä kellään ei ole tietoa tulevaisuudesta miten käy, mutta tuollainen monen viestin huolehtiminen on jo hieman naurettavaa. Kyllä aika näyttää, että onko sieltä tulossa floppi vai menestys - kai me kaikki nyt toivomme ensisijaisesti menestystä?
 
Hyviä viestejä molemmat... sanon kuitenkin tästä huolehtimisesta sen, että ilman kriittistä palautetta ei tule niitä hyviä suurpelejä. Voi olla että nykyään pelaajat odottavat paljon, liikaa?

Toisaalta on sellaisia tiimejä, jotka tekevät esim. tulevaa Kyperpunkkia. Pelaajia kuunnellaan ja yritetään tosiaan tehdä jotain ennennäkemätöntä. Toki Halo-tiimikin yrittää. Luin tuosta heidän pelimoottorista esim. että se takaisi jotain aivan huikeaa seuraavalle 10 vuodelle.

Tuo "Bright Memory: Infinite" näytti järkyttävältä. Jos tuo on Next-Gen peli niin kierrän kaukaa. AD-HD:ta sairastaville tehty hirvitys. Pelkän videon katsomisesta tulee pahaolo. On totta että uuden LG OLED 65C9 myötä olen mennyt mukaan tähän 4K hypeen. 1440p olisi ihan riittävä jos saadaan vain se tasainen 60fps.

...

Se mikä tuossa Halo: Infinitessä on todella positiivista on että se näytti hauskalta. Aloin oikeasti pohtia kuinka hauskaa se voi olla 2-4 hengen tiiminä vyöryttää ja tehdä pientä suunnitelmaa. Halo rengas ilmeisesti koostuu tällaisista "pienistä" saarista. Joten avoinmaailma on enemmänkin -> hiekkalaatikko. Tämä on vain hyvä asia. Jos on tuollaisia "lentäviä Gruntteja" joita Brutet käskyttävät niin luovuuden suunta on oikea. Arvostan suuresti.

Tuossa nimittäin kun pelaaja yllättää Shakaalin ilman kilpeä ja asetta, niin siitä menee noin 2 sekuntia kuin on täys hälytys päällä ja tulee Kamikaze Gruntia, 2 plasma naatilla niskaan, suojan energiat käyvät ihan nollassa. Legendarylla tosiaan tarkoitus pelata.

Heitän kuitenkin tähän loppuun pienen pommin, olen ehkä hulluksi tulossa taas kerran, mutta miten minusta on alkanut tuntua että Halon 1.kohde onkin PC Xboxsin sijaan... elikkä saat parhaan pelikokemuksen PC:llä. Ohjain on sama ja hyvällä raudalla ruudunpäivitys pysyy korkean tasaisena. 60fps. Käsittääkseni kaikki muut Halo pelit ovat olleet suosittuja PC:llä... nyt kun ne on vihdoin siellä saatavilla. Myös Game Pass on PC:llä.

Se olisi valtava kaappaus jos Halosta olisi tulossa yksi PC:n ja Xboxin suosituimmista peleistä. Infinite tukisi vielä tämän lisäksi nykyistä laitekantaa. Xbox One... ilmankos tuollainen 10 vuotis suunnitelma on tehty. Voisiko moninpeli olla jopa esports painotteinen, jolloin Halo: Infinite lähtisi PC:llä kunnolla haastamaan CS ja OW skeneä?
 
...Halo-faneille grafiikat ei ole kaikki kaikessa, joten se on varmaan syy minkä takia ray tracingia ei nähdä heti julkaisussa. Hyvä vaan. Keskitytään ensin pelattavuuteen, jonka jälkeen katsotaan mitä parannuksia grafiikoille voi tehdä (toivottavasti eivät vaikuta pelattavuuteen). Kasuaalit ovat tottakai grafiikan perään, mutta muut osaavat arvostaa enemmän fps-peleissä sulavuutta, jota Halo Infinite näyttäisi tarjoavan 8 minuutin pätkän perusteella...
Ymmärrän, että asiasta jankkaaminen alkaa kyllästyttää itse kutakin, mutta ehkä ei kannattaisi näin rajusti silti yleistää. Grafiikat ei ole vain jotain kasuaalien hömpötystä, vaan kyllä ne on itse kullekin tärkeä osa peliä ja väitän, että jokainen odotti jo pelkästään aikaisempien Halojen perusteella Infiniteltä jotain parempaa. Grafiikoita kyllä hehkutetaan mielellään kun niissä hehkutettavaa on, mutta nyt päinvastaisessa tilanteessa tämä vähättely alkaa kuulostaa jo hieman defensiiviseltä. Ikään kuin asiasta ei saisi edes keskustella. Omasta puolestaan voi toki sanoa, ettei välitä grafiikasta, mutta tämä jako tosifaneihin ja kasuaaleihin grafiikkamieltymysten perusteella menee kyllä liian pitkälle.

Itse ainakin odotan Halolta ihan yhtä lailla mahtipontista grafiikkaa kuin pelattavuuttakin. Fps:t on pelityyppinä melko mitäänsanomattomia itsessään, joten immersion on grafiikan osalta tärkeä olla kohdallaan. En pysty tämän demon perusteella vielä itselleni täysin vakuuttamaan, että peli tarjoaa minulle sitä mitä Haloltani haluan, mutta toki uskon, että kaikkea meille ei ole vielä näytetty ja ehkä peli tuosta vielä kehittyy jonkin verran. Viimeistään sitten ray-tracingin kanssa. Ei tämä tässä vaiheessa silti minusta ole mikään turha puheenaihe.
 
Ymmärrän, että asiasta jankkaaminen alkaa kyllästyttää itse kutakin, mutta ehkä ei kannattaisi näin rajusti silti yleistää. Grafiikat ei ole vain jotain kasuaalien hömpötystä, vaan kyllä ne on itse kullekin tärkeä osa peliä ja väitän, että jokainen odotti jo pelkästään aikaisempien Halojen perusteella Infiniteltä jotain parempaa. Grafiikoita kyllä hehkutetaan mielellään kun niissä hehkutettavaa on, mutta nyt päinvastaisessa tilanteessa tämä vähättely alkaa kuulostaa jo hieman defensiiviseltä. Ikään kuin asiasta ei saisi edes keskustella. Omasta puolestaan voi toki sanoa, ettei välitä grafiikasta, mutta tämä jako tosifaneihin ja kasuaaleihin grafiikkamieltymysten perusteella menee kyllä liian pitkälle.

Itse ainakin odotan Halolta ihan yhtä lailla mahtipontista grafiikkaa kuin pelattavuuttakin. Fps:t on pelityyppinä melko mitäänsanomattomia itsessään, joten immersion on grafiikan osalta tärkeä olla kohdallaan. En pysty tämän demon perusteella vielä itselleni täysin vakuuttamaan, että peli tarjoaa minulle sitä mitä Haloltani haluan, mutta toki uskon, että kaikkea meille ei ole vielä näytetty ja ehkä peli tuosta vielä kehittyy jonkin verran. Viimeistään sitten ray-tracingin kanssa. Ei tämä tässä vaiheessa silti minusta ole mikään turha puheenaihe.

Itse odotin pelattavuutta, en grafiikkoja. Kun on odotukset alhaiset, ei tarvitse pettyä vaan voi olla iloinen siitä mitä on saanut. Tottakai, grafiikat ovat myös tärkeitä ei-kasuaaleille, mutta uskon, että tämän tyyppisissä fps-peleissä se pelattavuus ratkaisee eikä grafiikka. Asiasta saa keskustella, kuka on sen kieltänyt? Lähinnä otin kantaa @Star-Lord :in jankutukseen samasta aiheesta mikä on toistunut jo monen sivun verran tässä ketjussa. Minulle on ihan sama jos grafiikasta keskustellaan, mutta toivoisin sisältöön muutosta, ettei se muutu jankutukseksi. Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että grafiikasta puhuminen olisi turha puheenaihe, vaikka monet ovat nyt puolustaneet "huonoja" grafiikkoja hyvällä pelattavuudella. Mikään ei ole vielä mennyt liian pitkälle - omasta mielestäni - on toki olemassa ihmisiä, joilla menee kaikki helposti liian pitkälle, mutta tämä ketju on pysynyt melko asiallisena.

Ymmärrän, että tuo gameplay ei vakuuta kaikkia, mutta minulle se oli hyvä gameplay. Se oli mitä sen pitikin olla, Haloa ja hyvää pelattavuutta. Hyvät grafiikat olisivat tietenkin plussaa mikäli ei vaikuta pelattavuuteen. Ehkä ray tracing tuo vähän enemmän grafiikoihin sitä next-geniä mitä on täälläkin toivottu, mutta minä aion nauttia pelistä heti kun se tulee ja niillä grafiikoilla millä se on julkaistu.
 
Itse odotin pelattavuutta, en grafiikkoja. Kun on odotukset alhaiset, ei tarvitse pettyä vaan voi olla iloinen siitä mitä on saanut. Tottakai, grafiikat ovat myös tärkeitä ei-kasuaaleille, mutta uskon, että tämän tyyppisissä fps-peleissä se pelattavuus ratkaisee eikä grafiikka. Asiasta saa keskustella, kuka on sen kieltänyt? Lähinnä otin kantaa @Star-Lord :in jankutukseen samasta aiheesta mikä on toistunut jo monen sivun verran tässä ketjussa. Minulle on ihan sama jos grafiikasta keskustellaan, mutta toivoisin sisältöön muutosta, ettei se muutu jankutukseksi. Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että grafiikasta puhuminen olisi turha puheenaihe, vaikka monet ovat nyt puolustaneet "huonoja" grafiikkoja hyvällä pelattavuudella. Mikään ei ole vielä mennyt liian pitkälle - omasta mielestäni - on toki olemassa ihmisiä, joilla menee kaikki helposti liian pitkälle, mutta tämä ketju on pysynyt melko asiallisena.

Ymmärrän, että tuo gameplay ei vakuuta kaikkia, mutta minulle se oli hyvä gameplay. Se oli mitä sen pitikin olla, Haloa ja hyvää pelattavuutta. Hyvät grafiikat olisivat tietenkin plussaa mikäli ei vaikuta pelattavuuteen. Ehkä ray tracing tuo vähän enemmän grafiikoihin sitä next-geniä mitä on täälläkin toivottu, mutta minä aion nauttia pelistä heti kun se tulee ja niillä grafiikoilla millä se on julkaistu.
Kukaan ei ole suoranaisesti kieltänyt keskustelemasta, mutta kun vastaus grafiikkaan kohdistuvaan kritiikkiin toistuvasti on puheenaiheen kääntö esim. pelattavuuteen ja ainakin rivien välistä luettavissa olevan vihjaus siitä, että tosifanin ei pitäisi grafiikkaan takertua, niin minun korvaan tämä kuulostaa siltä, että asiasta ei haluta keskustella ja kritiikin painoarvoa yritetään laskea asettamalla sen antajan fanius kyseenalaiseksi. En tiedä tekeekö porukka tätä tarkoituksella vai alitajuisesti, mutta tällaista olen itse keskustelusta ollut tulkitsevinani.
 
Kukaan ei ole suoranaisesti kieltänyt keskustelemasta, mutta kun vastaus grafiikkaan kohdistuvaan kritiikkiin toistuvasti on puheenaiheen kääntö esim. pelattavuuteen ja ainakin rivien välistä luettavissa olevan vihjaus siitä, että tosifanin ei pitäisi grafiikkaan takertua, niin minun korvaan tämä kuulostaa siltä, että asiasta ei haluta keskustella ja kritiikin painoarvoa yritetään laskea asettamalla sen antajan fanius kyseenalaiseksi. En tiedä tekeekö porukka tätä tarkoituksella vai alitajuisesti, mutta tällaista olen itse keskustelusta ollut tulkitsevinani.
Mutta se juttu kun on juuri siinä, että Halo Infiniten grafiikka ei ole nähdyn perusteella millään tavalla huonoa tai edes keskivertoa. Se on kaikin tavoin hyvällä tasolla ja näyttävää ja ennen kaikkea näyttää tukevan pelattavuutta tasaisen 60 FPS kuvaruudun päivityksen kanssa. Mitään täysin tajunnan räjäyttävää se ei silti ole varmaankaan graafisesti kenellekään. Mutta se juuri on se ongelma ihmisillä tällä hetkellä, kun tunnutaan ihan oikeasti odottavan, että tulevan sukupolven laitteet jotenkin maagisesti räjäyttävät tajuntaamme grafiikan puolesta. Voin taata, että näin ei tule käymään ja ihan vastaaviin grafiikoihin tullaan tyytymään pelistä toiseen sekä PS5:llä että XSX:llä. Ongelmana on siis todellakin se, että nyt kurkotellaan taivaita odotuksissa. Vastaavanlaisia ”pettymyksiä” on siis tiedossa molemmille konsoleille tulevassa sukupolvessa väistämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran vilkasta keskustelua ollut täällä, että piti itsekin "perehtyä" tuohon materiaaliin, josta keskustelu on lähtenyt liikkeelle. Kyllähän se omaan silmään näytti graafisesti aikalailla tasapaksulta ja päällimmäinen ajatus oli, että "eikös tähän pystyttäisi nykyisen sukupolven laitteillakin?". Tulevan Xboxin numeraalisia tehoja on kuitenkin useammassakin ketjussa hypetetty toistuvasti ja nostettu esiin, että laite on tehokkain ja moninkertaisesti tehokkaampi kuin nykyinen Xbox, joten toki sitä odotti näkevänsä jotain, joka realisoisi tuota tehoeroa. Ja kun kyseessä on vielä Halo, joka on kuitenkin Xboxin ja Microsoftin lippulaiva, niin odotin näkeväni ihan aitoa "next geniä".

Ei tuo todellakaan huonolta näyttänyt, mutta ei siitä myöskään huokunut oikeastaan minkäänlaista next gen-fiilistä myöskään. Toki sellainen fiilis on myös vielä näkemättä Sonynkin tuotteista, että ei sillä. Ei välittynyt minkäänlaista tunnetta, että "Tällaista Haloa voi pelata vain tulevalla uudella Xboxilla!". Ehkä se grafiikka ei tosiaan ole se pääpointti, mutta eipä tuossa materiaalissa nähty omasta mielestäni oikein mitään muutakaan sellaista, joka olisi "next geniä" ja johon ei nykyisillä laitteilla päästäisi. Aika "geneerinen värikäs fps-räiskintä", jos noin lyhyesti ja yksinkertaisesti summaisi asian. Halo-sarjan faneille varmaan uppoaa lujaa, mutta itse en saanut tuosta oikein mitään. Tosin olen muutenkin kyllästynyt fps-räiskintöihin jo aikoja sitten, että ei sen puoleen.
 
Mutta se juuri on se ongelma ihmisillä tällä hetkellä, kun tunnutaan ihan oikeasti odottavan, että tulevan sukupolven laitteet jotenkin maagisesti räjäyttävää suuntaamme grafiikan puolesta. Voin taata, että näin ei tule käymään ja ihan vastaaviin grafiikoihin tullaan tyytymään pelistä toiseen sekä PS5:llä että XSX:llä. Ongelmana on siis todellakin se, että nyt kurkotelllaan taivaita odotuksissa. Vastaisia pettymyksiä on siis tiedossa molemmille konsoleille tulevassa sukupolvessa väistämättä.
Pelaajia on tästä hypestä ihan turha syyttää. Microsoft on itse hypettänyt varmaan siitä asti kun Series X julkaistiin, että kyseessä on kaikkien aikojen tehokkain konsoli ja vieläkin muistavat jokaisessa twiitissä ja mainoksessa tämän mainita. Tottakai Sony rummuttaa PS5:n vahvuuksia yhtälailla. Jos tällä tavoin mainostetaan niin silloin asiakkaat/pelaajat saavat myös näitä ominaisuuksia odottaa sekä vaatia. Aivan turha mainostamisen jälkeen sanoa "no ei varmaan ois kannattanu odottaa mitään mullistavaa vaikka me näin hehkutimme".

Pakostikin tällöin pelaajille tulee odotuksia, odotetaan vastetta sille rummutukselle. Ehkä Microsoft ottaa tästä nyt opiksi ja seuraavalla kerralla nähdään jotain fiksua, muutakin kuin cgi trailereita ja muutaman minuutin keskeneräinen demo.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaajia on tästä hypestä ihan turha syyttää. Microsoft on itse hypettänyt varmaan siitä asti kun Series X julkaistiin, että kyseessä on kaikkien aikojen tehokkain konsoli ja vieläkin muistavat jokaisessa twiitissä ja mainoksessa tämän mainita. Tottakai Sony rummuttaa PS5:n vahvuuksia yhtälailla.

Pakostikin tällöin pelaajille tulee odotuksia, odotetaan vastetta sille rummutukselle. Ehkä Microsoft ottaa tästä nyt opiksi ja seuraavalla kerralla nähdään jotain fiksua, muutakin kuin cgi trailereita ja muutaman minuutin keskeneräinen demo.
Mielestäni pelaajia pitää kyllä siinä mielessä syyttää, että kuvitellaan, että muutaman sadan euron konsolilla saataisiin vielä aikoihin mitään edellisiin sukupolviin nähden täysin mullistavaa aikaan - varsinkaan graafisella tasolla. Kyllä tuo ihan yleistä tietämättömyyttä ja ymmärtämättömyyttä on. Ja toki aina firmat käyttävät sitä kuviota massojen toiminnassa hyväksi markkinoinnissaan. Eipä tuota ole pelkästään Microsoft tehnyt, vaan kyllä se Sony on ihan samaan syyllistynyt PS5:n osalta. Hieman eri sanakääntein toki. Ei sieltä PS5:ltäkään ole todellisuudessa tuota Halo Infiniteä oikeasti näyttävämpiä pelejä tulossa. Se nyt vaan on asia johon joudutaan tyytymään, vaikka sitten kantapään, eli pettymysten kautta.

Molemmat konsolit tulen toki hankkimaan (ostopäätökset tehty jo ajat sitten), koska haluan tässäkin sukupolvessa pystyä pelaamaan parhaat konsolipelit, enkä PC:n päivitysrumbaan halua enää lähteä mukaan.
 
Mutta se juttu kun on juuri siinä, että Halo Infiniten grafiikka ei ole nähdyn perusteella millään tavalla huonoa tai edes keskivertoa. Se on kaikin tavoin hyvällä tasolla ja näyttävää ja ennen kaikkea näyttää tukevan pelattavuutta tasaisen 60 FPS kuvaruudun päivityksen kanssa.

Huh huijaa...

Kyllähän se omaan silmään näytti graafisesti aikalailla tasapaksulta ja päällimmäinen ajatus oli, että "eikös tähän pystyttäisi nykyisen sukupolven laitteillakin?".

Ei tuo todellakaan huonolta näyttänyt, mutta ei siitä myöskään huokunut oikeastaan minkäänlaista next gen-fiilistä myöskään.

Tässä tämä tulee pähkinän kuoressa. Xbox fanipojat kieltävät sen minkä muut näkevät. Jos vertaa Infiniteä aikaisempiin Halo-peleihin, niin onhan tuo ulkoasu huolestuttavalla tasolla. Onko mahdollista että tätä uutta pelimoottoria ei osata vielä käyttää kunnolla. Sille on työlästä tehdä grafiikkaa?
 
Sen verran vilkasta keskustelua ollut täällä, että piti itsekin "perehtyä" tuohon materiaaliin, josta keskustelu on lähtenyt liikkeelle. Kyllähän se omaan silmään näytti graafisesti aikalailla tasapaksulta ja päällimmäinen ajatus oli, että "eikös tähän pystyttäisi nykyisen sukupolven laitteillakin?".
Pystytään, sillä tämä Halo on tulossa myös nykyisen sukupolven Xboxille. ;)

Digital Foundry käy videollaan hyvin läpi sitä, miksi peli näyttää "tasapaksulta". Halo Infinite käyttää dynaamista valaistus, mutta ainakin tästä demosta puuttui Ray Tracing, joka taas tarkoittaa sitä, että kaikki varjossa olevat asiat menettävät hurjasti yksityiskohtia. Verrattuna vaikka Last Of Us part 2:een joka käyttää tässä sukupolvessa perinteisempää staattisempaa valaistusmenetelmää, niin että valaistusta voidaan käsin korjailla pimeimmissä kohdissa. Tällöin yksityiskohtia saadaan keinotekoisesti esiin, vaikka oikeasti olisikin pimeämpää. Tämä on paljon työläämpi tapa tehdä valaistus, kun joudutaan käsin korjailemaan, mutta toimii suoraviivaisissa peleissä hyvin. Jos ja kun Halo Infiniten on tarkoitus olla avoimempi ja jopa sellainen johon lisätään sisältöä julkaisun jälkeen, niin ymmärrän hyvin miksi dynaaminen valaistus on valittu.

4K@60fps on tällaisessa pelissä tärkeää, mutta samalla tasapainoillaan graafisen ulosannilla kanssa. Oma mielipiteeni on, että jos eivät saa Ray Tracingia toimimaan näillä asetuksilla, niin ihan reilusti voisi laskea resoluutiota. Esim. 1440p.
 
No nyt sit oikeesti. Käys vaikka kattoo se PS5 showcase uusiks näin alkajaisiks..
Cinematic-trailereitahan tuo oli täynnänsä ja lähinnä vasta maalailtiin mitä on tulossa - ehkä. Juurikaan ei todellista gameplay-kuvaa nähty, ja kun nähtiin, niin ei todellakaan ollut millään lailla mullistavaa PS5:lläkään. Itse odotan molempien konsolien olevan hyviä laitteita nimenomaan pelaamiseen sekä olevan siinä hommassa juuri tasaväkisiä laitteita. Mutta uskokaa nyt hyvät ihmiset, mitään todella mullistavaa ei edelleenkään ole tulossa - ei Sonylta eikä Microsoftilta!
 
Viimeksi muokattu:
Mutta se juttu kun on juuri siinä, että Halo Infiniten grafiikka ei ole nähdyn perusteella millään tavalla huonoa tai edes keskivertoa. Se on kaikin tavoin hyvällä tasolla ja näyttävää ja ennen kaikkea näyttää tukevan pelattavuutta tasaisen 60 FPS kuvaruudun päivityksen kanssa. Mitään täysin tajunnan räjäyttävää se ei silti ole varmaankaan graafisesti kenellekään. Mutta se juuri on se ongelma ihmisillä tällä hetkellä, kun tunnutaan ihan oikeasti odottavan, että tulevan sukupolven laitteet jotenkin maagisesti räjäyttävät tajuntaamme grafiikan puolesta. Voin taata, että näin ei tule käymään ja ihan vastaaviin grafiikoihin tullaan tyytymään pelistä toiseen sekä PS5:llä että XSX:llä. Ongelmana on siis todellakin se, että nyt kurkotellaan taivaita odotuksissa. Vastaavanlaisia ”pettymyksiä” on siis tiedossa molemmille konsoleille tulevassa sukupolvessa väistämättä.
Tämä ei ole asia, joka voitaisiin faktana todeta, vaan kauneus on aina katsojan silmässä. En epäile hetkeäkään, etteikö Infinite – kuten AAA-pelit yleensäkin – ottaisi käytössä olevasta raudasta kaiken tehon irti. Se miten tämä teho allokoidaan eri kohteisiin on se mikä aiheuttaa loppukäyttäjässä vau- tai meh-efektin, jos on aiheuttaakseen.

Infiniten pelikuva ei ole missään tapauksessa huonoa tai edes keskivertoa, mutta teknisiin yksityiskohtiin menemättä siinä on minun silmääni jotain mikä mättää ja en voi sanoa peliä omaan silmääni varsinaisesti kauniiksi. En odota mitään "tajunnanräjäyttävää", vaan odotan hyvin suunniteltua tasapainoista ja kaunista ulkoasua, jossa saumat ei repsota. Digital Foundryn video toi aika hyvin esille asioita, jotka omaan pettymyksen kokemukseeni varmaan eniten vaikuttivat. Dynaaminen valaistus ei ole pelissä ainakaan tällä erää sillä tasolla, että se pahemmin imartelisi sen muuta graafista antia, mikä herättää heti minussa kysymyksen, miksi pelillä on tähdätty 4k:hon? Onko syy vain se, että aito 4k on ollut yksi tärkeä pointti, jota Microsoft on Xbox One X:n markkinoinnissa korostanut? Kun mukaan ympätään vielä 60fps, joka on ominaisuutena paljon tärkeämpi niin näyttää, että tehot loppuu jo next-genistäkin kesken. Resoluutio menettää minun kirjoissani aika paljonkin merkitystään, jos grafiikan yksityiskohdat käytännössä katoaa jo muutaman kymmenen metrin päässä pelaajasta.

1440p moderneilla anti-aliasing -tekniikoilla riittäisi ainakin minulle varsin hyvin, jos sillä valaistukseen saataisiin vähän enemmän tsädäämiä. Esim. Alien Isolation Switchillä onnistui olemaan monessa suhteessa tehokonsoli-isoveljiään kauniimpi peli kehittyneemmän AA:n ansiosta. Uskon siis, että fiksummilla ratkaisuilla ja periaatteista joustamalla Halo Infinite voisi olla paljon kauniimpi peli. Ehkä se pc:llä tuleekin näyttämään täyden potentiaalinsa, kun resoluution saa valita itse. Toivottavasti grafiikan muihin osa-alueisiin (mm. piirtoetäisyyksiin) on jätetty riittävästi säätövaraa ylöspäin.
 
Nyt kun seurannut keskustelua sivusta on pakko sanoa myös oma mieilipide.
En epäile hetkeäkään etteikö sieltä hyvä peli olisi tulossa mutta samalla ymmärrän joidenkin pettymyksen
graafiseen antiin. Melkein uskaltaisin väittää että jokainen odotti enemmän mitä videolla näkyi.
Oma reaktio oli lähinnä hämmennys/ihmettely.
Se että sanotaan, katso se 4K-laadulla niin on paljon nätimpi vain kertoo että hänkin odotti enemmän.
Kyllä sen grafiikan pitää jo näkyä 1080p videolla ilman että resoluutiota pitäisi nostaa. Siksi epäilenkin
vahvasti että kyseessä ei ole läheskään valmis tuote. Siellä on voinut tulla paineita aikarajasta koska peli
pitää saada ulos ja siksi päivityksillä korjataan jälkeenpäin. Vastaan tuli seuraava video


Killzone Shadow Fall oli ps4 julkaisu pelejä 7v sitten (1080p/30fps).
Halo Infinite on Series X:n julkaisupelejä (4K/60fps).
Kuten sanoin aikaisemmin epäilen että Halo tulee varmasti näyttämään vielä paremmalta mitä showssa nähdyssä videossa nähtiin.
Jos PS5 pystyy pyörittämään Killzonea 4K/60fps olisi kiva nähdä uusi vertailu kun Halo on valmis. Vaikka ihan Digital Foundryn toimesta.
Pettymys on varmasti ollut monelle suuri mutta pitää muistaa että kyseessä ei ole valmis tuote, joten älkää vielä repikö pelihousuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom